Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2014


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 743
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Norsk dommer på siberian, Karsten Grønås! Mannen har eid, kjørt og oppdrettet SH i en årrekke, så det at han er invitert for å dømme Crufts, er flott!

Jippi!! Pappaen til valpene ble beste hannhund i dag! :D Og hans kullsøster (valpenes tante) ble BIR!! Gjett om jeg må få med meg dette senere i dag

*stolt av gutten sin som ble 3 beste veteran hannhund*

Er dette en konkurransegren? Herregud, dette hadde vært sporten Loke og jeg kunne glitret i ! :lol:

Mener jeg har sett de demonstrert dette før, men da hadde de bare starten inne, også var det tydeligvis et løp som gikk over (litt) lenger tid eller noe? det må jo være noe mer enn dette? (på en annen side ser det jo ut på enkelte av hunder og eiere som om de ikke gjør dette så veldig ofte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, dei selane hundane har på seg, er vel trekkseler? Skal dei trekke folk over fjell og hei i løp? Det høyrest potensielt veldig gøy ut. Dersom eg klarte å bevege meg fort nok, that is. :)

Edit: Er dette canicross?

Canicross is the sport of cross country running with dogs. Originating in Europe as off-season training for the mushing (sledding) community, it has become popular as a stand-alone sport all over Europe, especially in the UK. Canicross is closely related to Bikejoring, where participants cycle with their dog and skijoring, where participants ski rather than run.

Canicross can be run with one or two dogs, always attached to the runner. The runner typically wears a waist belt, the dog a harness, and the two are joined by a bungee cord or elastic line that reduces shock to both human and dog when the dog pulls.

Originally canicross dogs were of sledding or spitz types such as the husky or malamute but now all breeds have begun taking part including cross breeds, small terrier breeds to large breeds such as rottweilers and standard poodles. Not only can all breeds run but people of all ages and abilities can take part. Including children and the disabled such as the visually impaired. Some breeds are very well suited to not only running and pulling but running at steady pace over a long distance. Cani-cross is now not only a great way for the runner to keep fit, but great for the dogs too. It encourages people and their dogs to take part in outdoor activity and meet other like minded individuals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har sett de demonstrert dette før, men da hadde de bare starten inne, også var det tydeligvis et løp som gikk over (litt) lenger tid eller noe? det må jo være noe mer enn dette? (på en annen side ser det jo ut på enkelte av hunder og eiere som om de ikke gjør dette så veldig ofte...)

de fleste bikkjene ser litt wtf ut :|

Så joggetur med bikkja er en konkurransegren altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canicross er vel bare et fancy ord for snøreløping? :P Men denne stafetten har jo ingenting med det å gjøre? Pausefyll.. :P

Er det snøreløping på norsk altså? Er det stort her? Har aldri sett det før. :D

Er nok berre ein underholdnings-demonstrasjon vil eg tru, men varte kanskje litt lenge... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste bikkjene ser litt wtf ut :|

Så joggetur med bikkja er en konkurransegren altså..

Jeg stilte X'en på Crufts i 2009, og da var det mye ståhei over dette, jeg ble pushet på så mye brosjyrer og informasjonsmateriale.

Tingen er at jeg tror ikke de har den turkulturen vi har i Norden, så dette er nok en strategi for å få i gang aktivisering av hundene. Jeg har hørt nordmenn som har bodd midlertidig i England snakke om hvor kulturkræsj det er, når en ønsker å gå en langtur, og ikke bare slippe hunden i parken for å få ut litt steam og møljelek. Så om en gjør det til en konkurranseform, selger litt spesialutstyr (sele og sko), og lager sirkus rundt det, så kanskje noen hunder får mer tur enn de ellers ville gjort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digget bikkja som rappa kjegla :lol:

Jeg studerte jo i Cornwall og hadde ei GD tispe ( sunday) som jeg gikk mye turer med og passet ofte. Jeg fikk egentlig ikke inntrykk av at engelskmenn gikk mindre tur. Men dette var i Cornwall. Der er det jo perfekt å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digget bikkja som rappa kjegla :lol:

Jeg studerte jo i Cornwall og hadde ei DG tispe ( sunday) som jeg gikk mye turer med og passet ofte. Jeg fikk egentlig ikke inntrykk av at engelskmenn gikk mindre tur. Men dette var i Cornwall. Der er det jo perfekt å gå tur.

Det kan jo være forskjell, de jeg har sett skrive om det i sine blogger har bodd i London.

Trude Mostue har vært veldig negativ til berner når hun har hatt spalter i diverse magasin, og uttalt at det ikke er en rase en skal kjøpe om en ønsker å gå tur mer enn et par kilometer, at den ikke egner seg til jogging da den bare vil bli hengende igjen bak, den er tjukk og slapp i fisken, du må sette fram bøtter når den skal ha vann, og at du må ha med bærepose for å plukke opp bæsjen dens.

Så vi lurer jo veldig på hva slags bernere hun så mens hun jobbet i England... Men om de ikke får tur i det hele tatt, kan vi jo forstå om de blir kvapsete og utmattet av å passere venteværelset... Hun har ikke akseptert invitasjoner til å komme på norske bernerspesialer eller bernertreff, dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være forskjell, de jeg har sett skrive om det i sine blogger har bodd i London.

Trude Mostue har vært veldig negativ til berner når hun har hatt spalter i diverse magasin, og uttalt at det ikke er en rase en skal kjøpe om en ønsker å gå tur mer enn et par kilometer, at den ikke egner seg til jogging da den bare vil bli hengende igjen bak, den er tjukk og slapp i fisken, du må sette fram bøtter når den skal ha vann, og at du må ha med bærepose for å plukke opp bæsjen dens.

Så vi lurer jo veldig på hva slags bernere hun så mens hun jobbet i England... Men om de ikke får tur i det hele tatt, kan vi jo forstå om de blir kvapsete og utmattet av å passere venteværelset... Hun har ikke akseptert invitasjoner til å komme på norske bernerspesialer eller bernertreff, dog...

Hæ???? Berner??? Dama er jo sprø!

Slosskamp jo :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...