Gå til innhold
Hundesonen.no

INNLÆRING - Fri ved fot


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Ekko, hunden i den siste filmen jeg linka til får alltid over 8 på fvf. Vendingene på stedet var jo ikke spesielt bra i den filmen (de er gjerne bedre enn det der), men posisjonen hans er bra. Helga etter den filmen fikk jeg 9,5 poeng i elite, da var trekket for at han satt seg skeivt i vendingene. Jeg bruker å få rundt 9 på konkurranse på fvf. Da er det ofte et halvt poeng trekk på min overaktive venstre skulder :lol: (og nei, det er ikke så lett å holde den i ro :P ). Resten småplukk. Noen vil ha hundene roligere, at de går "flatere" og gjevnere og jeg får stadig høre at jeg kommer til å få trekk for at han går så høyreist, men har ikke fått det enda.

For å se gode fvf kan det jo være et tips å søke på vm/em/nm osv. som viser karakterene på filmen.Det er gjerne hunder som har gjevnt gode karakterer.

Veldig gøy å se!

Jeg liker jo at det er litt høyreiste personlig, viser at de er ivrige og glade!

Ser at du holder venstre armen ganske stiv, mens høyre armen beveger du som normalt. Regner med at du ikke får særlig trekk for det? Så lenge det holdes konsekvent gjennom programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen! Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende

det hjelper ikke oss andre så mye Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som da

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe

Guest Snusmumrikk

Veldig gøy å se!

Jeg liker jo at det er litt høyreiste personlig, viser at de er ivrige og glade!

Ser at du holder venstre armen ganske stiv, mens høyre armen beveger du som normalt. Regner med at du ikke får særlig trekk for det? Så lenge det holdes konsekvent gjennom programmet.

Jeg har så høy hund at jeg tar han på ryggen. Om jeg slenger på armen, så slår jeg han litt for mye.

Det er mange som syns det blir rotete når de går så høyrest, men jeg har som sakt ikke fått trekk for det enda. Jeg liker dem sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: hvordan løser dere det om bikkja går veldig uryddig, men har en grei forståelse av posisjon og grei utholdenhet?
Nå snakker jeg at hun varierer mellom å gå med høye bein (altså, løfte beina veldig mens hun går) og vanlig gåing, hinking med forpotene (!), osv?

Vi har ikke tatt så mye tak i det enda, pga dårlig motivasjon hos fører, men: vi trener stedforflytninger på en planke (gjerne forann speil), og får treningskompiser til å klikke oss når hun går ryddig. Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte reglementet til mamma, hun er jurist og sånn så hun skjønner regler og lover liksom :aww: (jeg bare tuller meg litt nå altså)

Hun mente at hunden må både være i kontakt med føreren OG være til hinder for at man skal få trekk for det. Så om du snubler i hunden så blir det trukket for det eks. Ikke bare at hundens skulder er i kontakt med fører.

Men selvfølgelig så kommer det an på hva dommeren tolker i reglementet, men jeg føler det stemmer med hva jeg tenker da jeg leser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: hvordan løser dere det om bikkja går veldig uryddig, men har en grei forståelse av posisjon og grei utholdenhet?

Nå snakker jeg at hun varierer mellom å gå med høye bein (altså, løfte beina veldig mens hun går) og vanlig gåing, hinking med forpotene (!), osv?

Vi har ikke tatt så mye tak i det enda, pga dårlig motivasjon hos fører, men: vi trener stedforflytninger på en planke (gjerne forann speil), og får treningskompiser til å klikke oss når hun går ryddig. Andre tips?

Kanskje du kan trene bort en ting om gangen?

F.eks høye bein. Ikke klikk og gi belønning når hun bruker høye bein. Gi kun belønning når hun går vanlig. Når det er redusert, så kan du begynne med neste - ikke belønne ved hinking osv.

