Gå til innhold
Hundesonen.no

Introdusere hannhunder til hverandre.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har jo fått meg kjæreste og han har to Dogo Canario hannhunder på 22mnd og 8 mnd. Jeg har Ozzy på snart 7 år. Og det hadde jo vært ålreit hvis vi kunne hatt alle tre sammen.

Hittil har vi skilt dem ved at Ozzy er i 2.etasje hvor de ikke har lov til å gå opp, mens de er nede. Hvis vi har holdt på i ute hagen har alle hundene vært ute sammen, men vært bindt så de ikke når hverandre (men ser hverandre). Det har ikke vært noe problem, ikke noe knurring eller bjeffing fra noen parter, og han på 22mnd har prøvd å invitere til lek.

Har i vinter gått en del tur med han på 8mnd og det har gått fint. Han vil leke, og da sier Ozzy i fra men ikke noe krangling. De har ikke hilst, og når Ozzy var løs på tur ignorerte han bare valpen.

Litt usikker på hvordan vi bør gjøre ting fremover for å gjøre ting best mulig. Vi vil jo gjerne at alle sammen skal gå sammen, men det er stor størrelses-forskjell og hvis det ikke går så kan det gå galt. Og det er jo hannhunder, De skal ikke leke sammen eller være aleine sammen og sånne ting, men at alle tre kan gå rundt i huset uten krangling er jo det vi håper vi kan få til etterhvert.

Noen tips eller råd? Vi har ikke dårlig tid, har vært hos Rørlegger'n mye de siste mnd og selv om det er litt stress så bruker jeg heller lang tid på "tilvenningen" enn å forhaste meg så det kanskje går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde som dere, gikk en del turer i bånd. (" jevngamle hannhunder, pluss ei tispe.) Slapp de løse når vi følte at det kom til å gå bra. Jeg er litt opptatt av at man må ha tro på at det skal gå bra, om ikke så går det til helvette. Nå hadde vi god kontroll på begge våre, så vi visste vi kunne få avbrutt dem om det skulle skje noe. Men de ville ikke ha noe med hverandre å gjøre. Kunne lukte på samme flekk, men det var alt av "nærkontakt" som oppstod. Turte aldri å ha de løse inne sammen, da begge var vant til å være i sofa, og begge var veldig spesielle på hver sin måte, med dominans og forsvar. Nå ble den ene solgt, men hadde nok aldri kommet til å testa det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke vært løse enda, men hans kan ikke være løse heller så det må bli på et lite inngjerdet sted. Han er av typen "dette går bra, er ikke sånn at de har noe annet valg enn å akseptere at Ozzy skal inn i huset" mens jeg er mer stressa av meg. Mest pga størrelses-forskjellen. Hvis Ozzy sier i fra (som han kan gjøre med brå bevegelser og bjeffing mot hunden) og bikkja på 60 kg svarer så kan jo han ta livet av min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lot Ozzy hilse på den yngste i går. Det gikk fint, frem til han ville leke med Ozzy. Ozzy er ikke en hund som vil leke, og han brukte alle tegn i boka for å dempe han. "Valpen" tok ingen av de, og bare kjørte på med lekestilling og byks, noe som fikk Ozzy til å "glefse" etter han for å si tydelig i fra. Men "valpen" gav blaffen i hva han sa, og bare fortsatte og Ozzy blei såklart veldig frustrert og sur.

Litt irriterende at "valpen" holder på sånn, for Ozzy var jo overhode ikke sur ellers, bare ignorerer han litt og lot han snuse i rumpa hans.. Men kanskje det går seg til når han blir litt mer voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi beskjed til valpen at han faktisk ikke får lov til å bykse mot Ozzy? Hadde ikke Ulf lært at han faktisk ikke fikk lov til å være gærning rundt chihuahuaene så kunne det fort ha endt stygt. Etterhvert som Ulf ble eldre så tok han tegnene fra de små og det ble lengre mellom hver gang vi måtte be han slappe av :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa i fra til valpen ja, men ting gikk litt fort i svingene så kunne nok vært tydeligere. Var kanskje litt for opptatt med å se hva som skjedde. Valpen har heldigvis ikke noe vondt i seg, han er bare ung i hodet, og ganske stor og voldsom.

