Gå til innhold
Hundesonen.no

Am.Bullene App & Billie


LØJ
 Share

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ser jeg er innmari god på sånn updates i denne tråden... Men nå er vi hjemme fra henting og alle kan si HEI til Billie Hun er så flink og tilbyr kontakt og delvis fvf / lineføring allerede,

Må skryte litt AA/HD: 0/B (NKK) Rygg/skuldre/knær: UA PennHIP: 0.28/0.22 (over topp 10%)

App har fått nytt halsbånd og ny sele fra MAG. Må jo vise frem: Bare halsbånd: Bare sele: Og som ekte ambull må trærne klemmes: eller...

Åh...nå fikk jeg akutt lyst på Am.bull! Har en liten forkjærlighet for bullehunder, men vil ikke ha hunder som er så veldig store. Am.bullen er vel ikke sånne kjempestor? Hvordan er helsa på de og hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? For det vil jeg nemlig heller ikke ha XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh...nå fikk jeg akutt lyst på Am.bull! Har en liten forkjærlighet for bullehunder, men vil ikke ha hunder som er så veldig store. Am.bullen er vel ikke sånne kjempestor? Hvordan er helsa på de og hvor vanlig er samkjønnsaggresjon? For det vil jeg nemlig heller ikke ha XD

Selvfølgelig har du lyst på bullehund, de er jo så morsome hunder :) Og de kan brukes til så mye, kommer kanskje ikke til eliteklasse i LP før hunden er 2 år, men de har fine resultater i div sporter dessverre ikke så ofte i Norge som i utlandet. Her i Norge er det vel WP som står øverst som aktivitet i "rase-miljøet".

Når det kommer til størrelse så er dette ikke verdens mest homogene rase. Standarden sier:

Standard type:

Hanner: høyde 58 – 78 cm, vekt 34 – 52 kg

Tisper: høyde 53 – 63 cm, vekt 27 – 40 kg

Bully type:

Hanner: høyde 58 – 78 cm, vekt 36 – 56 kg

Tisper: høyde 56 – 66 cm, vekt 27 – 48 kg

Tispa jeg har nå veier 19 kg, og tispa jeg hadde tidligere veide 23 som voksen...så litt hummer og kanari kommer innimellom.

Det samme gjelder her som for alle raser, gjør skikkelig forarbeid før en går til innkjøp av en. Noen parrer helt ukritisk og noen er innmari gode på å teste. Dog er det ett par sykdommer som bør være testet: NCL og Ichtyosis, samt de vanlige HD/AD og kjent mentalstaus... Kan lese mer på ABKN's sider.

Jeg liker å lære hundene mine å akseptere andre hunder men jeg slipper jo ikke min hannhunder med andre ukjente hannhunder for lek og kos liksom. Kanskje er jeg i en særstilling da jeg driver et bittelite hundepass for kjente og kjære som jo gjør at mine hunder er godt vant med kjente og ukjente hunder plutselig bor her en periode.

Det er nok sånn at det kan forekomme ganske så heftig sam.kj.aggresjon for enkelte individer, men jeg vil påstå at mye kan gjøres med godt forarbeid (som alle bør gjøre) i valpetiden. Dog er IKKE dette en hundejorde-rase.

Kom på besøk og gjør opp din egen mening :yes:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Takk for alle hyggelige kommentarer...you guys:wub:

Siden jeg sovna fra EFIT'n og resten av kvelden bare ble forskjelige varianter av hosting i utvalgte rom i huset, så legger jeg ut de av bildene som skulle ha vært EFIT + noen andre...

Jeg spiser frokost og App passer på at jeg spiser opp
dd021a8b-6740-4bd5-b73f-2d9189ac2e74.jpg

Så "hages" det litt før tur
a9d8b277-3459-42aa-8cd0-b0c0a4171954.jpg

Endelig ute
b1afd85a-036c-41b5-a298-f1f1faa6f7e3.jpg

"topptur" :icon_redface:
e66ce005-7f61-4f34-ab86-9b30c864d640.jpg

Jeg er så fornøyd med valget om å flytte på landet. Vi har verdens beste turområder:banana:
98fb33a8-4a99-4fd7-87cd-939163b01586.jpg

App er også ganske fornøyd
817d85b2-ecff-4512-8c46-2ca70adafd81.jpg

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter kom kjæresten på besøk. Da er det futt og fart hele tiden, og med mobilkamera så blir bildene deretter...
04b69c0e-f632-456e-9ea5-0a3c8118dcaa.jpg

Det blir mye rumper
737a47c3-902d-46cb-8991-d2906426acb8.jpg

Hvit hund og sol
653524cf-db80-473a-b127-b78ba3de0ba1.jpg

Lettere med sort hund
799fe8b7-c664-4b31-8633-8cae74fcb3c0.jpg

Så søte
4faff3c9-df40-4232-9b6e-520e05bc9898.jpg

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Ser jeg er innmari god på sånn updates i denne tråden...:icon_redface: Men nå er vi hjemme fra henting og alle kan si HEI til Billie :wave:

9eee2792-17ca-4592-9591-52995d92d47e_zps

Hun er så flink og tilbyr kontakt og delvis fvf / lineføring allerede, matvrak som hun er. Lengre har vi ikke kommet, og jeg har det heller ikke så innmari travelt. Selvfølgelig fikk vi biltrøbbel på vei ned som forfulglte hele oppholdet og hjemturen så reisen og oppholdet ble ennå mer spennende enn det behøvde å være. Men vi hadde noen fantastiske dager i hundeparadis før vi var hjemme igjen til regn og storm i kasta... Noe som ikke er særlig populært når vi skal dotrene ute :D

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...