Og går hun noen få skritt helt perfekt - om så bare to skritt - så kan du belønne med jackpot. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte reglementet til mamma, hun er jurist og sånn så hun skjønner regler og lover liksom :aww: (jeg bare tuller meg litt nå altså)

Hun mente at hunden må både være i kontakt med føreren OG være til hinder for at man skal få trekk for det. Så om du snubler i hunden så blir det trukket for det eks. Ikke bare at hundens skulder er i kontakt med fører.

Men selvfølgelig så kommer det an på hva dommeren tolker i reglementet, men jeg føler det stemmer med hva jeg tenker da jeg leser det :)

Litt interessant da, selvom dommer uansett har siste ordet :P

Men Tetris var tydelig nesten til hinder, men det er jo når han klemmer seg inntil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet: hvordan løser dere det om bikkja går veldig uryddig, men har en grei forståelse av posisjon og grei utholdenhet?

Nå snakker jeg at hun varierer mellom å gå med høye bein (altså, løfte beina veldig mens hun går) og vanlig gåing, hinking med forpotene (!), osv?

Vi har ikke tatt så mye tak i det enda, pga dårlig motivasjon hos fører, men: vi trener stedforflytninger på en planke (gjerne forann speil), og får treningskompiser til å klikke oss når hun går ryddig. Andre tips?

Tja, Monti har litt hinking feks, det kommer som regel av at han er for heit. Da jobber jeg veldig rolig i fvf-en, tar på ingen måte av, passe kule belønninger, etc.

Monti blir ganske uryddig feks i vendingene om han er litt heit. Og da trener jeg mye ro. I tillegg hjelper jeg han mye på vei, deler opp, gjør ting enkelt. For når han vet akkurat hva som kreves ser det ryddgere ut. Når han er heit og utålmodig slurver og surrer han, som om han tenker at bare han gjør noe er det bra nok :P

Venstrevendingene her feks, her måtte jeg gå tilbake og lokke mye i vendingene, passe kule godbiter og mye rooo i øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne bånddiskusjonen jeg. Om man har en hund som kan finne på å stikke bort til andre hunder osv, så har man vel bånd på den på trening? Det er lite som er så irriterende som å få løse hunder som kommer løpende bort til din hund på trening, og den hunden som løper bort får jo belønning for å stikke vekk i bøtter og spann. Trenger man bånd for at hunden skal holde seg rundt eier, så bruker man bånd. Trenger man det ikke, så har man ikke bånd på. Er det vanskligere enn det?

Selvfølgelig bruker man bånd på en hund som trenger det fordi den stikker. Jeg har også bånd på mine når jeg trener med mye forstyrrelser, og dager jeg ikke stoler like mye på de. Det jeg reagerte på, var at bånd ble anbefalt hvis hunden ikke var interessert nok/hang litt etter, og at man likevel ikke skulle bruke det. Jeg skjønner det dersom hunden har en tendens til å stikke, men dersom hunden ikke gjør det, men kun er litt treig så skjønner jeg ikke greia med båndet hvis det likevel ikke brukes til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forhindre at hunden går for langt frem?

Tenk belønningsplassering og shaping. Klikk de gangene hunden er lengst bak (av alle de gangene han er for langt fremme) og gi belønningen enda litt lenger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk belønningsplassering og shaping. Klikk de gangene hunden er lengst bak (av alle de gangene han er for langt fremme) og gi belønningen enda litt lenger bak.

Jepp, kan også kaste belønning bak hunden noen ganger for å gi forventning bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvordan forhindre at hunden går for langt frem?

Belønningsplassering. Jeg har brukt mye at hundene må bak og rundt meg på min høyre side for å hente belønningen. (I motsetning til gråtass så belønner jeg minst mulig fra venstre hånd :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønningsplassering. Jeg har brukt mye at hundene må bak og rundt meg på min høyre side for å hente belønningen. (I motsetning til gråtass så belønner jeg minst mulig fra venstre hånd :P )

Alfa og omega! Har gjort det samme, så når jeg sier feks "ja" så spretter hunden bak meg og til min høyre side for å få belønning. Uansett om hunden har en bra posisjon, så burde man tenke på belønningsplasseringa, den er viktigere enn man tror! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

@Crush og @JeanetteH (håper taggingen virker), interessant dette med belønningsplassering bak/i høyre hånd bakfra. Hva er målet med å få hunden til å sprette bakover? Er det ikke like greit å bare holde posisjonen på siden, liksom? Eller det mest i forbindelse med lek som belønning?

