Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrost Norrønkullet og Fjellflorakullet


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Kan dere begrunne svarene?

Tror som sagt jeg har valgt min(e) keepers, men ikke helt sikker enda. Så all input er velkommen.

Begrunner med glede jeg, men alle ser jo "sitt" :)

Grunnen til at jeg liker Krekling så godt er først og fremst at han SER flashy ut, ja, jeg syns han gjør det. Han står godt på bena sine, har utifra bildet en flott benmasse, god overlinje og bra bryst. Han ser også ut til å ha bra bredde på lårene sine og en nakke som står i harmoni til resten. Men dette er jo MIN mening, og jeg personlig ser jo hunder utifra "hva jeg vil se i en utstillingring" :) Skal jeg pirke på noe, så syns jeg skuldrene er noe fremskutt og ørene ser ut til å være ansatt noe langt fra hverandre. Men det med ørene kan jo også være at han er litt "hva skjer nå da? Hvorfor må jeg sitte i ro?!"

På toppen av det hele så er jo uttrykket på sittebildet alldeles bedårende :)

Så over til Såga

Jeg kikket en goood stund på bildene for å finne min "annenfavoritt" :) Men Såga syns jeg ser harmonisk bygget ut, med en god overlinje (jeg er sucker for en rett og vakker overlinje) og god kropp i forhold til "lengde/høyde" utifra det jeg kan se. :) Hun ser pent vinklet ut bak og ser ut til å stå godt på bena sine. Samt hodet da, hun har mitt favoritthode i kullet, feminin, oppmerksom, vakker og virkelig harmonisk tegnet syns jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det kan vel ikke lenger være noen tvil om at det blir noen små Siberian pølser her om ikke alt for lenge. Gaia ser ut som hun har svelget en badeball! Med tanken på forhistorien hennes tror jeg ikke

Endelig bestemte Gaia seg for at det var på tide å få gjengen på utsiden! Fødselen gikk lett og fint. Ingen assistanse nødvendig. Første valpen surklet litt i starten, men hun er helt fin nå. Lit

Fant ut at jeg må beholde to...

Takker og bukker. Alltid moro med input. Så langt er det mange som har sagt Såga, inkludert noen show Siberian folk. Noe som gleder, og overrasker, meg litt da hun ikke har en typisk "show farge". Jeg blåser i hva slags farge de har. Alt er tillatt så de kunne godt vært rosa med grønne prikker for min del så lenge resten var på plass :)

Såga er muligens min favoritt blant tispene, og hun er også bedre enn fler av valpene. Jeg tror personlig Krekling er mest "showy" av hele gjengen, men han er født i "feil kull" så jeg skal i hvert fall ikke ha en hann fra det kullet. Jeg SKAL ha en hann fra Norrønkullet derimot. Så da er bare spørsmålet om jeg kun skal ha denne ene hannen eller om jeg også skal beholde en tispe fra det ene eller andre kullet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Alltid moro med input. Så langt er det mange som har sagt Såga, inkludert noen show Siberian folk. Noe som gleder, og overrasker, meg litt da hun ikke har en typisk "show farge". Jeg blåser i hva slags farge de har. Alt er tillatt så de kunne godt vært rosa med grønne prikker for min del så lenge resten var på plass :)

Såga er muligens min favoritt blant tispene, og hun er også bedre enn fler av valpene. Jeg tror personlig Krekling er mest "showy" av hele gjengen, men han er født i "feil kull" så jeg skal i hvert fall ikke ha en hann fra det kullet. Jeg SKAL ha en hann fra Norrønkullet derimot. Så da er bare spørsmålet om jeg kun skal ha denne ene hannen eller om jeg også skal beholde en tispe fra det ene eller andre kullet???

Er via mobil, men hvem er fra hvliket kull? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såga grep mitt blikk med en gang :wub: Hun har bare noe ved seg som gjør at jeg ser på henne hele tiden.

