Gå til innhold
Hundesonen.no

Beauceron


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Jeg kjenner jeg er generelt veldig nysgjerrig på denne rasen, men at jeg ikke vet så mye om den enn hva man kan lese på nettet. Har noen erfaring med rasen? Nå er det jo kanskje naturlig å sammenligne med rasen man allerede har selv om dette ikke er perfekt, men om man skal gjøre det, hvordan er en beauceron ift belger? Da tenker jeg på det sosiale, lek, jakt, avreagering, skudd, trenbarhet osv.

Hva sliter rasen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare sammenligne med belgeren (terv) jeg selv hadde for en del år tilbake. Hun var forholdsvis rolig av seg, men jeg finner beauceronen mer "stabla" på jorden enn hva jeg syntes terven min var. Jeg synes belgere ofte er litt "trippete"

Rasen er veldig knyttet til mennesket sitt, det er enkelte individer som kan være litt uinteresserte i andre mennesker fordi eieren er alt for den. Men den er ikke agressiv og skal ikke være nervøs.

Jeg synes rasen er lett å jobbe med.
De jeg kjenner har ikke vist skuddredsel.
Lett å få med i lek, avreagerer kjapt er min erfaring.
Den trenes innen IPO i Frankrike bl.annet.

Det er ikke så mye info å finne om rasen på norske sider, desto mer er det da å finne på franske sider.

I Norge pr i dag er det én aktiv oppdretter: Annebeth Reinert, Kennel Star Du Nord. Hun har forresten to valper igjen av et kull på 8. De ble født 17.11. Jeg kjenner begge foreldrene, herlige hunder.

Jeg hadde en periode ei tispe hjemme hos meg. Hun var vokst opp i Frankrike, på en gård visstnok. Så ble hun plassert på en går i Norge og traff knapt andre folk enn eieren. Hun var veldig reservert og redd for det meste. Da hun kom hit var det første hun måtte gjennom en operasjon pga en kul på under magen som hun slikket mye på og den hadde vokst en del fra første gang jeg så henne til jeg hentet henne hjem hit. Allikevel var hun en glad og åpen hund ovenfor meg, og ovenfor sønnen min. Det tok ikke lang tid fra hun gikk fra å synes alt ute i en store verden var skummelt til at det var ellevill jubel når hun skjønte vi skulle ut. Og fremmede folk ble plutselig intressante og langt fra skumle.

Vil du treffe rasen, er Annebeth rette person å kontakte. Hun kan mye om rasen og hun har 11 stykker, pluss da de to valpene som skal selges. I samme hus bor også Marianne som har 5 (to av dem fra et ikke planlagt kull i fjor - disse skal forresten selges, to tisper). De bor på Skarnestraktene. Annebeth er som regel alltid på utstillinger med to eller flere hunder også. Jeg vet hun skal til Bø, hun stiller lørdag.

Jeg synes rasen er herlig, og skal jeg ha stor hund igjen, så skal jeg ha en beauceron.
Årsak: Jeg liker eksteriøret, de er store og flotte, jeg er svak for black/tan hunder, jeg liker gemyttet til de jeg har truffet av rasen, de er lette å trene, jeg har ikke opplevd samskjønnsaggressjon på dem, de har vaktinnstinkt uten å være for mye "på". Jeg synes de kobler av kjapt og er generelt stødige.

Mange er skeptiske til de doble ulveklørene, men pr i dag vet jeg ikke om noen som har opplevd problemer med dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nå kommer nok ikke neste hund sannsynligvis inn hit før om 7-9 år og kjenner to aktive belgere holder i massevis når jeg har jobb og skole å tenke på i tillegg :P Sånn at det er sagt. Dette er også mer for å tilfredsstille min nysgjerrighet angående rasen, for den er veldig fascinerende, om ikke litt for stor etter min smak.

Det høres jo veldig fint ut det du beskriver der. Nå er jo belgeren en rase jeg trives utrolig godt med og det blir helt sikkert hvert fall en av de i hus fremover. Takk for at du svarte litt på spørsmålene angående beauceron! Mentalt sett virker de jo herlige i beskrivelsen. Er det noe spesielt man bør passe på når det kommer til rasen? Helse, mentalitet osv?

Skal ta kontakt og høre litt om rasen! Også får jeg komme meg på utstilling og treffe noen individer :) Nysgjerrigheten skal stilles! :P Jeg ser også at det er en annen oppdretter i Norge Kennel Javisst. Er hun noe aktiv oppdretter lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kurs med en beauceron! Han var helt ellevill av glede, utrolig flott, høyt, høyt elska av eierne sine og virkelig dritkul. Mye hund, men det er jo greit om en ønsker seg det. Vi brukte ganske mye av kurset på å trene på å gå bort til eier uten at han skulle bompe oss ned. :D Takk for tråden, hadde helt glemt denne rasen!