For at hunden skal tenke bakover for å få belønning. Jeg opplever mindre pendling ved det. Pga de er ikke opptatt av din venstre lomme og hvor hånden din beveger seg i naturlig ganglag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende tanker, og ikke minste utrolig mange fremgangsmåter og varianter.

Liker veldig godt tanken din JeanetteH, tenker at det er et fint alternativ for meg om det viser seg at han er veldig opptatt av venstrehånda. Men tenker litt at hunden ikke nødvendigvis blir så opptatt av venstre hånda om man sørger for at man lar godbiten være til man har klikket f.eks.

Nå vet ikke jeg hva slags metoder du bruker, men poenget med klikkertrening er jo at hunden skal forstå at det er idet den hører klikket at den blir belønnet, selvom den faktiske belønninga kommer noen sekunder etterpå. Hvorvidt det faktisk oppfattes slik av hunden vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende tanker, og ikke minste utrolig mange fremgangsmåter og varianter.

 

Liker veldig godt tanken din JeanetteH, tenker at det er et fint alternativ for meg om det viser seg at han er veldig opptatt av venstrehånda. Men tenker litt at hunden ikke nødvendigvis blir så opptatt av venstre hånda om man sørger for at man lar godbiten være til man har klikket f.eks.

Spørs helt på hvor sugen hunden er det ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Crush og @JeanetteH (håper taggingen virker), interessant dette med belønningsplassering bak/i høyre hånd bakfra. Hva er målet med å få hunden til å sprette bakover? Er det ikke like greit å bare holde posisjonen på siden, liksom? Eller det mest i forbindelse med lek som belønning?

Jeg har aldri hatt problem med at mine hunder går for langt bak, de vil heller for langt frem. Så da er det en fin måte og unngå det på. Man kan også se hunder som går skjevt (med rumpa ut) om man belønner mye fra lomma. Jeg har en regel om at hunden skal gå på samme vis, uansett hvor belønninga er. Men med hollenderen min som var vel høy, så kunne han komme langt frem, spesielt i starten av treninga. Og jeg fikk "pressa" han lengre bak ved å lære han å hente belønninga bak og på høyre side. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Crush og @JeanetteH (håper taggingen virker), interessant dette med belønningsplassering bak/i høyre hånd bakfra. Hva er målet med å få hunden til å sprette bakover? Er det ikke like greit å bare holde posisjonen på siden, liksom? Eller det mest i forbindelse med lek som belønning?

Ikke med en hund som er så høy at den i iver går for langt frem. Da overdriver vi også belønningen bakover sånn at han samtidig tenker på at han skal hente belønningen bak - da trekker han også litt lenger bak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mye spennende tanker, og ikke minste utrolig mange fremgangsmåter og varianter.

Liker veldig godt tanken din JeanetteH, tenker at det er et fint alternativ for meg om det viser seg at han er veldig opptatt av venstrehånda. Men tenker litt at hunden ikke nødvendigvis blir så opptatt av venstre hånda om man sørger for at man lar godbiten være til man har klikket f.eks.

Nå vet ikke jeg hva slags metoder du bruker, men poenget med klikkertrening er jo at hunden skal forstå at det er idet den hører klikket at den blir belønnet, selvom den faktiske belønninga kommer noen sekunder etterpå. Hvorvidt det faktisk oppfattes slik av hunden vet jeg ikke.

