Gå til innhold
Hundesonen.no

Half Black, Half Yellow Labrador


Kaja
 Share

Recommended Posts

tøft!

Veterinarians at the Texas A&M Veterinary Medical Teaching Hospital are now running a series of tests, which they hope will help them determine if Bull, a labrador that is half black and half yellow, is a chimera

Link: http://news.softpedia.com/news/Half-Black-Half-Yellow-Labrador-Could-Be-a-Chimera-370965.shtml

Half-Black-Half-Yellow-Labrador-Could-Be

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Djiiiis - det kan jo ikke bare være fargen som er rar på den hunden, for helt seriøst - så kørka er ikke engang amerikanere at de tror at hunden er "to individer" fordi den har to farger...........

*riste på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og tatt i betraktning at mosaic forekommer men er sjelden så er dette bare ur teit...... OM dyret hadde vært to individer dvs. skulle vært to hunder *ler hysterisk* så har det i alle fall blitt blandet veldig godt.......... *flirer enda mer* Sentrifugert rett og slett.

Noen burde sende veterinærene en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tatt i betraktning at mosaic forekommer men er sjelden så er dette bare ur teit... OM dyret hadde vært to individer dvs. skulle vært to hunder *ler hysterisk* så har det i alle fall blitt blandet veldig godt.... *flirer enda mer* Sentrifugert rett og slett.

Noen burde sende veterinærene en mail.

Chimera forekommer jo på mennesker også, det er en dokumentert tilstand, der et individ har to "dna-profiler".

Om det er dette som er tilfelle med denne hunden er jo en annen sak, men burde ikke være så vanskelig å avdekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så nydelig!

Jeg mener ikke at det er riktig, men jeg forstår på sett og vis motivasjonen til de som avliver de feilfargede valpene. Fordi de er annerledes og spesielle så er det lettere at de blir populære, og for eksempel blå staff er ihvertfall meg bekjent å være dårligere helsemessig og mentalt enn de øvrige?

På en annen side, om man slutter å avlive alt som ikke ser helt riktig ut blir det forhåpentligvis mindre spesielt med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så nydelig!

Jeg mener ikke at det er riktig, men jeg forstår på sett og vis motivasjonen til de som avliver de feilfargede valpene. Fordi de er annerledes og spesielle så er det lettere at de blir populære, og for eksempel blå staff er ihvertfall meg bekjent å være dårligere helsemessig og mentalt enn de øvrige?

På en annen side, om man slutter å avlive alt som ikke ser helt riktig ut blir det forhåpentligvis mindre spesielt med tiden.

Det er jo et helt elendig argument!

Overtegnede aussier blir lettere blind/døv, men de avlives ikke av den grunn, men det tas også hensyn til å avlen. Avliver man disse ved fødsel så vil statistikken "lyve" og det er vanskeligere å kartlegge hvilke linjer som gir disse valpene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et helt elendig argument!

Overtegnede aussier blir lettere blind/døv, men de avlives ikke av den grunn, men det tas også hensyn til å avlen. Avliver man disse ved fødsel så vil statistikken "lyve" og det er vanskeligere å kartlegge hvilke linjer som gir disse valpene.

Det var vel derfor jeg startet innlegget med å si at jeg ikke synes det er riktig. ;)

Og ja, ikke minst pga. statistikkene så er jeg enig i at det er viktig å kartlegge og gjøre det akseptabelt å beholde disse.

Da vi skulle ha ridgeback prøvde jeg å få tak i en ridgeløs, det er jo ikke som at jeg er så glad i utstillinger. Men alle de ridgeløse var lovet bort da. Vi var dessverre et halvår for tidlig ute for Kifani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så nydelig!

Jeg mener ikke at det er riktig, men jeg forstår på sett og vis motivasjonen til de som avliver de feilfargede valpene. Fordi de er annerledes og spesielle så er det lettere at de blir populære, og for eksempel blå staff er ihvertfall meg bekjent å være dårligere helsemessig og mentalt enn de øvrige?

På en annen side, om man slutter å avlive alt som ikke ser helt riktig ut blir det forhåpentligvis mindre spesielt med tiden.

