Gå til innhold
Hundesonen.no

Markerte hun?


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Var akkurat ute på morgenturen, og gikk til parken, mye hundelukter der. Hun tisset før vi kom dit. Jeg er ikke interessert at hun får tisse i gresset i parken.

Pleier tisse morgen, ca, kl 15:00 og om kvelden,

Ti minutter etter tissing, midt i parken, snuste hun, og satte seg, og tisset et skvett (hun er frisk, ikke småtissing ellers).

Følte dette var en "kort markering". Hun er 15 mnd, en dominant tispe, vil klatre op på stigen (med hunder, hjemme er hun grei). Har på sett og vis, besluttet for lenge siden, noen markering her og der, skal jeg ikke ha.

Andre tisper med behov for å markere, som jeg har hatt i hus, på gjennomreise, de løfter litt på foten.

Kan det i morges, være første type markering. Eller regnes det ikke, så lenge de setter seg på vanlig måte?

Det kunne også vært hun ikke tid å tisse helt ferdig, selv om det aldri har skjedd før. Hun tisser, tre ganger daglig som sagt, og når jeg sier i fra, en plass jeg vet hun kan tenke seg. Uansett, det er like bra, at jeg bestemmer, hvor hun får tisse?

Har altså hatt hanner før, de får ikke markere rundt omkring, annet enn faste steder, hvor jeg bestemmer, litt får de lov, er det veldig strengt regimet overfor henne?

Det har jeg fått respons på her (se bosted): Jeg er altfor streng, på tissing med mere. På den andre siden, brøler jeg ikke nok he-he, jeg med lys stemme, kom-da :) , de andre med kommandoer så det smeller.

Det er også, at de tar feil av henne, hun er adskillig tøffere, enne hun framstår, pga mye lydighets-treing. De syns ikke det gjør noe, at hun har fått det med å ville løpe rundt i kantene, og tisse. Jeg har ikke tillat henne det, og brukt den mørke stemmen.

Hva gjør dere med dominante tisper (hun er bare 15 mnd, jeg er spent på månd 18-26, vil forbygge, forbygge problemer, ved å gjøre henne trygg pœ hva er tillatt og ikke). Hun er en veldig grei tipse nå, altså, helt på laget, willing-to-please.

MEN: Ikke voksen enda.

Unnskyld et noe rotet innlegg.

X antall edit: Ordfeil

:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gitt at markering har med dominans å gjøre. Det kan gjerne også komme av usikkerhet, eller kanskje også bare å markere at "her er jeg" mer enn "jeg bestemmer over deg". Jeg ville ikke gjort noe nummer ut av at hun tisset en ekstra gang på tur.

Så lenge Ozu ikke markerer på ting andre eier (gjerde, blomsterurner, biler osv), så får han tisse og markere hvor han vil. Jeg setter kun grensen ved antall ganger, fordi hadde det vært opp til ham så hadde vi stoppet for snuse, snuse, snuuuse og markering annenhver meter. Så hvis jeg er på trimtur med joggeintervaller så får han ikke markere ofte. Har ikke med kontroll og dominans å gjøre, bare praktiske hensyn etter hva slags tur jeg går. Er han løs, så får han tisse og markere hvor han vil.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei tispe som markerer, og hun løfter som regel litt på foten når hun gjør det - men ikke alltid. Det begynte sånn som du beskriver med "vanlig tissing", da hun var rundt året begynte hun også å løfte foten i blant. Så lenge jeg slipper å stoppe opp fordi hun skal markere, og hun ikke tisser på andres eiendom/eiendeler, kan hun få holde på som hun vil for min del - akkurat samme regelen som jeg har for hannhunder i grunnen.

Jeg opplever henne ikke som en "rangstigeklatrer"; hun legger seg gjerne ned på rygg i møte med ukjente hunder - men hun er samtidig absolutt veldig trygg og selvsikker i møte med både kjente og ukjente hunder. Konfliktsky og bestemt. Rar hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er hjeeelp- kun tisse 3 ganger i døgnet?

Jeg har ikke tro på noe dominans greier, så jeg ville sagt la henne tisse så ofte/mye hun må.

