Gå til innhold
Hundesonen.no

Passering med løs hund


JørgenK
 Share

Recommended Posts

Hei.

Når jeg går med hunden (1år) løs i skogen eller på breie turveier bruker jeg langline. Han bruker ofte dempende signaler ved å stoppe helt opp, og når den møtende hunden kommer ett par meter unna fyker han som en rakett bort til den.

Hvordan bør jeg trene passering i en slik situasjon som denne? Jeg vil jo ikke at hunden skal få lov til å hilse på alle vi møter og jeg vil jo helst slippe å bytte til vanlig leiebånd. Innkallinger er ikke i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du faktisk har på langline (heldigvis, så lenge innkallingen ikke sitter) så greier du vel å korte inn denne linen, og ha kontroll over hunden din FØR den rekker å fyke bort til fremmede hunder. Om jeg møtte deg og din hund, ville jeg satt stor pris på om du gjorde det ;-)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rett frem i min bok:

1- Hunder som ikke har lært innkalling skal ikke være løse i områder hvor de kan møte folk og andre hunder. Om hunden 'alltid er snill med alle' og 'bare vil leke' så er ikke det sagt at den møtende parten liker hunder og ønsker kontakt med den, eller at den møtende hunden er like villig til å leke eller like snill.

2 - Bruk alltid langline til innkallingen sitter og enda litt til, gjerne koblet i sele slik at du kan trå på den om nødvendig.

Ville kanskje lære den å gå fot, spesielt fri ved fot, ikke helt lydighets-fvf, selvsagt, men slik at den har oppmerksomheten rettet mot deg. I møtesituasjoner føler jeg det er helt greit å mase litt om oppmerksomhet og rause litt med godbiter og ros, spesielt i starten på treningen. Avtal med noen du kjenner om dere kan møtes og trene litt på det, da er det ikke like farlig om de skjeier ut litt. Du kan jo til og med gjøre det så enkelt som å holde i langlina til dere er forbi, eller bruke det som en back-up mens den holder fokus på deg i passeringen.

Jeg er litt krass på det der med at fremmede hunder kommer kontrolløst løpende bort til oss på tur, det er noe av min største frykt. Min hund er ikke den snilleste om den møter den rette hundeb, for å si det slik. Vi har to ganger møtt slike 'snille' hunder løse som har sendt mi til veterinæren, hun er heller ikke av den minste sorten med 40cm mankehøyde.

Hvordan er den å gå i bånd til vanlig? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har på langline kan du vell bare bruke den som bånd/stopper, trenger jo ikke bytte.

Hva du skal gjøre kommer jo an på hvilket resultat du vil ha, vil du ha en hund som går rolig og behersket forbi møtende, ved fot eller bare fritt i nærheten av deg? Eller synes du det er greit og stoppe og vente til de du møter har passert?

Om du stopper så ville jeg ha brukt en komando, feks sitt eller dekk, det er litt fastere og skal litt mer til og bryte enn om dere bare stopper og står der. Forutsetter selvfølgelig at han kan sitt/dekk (og bli der). Synes han det er vanskelig kan du hjelpe til i starten med og stå fremfor han og lokke med en godbit(evt leke) så du hjelper han og holde fokus på deg, og gi han godbit og ros når møtende er passert, evt flere godbiter underveis om det trengs for og holde han opptatt. Etterhvert vil han jo både forstå poenget og få en annen forventning/vane ifht passerende og da vil du trege mindre og mindre hjelp. Hold lina slakk til hunden evt hopper mot, så den lærer og sitte der på egenhånd, men du får stoppet den om du må.

Om du vil gå forbi så kan du jo kalle inn hunden og feks få den inn ved fot(og legge på en komando for og gå ved din side), slik at hunden går på utsiden av deg og får deg imellom seg og møtende ekvipasje (du må ikke gjøre det slik, men det er nok det letteste), også går du bare. Er det vanskelig og bare gå, så kan du ta frem med lokking igjen, hold en godbit i hånden, putt den fremfor snuten på hunden og gå forbi mens den er opptatt. Og som i forrige scenario vil det med tiden bli at den forstår mer og endrer fokus og da trapper du ned på lokking.

Andre ting som kan hjelpe deg er jo generell trening på fokus på deg, lydighet og selvkontroll også i andre settinger enn passering av hunder. Og selvfølgelig hundens alder, den er jo ung enda, sikkert litt fluer i hodet og kommer nok til og roe seg betraktelig om et år eller to :) Om dere feks har en aktiv hundeklubb i nærheten så er det en ypperlig setting og trene i, også om man ikke vil trene konkurranselydighet e.l. bare fint for hunden og lære seg og ikke bry seg om forstyrrelser, andre hunder, lyder, rare mennesker og at du får kontakt/fokus og kan jobbe med hunden din selv om det er mye annet spennede som foregår rundt dere. Og ikke minst er det som regel mange trivelige mennesker og veldig sosialt på slike treff og treninger :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Jeg stopper jo selvfølgelig hunden med lina før han når bort. Greia er at han stopper opp, å da må jo jeg også stoppe. Jeg vil jo gjerne bare gå ja. Synes ikke det er bare bare å dra han med meg heller... Lokking med leke var et godt tips, skal prøve det.

Jeg tenkte liksom om det var noe lure triks for å slippe å rope hunden "på plass" Slik at han senere bare kan tusle nedi grøfta eller hva han måtte drive med. Det er kanskje litt mye å be en ettåring om? Hva pleier dere å gjøre?

Vanlig forbipasseringer med kort bånd fungerer greit nok. Han har en tendens til å snu seg veldig etter akuratt når passeringen er ferdig. Men da har jeg jo kort bånd, så da er det lettere å blokkere eller avlede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Jeg stopper jo selvfølgelig hunden med lina før han når bort. Greia er at han stopper opp, å da må jo jeg også stoppe. Jeg vil jo gjerne bare gå ja. Synes ikke det er bare bare å dra han med meg heller... Lokking med leke var et godt tips, skal prøve det.