Issoleie syns jeg står fint på beina sine. Jeg likte ørene hennes og utrykket hennes veldig godt :)

For en søt og herlig gjeng :wub: flere bilder :D Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er via mobil, men hvem er fra hvliket kull? :)

Krekling er fra Fjellflorakullet og Såga er fra Norrønkullet :)

Jeg falt også for Krekling - av de samme grunnene som Synnøve :). Han har vel ikke flashy farger, men alt annet stemmer på en måte :).

takk for svar.

Sågå og Krekling.

Fine vinkler, står på beina sine. Om jeg skulle pekt på noe så ville det vært å ha litt mer luft under beina, de kan se litt stutt ut.

Kan være enig i det. Begge foreldrene til Såga er litt korte i ryggen, men har bra beinlengde. Sånn sett tror jeg det er gode muligheter for at hun gror litt mer bein fremover.

Krekling har en mor med lang rygg og enda litt lengre bein, samtidig tror jeg han er den av alle valpene som vil ligne mest på sin far. Og det er jo ikke så dumt utgangspunkt.

Men ellers er jeg enig i at de godt kunne hatt litt mer bein allerede. Et par av de andre valpene har jo det. Hverken Krekling eller Såga er for dype i brystkassen, så jeg er ikke så veldig bekyrmet for at de skal ende opp som "corgies". De har også litt lengre pels enn f.eks. Mjøllnir noe som nok også kan bidra til at man ikke ser hele beinlengden på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oske og Molte

Oske: - ikke godstoglang, moderat vinklet, godt balansert og med ett herlig uttrykk.

Molte - samme som over

Takk takk :)

Issoleie, det var bare noe med blikket :wub:

Hun er min favoritt av tispene sånn reint følelsesmessig. Fordi om jeg digger Såga fordi hun er en kul valp. Og Lyng fordi hun er en som søker seg til meg for å slappe av å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ååh!! :wub: De er så skjønne! Lurer på om samboer hadde lagt merke til om jeg hadde sneket inn en husky i flokken jeg. De virker så ukompliserte og greie :lol:

Kan jeg aldri tenke meg at samboer hadde merket ;)

Valpene har nå rukket å bli 8 uker gamle. 2 flytter seinere idag (onsdag), 3 andre har avtalt flyttedato. 2 blir værende her og 3 ser fortsatt etter sine permanente hjem.

Her er en liten video av gjengen. Får bare beklage at objektivet har litt problemer med autofokus motoren slik at det rister litt innimellom. + at jeg har lastet opp videoen i ganske lav oppløsning for at det ikke skulle ta 100 evigheter å få den ut på YouTube.

http://youtu.be/W_TZkF0dASk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har jo helt glemt å legge ut de siste bildene av valpene før de flyttet. Litt seint kanskje siden de nå er 3,5mnd. Men her kommer i alle fall bildene for de som vil se :)

Norrønkullet

Snøfrost Såga den vise
Saaga_10u_19jul14d.jpg
Saaga_10u_19jul14a.jpg


Snøfrost Garm den fremste
http://snofrost.net/Garm_10u_19jul14c.jpg]
Garm_10u_19jul14b.jpg

Snøfrost Ymer den digre Orca
Orca_10u_19jul14b.jpg
Orca_10u_19jul14c.jpg

Snøfrost Kvasir den gløgge
Kvasir_10u_18jul14d.jpg
Kvasir_10u_18jul14a.jpg

Snøfrost Oske den stormende
Oske_9u_13jul14e.jpg
Oske_9u_13jul14a.jpg



Snøfrost Mjøllnir den trofaste
Mjollnir_10u_19jul14b.jpg
Mjollnir_10u_19jul14e.jpg



