Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til depositum?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Vi har nå funnet en kjempegrei leilighet, med grei beliggenhet som vi gjerne vil leie. Det er tillatt med dyr, et par soverom og alt i alt veldig greit. Men, problemet vårt er depositumet.. Husleie til vanlig vil ikke være noe problem å dekke, men er den første måneden her vi er i tvil om vi klarer. 16000 i depositum, også kommer jo leie på 8000kr også.

Det jeg lurer på er om det er mulig å få noe hjelp til depositum, gjennom nav eller banker eller noe? Som det ikke er skyyhøy rente på? Det må i tillegg være noe jeg kan skaffe meg; jeg blir 19år i år og er student, foreløpig uten jobb. Har vi koen sjangs, eller må vi bare si nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nix, depositum skal ikke brukes slik som eieren skisserer her. Beløpet skal settes inn på konto og der skal de stå. Link til DnB vedr depositumskonto. Eller google. https://www.dnb.no/privat/net

Ja, det er sant det. Ble veldig skeptisk selv etter visning. Både pågrunn av depositum, men også fordi strømutgifter ville bli regnet ut totalt for hele huset, for så å deles på to. Men vi er ikke vel

Depositum skal ikke stå på felles konto. Det skal stå på egen depositumskonto, som verken huseier eller leieboer disponerer. Så kan den løses ut, når man flytter. Sånn er det i hvert fall der jeg leie

Foreldre? :-)

De har nok ikke mulighet til å hjelpe med så mye :/ Jeg får jo månedlig utbetalt studielån fra lånekassen, ca 7000. Det er alt jeg har på konto. Typen får jo utbetalt mer, men han har også diverse regninger ol som må betales. Vi hadde nok klart det akkurat neste måned, meen så må bilen hans på EU-godkjenning, og mest sannsynlig fikses litt på :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan hjelpe med garanti for depositum, men mange huseiere godtar ikke den fordi det er vanskeligere å få brukt den i ettertid dersom det er noe man er uenig om.

Det er også noen selskaper som lar deg 'kjøpe' en depositumsforsikring av et eller annet slag, jeg har ikke helt satt meg inn i det: http://husleie.no/?source=finn&cmp=garanti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel å bruke banken til et depositumslån? Pengene skal jo uansett stå på en felles konto, så det er sikkert lett å ordne samtidig. Hør med banken din :-)

Edit: Beklager sleivete bruk av ord, ikke felles, men en depositumskonto hvor pengene er trygge. Akkurat som påpekt under :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel å bruke banken til et depositumslån? Pengene skal jo uansett stå på en felles konto, så det er sikkert lett å ordne samtidig. Hør med banken din :-)

Depositum skal ikke stå på felles konto. Det skal stå på egen depositumskonto, som verken huseier eller leieboer disponerer. Så kan den løses ut, når man flytter. Sånn er det i hvert fall der jeg leier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan hjelpe med garanti for depositum, men mange huseiere godtar ikke den fordi det er vanskeligere å få brukt den i ettertid dersom det er noe man er uenig om.

Det er også noen selskaper som lar deg 'kjøpe' en depositumsforsikring av et eller annet slag, jeg har ikke helt satt meg inn i det: http://husleie.no/?source=finn&cmp=garanti

Betaler man da bare et engangsbeløp, også vil evt betaling for skader ol bli dekket? Skjønte ikke helt hvordan det kan erstatte depositum på en måte? :P

Om det kun er det engangsbeløpet, og det blir regnet som en fullgod erstatter for depositumet høres det jo supert ut! Men så må vel utleier også være med på det, er vel ikke alle som godtar det?

Noen som har noe erfaring med en slik husleieforsikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler man da bare et engangsbeløp, også vil evt betaling for skader ol bli dekket? Skjønte ikke helt hvordan det kan erstatte depositum på en måte? :P

Om det kun er det engangsbeløpet, og det blir regnet som en fullgod erstatter for depositumet høres det jo supert ut! Men så må vel utleier også være med på det, er vel ikke alle som godtar det?

Noen som har noe erfaring med en slik husleieforsikring?