Men må nok lære han det når han ikke skjønner det selv ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jada, for all del - den sikreste måten å få de til å gå overens på når "valpen" blir en fire fem måneder eldre er jo å korrigere valpen for å være valp, da blir jo alt såååååå bra..... *sarkasme*

Valp er valp, og valpen er stor - ergo - ha de sammen når de er på steder hvor lek ikke er lov - f.eks. innendørs - en 8 måneder gammel valp kommer ikke til å fly på Ozzy, men innendørs kan man praktisere regler man har i heimen som at man ikke leker innendørs og dermed blir det litt hyggeligere for valpen. Gå tur sammen, gjerne ved at du har alle tre hundene i bånd samtidig - så lenge dere beveger dere forover så vil det ikke være rom for konflikter.

Det må ikke bli sånn at valpen hele tiden blir korrigert for å være valp - da må dere heller sørge for å fjerne valpen helt rolig (eller fjerne Ozzy) før det eskalerer - og gjerne når Ozzy viser tegn til at han har fått nok - da kan dere ta valpen rolig vekk og eventuelt binde den og gi den noe å tygge på i stedet, eller avlede med leke. Den skal IKKE ha kjeft og korrigering for å være valp. Den er kanskje stor - men den er valp.

Når det gjelder den på 22 måneder så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å la gutta hilse såfremt ungdommen er en lugn fyr som ikke fyrer seg på andre hunder, men greit å gjøre det når dere går tur, la de snuse sammen og gjøre ting sammen - hold leker og pinner utenfor.

Størrelsesforskjellen kan dere ikke gjøre noe med, men det er kjempeviktig at det ikke blir negativt for de store gutta at Ozzy er i nærheten, det skaper konflikter og det vil du overhodet ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn og styr litt mer selv :) Snakker ikke om korrigering eller kjeftbruk i negativ forstand, men rett og slett timeout eller skill dem når det blir for voldsomt, skulle ikke ta lang tid før valpis tar tegningen. Så kan dere jo også gå en tur først, slik at det kanskje sitter litt løsere og faktisk slappe av, ikke bare herje :)

De første gangene hundene skal være løse sammen (tenker da på de 2 voksne, ikke så mye på valpen) så er jo munnkurv et greit alternativ, for sikkerhets skyld.

Ellers så ville jeg bare tenkt igjennom hvordan hundene er hver for seg og med andre hunder. Er det noen av de som har ressursforsvar(møbler/eiere/tisper/leker/mat)? Er det noen av de som dere vet har problemer med andre hannhunder? osv Det er jo sjeldent det smeller bare fordi liksom, men har en eller flere av de ressursforsvar så kan jo det raskt bli en trigger, så da må man om mulig rydde vekk alt som kan trigge slikt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips eller råd? Vi har ikke dårlig tid, har vært hos Rørlegger'n mye de siste mnd og selv om det er litt stress så bruker jeg heller lang tid på "tilvenningen" enn å forhaste meg så det kanskje går galt.

Båndturer, og se det an. Aldersforskjellen er jo en fordel.

Hvis det er to sikre hunder, burde det ikke by på problemer. Hvis en av hundene er noe usikre, men det ikke er aggressjon inne i bildet, begynn med å la den usikre hunden gå løs på tur, og den sikre fortsatt i bånd? Så lenge det er under kontrollerte former er jeg for å gi den usikre hunden mest frihet i hilsesituasjoner.

Og tur. Ikke stå stille. Bevegelse er en glimrende måte å la to hunder bli kjent med hverandre. Stillstand kan blir nervøsitet, som kan bli ukomfortabelt, som kan bli slåssing :)

Går nok helt bra, tror jeg!

EDIT: Leste ikke lengre enn første innlegg før jeg svarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @turbogutten - Om ikke valpen tar hintet fra Ozzy, er det deres jobb å lære han å ta avstand, gjerne også FØR Ozzy må ty til tannbruk og glefsing.

