Gå til innhold
Hundesonen.no

INNLÆRING - Fri ved fot


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Ekko, hunden i den siste filmen jeg linka til får alltid over 8 på fvf. Vendingene på stedet var jo ikke spesielt bra i den filmen (de er gjerne bedre enn det der), men posisjonen hans er bra. Helga etter den filmen fikk jeg 9,5 poeng i elite, da var trekket for at han satt seg skeivt i vendingene. Jeg bruker å få rundt 9 på konkurranse på fvf. Da er det ofte et halvt poeng trekk på min overaktive venstre skulder :lol: (og nei, det er ikke så lett å holde den i ro :P ). Resten småplukk. Noen vil ha hundene roligere, at de går "flatere" og gjevnere og jeg får stadig høre at jeg kommer til å få trekk for at han går så høyreist, men har ikke fått det enda.

For å se gode fvf kan det jo være et tips å søke på vm/em/nm osv. som viser karakterene på filmen.Det er gjerne hunder som har gjevnt gode karakterer.

Veldig gøy å se!

Jeg liker jo at det er litt høyreiste personlig, viser at de er ivrige og glade!

Ser at du holder venstre armen ganske stiv, mens høyre armen beveger du som normalt. Regner med at du ikke får særlig trekk for det? Så lenge det holdes konsekvent gjennom programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen! Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende

det hjelper ikke oss andre så mye Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som da

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe

Guest Snusmumrikk

Veldig gøy å se!

Jeg liker jo at det er litt høyreiste personlig, viser at de er ivrige og glade!

Ser at du holder venstre armen ganske stiv, mens høyre armen beveger du som normalt. Regner med at du ikke får særlig trekk for det? Så lenge det holdes konsekvent gjennom programmet.

Jeg har så høy hund at jeg tar han på ryggen. Om jeg slenger på armen, så slår jeg han litt for mye.

Det er mange som syns det blir rotete når de går så høyrest, men jeg har som sakt ikke fått trekk for det enda. Jeg liker dem sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: hvordan løser dere det om bikkja går veldig uryddig, men har en grei forståelse av posisjon og grei utholdenhet?
Nå snakker jeg at hun varierer mellom å gå med høye bein (altså, løfte beina veldig mens hun går) og vanlig gåing, hinking med forpotene (!), osv?

Vi har ikke tatt så mye tak i det enda, pga dårlig motivasjon hos fører, men: vi trener stedforflytninger på en planke (gjerne forann speil), og får treningskompiser til å klikke oss når hun går ryddig. Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte reglementet til mamma, hun er jurist og sånn så hun skjønner regler og lover liksom :aww: (jeg bare tuller meg litt nå altså)

Hun mente at hunden må både være i kontakt med føreren OG være til hinder for at man skal få trekk for det. Så om du snubler i hunden så blir det trukket for det eks. Ikke bare at hundens skulder er i kontakt med fører.

Men selvfølgelig så kommer det an på hva dommeren tolker i reglementet, men jeg føler det stemmer med hva jeg tenker da jeg leser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: hvordan løser dere det om bikkja går veldig uryddig, men har en grei forståelse av posisjon og grei utholdenhet?

Nå snakker jeg at hun varierer mellom å gå med høye bein (altså, løfte beina veldig mens hun går) og vanlig gåing, hinking med forpotene (!), osv?

Vi har ikke tatt så mye tak i det enda, pga dårlig motivasjon hos fører, men: vi trener stedforflytninger på en planke (gjerne forann speil), og får treningskompiser til å klikke oss når hun går ryddig. Andre tips?

Kanskje du kan trene bort en ting om gangen?

F.eks høye bein. Ikke klikk og gi belønning når hun bruker høye bein. Gi kun belønning når hun går vanlig. Når det er redusert, så kan du begynne med neste - ikke belønne ved hinking osv.