Sånn, tipper du føler du kan alt nå. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita på Kennel Javisst er ikke spesielt aktiv, hverken innen oppdrett eller annet.
Når det kommer til helse så er det HD og AA på rasen. Ellers er den stort sett frisk og grei.
Når det kommer til det mentale så er det linjer som er avlet på i Norge som ikke var spesielt stødige mentalt. Jeg tror (og håper) disse ikke blir ført videre.

TullBull: Det er nok en av valpene fra Annebeth tenker jeg. En av I'ene. Hun følger det franske systemet når det kommer til navngivning på kullene, de har nemlig en bokstav hvert år, og i år er det I.


  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye fin info om rasen på den svenske beauc. klubben sin nettside :) Jeg har ikke hilst på noen live, avstandskikka på de på ei utstilling en gang bare. Men jeg var jo veldig intr i rasen, men fant ut at jeg bare ønsker meg svæær hund når jeg er ute :P Jeg synes de er så utrolig flotte og staselige! Jeg var litt i kontakt (via e-post) med kennel Grand Lutin en periode, og likte det hun sa og tenkte i alle fall. Satchmo`s utmerka seg også, i og med at det er disse to kennelnavnene jeg husker på :P Men har som sagt ikke møtt noen av de irl, men det var disse jeg vurderte å besøke da jeg var intr i rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Litt random, men så det er påmeldt en beaucerovalp på valpeshow på Gran til søndag. En rase jeg liker også, særlig harlequin-varianten utseendemessig :)

Aww shoot, jeg jobber :( Hadde vært flott å fått hilse på denne rasen.

Jeg har vært på kurs med en beauceron! Han var helt ellevill av glede, utrolig flott, høyt, høyt elska av eierne sine og virkelig dritkul. Mye hund, men det er jo greit om en ønsker seg det. Vi brukte ganske mye av kurset på å trene på å gå bort til eier uten at han skulle bompe oss ned. :D Takk for tråden, hadde helt glemt denne rasen!

Sånn, tipper du føler du kan alt nå. :teehe:

:lol: Snakker vi Angus eller? :P My kind of dog :wub:

Anita på Kennel Javisst er ikke spesielt aktiv, hverken innen oppdrett eller annet.

Når det kommer til helse så er det HD og AA på rasen. Ellers er den stort sett frisk og grei.

Når det kommer til det mentale så er det linjer som er avlet på i Norge som ikke var spesielt stødige mentalt. Jeg tror (og håper) disse ikke blir ført videre.

Kjekt å vite hva man skal se etter! :) Igjen, takk :D

Jeg synes det er mye fin info om rasen på den svenske beauc. klubben sin nettside :) Jeg har ikke hilst på noen live, avstandskikka på de på ei utstilling en gang bare. Men jeg var jo veldig intr i rasen, men fant ut at jeg bare ønsker meg svæær hund når jeg er ute :P Jeg synes de er så utrolig flotte og staselige! Jeg var litt i kontakt (via e-post) med kennel Grand Lutin en periode, og likte det hun sa og tenkte i alle fall. Satchmo`s utmerka seg også, i og med at det er disse to kennelnavnene jeg husker på :P Men har som sagt ikke møtt noen av de irl, men det var disse jeg vurderte å besøke da jeg var intr i rasen :)

Da må jeg friske opp i svensken min :P haha! Størrelsen er noe av det som er mindre ønskelig for min del, men det er jo ikke alt heller da (selv om Alice med sine 56 cm er veldig handy å ha med å gjøre :D). Skal sjekke ut masse info og ta kontakt med noen oppdrettere for å høre hva de tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TullBull: Det er nok en av valpene fra Annebeth tenker jeg. En av I'ene. Hun følger det franske systemet når det kommer til navngivning på kullene, de har nemlig en bokstav hvert år, og i år er det I.

Hvis valpene er født i november er dem bare 3 måneder og ikke klare for valpeshow enda vel :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden hadde vi ei dame som jobba på gården vår som ønska seg hund, hun dro til Tyskland og hentet seg ei voksen beauceron tispe. Hvorfor hun valgte den rasen husker jeg ikke men jeg tror hun hadde litt kjennskap til den fra før. Denne hunden hun fikk tror jeg ikke var representativ for rasen for den var enormt nervøs, livredd for alt av lyder.

Den var også livreddfolk og den virka ikke som den hadde det bra. Men hva den hadde opplevd før den kom til hun som kjøpte den vet jeg jo ikke. Utrolig vakker hund og jeg regner med gemytt og mentalitet skal være helt annerledes på de ;) Spennende rase synes jeg, skjønner ikke helt hvorfor den ikke er mer utbredt i Norge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TullBUll: det har du rett i.
Da kan det være Annebeth som har meldt på Ima eller Izzie. Eller det kan være en helt annen :)

roxie88: Folk kjenner for lite til den tror jeg. Her i Norge er det så og si bare Annebeth som er på utstilling og promoterer rasen. Og har de vært i kontakt med "rett" person om de har ringt for å få vite om rasen, så blir det fort til at man ombestemmer seg.