Om hun skulle mene noe annet en "jeg er tissatrengt" så kanskje hun holder på å få løpetid? Da tisser jo tispene nesten like ofte som hannhundene og det er helt normalt :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at også tisper markerer. Jeg merket stor forandring på mine i forbindelse med at de ventet løpetid, men de markerte ellers også. Synes ikke det er nødvendig å begrense dette, og synes det er drøyt å bare tillate hunden å tisse tre ganger i døgnet og bestemme hvor og når.

Når det gjelder at hun ut på kanten av banen og tisser når dere trener så kan dette like gjerne være demping, både overfor deg og generelt. Jeg har selv opplevd det med pubertale hanner som løfter beinet stadig vekk på nye eller travle steder, men også tisper. En tispe jeg hadde for lenge siden brukte tissing for å vise at hun mistrivdes når vi trente. På den tiden tolket jeg det selvsagt som at hun viste meg fingern, men heldigvis skjønte jeg sammenhengen etter en stund :huh:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Det har aldri falt meg inn å regulere hundenes tissing på noen måte, annet enn at hannen selvfølgelig ikke får løfte på beinet inne på Oslo S og slikt. Tispen her har en greie med at hun må tisse når hun går over rister. Om så bare to dråper, skal det tisses i rister. Hvorfor i all verdens skal jeg nekte hundene mine å tisse? Ikke teller jeg, heller. Noen ganger tisser de ofte, noen ganger ikke mer enn en til to ganger på tur. Tror jeg. Ikke har jeg analysert formålet med tissingen, heller. Nei, dette syns jeg var en rar tråd :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eh, Aussie All The Way, det å tisse 3 g daglig startet hun med veldig liten, kl 6:30-7:00, ca 15:00 og om kvelden ca 22:00.

Og er ikke eneste raritet hun har: hun bæsjer morgen og kveld. Siden hun var bare 12 uker gammel, jeg trodde noe var feil med henne... Urinveisinfeksjon eller noe slikt. Også bli stueren hun bæsjer aldri inne, tisset foran døra tror 3 ganger første uka.

Har masse andre faste rutiner også (jeg ikke har lagt opp til). Hver kveld jeg går på badet, går hun inn i buret, venter tålmodig til jeg er vel dandert under dyna. Da hopper oppi i senga, gjør sin rutine slikke meg overalt, blir klødd og kost og massert. Og bums, i fotendenden, sovner som en stein.

Løpetid er det gjerne!! Vi venter Nr 2 i stor spenning månedsskiftet februar-mars, kan gjerne komme tidligere 2 gangen. Jaggu tror jeg det kan være!!

Øvrig så er jeg en smule føre var med Donnaen min,akkurat på det, hvordan ivareta, til daglig, hva være obs med, ift hun ér ei svært dominant, tispe, med sterke drifter, mye mot, kamp, og det hele. Mest, fordi det er første gang jeg har ei så dominant tispe, (og tispe som er min, og som vi håper vil gjøre det bra i ipo, særlig lygidhet :-). Og vil helst være føre var... Var fakta det, med innlegg her, like etter vi fikk henne i hus...og DET er jeg glad for!

Men dette med løpetida, tror jaggu den er på gang ja, nabohunden pistra i går da vi gikk forbi..

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte dette var en "kort markering". Hun er 15 mnd, en dominant tispe, vil klatre op på stigen (med hunder, hjemme er hun grei). Har på sett og vis, besluttet for lenge siden, noen markering her og der, skal jeg ikke ha.

I alle dager... For meg er det en selvfølge at hundene får lov til å markere og tisse så mye de vil. Jeg gidder ikke å stoppe hver 2 meter på båndtur for å se at de gjør det, men det er bare fordi jeg vil ha litt progresjon i gåingen. Løper de løs så gjør de som de vil.

For meg blir det helt feil å sitte og analysere hundens markering dithen at hunden er dominant, og at markering vil gjøre at hunden kommer til å bli en dust.

Tisper blir IKKE idioter av å få lov til å markere. Du må nok titte andre stedet for å ta fatt i de eventuelle problemene hunden din har med andre hunder.