Det må ikke bli sånn at valpen hele tiden blir korrigert for å være valp - da må dere heller sørge for å fjerne valpen helt rolig (eller fjerne Ozzy) før det eskalerer - og gjerne når Ozzy viser tegn til at han har fått nok - da kan dere ta valpen rolig vekk og eventuelt binde den og gi den noe å tygge på i stedet, eller avlede med leke. Den skal IKKE ha kjeft og korrigering for å være valp. Den er kanskje stor - men den er valp.

Hvordan er det du foreslår noe annet enn det jeg foreslår? Hvorfor suringsarkasmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, for all del - den sikreste måten å få de til å gå overens på når "valpen" blir en fire fem måneder eldre er jo å korrigere valpen for å være valp, da blir jo alt såååååå bra.... *sarkasme*

Valp er valp, og valpen er stor - ergo - ha de sammen når de er på steder hvor lek ikke er lov - f.eks. innendørs - en 8 måneder gammel valp kommer ikke til å fly på Ozzy, men innendørs kan man praktisere regler man har i heimen som at man ikke leker innendørs og dermed blir det litt hyggeligere for valpen. Gå tur sammen, gjerne ved at du har alle tre hundene i bånd samtidig - så lenge dere beveger dere forover så vil det ikke være rom for konflikter.

Det må ikke bli sånn at valpen hele tiden blir korrigert for å være valp - da må dere heller sørge for å fjerne valpen helt rolig (eller fjerne Ozzy) før det eskalerer - og gjerne når Ozzy viser tegn til at han har fått nok - da kan dere ta valpen rolig vekk og eventuelt binde den og gi den noe å tygge på i stedet, eller avlede med leke. Den skal IKKE ha kjeft og korrigering for å være valp. Den er kanskje stor - men den er valp.

Når det gjelder den på 22 måneder så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å la gutta hilse såfremt ungdommen er en lugn fyr som ikke fyrer seg på andre hunder, men greit å gjøre det når dere går tur, la de snuse sammen og gjøre ting sammen - hold leker og pinner utenfor.

Størrelsesforskjellen kan dere ikke gjøre noe med, men det er kjempeviktig at det ikke blir negativt for de store gutta at Ozzy er i nærheten, det skaper konflikter og det vil du overhodet ikke ha.

Nu vel. Har sett yngre Canarioer enn dette brake sammen.... Men disse høres jo oppegående ut, og det er for all del mange (?) sosiale og fine canariedyr :)

Men en del unge DC kan ha litt "tungt for det" når andre hunder sier i fra. Litt sånn; jasså du VIL leke, bare vet det ikke?? Juhuu :banana:

Som du sier er det nok veldig greit å avbryte situasjonen uten noe kjeft og styr. Er den av rette slaget, blir den nok bare mer gira av kjeft i lekesituasjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvordan er det du foreslår noe annet enn det jeg foreslår? Hvorfor suringsarkasmen?

Fordi OFTE så skjer den type "læring" ved at folk røsker tak i valpen og river den vekk, kjefter og gjør det hele negativt - og det er faktisk ett poeng å gjøre det til en positiv greie - så i stedet for å jobbe med å få han til å holde avstand og lage en greie utav settingen så er det bedre å bare ta valpen helt vekk og gi den noe annet å holde på med. Ikke noe nei, ikke noe fy, ikke noe stå over dem å passe på osv. - Rolig vekk og gi valpen ett alternativ.

I forslaget du synes var en god ide så var det poengtert "jobbe med å få den til å holde avstand" - og da tok jeg faktisk for gitt at man skulle lage en greie utav det som de fleste gjør.

Mitt poeng var at det ikke skal bli ugreit for valpen å være valp, for det er det den er - stort beist ja, men fortsatt valp og det må den få lov til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nu vel. Har sett yngre Canarioer enn dette brake sammen.... Men disse høres jo oppegående ut, og det er for all del mange (?) sosiale og fine canariedyr :)

Men en del unge DC kan ha litt "tungt for det" når andre hunder sier i fra. Litt sånn; jasså du VIL leke, bare vet det ikke?? Juhuu :banana:

Som du sier er det nok veldig greit å avbryte situasjonen uten noe kjeft og styr. Er den av rette slaget, blir den nok bare mer gira av kjeft i lekesituasjoner :P