Og går hun noen få skritt helt perfekt - om så bare to skritt - så kan du belønne med jackpot. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte reglementet til mamma, hun er jurist og sånn så hun skjønner regler og lover liksom :aww: (jeg bare tuller meg litt nå altså)

Hun mente at hunden må både være i kontakt med føreren OG være til hinder for at man skal få trekk for det. Så om du snubler i hunden så blir det trukket for det eks. Ikke bare at hundens skulder er i kontakt med fører.

Men selvfølgelig så kommer det an på hva dommeren tolker i reglementet, men jeg føler det stemmer med hva jeg tenker da jeg leser det :)

Litt interessant da, selvom dommer uansett har siste ordet :P

Men Tetris var tydelig nesten til hinder, men det er jo når han klemmer seg inntil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: hvordan løser dere det om bikkja går veldig uryddig, men har en grei forståelse av posisjon og grei utholdenhet?

Nå snakker jeg at hun varierer mellom å gå med høye bein (altså, løfte beina veldig mens hun går) og vanlig gåing, hinking med forpotene (!), osv?

Vi har ikke tatt så mye tak i det enda, pga dårlig motivasjon hos fører, men: vi trener stedforflytninger på en planke (gjerne forann speil), og får treningskompiser til å klikke oss når hun går ryddig. Andre tips?

Tja, Monti har litt hinking feks, det kommer som regel av at han er for heit. Da jobber jeg veldig rolig i fvf-en, tar på ingen måte av, passe kule belønninger, etc.

Monti blir ganske uryddig feks i vendingene om han er litt heit. Og da trener jeg mye ro. I tillegg hjelper jeg han mye på vei, deler opp, gjør ting enkelt. For når han vet akkurat hva som kreves ser det ryddgere ut. Når han er heit og utålmodig slurver og surrer han, som om han tenker at bare han gjør noe er det bra nok :P

Venstrevendingene her feks, her måtte jeg gå tilbake og lokke mye i vendingene, passe kule godbiter og mye rooo i øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne bånddiskusjonen jeg. Om man har en hund som kan finne på å stikke bort til andre hunder osv, så har man vel bånd på den på trening? Det er lite som er så irriterende som å få løse hunder som kommer løpende bort til din hund på trening, og den hunden som løper bort får jo belønning for å stikke vekk i bøtter og spann. Trenger man bånd for at hunden skal holde seg rundt eier, så bruker man bånd. Trenger man det ikke, så har man ikke bånd på. Er det vanskligere enn det?

Selvfølgelig bruker man bånd på en hund som trenger det fordi den stikker. Jeg har også bånd på mine når jeg trener med mye forstyrrelser, og dager jeg ikke stoler like mye på de. Det jeg reagerte på, var at bånd ble anbefalt hvis hunden ikke var interessert nok/hang litt etter, og at man likevel ikke skulle bruke det. Jeg skjønner det dersom hunden har en tendens til å stikke, men dersom hunden ikke gjør det, men kun er litt treig så skjønner jeg ikke greia med båndet hvis det likevel ikke brukes til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forhindre at hunden går for langt frem?

Tenk belønningsplassering og shaping. Klikk de gangene hunden er lengst bak (av alle de gangene han er for langt fremme) og gi belønningen enda litt lenger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk belønningsplassering og shaping. Klikk de gangene hunden er lengst bak (av alle de gangene han er for langt fremme) og gi belønningen enda litt lenger bak.

Jepp, kan også kaste belønning bak hunden noen ganger for å gi forventning bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvordan forhindre at hunden går for langt frem?

Belønningsplassering. Jeg har brukt mye at hundene må bak og rundt meg på min høyre side for å hente belønningen. (I motsetning til gråtass så belønner jeg minst mulig fra venstre hånd :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønningsplassering. Jeg har brukt mye at hundene må bak og rundt meg på min høyre side for å hente belønningen. (I motsetning til gråtass så belønner jeg minst mulig fra venstre hånd :P )

Alfa og omega! Har gjort det samme, så når jeg sier feks "ja" så spretter hunden bak meg og til min høyre side for å få belønning. Uansett om hunden har en bra posisjon, så burde man tenke på belønningsplasseringa, den er viktigere enn man tror! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

@Crush og @JeanetteH (håper taggingen virker), interessant dette med belønningsplassering bak/i høyre hånd bakfra. Hva er målet med å få hunden til å sprette bakover? Er det ikke like greit å bare holde posisjonen på siden, liksom? Eller det mest i forbindelse med lek som belønning?