Jeg har tre vidt forskjellige tisper selv. Alle har markert mye rundt løpetid, noe de selvsagt får lov til. De markerer mye ellers også, og de har tre vidt forskjellige personligheter. Den ene er husets konge, dominant og trygg og selvutnevnt sjef, den andre er for naiv til å forstå noe som helst, og den siste er bare en snill, gammal labrador (og den som markerer mest). Alle sammen går bra sammen med andre hunder, og de tisser til og med over hverandres markeringer i blant uten at det fører til noe som helst problemer hverken dem i mellom eller med andre hunder...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillonen min er så langt unna dominant man kommer, hun markerer som bare f. Jeg drar henne bare med videre. Men det bunner nok i usikkerhet, at hun vil si at her har jeg vært, her er jeg og svaring på andres pisselukter. Begynte i løpetida og fortsatte pga det. I løpetida markerer hun riktignok inne også -_-

Ei av tispene vi hadde i spannet hadde usikkerhet som slo over i dominanse (så hun virket bare dominant, men for oss som kjente historien hennes og språket hennes var det ikke vanskelig å se). Ei tispe som hadde blitt ekstremt mobbet av de hundene hun bodde med før hun kom til oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det kan være slitsomt med hunder som går og tisser hele tiden når man er på tur slik at man må stoppe hele tiden, men markering i en eller annen form har de aller aller fleste hunder, også tisper. Gjerne mer rundt/under og etter løpetid. Og hunder som må kontrolleres for og evt ikke eskalere i det folk gjerne kaller dominans osv, har gjerne mer med usikkerhet og gjøre enn faktisk dominans. Dominante hunder er gjerne balanserte og selvsikre og har ikke markeringsbehov (enten det er ved tissing eller andre typer og markere seg på ovenfor andre hunder), de er naturlig dominante de og forventer bare at slik er det, de som har behov for og markere seg og liksom påpeke at de er "sjef" er gjerne de som er litt usikre.

Tilbake til selve tisse/markeringen, om du skal bry deg om slikt ned til slike detaljer så tror jeg du skaper mer problemer for deg selv enn du gjør nytte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis tråden er rar, det kommer av 1) lest for mange bøker om problemer med, (der er brukt begrepet "dominante" hunder). Og skremsler hvor mange problemer en kan få...2) oppdretter : ja dette er en hund med "alle egenskaper for å bli problemhund håndterer en henne ikke rett" (gav meg beskjed, DENNE får du ikke dreis på uten pigg og støt) ( (se bosted). Noe jeg sa: det blir IKKE aktuelt.

Jeg har jo mye erfaring, med problemhunder, det har gått fint, kun unntaksvis leste jeg bøker.... Det blir en kombinasjon av, denne type hund, har jeg ikke vært borti før, og etterhvert heller jeg mot at oppdretter advarer, fordi de ikke vet det finns andre metoder for å få en hund på laget. Donna er den letteste hund jeg hittil har hatt, jeg føler ansvar overfor oppdretter óg, at Donna får et godt liv hos oss, blir en vel fungerende hund . Ikke slik "jeg skal jammen vise deg, at jeg kan, med andre metoder". Men han gav oss en veldig bra hund, med meg litt følende, ojoj, undres hvordan dette går...

Jeg er litt overnervøs med prestasonsangst, så beklager dét.

Dominans på enkelte områder var godt innspill. Kattngen forvillet eg inn i ett av burene hennes, hun gikk bananas, angrep ikke men flekket tenner,skal ta episodene med kattungen i egen tråd!!

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med maven og la Donna være Donna. Sett vanlige og klare grenser for henne, men ikke tenk på henne som en dominant type. Oppdretteren din skal du bare drite i siden h*n surrer med pigg og strøm, hvilket sier meg at h*n ikke helt vet hva h*n snakker om :P Det er din hund, du gjør hva du vil med henne. Det høres jo ut som om hun er en grei frøken, så fortsett slik du gjør med henne.

Schæfertisper er mugne mot andre hunder, sånn er det bare. Det er ikke nødvendigvis dominans ute å går.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fokusert så mye på dette med dominans. En hund ER ikke dominant i seg selv, dominans er noe som er situasjonsbetinget og har med vinning av ressurser å gjøre. En hund går ikke rundt og er dominant. :)

Det er helt rett det du skriver over, at en hund ikke ER dominant (av personlighet). Og hvis man først skal fokusere på dominans (og bruke begrepet i samtaler) så er det en fordel å lese seg litt opp på hvordan begrepet defineres.

