Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for vanskelig for de fleste?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 482
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har trent mye klikkertrening, lest mange bøker og til og med holdt valpekurs i nettopp klikkertrening. Det som forundrer meg med klikkertrening (jeg var jo faktisk der selv også) er at klikkertren

Jeg vil vel heller si at hunden er ikke motivert nok til å utføre øvelsen... Den kan det, men er ikke motivert for å gjøre det. Motivasjon er jo den grunnleggende faktoren i trening av hund. Er ikke

Jeg tror klikkertrening blir GJORT vanskelig for folk flest fordi svært mange klikkertrenere benytter en rekke akademiske og tungt tilgjengelige begreper. Hvis man hadde normalisert uttrykkene og bruk

Hva gjør dere 100% klikkertrener/positivtrenere den dagen hunden deres stikker av og løper mot noe farlig? Eller står med hodet i søppelbøtta gjentatte ganger?

Her i huset brukes klikker på presisjonstrening. Ellers bruker jeg det som faller meg inn. Jeg korrigerer og kjefter der det trengs.

Den noe nervøse dvergen ble mye tryggere da jeg sluttet med klikker og fortalte henne hva jeg mente om drittoppførsel. Hun bjeffet på folk og løp etter fordi de var ekle. Nå går hun løs forbi alt omtrent.

Jeg har gått klikkerkurs og trent mye hest med klikker. Men jeg har valgt å gå mer bort fra det da hundene lærer mye fortere når de vet hva som forventes. Det er min erfaring.

1 :brøler? Morsomt nok fungerer det bedre på klikkertrente hunder. Jeg har måttet brøle til Loke en eneste gang ( det var i en sånn situasjon) , han bråstoppet av sjokk.

2: den er for enkel. Man lar ikke søppelbøtter stå tilgjengelig for hunder som er kroniske matvrak. Det er bare dumt. Uansett metode. Og er man så dum at man gjør det så bør man i hvertfall ikke straffe dyret.

Forøvrig har jeg lært flere hunder å ikke ta fra bordet ved hjelp av klikkerprinsipper. Jeg har rett og slett belønnet de for å ikke stjele. Det samme gjør jeg med tigging.

edit: må presisere at jeg ikke klikker rent i alle situasjoner ( Forøvrig bruker jeg ikke klikker når jeg trener overhodet, jeg smatter ved presisjonstrening og bruker 'bra!' ellers. Jeg hater den boksen, den blir alltid borte), men disse eksemplene var litt for dårlige.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 :brøler? Morsomt nok fungerer det bedre på klikkertrente hunder. Jeg har måttet brøle til Loke en eneste gang ( det var i en sånn situasjon) , han bråstoppet av sjokk.

2: den er for enkel. Man lar ikke søppelbøtter stå tilgjengelig for hunder som er kroniske matvrak. Det er bare dumt. Uansett metode. Og er man så dum at man gjør det så bør man i hvertfall ikke straffe dyret.

Forøvrig har jeg lært flere hunder å ikke ta fra bordet ved hjelp av klikkerprinsipper. Jeg har rett og slett belønnet de for å ikke stjele. Det samme gjør jeg med tigging.

Jeg spør fordi jeg lurer.. ikke for å være vrang. Brøling er da en form for korreks?

Som nevnt mange ganger, snakket ikke spesifikt om klikkertrening, men en 100 prosent positiv hundehverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du gjør det feil og ikke kan treningsmetoden godt nok.

Absolutt. De gangene jeg blir frustrert og ikke får det til under trening så er det jo nettopp fordi jeg ikke kan treningsmetoden godt nok. En ting er å forstå teorien, noe annet er å klare gjennomføre det i praksis. Det krever trening. Og mens man trener så feiler man - det gjelder jo alltid når man vil bli dyktig i noe. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg lurer.. ikke for å være vrang. Brøling er da en form for korreks?

Som nevnt mange ganger, snakket ikke spesifikt om klikkertrening, men en 100 prosent positiv hundehverdag.

selvfølgelig er brøling en korreks. Men selv ikke klikkertrenere lar bikkja dø. Brannslukking heter det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg lurer.. ikke for å være vrang. Brøling er da en form for korreks?

Som nevnt mange ganger, snakket ikke spesifikt om klikkertrening, men en 100 prosent positiv hundehverdag.