Jeg fant dette på siden deres:

Dette er Husleiegaranti:

Husleiegaranti er et alternativ til depositum. I stedet for at man oppretter en bankkonto og betaler inn 3 måneders husleie, kan leieren stille en garanti for oppfyllelse av sine plikter som leietaker.

Vi kaller det Husleiegaranti. Garantien betales av leietaker og garantibeløpet utbetales til utleier ved skade eller manglende innbetaling av husleie. Garantien gjelder i 3 år og leietakeren får ikke tilbake pengene etter endt leieforhold.

og dette:

Husleiegarantien leveres av Enterprice Insurance Company .plc via Nordic Insurance Services AS.

Husleiegaranti koster 11% (6 mnd. garanti) eller 16% (3 mnd. garanti) av garantibeløpet.

Garantibeløpets tilsvarer 3 eller 6 måneders husleie, altså tilsvarende 3 eller 6 måneders depositum.

Garantiselskapet betaler leietaker sine forpliktelser dersom den ikke skulle være i stand til dette. Dekkes leietakers forpliktelser under husleiegarantien vil selskapet i ettertid kreve beløpet tilbakebetalt fra leietaker.

Husleiegarantien trer i kraft ved overtagelse av leieobjektet, og gjelder for avtalt periode i henhold til Husleieloven, maksimum inntil tre år.

Kjenner ikke noe mer til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositum skal ikke stå på felles konto. Det skal stå på egen depositumskonto, som verken huseier eller leieboer disponerer. Så kan den løses ut, når man flytter. Sånn er det i hvert fall der jeg leier.

Viktig viktig! Har selv leieboer og "vår" depositumskonto er synlig i begge sin nettbank selv om ingen av oss kan disponere den. Depositumskonto skal opprettes i utleiers bank og skal signeres av begge parter. (Signering kan foregå via bankID på nett om en av dere bor en annen plass i landet f.eks) Kontoen "står" dog i leietakers navn, men han kan ikke dipsonere/få tilbakeført pengene før jeg har signert på at alt er i orden ifb leiligheten og kontrakten er avsluttet.

Personlig ville jeg ikke godtatt garanti fra NAV, men det er rett og slett fordi jeg har dårlig erfaring med NAV generelt. Husleiegaranti hadde jeg godtatt utifra hva jeg har lest om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig viktig! Har selv leieboer og "vår" depositumskonto er synlig i begge sin nettbank selv om ingen av oss kan disponere den. Depositumskonto skal opprettes i utleiers bank og skal signeres av begge parter. (Signering kan foregå via bankID på nett om en av dere bor en annen plass i landet f.eks) Kontoen "står" dog i leietakers navn, men han kan ikke dipsonere/få tilbakeført pengene før jeg har signert på at alt er i orden ifb leiligheten og kontrakten er avsluttet.

Personlig ville jeg ikke godtatt garanti fra NAV, men det er rett og slett fordi jeg har dårlig erfaring med NAV generelt. Husleiegaranti hadde jeg godtatt utifra hva jeg har lest om det.

Må vel nesten bare snakke med utleier og høre hva han synes, tenker jeg. I mellomtiden vil jeg prøve å finne ut mest mulig og denne garantien.. Så igjen, om noen har erfaringer med det blir jeg glad for å høre det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre med banken først, om de er villige til å gi depositumslån? Så vet du litt mer. Ikke gi opp før du har prøvd.

Jeg fikk lån i vanlige banken min da jeg leide men jeg var da i jobb, ikke student.

Rentene på depositumskonto var iallefall før i tiden bedre enn vanlige kontoer har, og rentene tilfaller alltid leietager (dvs deg). Utleier får ingen renter. Disse rentepengene kan du ta ut hvert år, og innebefattes ikke av den "no touch" avtalen begge parter signerer på ved avtaleinngåelse.

Begge parter må signere for at beløpet på depositumskontoen skal kunne tas ut eller røres. Dvs den ene parten kan ikke foreta seg noenting uten den andres godkjennelse.

