Gå til innhold
Hundesonen.no

Bok "nye du er sjefen"


Tia88
 Share

Recommended Posts

Heisann

Jeg lånte nylig flere bøker om hundetrening på mitt lokale bibliotek, for å bli en enda bedre og flinkere hundeeier. Som forventet er bøkene like forskjellig som folks meninger, og det er vanskelig å finne "svaret". Uansett, jeg leste boken" NYE du er sjefen" skrevet av Geir R. Nordenstam, gitt ut i 2005. Interessant bok, men den motsier noe av det jeg lærte på valpekurs, blant annet det med godis som belønning. Sitter også igjen med dårlig samvittighet ovenfor Billy, for at vi har gjort ting feil i han oppdragelse. :ermm:

Men dere som har lest boken, eller hørt om den. Hva syns dere om den?

Ha en flott kveld!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en storfan av Nordenstam i 90-årene, og fulgte hans metoder temmelig slavisk. Jeg har gått bort fra hans metoder nå, da de i hovedsaklig baserer seg på den gamle alfa-modellen som nå viser seg å være basert på en misforståelse. Hans metoder er rett og slett foreldet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg var en storfan av Nordenstam i 90-årene, og fulgte hans metoder temmelig slavisk. Jeg har gått bort fra hans metoder nå, da de i hovedsaklig baserer seg på den gamle alfa-modellen som nå viser seg å være basert på en misforståelse. Hans metoder er rett og slett foreldet.

Vet ikke om jeg vil si at metodene hans er foreldet. Hunder funker fortsatt stort sett som de gjorde for 10 år siden. Eller 20 for den saks skyld. Og det funker jo, man får veloppdratte og lydige hunder. Selv om man kanskje ikke får hunder som er lydige fordi de har lyst.

Men andre, og etter min mening mye bedre, metoder er mer utbredte i dag. Selv om det også er noen som har gått for langt andre veien også. Så ikke ha dårlig samvittighet etter å ha lest den boka. Er lenge siden jeg leste de bøkene der, og jeg har aldri fulgt metodene, men det er mange bøker jeg heller ville satsa på enn denne :) Og det er ingen ting galt med å bruke godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil si at metodene hans er foreldet. Hunder funker fortsatt stort sett som de gjorde for 10 år siden. Eller 20 for den saks skyld. Og det funker jo, man får veloppdratte og lydige hunder. Selv om man kanskje ikke får hunder som er lydige fordi de har lyst.

Men andre, og etter min mening mye bedre, metoder er mer utbredte i dag. Selv om det også er noen som har gått for langt andre veien også. Så ikke ha dårlig samvittighet etter å ha lest den boka. Er lenge siden jeg leste de bøkene der, og jeg har aldri fulgt metodene, men det er mange bøker jeg heller ville satsa på enn denne :) Og det er ingen ting galt med å bruke godbiter.

Da er det jo absolutt bra at jeg har lånt mange bøker :ahappy: Skal ikke være lett å være hundeier og finne svar på alt mulig rart :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg lånte nylig flere bøker om hundetrening på mitt lokale bibliotek, for å bli en enda bedre og flinkere hundeeier. Som forventet er bøkene like forskjellig som folks meninger, og det er vanskelig å finne "svaret". Uansett, jeg leste boken" NYE du er sjefen" skrevet av Geir R. Nordenstam, gitt ut i 2005. Interessant bok, men den motsier noe av det jeg lærte på valpekurs, blant annet det med godis som belønning. Sitter også igjen med dårlig samvittighet ovenfor Billy, for at vi har gjort ting feil i han oppdragelse. :ermm:

Men dere som har lest boken, eller hørt om den. Hva syns dere om den?

Ha en flott kveld!

:)

Nå er det lenge siden jeg leste den boken, men det jeg husker jeg satt igjen med var at det sto faktisk en del gode tips der, MEN det sto også en del som jeg ikke er enig i at er riktig måte og trene hund på (selv om det fungerer og trene slik også), men for meg som klarte og skille ut det jeg synes var smart og det jeg ikke synes var smart så sto det faktisk en del nyttig der :)

Hvorfor dårlig samvittighet? Har dere ødelagt noe? Gjort noe du ikke synes er greit? Har hunden lidd? Viss nei, da har du ingenting og ha dårlig samvittighet for, viss ja så er du nok akkurat som de aller aller fleste andre og gjort er gjort så da er det bare og gjøre det beste utav det man har og gjøre ting bedre fra nå av. Men det er mange måter og trene hund på og like mange som er riktig, så det at en bok sier at du skulle gjort noe annerledes er ingenting og bry seg om.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo absolutt bra at jeg har lånt mange bøker :ahappy: Skal ikke være lett å være hundeier og finne svar på alt mulig rart :)

Det letteste er faktisk og ikke og tenke så mye, bøker kan bare lære deg så mye uansett, da hunder er like forskjellige som folk og det finnes ingen fasit. Gjør det som kjennes rett, tenk logisk, så går det stort sett helt fint. Men viss du først skal velge deg en "metode" så bør du velge en og heller bli god på den, blander du flere så forvirrer du mer enn du lærer, og det er sjeldent positivt for noen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nylig en Nordenstam-bok ("kjenn din fiende"... ;) ) og det som sitter best igjen er uttalelsen om at når valpen ligger og sover og man går forbi så skal man løfte den opp og riste den litt i nakkeskinnet, sånn at den vet hvem som er sjefen.

Jada, det var noen vanlige tips, slik som å være konsekvent osv. Men det var også en del ala ovennevnte og en del ting de fleste hundetrenere (selv som trener med fysisk korreksjon og straff) ikke bruker i dag.

Bra du har lånt mange bøker. Det er uansett bra å sette seg inn i ulike tankeganger og metoder rundt hund og hundetrening. Følg magefølelsen, som Malamuten sier. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...