1. Først gjør man det man må for å fjerne/redde hunden fra situasjonen. Brannslukking.

2. Deretter tenker man gjennom hva som skjedde galt og hvordan man kan være i forkant neste gang for å gjøre det man kan for å hindre at det skjer igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg spør fordi jeg lurer.. ikke for å være vrang. Brøling er da en form for korreks?

Som nevnt mange ganger, snakket ikke spesifikt om klikkertrening, men en 100 prosent positiv hundehverdag.

Mud svarte ovenfor at brøling er en korreks. Det er det også om man brøler for å hindre at bikkja blir overkjørt når den jager biler, prøver å bite syklister, tar steika fra kjøkkenbenken eller når den står med hodet i søppelbøtta for å nevne noen situasjoner. Men ingen ting av dette er trening, det er for å forhindre farlige eller potensielle farlige eller uønskete situasjoner. Jeg fatter ikke at noen mener at positiv trening er å la hunden få gjøre som den vil i alle dagliglivets situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mud svarte ovenfor at brøling er en korreks. Det er det også om man brøler for å hindre at bikkja blir overkjørt når den jager biler, prøver å bite syklister, tar steika fra kjøkkenbenken eller når den står med hodet i søppelbøtta for å nevne noen situasjoner. Men ingen ting av dette er trening, det er for å forhindre farlige eller potensielle farlige eller uønskete situasjoner.

Ja, og da lever man ikke i et korreksfritt hundehold, slik mange sier de gjør. Det var spm/poenget mitt. Ikke i trening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fordi det er så mange som mener de er 100% positive uansett gitt situasjon, ikke nnødvendigvis her inne. Derfor spm. Jeg tror dog ingen er det.

det tror jeg faktisk ikke at jeg har hørt noen si noensinne, men det kan jo faktisk hende at noen har såpass oppdragne hunder at de ikke trenger brannslukking.

Det er noe man gjør i krisesituasjoner, og reelle krisesituasjoner møter man ikke sååå ofte i et velfungerende hundehold liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ja, og da lever man ikke i et korreksfritt hundehold, slik mange sier de gjør. Det var spm/poenget mitt. Ikke i trening.

Jeg kan ikke huske om noen "klikkerfantaster" har skrevet at deres hundehold er 100% korreksfritt. Derimot ser jeg at mange "tradisser" skriver at det det påstås fra klikkerverdenen at det er slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du gjør det feil og ikke kan treningsmetoden godt nok.

Dette er virkelig ikke en god tone! Såklart er vel alle litt frustrerte innimellom?

Om jeg har en dårlig dag (uten at jeg merker det), starter å trene hunden på en ny øvelse, men merker at dette har jeg ikke tålmodighet til i dag (frustrasjon) -> dropper det, for jeg har virkelig ikke mange dårlige dager :-)

Og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har vært frustrert over hunden på 9 måneder, og ikke alltid det var lp-trening det var snakk om...

Sier ikke at jeg er "utlært" - langt ifra, men takler alle problemer/utfordringer som har kommet hittil, og skal på et nytt kurs 6. mai...

Men ja, jeg kan jo si at jeg gjorde en feil - trente når jeg var i dårlig humør/lite tålmodighet!

Og det er vel en feil UANSETT metode ;-)

Nei fordi det er så mange som mener de er 100% positive uansett gitt situasjon, ikke nnødvendigvis her inne. Derfor spm. Jeg tror dog ingen er det.

Hei til deg og! Nå har du hilst på en som er det! Bare positiv forsterkning og negativ straff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig ikke en god tone! Såklart er vel alle litt frustrerte innimellom?

Om jeg har en dårlig dag (uten at jeg merker det), starter å trene hunden på en ny øvelse, men merker at dette har jeg ikke tålmodighet til i dag (frustrasjon) -> dropper det, for jeg har virkelig ikke mange dårlige dager :-)

Og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har vært frustrert over hunden på 9 måneder, og ikke alltid det var lp-trening det var snakk om...

Sier ikke at jeg er "utlært" - langt ifra, men takler alle problemer/utfordringer som har kommet hittil, og skal på et nytt kurs 6. mai...

Men ja, jeg kan jo si at jeg gjorde en feil - trente når jeg var i dårlig humør/lite tålmodighet!

Og det er vel en feil UANSETT metode ;-)

Hei til deg og! Nå har du hilst på en som er det! Bare positiv forsterkning og negativ straff!