ALLE unge hannhunder blir gira og oppskjørta av at det lages drama rundt settinger hvor de egentlig bare er glad og kanskje ikke så mottakelig for læring. Og det er jo en grunn til at det finnes mange drittale hannhunder som aldri går overens med noe annet enn tisper. Det er jo ofte fordi folk ikke skjønner at det er ro og orden på en ordentlig måte som gjelder - uten at man setter hunden i konflikt med seg selv, den andre hunden eller eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi OFTE så skjer den type "læring" ved at folk røsker tak i valpen og river den vekk, kjefter og gjør det hele negativt - og det er faktisk ett poeng å gjøre det til en positiv greie - så i stedet for å jobbe med å få han til å holde avstand og lage en greie utav settingen så er det bedre å bare ta valpen helt vekk og gi den noe annet å holde på med. Ikke noe nei, ikke noe fy, ikke noe stå over dem å passe på osv. - Rolig vekk og gi valpen ett alternativ.

I forslaget du synes var en god ide så var det poengtert "jobbe med å få den til å holde avstand" - og da tok jeg faktisk for gitt at man skulle lage en greie utav det som de fleste gjør.

Mitt poeng var at det ikke skal bli ugreit for valpen å være valp, for det er det den er - stort beist ja, men fortsatt valp og det må den få lov til å være.

Da er vi jo helt enige, da, selvsagt er det ikke sånn en skal holde på. :) Men jeg ser ikke et eneste sted at det understrekes at det skal "jobbes med å få den til å holde avstand", som i at det gjøres en big deal ut av det:

Hva med å gi beskjed til valpen at han faktisk ikke får lov til å bykse mot Ozzy? Hadde ikke Ulf lært at han faktisk ikke fikk lov til å være gærning rundt chihuahuaene så kunne det fort ha endt stygt. Etterhvert som Ulf ble eldre så tok han tegnene fra de små og det ble lengre mellom hver gang vi måtte be han slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Enig med @turbogutten - Om ikke valpen tar hintet fra Ozzy, er det deres jobb å lære han å ta avstand, gjerne også FØR Ozzy må ty til tannbruk og glefsing.

Da er vi jo helt enige, da, selvsagt er det ikke sånn en skal holde på. :) Men jeg ser ikke et eneste sted at det understrekes at det skal "jobbes med å få den til å holde avstand", som i at det gjøres en big deal ut av det:

Næææ, det var det visst du som sa *ler* - men vi er vel i bunn og grunn enig - dog likte jeg ikke Turboguttens første setning om å gi valpen beskjed om at han ikke får lov å bykse mot Ozzy - det er der konflikten og negativiteten begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den første setningen min kan misforstås, var vel litt dårlig formulert. Jeg mener absolutt ikke at du skal bli sur og kjefte og røske og alt mulig.

Jeg mener rett og slett bare at når han hauser seg opp så får man ta valpen ut av situasjonen og heller gi valpen noe annet å interessere seg for.

Hadde jeg røska tak i Ulf og vært voldsom så hadde jeg bare skapt enda mer stress rundt situasjonen. Man kan gi beskjed om at ting ikke er lov uten å bruke makt. Eller, er ikke sikkert Ulf noen gang forstod at det ikke var lov. Men han skjønte at det ikke lønte seg å hause seg opp fordi han da ble tatt bort fra situasjonen:)

Håper det ble en litt bedre forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første gangene hundene skal være løse sammen (tenker da på de 2 voksne, ikke så mye på valpen) så er jo munnkurv et greit alternativ, for sikkerhets skyld.

Bare litt på siden, men det tar ofte noe tid å vende hundene til munnkurv (eller kanskje det bare er min som freaker helt ut og jeg måtte gi opp). Men jeg er enig i at det kan være en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men altså - helt alvorlig - jeg spøker ikke engang - dersom det er en REELL fare for at noen av DC'ene med vitende og vilje kan skade Ozzy så ville jeg holdt de adskilt for all fremtid jeg. Jeg mener det - dersom hundene på noen som helst måte i andre settinger viser aggresjon eller utagerende adferd mot andre hunder så ville jeg aldri i livet engang prøvd å få det til å funke.