For at hunden skal tenke bakover for å få belønning. Jeg opplever mindre pendling ved det. Pga de er ikke opptatt av din venstre lomme og hvor hånden din beveger seg i naturlig ganglag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende tanker, og ikke minste utrolig mange fremgangsmåter og varianter.

Liker veldig godt tanken din JeanetteH, tenker at det er et fint alternativ for meg om det viser seg at han er veldig opptatt av venstrehånda. Men tenker litt at hunden ikke nødvendigvis blir så opptatt av venstre hånda om man sørger for at man lar godbiten være til man har klikket f.eks.

Nå vet ikke jeg hva slags metoder du bruker, men poenget med klikkertrening er jo at hunden skal forstå at det er idet den hører klikket at den blir belønnet, selvom den faktiske belønninga kommer noen sekunder etterpå. Hvorvidt det faktisk oppfattes slik av hunden vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende tanker, og ikke minste utrolig mange fremgangsmåter og varianter.

 

Liker veldig godt tanken din JeanetteH, tenker at det er et fint alternativ for meg om det viser seg at han er veldig opptatt av venstrehånda. Men tenker litt at hunden ikke nødvendigvis blir så opptatt av venstre hånda om man sørger for at man lar godbiten være til man har klikket f.eks.

Spørs helt på hvor sugen hunden er det ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Crush og @JeanetteH (håper taggingen virker), interessant dette med belønningsplassering bak/i høyre hånd bakfra. Hva er målet med å få hunden til å sprette bakover? Er det ikke like greit å bare holde posisjonen på siden, liksom? Eller det mest i forbindelse med lek som belønning?

Jeg har aldri hatt problem med at mine hunder går for langt bak, de vil heller for langt frem. Så da er det en fin måte og unngå det på. Man kan også se hunder som går skjevt (med rumpa ut) om man belønner mye fra lomma. Jeg har en regel om at hunden skal gå på samme vis, uansett hvor belønninga er. Men med hollenderen min som var vel høy, så kunne han komme langt frem, spesielt i starten av treninga. Og jeg fikk "pressa" han lengre bak ved å lære han å hente belønninga bak og på høyre side. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Crush og @JeanetteH (håper taggingen virker), interessant dette med belønningsplassering bak/i høyre hånd bakfra. Hva er målet med å få hunden til å sprette bakover? Er det ikke like greit å bare holde posisjonen på siden, liksom? Eller det mest i forbindelse med lek som belønning?

Ikke med en hund som er så høy at den i iver går for langt frem. Da overdriver vi også belønningen bakover sånn at han samtidig tenker på at han skal hente belønningen bak - da trekker han også litt lenger bak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mye spennende tanker, og ikke minste utrolig mange fremgangsmåter og varianter.

Liker veldig godt tanken din JeanetteH, tenker at det er et fint alternativ for meg om det viser seg at han er veldig opptatt av venstrehånda. Men tenker litt at hunden ikke nødvendigvis blir så opptatt av venstre hånda om man sørger for at man lar godbiten være til man har klikket f.eks.

Nå vet ikke jeg hva slags metoder du bruker, men poenget med klikkertrening er jo at hunden skal forstå at det er idet den hører klikket at den blir belønnet, selvom den faktiske belønninga kommer noen sekunder etterpå. Hvorvidt det faktisk oppfattes slik av hunden vet jeg ikke.