Fjellflorakullet


Snøfrost Modige Molte
Molte_8u_9jul14d.jpg
Molte_8u_9jul14c.jpg

Snøfrost Barske Krekling
Krekling_9u_18jul14b.jpg
Krekling_9u_18jul14d.jpg

Snøfrost Yndige Issoleie
Issoleie_8u_9jul14d.jpg
Issoleie_8u_9jul14b.jpg

Snøfrost Lekre Lyng
Lyng_8u_13jul14c.jpg
Lyng_8u_13jul14b.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige bebiser! Men er ikke Freke og Denali kind of i slekt, noe som gjør Fjellbris i slekt med Freke? Syntes jeg leste noe sånt i tråden din om hundene. Jeg regner med at du er klar over det, så jeg lurer på, oppriktig nysgjerrig altså, hva som fikk deg til å parre de to, kontra å parre Fjellbris med en ubeslekta hanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orca er min favoritt blant alle, kjempefin :D Alle er fine da, men hun stakk seg litt ekstra ut synes jeg. Håper de alle får seg fine hjem :)

Alle har fått hva som så langt ser ut som veldig fine hjem. Har selvsagt litt mer kontakt med noen valper enn andre, men alle tilbakemeldinger har vært positive :-)

Orca takker for at du liker ham litt ekstra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige bebiser! Men er ikke Freke og Denali

kind of i slekt, noe som gjør Fjellbris i slekt med Freke? Syntes jeg leste noe sånt i tråden din om hundene. Jeg regner med at du er klar over det, så jeg lurer på, oppriktig nysgjerrig altså, hva som fikk deg til å parre de to, kontra å parre Fjellbris med en ubeslekta hanne?

Helt fint at du spør. Både Freke og Denali er fra samme tyske kennel, men de er svært lite i slekt. Faktisk noe mindre enn Freke og Fjellbris da Fjellbris sin far har noe av de samme linjene bak seg som Freke sin far (disse linjene har ikke Denali). Allikevel er innavlskoeffisienten på kun 2,4% over 8 generasjoner. Noe som ligger godt under snittet for rasen på generell basis. NKK opererer med 4 og/eller 6 generasjoner i sine dokumenter og da er selvsagt innavlskoeffisienten lavere enn dette. På Dogweb (4 gen) er den oppgitt som 0,586%.

Grunnen til at jeg valgte å la deler av to bestefedre linjer være felles, er at jeg anser dette som gode linjer med mange positive trekk. Jeg kan godt gå inn på de mer spesifikt hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint at du spør. Både Freke og Denali er fra samme tyske kennel, men de er svært lite i slekt. Faktisk noe mindre enn Freke og Fjellbris da Fjellbris sin far har noe av de samme linjene bak seg som Freke sin far (disse linjene har ikke Denali). Allikevel er innavlskoeffisienten på kun 2,4% over 8 generasjoner. Noe som ligger godt under snittet for rasen på generell basis. NKK opererer med 4 og/eller 6 generasjoner i sine dokumenter og da er selvsagt innavlskoeffisienten lavere enn dette. På Dogweb (4 gen) er den oppgitt som 0,586%.

Grunnen til at jeg valgte å la deler av to bestefedre linjer være felles, er at jeg anser dette som gode linjer med mange positive trekk. Jeg kan godt gå inn på de mer spesifikt hvis ønskelig.

Så kjekt du svarer :) Jeg leste igjennom tråden din om hundene dine fra start til slutt tidligere i dag(ligger hjemme med influensa, lite å gjøre :innocent: ) og da mente jeg å huske du sa noe med besteforeldre, eller noe i den duren, på de bikkjene :)

Jeg var litt usikker på om du skulle bli fornærma av at jeg spurte, for det var ikke for å være frekk altså, hehe. For er det noe jeg ikke kan, så er det avl og oppdrett. Jeg vet bare at innavl ikke er ønskelig. Sjukdommer og alt det der, men jeg vet for lite om det til å vite hvor mye en innavlsgrad på prosentene du nevner, har noe å si. Men i lengden, om man ikke avler ut igjen, så ville det kanskje blitt negativt? Sånn på langsiktig plan mener jeg. Og nå spør jeg bare fordi jeg vil lære mer og er nysgjerrig. Men kan godt lage en annen tråd om det, jeg skal ikke kuppe bebistråden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...