Dersom fyren har to ellers velfungerende hunder som ikke har issues med andre hunder så prøver dere bare gradvis UTEN å lage noen stor case av det - dersom hundene til fyren er hunder som fyrer på andre hunder i andre settinger - så drit i det. (jeg hadde jo da kassert hele fyren *ler* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææ, det var det visst du som sa *ler* - men vi er vel i bunn og grunn enig - dog likte jeg ikke Turboguttens første setning om å gi valpen beskjed om at han ikke får lov å bykse mot Ozzy - det er der konflikten og negativiteten begynner :)

Jeg er litt 2ne i dag, såeh: Jeg har heller ikke sagt at det skal "jobbes" med, men at han kan lære seg å holde avstand. :P

Jeg ville vært særs skeptisk til denne introduksjonen med mindre hannhundene hans i utgangspunktet er happy go lucky-fyrer med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt på siden, men det tar ofte noe tid å vende hundene til munnkurv (eller kanskje det bare er min som freaker helt ut og jeg måtte gi opp). Men jeg er enig i at det kan være en løsning

Det bør man selvfølgelig, både fordi mange hunder synes det er ekkelt i starten, å ha noe i ansiktet, men også fordi at man ikke vil at de skal forbinde det med den settingen. Både fordi det ikke skal bidra negativt og fordi man helst vil se "naturlig" adferd, ikke adferden til en hund som er "opptatt" med den ekle greia den har i trynet :)

TS; egentlig sjeldent jeg foreslår slikt, men som du sier selv, det er stor str forskjell så selv en "uskyldig" klinsj kan gå ille nok, OM det skulle hende. Dessuten så kan det jo hende at en munnkurv bidrar til at du selv kan slappe av helt og slik sett ikke bidra med noe stress til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - helt alvorlig - jeg spøker ikke engang - dersom det er en REELL fare for at noen av DC'ene med vitende og vilje kan skade Ozzy så ville jeg holdt de adskilt for all fremtid jeg. Jeg mener det - dersom hundene på noen som helst måte i andre settinger viser aggresjon eller utagerende adferd mot andre hunder så ville jeg aldri i livet engang prøvd å få det til å funke.

Dersom fyren har to ellers velfungerende hunder som ikke har issues med andre hunder så prøver dere bare gradvis UTEN å lage noen stor case av det - dersom hundene til fyren er hunder som fyrer på andre hunder i andre settinger - så drit i det. (jeg hadde jo da kassert hele fyren *ler* )

Signerer denne veldig. Er de greie og kule gutter, så er det ingen vits å lage noe styr ut av introduksjonen. I motsatt fall - hold bikkja di unna.

Nå er jo dette unge canariedyr. Eventuelle problemer kan fortsatt komme. Jeg ville vel faktisk bekymre meg mer for de to i mellom, enn ovenfor hund av annen rase.... Men det er jo typen din sitt problem, om ikke dere flytter sammen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har ingen problemer med andre hunder. Vil bare leke, og har ikke hatt noen negative opplevelser.

Den eldste har problemer med noen få hunder, men har ikke reagert negativt noen gang på Ozzy. Men er noen bikkjer han bare ikke liker, men det har jo Ozzy også. Normalt så vil han leke, og det har han også vist tegn med til Ozzy.

Munnkurv blir nok brukt når han eldste og Ozzy skal møtes, så roer jeg meg ned også har vi en sikkerhet hvis det skulle skje noe.

Men gutta er snille og greie, lite problemer med de utenom unghund-nykker og de er gode mot mennesker og hverandre.

Så konklusjonen er båndturer, og å fjerne valpen når han vil leke med Ozzy?

Ozzy er jo snart 7, er det noe de andre veit? At han er 7år og ikke 2år f.eks? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Gå turer sammen i bånd i lang tid, og så begynner dere med å ha en og en hund løs (bytter på) mens den andre er i bånd. Og så tar dere der derfra ettersom hvordan de oppfører seg. Ta dere god tid og ikke forvent at det skal bli et problem :) Da begynner dere å oppføre dere anspent, og det plukker bikkjene opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...