Det var ett eksempel, mine går heller ikke å hånd eller lomme pga jeg aldri har en fast belønningsplassering under innlæring. Men å få hunden til å tenke bakover for belønning er veldig greit med hunder som er litt høyt oppe. De har veldig lett for å pendle. Spesiellt litt mindre hunder som ikke ligger på låret vil jo "flytte" seg hele tiden pga de faktisk mer eller mindre får kne-legg i ansikte hele tiden (sånn sett enklere med hunder som har hode i hofte høyde). For at de skal få med seg feks ball under arm o.l. så må de litt ut eller fram for å få den. Da er det bedre med en hund som holder posisjon og må selv bryte ut av den for å hente belønningen enn at "jeg" bryter hunden ut av possisjon for å belønne.

Men det er tusen veier til Rome, med den eldste så gikk hun best med mest mulig bevegelse fra min side. Den yngste er så følsom at snur jeg hode så bytter hun possisjon.

Selv innlæringen kjører jeg nok litt anderledes enn de fleste. Jeg bruker lenge kun stegforflyttnigner i alle retninger. Begynner innlæring med ren minnesbilde: Hunden kan sitt-jeg stiller meg inntil der jeg vil ha hunden- sier fot-belønner. Holder på lenge slik før jeg begynner stille meg noen mm skjevt for hunden og sier fot. Om minnesbilde sitter da så forflytter den seg de mm inn til korrekt possisjon. Så lærer jeg hunden det i alle rettninger. Når den kan det så begynner jeg med rene stegforflyttninger. Marsjen kommer sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men riktig posisjon er altså at hundens fremben/skulder er på linje med førerens bein? Men har avstanden mellom hund og fører noe å si? Den skal jo ikke være for nærme (være klistret til låret), men hunden kan vel heller ikke være for langt unna? Har sett litt på videoer på nett nå og der er det mange hunder som er ganske klistret til låret og som går å kikker på fører hele tiden.. Men det er vel lov at hunden kikker opp på fører og holder kontakten?

Jeg er veldig noob når det kommer til lydighetsøvelsene, men jeg vil veldig gjerne lære de inn riktig når vi først begynner å trene målrettet :)

Edit: og en ting til! Jeg blir helt stressa over tanken på at jeg ikke skjønner hva dommeren sier at vi skal gjøre :P Er det faste ord på hver øvelse som alle dommere bruker? Sånn at man kan pugge og øve seg med en hjelper som leker dommer :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor nært fører hunden skal gå egentlig ved fri ved fot? Min sin vil ikke gå for nært meg (tror han er redd for at jeg skal trø på han). På de fleste film og bilder ser det ut som hundene går mye nærmere enn min gjør. Hvor langt unna aksepteres det at hunden går egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor nært fører hunden skal gå egentlig ved fri ved fot? Min sin vil ikke gå for nært meg (tror han er redd for at jeg skal trø på han). På de fleste film og bilder ser det ut som hundene går mye nærmere enn min gjør. Hvor langt unna aksepteres det at hunden går egentlig? :)

Mener jeg leste at mer enn 1 m unna gjennom øvelsen gir 0, står i regelverket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor nært fører hunden skal gå egentlig ved fri ved fot? Min sin vil ikke gå for nært meg (tror han er redd for at jeg skal trø på han). På de fleste film og bilder ser det ut som hundene går mye nærmere enn min gjør. Hvor langt unna aksepteres det at hunden går egentlig? :)

Jeg sleit mye med det med Aro. Løste det ved å være veldig streng på utgangsstillinga, den er kjempe nært. Så et og et skritt. Kun belønne at han er nært. Ellers jobbet jeg mye med å belønne i høyresvingen på en måte. Belønnet han sånn at han måtte sneie foten min på en måte i svingen for å hente belønninga. Belønnet i svingen. Vanskelig å forklare. Var @borderen som gav meg det tipset på kurs tror jeg. Isåfall kan kanskje hun forklare bedre enn meg :P Enda så spretter han litt ut innimellom, men tror det er mye fordi vi trener så sjukt lite om dagen, og jeg er veldig ukonsekvent. Men så at det hjalp da vi jobbet mye med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...