Shlush: Jeg vet at Annebeth har hatt to hunder i elite. Rasen brukes innen IPO i frankrike bl.annet. Jeg vil ikke si den er spesielt tung og treg, men kommer an på hva du sammenligner den med. Den er kjappere og lettere enn en Rottweiler.

I forhold til en Rottweiler er den myk. Men, jeg vil si den er hardere enn de belgere jeg har møtt. I alle fall mye hardere enn terven jeg hadde.

F.eks faren til Fram som Annebeth har, han gjeter, går lydighet og IPO
Moren til Fame er også ganske aktiv på flere fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste er å si "bosse" :P
Men, båserån er ganske så riktig det.

Opplevde mange artige uttalelser av rasenavnet da jeg hadde en i huset. Boucheron (som parfymen) var veldig vanlig at folk sa. Også er det mange som er nysgjerrig på hvordan rase det er, ofte er det blanding mellom dobermann og rottweiler, det var det jeg ble spurt mest om. Et par lurte på om det var rottweiler og om det var mor og barn, da gikk jeg med ei beauceron tispe og en heeler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en eier av en Beauceron, og jeg regner med at det var en av de ikke planlagte til Marianne :)

VI visste hva vi gikk til når vi bestemte oss (hun var da 6 måneder gammel), da kona har vokst opp sammen med rasen.

Vi er veldig godt fornøyd med vår hund, og hun går godt sammen med barn og voksne. Noen boff er det når det kommer fremmede, men det er slik det skal være.

Hun elsker snø :)

DSC_0043.JPGDSC_0036.JPGDSC_0009_17189.JPGIMG_20140215_134149.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en eier av en Beauceron, og jeg regner med at det var en av de ikke planlagte til Marianne :)

VI visste hva vi gikk til når vi bestemte oss (hun var da 6 måneder gammel), da kona har vokst opp sammen med rasen.

Vi er veldig godt fornøyd med vår hund, og hun går godt sammen med barn og voksne. Noen boff er det når det kommer fremmede, men det er slik det skal være.

Hun elsker snø :)

attachicon.gifDSC_0043.JPG

attachicon.gifDSC_0036.JPG

attachicon.gifDSC_0009_17189.JPG

Får ikke sett bildene :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne, som noen har nevnt, bodde et par hus nedenfor meg før hun flyttet, så jeg har hilst på alt hun har hatt av hunder, både Huskybebiser og alle Beauceronene hennes :)

Etter at jeg møtte henne så har jeg funnet ut av at jeg SKAL ha Beauceron en gang. Uansett.

Jeg er helt hodestups forelsket, fordi de har vært så fantastisk kosete, sosiale og lojale. I tillegg lærer de utrolig fort, det er jo en gjeter, så det er nok en utrolig god LP/IPO-hund. Min framtidige skal bli LP-hund i hvert fall :)

Det eneste som avskrekker meg litt er at de er så UTROLIG mye når de er unghunder. Herre,.. Har jo både sett den første og andre til Marianne vokse opp, og de var ikke akkurat rolige og greie som unge :P fortsatt kosete og rolige inne, men de var hoppete, energiske og overalt da de var ute. Beauceron er en håndfull når de er unge, men de roer seg som regel veldig i to-/treårsalderen.

På grunnkurset på OHS var det en instruktør som også hadde Beauceron. En vakker Harlequin som hun hadde som sin LP-hund. Det var utrolig fascinerende å se på når de trente, for han var egentlig alt jeg ville ha. Lettlært, rask i svingene, leken, vakker og stor :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Det eneste som avskrekker meg litt er at de er så UTROLIG mye når de er unghunder. Herre,.. Har jo både sett den første og andre til Marianne vokse opp, og de var ikke akkurat rolige og greie som unge :P fortsatt kosete og rolige inne, men de var hoppete, energiske og overalt da de var ute. Beauceron er en håndfull når de er unge, men de roer seg som regel veldig i to-/treårsalderen..

Det skal jeg skrive under på, når hun er i gang med lek går det over og under de andre hundene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en eier av en Beauceron, og jeg regner med at det var en av de ikke planlagte til Marianne :)

VI visste hva vi gikk til når vi bestemte oss (hun var da 6 måneder gammel), da kona har vokst opp sammen med rasen.

Vi er veldig godt fornøyd med vår hund, og hun går godt sammen med barn og voksne. Noen boff er det når det kommer fremmede, men det er slik det skal være.

Hun elsker snø :)

DSC_0043.JPGDSC_0036.JPGDSC_0009_17189.JPGIMG_20140215_134149.jpg

Jeg hadde valpene hjemme hos meg i flere uker, så det var veldig artig å se bilde av en av dem :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...