Hei hei :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske om noen "klikkerfantaster" har skrevet at deres hundehold er 100% korreksfritt. Derimot ser jeg at mange "tradisser" skriver at det det påstås fra klikkerverdenen at det er slik :)

Vel, jeg har snakket med flere.

100% positiv trening har ingenting å gjøre med at man ikke skal bedrive brannslukking, så det var egentlig ikke noe poeng.

Trening nei, men det er da heller ikke det jeg har skrevet? Jeg har snakket om et positivt hundehold, i det store og det hele. Ikke akkurat baretreningsbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder 100% positivt hundehold. Det blir som å si til en mor at hun aldri kan påstå at hun ikke straffer barna fysisk hvis hun en dag må rykke barnet hardt i armen for å avverge en ulykke. Det er ikke slikt det er snakk om.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder 100% positivt hundehold. Det blir som å si til en mor at hun aldri kan påstå at hun ikke straffer barna fysisk hvis hun en dag må rykke barnet hardt i armen for å avverge en ulykke. Det er ikke slikt det er snakk om.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Nå var biljagingen satt på spissen da. Men samma det. Vi er forskjellige, peace and love og alt det der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din stikker av på motorveien og du ikke har innkalling på den så har det vel null å si hvilken treningsmetode du bruker? Jeg kjenner riktignok folk som ville straffet hunden grundig i etterkant, men jeg har (forhåpentlgvis riktig) inntrykk av at de fleste her på forumet ikke er helt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Vel, jeg har snakket med flere.

Trening nei, men det er da heller ikke det jeg har skrevet? Jeg har snakket om et positivt hundehold, i det store og det hele. Ikke akkurat baretreningsbiten.

Men nå er det vel trening denne tråden handler om?

For min egen del tror jeg at det bare er et fåtall som mener at de har et dårlig hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje de som driver med klikkertrening (filosofien, metodene ++) er flinke til å finne andre løsninger?

For uansett hvordan man vrir og vender på det i klikkertrening, så er det din feil om hunden ikke gjør som du vil. Derfor må man ofte tenke i nye baner for å nå målet (for som alle sier gang på gang "hunder er individer, og ikke alle etter boka"), men alle disse måtene går innunder klikkertrening feks. fjerne/tilrettelegge/belønning osv. (gjort på "riktig" måte såklart!)

Der andre ser at løsningen er "dytt bikkja i siden for oppmerksomhet", tenker kanskje vi klikkertrenere (og sikker andre og) "ikke god nok belønning/kan det ikke godt nok/rygge tre steg uten å si noe = oppmerksomhet" osvosv.

I klikkertrening - sånn jeg vil ha det, så skal hunden ville selv ta kontakt (jeg skal aldri lære inn noen kontaktlyd, og har heller ikke gjort det) og være klar. Men det er idealet, og det sier seg selv at det tar en stund å komme dit at hunden ALLTID og UANSETT hvor er klar, men når man først har kommet dit!!:-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en særdeles myk dachs/terrier blanding som i begynnelsen var utrolig vanskelig å belønne. Lokking var kjipt, still krav og hun blokket helt ut, leke var gørr, mat var kjipt..igenting var særlig kult på lang sikt.

Da vi begynte med klikker trening og shaping og den bikkja måtte ta initiativ selv og måtte bruke hodet skikkelig isteden for å lokkes rundt så ble hun en helt annen hund.

Hun gikk fra å være uinteressert til at det gnistrer ut av øya... hun ELSKER å lære nye ting via shaping...og hun lærer bare fortere og fortere,,, nå kan hun lære avanserte triks på veldig kort til. Hun elsker å tilby adferd og prøve å finne frem til hva som gjør at klikket kommer..hun elsker det!!

hun har blitt en helt annen hund, og hun har fått så mye selvtillitt av dette... jeg tror ikke det finnes grenser for hva man kan lære den lille hunden på den måten.

når det kommer til hverdagslydighet blir det noe helt annet. Der står jeg ikke med klikkern...der kjører vi tradisjonelt med belønning og straff... hun takler å bli korrigert når det kommer til hverdagslydighet, men man må aldri finne på å korrigere henne under trening...

Sheltien min synes også det er gøy med klikker, men har ikke samme gnisten som terrieren.. han ser ikke like mye glede i å prøve å finne ut av hva som fører til klikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...