Men blå Staffer blir ikke avlivd, det er en godkjent farge. Det er faktisk den fargen som er mest registrert i England, selv om folk prøver å selge dem til høyere pris pga at de er så sjeldne ;)

Og ja, de får visstnok oftere hudproblemer enn andre farger, og det er ikke uvanlig at de ser anderledes ut. Mentaliteten vet jeg ikke noe om. Men bla i Finland er det ulovlig å parre blå X blå, fordi de har større sjangs for å få hudsykdommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blå Staffer blir ikke avlivd, det er en godkjent farge. Det er faktisk den fargen som er mest registrert i England, selv om folk prøver å selge dem til høyere pris pga at de er så sjeldne ;)

Og ja, de får visstnok oftere hudproblemer enn andre farger, og det er ikke uvanlig at de ser anderledes ut. Mentaliteten vet jeg ikke noe om. Men bla i Finland er det ulovlig å parre blå X blå, fordi de har større sjangs for å få hudsykdommer.

Ja, det var tenkt som et eksempel på hva som skjer når en sjelden farge blir populær (jeg trodde ikke den var godkjent heller, forsåvidt). Jeg har ihvertfall sett/hørt flere uttalelser på at de sliter en del mer med helsa, men kjenner ikke rasen så godt.

En blå rr da... :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som hvite boxere , gule flatter og rhod. ridgeback uten Ridge - det er ikke sånn de skal se ut. Nå har jo trenden snudd, men jeg har aldri sett en flerfarget labbis IRL.

Gule flater avlives ikke, om det forsatt skjer er det langt unna Norge, og et fåtall. I Sverige selges de gjerne før de svarte og leverfargede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som hvite boxere , gule flatter og rhod. ridgeback uten Ridge - det er ikke sånn de skal se ut. Nå har jo trenden snudd, men jeg har aldri sett en flerfarget labbis IRL.

Og lemon dalmatiner + dalmatiner med patch!!! Som du sier, ser ut som trenden har snudd :-) Så disse nå får leve opp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djiiiis - det kan jo ikke bare være fargen som er rar på den hunden, for helt seriøst - så kørka er ikke engang amerikanere at de tror at hunden er "to individer" fordi den har to farger...

*riste på hodet*

Og tatt i betraktning at mosaic forekommer men er sjelden så er dette bare ur teit... OM dyret hadde vært to individer dvs. skulle vært to hunder *ler hysterisk* så har det i alle fall blitt blandet veldig godt.... *flirer enda mer* Sentrifugert rett og slett.

Noen burde sende veterinærene en mail.

Chimerer er sjelden, men forekommer.

Men det er nok mer sannsynlig en lokal "tilbakemutasjon", som gjennoppretter hudens evne til å produsere svart pels. Ettersom det er så store og mange svarte områder, har mutasjonen skjedd tidlig i embrioets utvikling.

Står om slike tilfeller her "More than one base color, somatic mutations"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den igår på fb-- "I f-ing love science", og forsto såpass at dette er litt av en sensasjon. Det var flere kommentarer som gikk på at familien til Bull fratar vitenskapen noe viktig når de ønsker å være anonyme osv.. Men jeg skjønte ikke helt sensasjonen med fargen. Kanskje noen kan forklare det for en som ikke kan noe om genetikk? :-)

Og, er dette det samme som hos skilpaddefargete katter (sikkert ikke, siden det er en helt vanlig farge på katt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den igår på fb-- "I f-ing love science", og forsto såpass at dette er litt av en sensasjon. Det var flere kommentarer som gikk på at familien til Bull fratar vitenskapen noe viktig når de ønsker å være anonyme osv.. Men jeg skjønte ikke helt sensasjonen med fargen. Kanskje noen kan forklare det for en som ikke kan noe om genetikk? :-)

Og, er dette det samme som hos skilpaddefargete katter (sikkert ikke, siden det er en helt vanlig farge på katt).

Det er samme utseendemessige resultat som katt, men ikke samme genetikken bak. Dog har det vært noen tilfeller av dette på katt som har gitt skilpaddefargede hannkatter. Skilpaddefarge er egentlig bare knyttet til hunnkatter.

Og nei, det er ikke to individer, men ett. Men det ene har "adoptert" gener fra en søsken på tidlig embryo-stadie. Årsaken er forholdsvis godt dokumentert og absolutt fullt mulig. Spennende greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...