Det er utrolig mye synsing og troing i forbindelse med dette begrepet, man trenger ikke se lenger enn til denne tråden, mens det naturlige etter min mening ville være å støtte opp påstandene med kilder, og da mener jeg forskningsartikler og seriøs faglitteratur. Nå tror jeg ikke at man er anhengig av å vite noe om dominans hos hund for å kunne trene hund, men for en som er generelt interessert i hund og hundeatferd så er jo det meste som handler om hund interessant. :-) Da kan det være fint å lese noe som er skrevet av en fagperson som vet hva h*n skriver om, og være generelt kritisk til det man hører og leser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med katt og bur er nok heller en form for ressursforsvar tenker jeg :)

Vet du hva, uansett hvilken hund du har fått så er det ingenting som blir bedre av at man stresser, har prestasjonsangst, overtolker og er på utkikk etter trøbbel. Tvert imot er det gjerne slikt det blir trøbbel av. Senk skuldrene, kos deg med hunden din og ta tak i problemer OM de skulle dukke opp, det går nok helt fint.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som andre her, ikke stress :-)

La hunden din tisse når hun vil. Blir det til at hun stopper hver 2-meter så kan du selvsagt gjøre noe med det, men at hun tisser mer enn 3 ganger om dagen er da ikke normalt i det hele tatt :-) Alle tisper jeg kjenner tisser flere ganger enn en gang i løpet av en tur.

Min hannhund får stort sett markere som han vil, men han vet og at han må gjøre det før båndet blir stramt igjen, slik at jeg slipper å stoppe opp hver gang. Jeg stopper av og til selvsagt da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar her ser jeg :) frøkena her tisser nå som regel mere enn 3 ganger pr tur å vi er jo ute 3,4 ganger i døgnet! Hehe. Samme med Engelsk Setteren jeg hadde før. Løfter litt på benet noen ganger også. Ikke noe dominant overhodet eller usikker. Jeg har passet tisper som virker som de bare tisser for tisse mens mine alltid har markert litt har aldri sett på det som noe problem. Det er jo mye mindre enn mange hannhunder som får lov til markere overalt unasett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en tispe som tisse tre ganger om dagen (1 gang per tur). Men ved løpetid øker det til et par ekstra ganger. Men ser ikke på det som markering, hun bare må tisse litt oftere ved løpetid.

Hun andre er fæl på markering når hun er ute, og da nekter jeg henne i å gjøre det (i bånd vel og merke). Går vi på tur så gidder ikke jeg stoppe hver tredje meter. Og samme gjaldt hannhunden jeg hadde.

Nå gjør ikke tisper som markerer like stor "skade", men syns hannhundeiere burde blitt flinkere til å nekte bikkja si å markere over alt. Bikkja MÅ ikke tisse på søplekasser,gjerder,hushjørner osv osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med maven og la Donna være Donna. Sett vanlige og klare grenser for henne, men ikke tenk på henne som en dominant type. Oppdretteren din skal du bare drite i siden h*n surrer med pigg og strøm, hvilket sier meg at h*n ikke helt vet hva h*n snakker om :P Det er din hund, du gjør hva du vil med henne. Det høres jo ut som om hun er en grei frøken, så fortsett slik du gjør med henne.

Schæfertisper er mugne mot andre hunder, sånn er det bare. Det er ikke nødvendigvis dominans ute å går.

Takk Margrete! :)

Jeg forstår at det kan være slitsomt med hunder som går og tisser hele tiden når man er på tur slik at man må stoppe hele tiden, men markering i en eller annen form har de aller aller fleste hunder, også tisper. Gjerne mer rundt/under og etter løpetid. Og hunder som må kontrolleres for og evt ikke eskalere i det folk gjerne kaller dominans osv, har gjerne mer med usikkerhet og gjøre enn faktisk dominans. Dominante hunder er gjerne balanserte og selvsikre og har ikke markeringsbehov (enten det er ved tissing eller andre typer og markere seg på ovenfor andre hunder), de er naturlig dominante de og forventer bare at slik er det, de som har behov for og markere seg og liksom påpeke at de er "sjef" er gjerne de som er litt usikre.

Tilbake til selve tisse/markeringen, om du skal bry deg om slikt ned til slike detaljer så tror jeg du skaper mer problemer for deg selv enn du gjør nytte.