Slik var det iallefall før i tiden, da jeg var på leiemarkedet for bolig. Jeg tok ut rentene hvert år. Men man kan jo la dem stå og bruke det som sparing. Litt kroner kan det jo bli med årene om man leier lenge hos samme utleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med utleier nå, og han godtar ikke garanti. Han vil ha pengene inn på sin konto, fordi kjøkkenet i leiligheten skal fikses en del, pluss noe strøm som må fikses. Han trenger derfor depositumet for å dekke dette. Om vi klarer å skaffe pengene vil vi da skrive en kontrakt, slik at vi er sikret å få tilbake depositumet etter endt leieforhold. Han tenkte da å opprette en konto hvor han fører inn et fast beløp hver måned. Høres dette greit ut, eller bør vi si nei fordi det ikke blir en "depositumskonto", som er vanlig?

Lurer jo da også på om depositumslån fra banken utgår. Forstår det slik at ved depositumslån blir det opprettet en konto i den banken med disse pengene, altså at man ikke får dem utbetalt. Noen som kan si noe om dette?

Tenkte forøvrig å ringe banken etter skolen idag, men blir glad om noen vet hvordan det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med utleier nå, og han godtar ikke garanti. Han vil ha pengene inn på sin konto, fordi kjøkkenet i leiligheten skal fikses en del, pluss noe strøm som må fikses. Han trenger derfor depositumet for å dekke dette. Om vi klarer å skaffe pengene vil vi da skrive en kontrakt, slik at vi er sikret å få tilbake depositumet etter endt leieforhold. Han tenkte da å opprette en konto hvor han fører inn et fast beløp hver måned. Høres dette greit ut, eller bør vi si nei fordi det ikke blir en "depositumskonto", som er vanlig?

Det må du ikke finne på! Det er absolutt ikke en grei måte å gjøre det på, og du kan risikere å ikke få pengene tilbake igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du ikke finne på! Det er absolutt ikke en grei måte å gjøre det på, og du kan risikere å ikke få pengene tilbake igjen!

Så selv om vi skriver egen kontrakt på dette, så er det ikke godt nok? Synes jo selv det er rart at han ikke dekker dette selv før han leier ut.. hadde en lang prat med han igår fordi vi var skeptiske til å ikke ha depositumskonto..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv om vi skriver egen kontrakt på dette, så er det ikke godt nok? Synes jo selv det er rart at han ikke dekker dette selv før han leier ut.. hadde en lang prat med han igår fordi vi var skeptiske til å ikke ha depositumskonto..

Nei, det er ikke godt nok. Det er mye penger det er snakk om, husk det. Og dere leier av ukjente. Nei, dere må opprette depositumskonto. Google og les.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv om vi skriver egen kontrakt på dette, så er det ikke godt nok? Synes jo selv det er rart at han ikke dekker dette selv før han leier ut.. hadde en lang prat med han igår fordi vi var skeptiske til å ikke ha depositumskonto..

Nopes, aldri ville jeg godtatt dette! Har vært borti noe lignende hos en venn av meg, enden på visa ble at han ikke fikk det tilbake og selv om det er et år siden han flyttet sitter de fortsatt og krangler om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å gi han depositumspenger til hans egen konto!!

Det du kan spørre om er om han er villig til å droppe depositum, og så betaler dere de to siste måneders husleie på forskudd. Dvs at når dere sier opp, bet dere ikke husleie de to siste månedene, for det har han fått nå. Om han så ønsker, kan han opprette en depositumkonto i deres navn og tilbakebet forskuddet dit, slik at dere likevel må bet husleie de siste to mnd om alt er innbetalt, og han har depositumsdekning for ev skader.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv om vi skriver egen kontrakt på dette, så er det ikke godt nok? Synes jo selv det er rart at han ikke dekker dette selv før han leier ut.. hadde en lang prat med han igår fordi vi var skeptiske til å ikke ha depositumskonto..

Nei, det er ikke godt nok, og han har faktisk ikke lov til å gjøre det sånn (ref

. Det madam mim skrev). Du kan risikere å få en huseier som blåser i hele depositumet og som du da kan risikere å måtte i forliksrådet med for å få depositumet. Uansett skal oppussing av leiligheten dekkes av hans lomme, ikke deres depositumkonto! Det her virker som en veldig uproff måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...