Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke produkter mot orm?


maysofie
 Share

Recommended Posts

Det finnes sikkert en lignende tråd, men æ finn ikkje noko.

Det er ormekurtid her i hus, tenkte å skifte produkt for å unngå ressistens, samt at vi ikke er så mye i Sverige lengre hvor vi har brukt å kjøpt Droncit og Drontal. Dyra er mye i skog og mark med høy tetthet av vilt, mye med andre hunder og etterhvert skal også minstemann forhåpentligvis en del ut på sauejordet, så ormekur er absolutt en nødvendighet :)

Så mitt spørsmål er: Hvilke produkter bruker du/har du brukt, og er du fornøyd med det/dem? Pris, anskaffelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tulip sier, ormekur fungerer ikke prevantivt, så om du ikke har misstanke om faktisk orm og ikke må gi fordi du skal ut av landet så er det ingen vits eller behov for og gi. Og det er ganske dumt og gi, med tanke på at jo mer slikt vi hiver rundt oss jo større sannsynlighet for resistent orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, ikke gi ormekur hvis du ikke skal til utlandet eller det er påvist hos hunden. Hunden bør også når den skal behandles gis det mest spesifikke og minst bredspektra i forhold til behov. :)

For mye bruk her kan virkelig gi oss store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er preventivt, og er klar over faren med overmedisenering.

Men jeg går etter hva jeg er blitt anbefalt fra mine veterinærer som har fulgt de rundene vi allerede har hatt og bekjente innenfor hundemiljøet. Jeg beklager, men etter to omganger med de ulumskhetene i hus og plagen det har medført, så tar jeg heller forhåndsregler istede for å ende opp med syk hund igjen, enkelt og greit :)

Tilbake til spørsmålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du går etter hva du har blitt anbefalt fra veterinær så bør vel veterinæren ha anbefalt hvilke produkter du bør bruke?

Veterinæren har anbefalt Droncit/Drontal, men tenkte jeg skulle spørre hvilke produkter sonenfolket bruker inntil neste gang vi skal til helsekontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hunden ikke har orm, da er ikke ormkur "føre var". Det er som å ta antibiotika uten å trenge det. Om du er redd den har det så ta en avføringsprøve. Har ikke hunden orm så gir man ikke ormkur. Det vil ikke hjelpe preventivt mot å få uhumskheter i hus.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis hunden ikke har orm, da er ikke ormkur "føre var". Det er som å ta antibiotika uten å trenge det. Om du er redd den har det så ta en avføringsprøve. Har ikke hunden orm så gir man ikke ormkur. Det vil ikke hjelpe preventivt mot å få uhumskheter i hus.

Altså, jeg skjønner hva dere sier :)

Med tanke på hennes historie og plager de omgangene hun har hatt orm, så ønsker verken veterinær eller jeg at vi får en full utbrytning, vi ønsker å ta egg og 'larver' før de utvikler seg til å være et problem. Minstemann kommer ikke til å bli behandlet uten mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er preventivt, og er klar over faren med overmedisenering.

Men jeg går etter hva jeg er blitt anbefalt fra mine veterinærer som har fulgt de rundene vi allerede har hatt og bekjente innenfor hundemiljøet. Jeg beklager, men etter to omganger med de ulumskhetene i hus og plagen det har medført, så tar jeg heller forhåndsregler istede for å ende opp med syk hund igjen, enkelt og greit :)

Tilbake til spørsmålet :)

Men hvordan kan dette hjelpe deg mot utbrudd igjen ? Tar du 4 ganger i året feks så rekker du mange utbrudd i mellom der. Så det er jo akkurat det som er poenget, man kan ikke ta forhåndsregler, fordi det ikke finnes kur som virker prevantivt. Så for og forhindre utvikling må du isåfall gi hunden 1 gang i mnd da, minst.

Og blir ormene motstandsdyktige så hjelper iallefall ikke det hundene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner hva dere sier :)

Med tanke på hennes historie og plager de omgangene hun har hatt orm, så ønsker verken veterinær eller jeg at vi får en full utbrytning, vi ønsker å ta egg og 'larver' før de utvikler seg til å være et problem. Minstemann kommer ikke til å bli behandlet uten mistanke.

Om hun blir så syk av orm, så får du heller levere inn avføringsprøve hver mnd og kure om/når hun får orm.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære dere, ønsket med denne tråden var ikke kritikk av vår bruk eller andre fremgangsmetoder, dere er hjertelig velkommen til å diskutere dette i en annen tråd hvis dere ønsker å fortsette diskusjonen. Vår bruk er i samråd med veterinær, og gjør det som er best for helsa til hunden etter deres råd basert på informasjonen de har om henne som jeg ikke ønsker å redegjør for. Jeg vet det ikke er ønskelig å medisinere hver måned, hadde hun reagert normalt på orm så hadde det ikke vært et tema engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du medisonerer henne jevnlig så blir ormen kanskje resistent. Hva skjer da OM hun får orm? Ta heller avføringsprøve en gang i mnd og bytt vet. Det hjelper INGENTING og medisinere dersom det ikke er orm. Ormkur er også gift og å putte gift i hunden uten grunn? Fysj

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du medisonerer henne jevnlig så blir ormen kanskje resistent. Hva skjer da OM hun får orm? Ta heller avføringsprøve en gang i mnd og bytt vet. Det hjelper INGENTING og medisinere dersom det ikke er orm. Ormkur er også gift og å putte gift i hunden uten grunn? Fysj

Vi har vært innom 3 veterinærer som alle har kommet med samme løsning, så jeg velger å stole på dem. Vi vet og er inneforstått med faren ved hyppig medisinering, for tredje gang. Vennligst hold fysj'inga for deg selv hvis du er uenig med oss eller fagfolk, det gjør ikke situasjonen noe bedre.

Hvis dere ikke har noe saklig å tilføre tråden, ønsker jeg at tråden stenges/slettes eller at dere diskuterer på et generelt nivå i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mitt spørsmål er: Hvilke produkter bruker du/har du brukt, og er du fornøyd med det/dem? Pris, anskaffelse?

Til voksne hunder har jeg enten gitt Drontal (kjøpt i Norge, husker ikke pris) eller Milbemax som jeg kjøper i Sverige når jeg er der. Husker ikke pris på den heller men er helt sikker på at den er langt rimeligere enn tilsvarende produkt her hjemme.

Har kun gitt ormekur de siste årene ved utenlandsreise og når vi har fått ny valp i hus.

Valper har fått Banmint.

Edit: fant kvittringen i medisinskapet! :P

1 pk milbemax vet, 2 tabl (1 tabl pr 5-25 kg hund), 137 SEK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det er mange her som sier ormen blir resistent om man overmedisinerer.

hvordan mener dere den blir resistent?

jeg har snakket om dette med flere vetrinærer og de sier alle det samme:

om hunden har orm, så må den jo ha kur,
og har den ikke orm så er det jo ingen orm der som kan utvikle resistanse uannsett.

jeg skjønner bare ikke logikken bak tankegangen om at den kan bli resistent. det må jo i så fal være om hunden har orm, den får ormekur- og survival of the fittest- altså at enkelte ormer overlever kuren og slik kan formere seg og spre sine sterkere gener videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...