Ja, hehe, når vi går tur, vil også jeg, nyte turen. Og det blir så som så, har en hanner eller tisper, som stadig vil stoppe, snuse på andres hundetiss, eller tisse selv.

Men

Når det gjelder parken, til @Benedicte óg, gir en liten forklaring der, det er mye asfalt akkurat rundt her. Parken er fem minutt unna, det er et fint sted å gå fordi det er, gress, murer og benker hun elsker hoppe over, med mykt gressbunn, passer at vi tar litt hopping der. I parken et er mange andre hunder å overse, noen har hun lov å hilse på, unger som leker og skråler, sykler, fotball. Ja, et fint sted å erfare, å tusle rundt uten å la seg merke med alt ståket. Pluss det er vår "snusested" i langline. Masse spennende hundelukter og alt mulig. Et eldorado av ting å finne ut av. Der har hun lov, å tusle rundt og bruke nesen.

Imidlertid er hunder (pr definisjon) forbudt i parken, en del eiere, eller løse hunder, bæsjer i parken. Når voksne ser en hund sette seg ned, er det. "Hunder har ikke lov å være i parken"!!!! :sint_01:

Det er derfor, jeg ikke vil hun skal tisse der, de ser ikke forskjell om hun bæsjer, eller tisser, og vet ikke at jeg har den norske uvanen, med hundeposer i lomma, og jeg plukker allitd opp. Hvilket løse hunder ikke gjør, heller ikke hunde-eiere flest. Så skilir barna deres i det. Uuuuff, :) det canariske hundelivet. Du må bare bli vant til alle de uskrevne reglene.

Dominante hunder er gjerne balanserte og selvsikre og har ikke markeringsbehov (enten det er ved tissing eller andre typer og markere seg på ovenfor andre hunder), de er naturlig dominante de og forventer bare at slik er det,

Dette er en 100% beskrivelse av Donna. Selvsikker i enhver situasjon (til nå), ikke redd for noe som helst.

Unntatt, den minste fornemmelse i kroppen, ikke redd, men sørgelig syk, "jeg ligger på det siste", skremmer vettet av meg og dyrlegen - ennå! (I trening yter hun 100%).

Siste nå, er at hun har fjernet en hymen (sier dyrlegen) jomfruhinne, som er altfor tykk, han har aldri vært bort det før. Men hun fikk infeksjon i skjeden i etterkant av løpetid. Nå "kjenner hun noe" med antibiotikakuren… :icon_cry:

:D

Glemmer ikka da hun løp ned på treningsbanen første gang (ja vi trente henne 1 - ett år alene), for å få inn grunnleggende lydighet, og viktigs av alt, kom / hit, i alle mulige situasjoner, så har hun mye jakt, det trente vi så mye at… :| . -For å unngå dette støt-pigg greiene. Hvis de ser ved selvsyn, hun ikke trenger det så… Donna trodde hun ble sluppet løs på skogstur, hvor hun aldri før hadde vært. Og yippi, en haug med lekekamerater også! Virket som en total-uoppdragen hund :icon_redface: . DEr lå de andre og trente pa fellesdekk, følte jeg ville synke i jorden!!

Men, det er hvordan hun møter enhver nye siituasjon, er kort overblikk, masse iver, høy leken hale som vifter av glede, bare positive forventninger, til andre hunder og folk. Tja, det med folk, der diskriminerer hun, det er ikke alle hun liker. De blir oversett, de er luft.

Da fikk vi lønn for jobben - :):):) Hit, og Donna kom, som en pil, satte seg (pølse?), og la seg ned.

Imidlertid, kan hun skape strøbbel overfor enkelte eldre tisper, skal studere disse tispene nærmere, etter denne tråden. Det er også eldre tisper, hvor hun ikke ypper seg. Som to eldre beagles-damer, de leker Donna alldeles utmerket med, hermer etter snusingen deres etc, og de går fredelig bortover i "flokk".

Takk! For alle innspill her! (Takk meg selv :innocent: for å stille "dumme" spørsmål") Men får ganske mye igjen for det da :P .

Tusen takk! Og tar gjerne mot fler!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det være fint å lese noe som er skrevet av en fagperson som vet hva h*n skriver om, og være generelt kritisk til det man hører og leser.