Det var ett eksempel, mine går heller ikke å hånd eller lomme pga jeg aldri har en fast belønningsplassering under innlæring. Men å få hunden til å tenke bakover for belønning er veldig greit med hunder som er litt høyt oppe. De har veldig lett for å pendle. Spesiellt litt mindre hunder som ikke ligger på låret vil jo "flytte" seg hele tiden pga de faktisk mer eller mindre får kne-legg i ansikte hele tiden (sånn sett enklere med hunder som har hode i hofte høyde). For at de skal få med seg feks ball under arm o.l. så må de litt ut eller fram for å få den. Da er det bedre med en hund som holder posisjon og må selv bryte ut av den for å hente belønningen enn at "jeg" bryter hunden ut av possisjon for å belønne.

Men det er tusen veier til Rome, med den eldste så gikk hun best med mest mulig bevegelse fra min side. Den yngste er så følsom at snur jeg hode så bytter hun possisjon.

Selv innlæringen kjører jeg nok litt anderledes enn de fleste. Jeg bruker lenge kun stegforflyttnigner i alle retninger. Begynner innlæring med ren minnesbilde: Hunden kan sitt-jeg stiller meg inntil der jeg vil ha hunden- sier fot-belønner. Holder på lenge slik før jeg begynner stille meg noen mm skjevt for hunden og sier fot. Om minnesbilde sitter da så forflytter den seg de mm inn til korrekt possisjon. Så lærer jeg hunden det i alle rettninger. Når den kan det så begynner jeg med rene stegforflyttninger. Marsjen kommer sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men riktig posisjon er altså at hundens fremben/skulder er på linje med førerens bein? Men har avstanden mellom hund og fører noe å si? Den skal jo ikke være for nærme (være klistret til låret), men hunden kan vel heller ikke være for langt unna? Har sett litt på videoer på nett nå og der er det mange hunder som er ganske klistret til låret og som går å kikker på fører hele tiden.. Men det er vel lov at hunden kikker opp på fører og holder kontakten?

Jeg er veldig noob når det kommer til lydighetsøvelsene, men jeg vil veldig gjerne lære de inn riktig når vi først begynner å trene målrettet :)

Edit: og en ting til! Jeg blir helt stressa over tanken på at jeg ikke skjønner hva dommeren sier at vi skal gjøre :P Er det faste ord på hver øvelse som alle dommere bruker? Sånn at man kan pugge og øve seg med en hjelper som leker dommer :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor nært fører hunden skal gå egentlig ved fri ved fot? Min sin vil ikke gå for nært meg (tror han er redd for at jeg skal trø på han). På de fleste film og bilder ser det ut som hundene går mye nærmere enn min gjør. Hvor langt unna aksepteres det at hunden går egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor nært fører hunden skal gå egentlig ved fri ved fot? Min sin vil ikke gå for nært meg (tror han er redd for at jeg skal trø på han). På de fleste film og bilder ser det ut som hundene går mye nærmere enn min gjør. Hvor langt unna aksepteres det at hunden går egentlig? :)

Mener jeg leste at mer enn 1 m unna gjennom øvelsen gir 0, står i regelverket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor nært fører hunden skal gå egentlig ved fri ved fot? Min sin vil ikke gå for nært meg (tror han er redd for at jeg skal trø på han). På de fleste film og bilder ser det ut som hundene går mye nærmere enn min gjør. Hvor langt unna aksepteres det at hunden går egentlig? :)

Jeg sleit mye med det med Aro. Løste det ved å være veldig streng på utgangsstillinga, den er kjempe nært. Så et og et skritt. Kun belønne at han er nært. Ellers jobbet jeg mye med å belønne i høyresvingen på en måte. Belønnet han sånn at han måtte sneie foten min på en måte i svingen for å hente belønninga. Belønnet i svingen. Vanskelig å forklare. Var @borderen som gav meg det tipset på kurs tror jeg. Isåfall kan kanskje hun forklare bedre enn meg :P Enda så spretter han litt ut innimellom, men tror det er mye fordi vi trener så sjukt lite om dagen, og jeg er veldig ukonsekvent. Men så at det hjalp da vi jobbet mye med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...