(Hysj, dette sa jeg ikke). Men har aldri skjønt det med dominans, aldri har skjønt hva det er i praksis, -hvilken adferd, viser en hund, i adferd, som kan knyttes til "dominans". Og har lært mer her i tråden. Knyttet til usikkerhet, aha!

Så leste jeg ei bok, forøvrig har lært mye av! (Järverud) dominans stod knyttet til iniativ. Og dét, måtte en ikke la en dominant hund ta (iniativ) ´for da! Stod du på et visst tidspunkt, plutselig med en hund, som bruker tennene for å få makta.

Jeg fikk sjokk, skal jeg miste henne da, og når? I 18 - 24 måneders alderen?

Vi hadde latt henne ta mye iniativ vi, ville bare bygge opp under selvtilliten hun har, hennes iniativ, for at hun skal føle seg inkludert, fullverdig i flokken, kommer hun med ball, har ungene gjerne trent avtalte ting oss i mellom, hvor ball er inkludert, men aldri mye. Og også bedt henne legge seg, hvis det ikke passer dem akkurat da. Mye av hva hun har tatt iniativ til, startet av seg selv, er ting vi har utviklet videre. Hun blir overlykkelig av det.

Hun har aldri yppet seg overfor oss, annet enn litt valpetøys i 8mnd alderen, da tok hun en sko, løp i stua, dere får ikke tak i meg. Det er ikke lov, vi sendte henne ut to minutt (verste hun vet), og har aldri gjort det mer. Men jeg fikk skrekken av det med iniativ, vi må ikke la henne ta iniativ! Vel, hun begynte med en del underkastende signaler, så droppet det, og gikk tilbake, til som vi til før hadde gjort det. Vil jo ha en stolt, selvsikker schäfer!

Ellers føler jeg også på, at faren hennes har gjort det bra, likeså moren, i miljøet knyttet spenning til henne. Og blir følelende, det står ikke på hunden. Og det er sant også. Utfra hva hun vist til nå. Potensiale for å gjøre det bra i IPO og særlig lydighet, pluss, håper hun vil bli min vei inn i redningshund-miljøet her (jeg, lære). Hun er utholdende i søk, og pløyer åkeren med nesen. Konsentert. God nok å trene med. Når jeg har fått funnet ut om de bruker støt ved feilmarkering, ingenting forundrer meg her på øya. Har en følelse av at hundene her, ikke er verdens beste søkshunder.

For å si det overtydelig, det har jeg sagt i trenings-miljøet også:

Vi vil vinne premien verdens lykkeligste hund, :blink: den som liker best av alle, å trene. Og gull i tull og tøys, hun har sin egen agenda, som da hun syns det var nok dressur. Kikket søtt på trener, reiste seg, gikk mot bilen, hoppa i buret…(hvor hun pleier hvile fem minutt før bite-treninglek) Alle lo, - nå må figuranten se å komme seg på banen!

Jeg elsker det med henne. Litt egenrådig, og lydig når det gjelder, innkalling. Løsningsorientert. Hvorfor løpe bort til alle teltene, når jeg VET hvor mannen står, (og jeg får lyst å rive meg i håret) - men vi trener med en koselig, humoristisk gjeng, som også elsker også sine hunder, og særegeneheter.

Undres om hun noen sinne vil score konkurranse-poeng. Men tror? Hun er bare femten mnd, og har trent (konkurranse-program) i 10 uker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, hun får tisse under løpetidjeg er ikke helt sånn firkanta, som det kanskje høres ut. Har tenkt, det er et instinkt, de har behov for å gjøre det, naturlig. Legge ut lukt til hannhunder. Under første løpetid, tisset hun her og der på langturer. Men aldri ellers, det er tre ganger om dagen, for den damen. Men har vel hatt god blære alltid, siden hun ble fort stueren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominans er, rent etologisk, vinneren av en ønsket ressurs. Dvs at hvis to hunder knurrer over et bein, så vil vinneren være dominant over den andre hunden - i akkurat den situasjonen. Det har ingenting med initiativ, alpha-leder, først ut døra, markering eller annet å gjøre. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tissmonster ut av en annen verden, som har markert ned "sine" områder siden hun var 8 uker gammel. Husker jeg tenkte resignert der jeg gikk rundt med 3 kg hund i bånd og innså at jeg aldri noensinne ville klare å forstå når løpetid nærmer seg, fordi hun er så ram på å markere. Hun får bare holde på, så lenge jeg slipper å stoppe og vente på henne. Da er det verre med den eldste hunden min, som driver med nitide undersøkelser av temperatur, tekstur, tester ulike posisjoner, dytter litt osv før hun omsider kanskje sette seg ned. Hun går stor sett løs, sånn at jeg skal slippe følelsen av å måtte hale henne etter meg og blir helt gal. :D Av de to er det sistnevnte som er den dominante, sjøl om tissmonsteret sikkert virker "dominant" slik du bruker begrepet, utad. De tisser også oppå hverandres markeringer, og de slåss ikke med hverandre.

Jeg trur du har en kjempefin hund du håndterer veldig godt, og jeg trur dere kommer til å kose dere masse sammen. Ikke la "kreative" innspill fra forståsegpåere rokke ved tryggheten du har når du og Donna er sammen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hysj, dette sa jeg ikke). Men har aldri skjønt det med dominans, aldri har skjønt hva det er i praksis, -hvilken adferd, viser en hund, i adferd, som kan knyttes til "dominans". Og har lært mer her i tråden. Knyttet til usikkerhet, aha!

Så leste jeg ei bok, forøvrig har lært mye av! (Järverud) dominans stod knyttet til iniativ. Og dét, måtte en ikke la en dominant hund ta (iniativ) ´for da! Stod du på et visst tidspunkt, plutselig med en hund, som bruker tennene for å få makta.

Dette må bli kort, for jeg sitter egentlig og jobber :-) Men, jeg må presisere at når jeg anbefalte å stole på faglitteratur heller enn synsing, så er jeg redd for at Järverud ikke havner i kategorien faglitteratur. Jeg tenker mer på etologer som Per Jensen, Roger Abrantes, Adam Miklosi - forskere som kan det de snakker om. Per Jensen har gitt ut flere bøker som kan være aktuelle:

Hundens språk og tanker og kanskje Djurens beteende. Dogs av Lorna&Ray Coppinger er også aktuell. Veldig interessant bok. Den koster jo bare 100,- nå .. løp og kjøp! (Men som sagt tidligere, dominans har ingenting med trening av hund å gjøre!)

Järverud var banebrytende på sin tid, men mye har skjedd siden den gang. Og bare for å ha sagt det; initiativ hos hunder er supert! Vi VIL ha masse initiativ :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må bli kort, for jeg sitter egentlig og jobber :-) Men, jeg må presisere at når jeg anbefalte å stole på faglitteratur heller enn synsing, så er jeg redd for at Järverud ikke havner i kategorien faglitteratur. Jeg tenker mer på etologer som Per Jensen, Roger Abrantes, Adam Miklosi - forskere som kan det de snakker om. Per Jensen har gitt ut flere bøker som kan være aktuelle:

Hundens språk og tanker og kanskje Djurens beteende. Dogs av Lorna&Ray Coppinger er også aktuell. Veldig interessant bok. Den koster jo bare 100,- nå .. løp og kjøp! (Men som sagt tidligere, dominans har ingenting med trening av hund å gjøre!)

Järverud var banebrytende på sin tid, men mye har skjedd siden den gang. Og bare for å ha sagt det; initiativ hos hunder er supert! Vi VIL ha masse initiativ :-)

Takk for forslag om bøker.

Og ja, skjønte hva du mente, :)

Du sa jo også, lese med et litt kritisk blikk.

Teori trengs skal en komme noen vei. Og nødvendig, for å kommunisere godt med "proffene", de som har trent hund i mange, mange år. De bruker begreper jeg ikke vet hva er. Og venter ikke de skal ha tid, å forklare hver bidige ting. Og de bruker tyske kommander platz, fus, hier, det går trill rundt :P

Edit: Da er det ressursforsvar Donna har, @Malamuten, overfor kattungen. "Angrep" kattungen en gang han kom inn i kjøkkenet, Donna hadde er sak, hun fikler mat ut av, noen biter lå på gulvet. Og kattungen snuste på, hvorpå Donna røk nesten på, overfor oss har hun aldri vist noe av dette. Nå skal vi ut på tur!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...