Jeg tenkte liksom om det var noe lure triks for å slippe å rope hunden "på plass" Slik at han senere bare kan tusle nedi grøfta eller hva han måtte drive med. Det er kanskje litt mye å be en ettåring om? Hva pleier dere å gjøre?

Vanlig forbipasseringer med kort bånd fungerer greit nok. Han har en tendens til å snu seg veldig etter akuratt når passeringen er ferdig. Men da har jeg jo kort bånd, så da er det lettere å blokkere eller avlede.

Man er forskjellig og det er mange måter og gjøre ting på som alle kan fungere like godt, personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med og bare gå på selv om hunden stopper, rett og slett bare gjøre minst mulig utav det og gå videre, tar nok ikke mange gangene før han ihvertfall blir bedre, men det gjør du jo akkurat som du vil om. Gjør det som føles rett :)

De aller aller fleste må nok rope inn hunden sin når det kommer andre hunder, mye er trenings avhengig, noe er rase og individavhengig (noen raser/individer er mer sosiale enn andre, noen er mer lydhøre/lettrente enn andre), men det er vanskelig og få en hund til og passere en møtende hund på en sti/gangvei løs fremfor deg uten at den skal bry seg, og absolutt lite sannsynlig at det skjer med en ettåring(ihvertfall så lenge dere ikke har trent mye på det allerede). Umulig er det kanskje ikke, men den enkleste veien og gå er nok og starte enkelt, feks ved fot eller ihvertfall i nærheten av deg også etterhvert som det går helt smertefritt og han bryr seg mindre og mindre om de dere møter så fader du ut det til han til slutt(kanskje) kan gå og ignorere :) Uansett må du bare trene på og ikke bry seg, skifte forventninger og fokus fra møtende hund til deg eller noe annet, og øke vannskelighetsgrad etter hvert.

Og selvfølgelig, jo flere passeringer dere får innabords uten hilsing og annet tull jo flere steg i retning ikke bry seg tar dere :)

Personlig roper jeg alltid inn hunden om jeg møter folk eller dyr, både av hensyn til de vi møter, noen kan være redd for hund og kan synes det er ekkelt med løs hund et stykke unna eier, selv om hunden ikke kommer bort, og av hensyn til både de jeg møter med hund og meg selv og min hund. Ikke alle hunder er like greie, og møter man en brølende hund eller en hyper "jegvilleke" hund så blir det enda vanskeligere for min hund og ikke bry seg. Og igjen, ikke alle liker og møte løse hunder, enten det er av redsel eller det er fordi man har en ugrei hund selv eller andre issues, så jeg synes rett og slett det er greit og bare ta det hensynet, koster ikke mange kalorier og gjøre det, hverken for meg eller hunden. Jeg liker ikke løse hunder tett innpå selv, det gjør i teorien ingenting for meg så lenge eier har kontroll, dessverre så er det ikke alle som har det og jeg har litt for mange uheldige opplevelser til at jeg er helt komfortabel med løse hunder.

Så jeg har rett og slett bare ikke trent på og passere uten bånd uten og bry seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tauet inn hunden helt og trent masse kontakt mens dere passerer den andre hunden. Slik har begge mine lært å ta kontakt med meg når vi passerer andre hunder (den yngste holder foreløpig ikke kontakten mer enn et halvt ekund før han stikker bort til den andre hunden, derfor går han heller ikke løs).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha helt kontroll på hunden din før du slipper den løs.

Jeg er så dritt lei av hunder som kommer bort til oss, og når eier skal rope på den så gidder den ikke bevege et øre engang.

Jeg har en hund som ofte agerer veldig hvis det kommer en ukjent hund bort til oss, jeg prøver så godt det går å si i fra til eier av hunden, men det hjelper veldig lite når de har sluppet løs en hund de ikke har kontroll på innkallingen på.

Når den stopper opp så ville jeg gått raskt bort til den og holdt den til den andre hunden har passert, også ville jeg trent MASSE på innkalling og ikke sluppet den løs før innkallingen sitter ;)

Dersom hunden hopper opp og løper bort til den andre hunden så har du enten:

1. Vært for treg bort til hunden før den hopper opp.

2. Ikke vært oppmerksom på omgivelsene, ofte ser man at det kommer en annen hund på litt lang avstand, da gjør man seg klar til passering, ikke la hunden få lov til å ligge på bakken, den bør stå på bena sine, da sender den ut bedre signaler til den andre hunden også.

3. Du har sluppet den ut på altfor lang avstand på linen når den ikke kommer inn når du kaller på den, igjen, masse trening på innkalling ;)

Hunden min går også mest løs, men hun har jeg innkalling på og jeg prøver å være oppmerksom på miljøet rundt meg, om det kommer andre hunder eller mennesker.

Chicka må ALLTID i bånd når vi passerer ukjente hunder og mennesker ;)

En hund på ett år er ikke en valp lenger, du kan kreve mye av den og den burde kunne basic innkalling når den er blitt såpass "gammel".

Til sammenligning så er mange hunder klare til å starte lp1 når de er ett år, så en hund skal kunne høre på hva du krever av den og gjøre det, iallefall når den har rundet året ;)

Jeg høres sikkert veldig krass ut, men jeg er så LEI av hunder som bare ruser bort til oss, med en eiere som enten ikke bryr seg eller ikke har innkalling på hunden sin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på ett år er ikke en valp lenger, du kan kreve mye av den og den burde kunne basic innkalling når den er blitt såpass "gammel".

Til sammenligning så er mange hunder klare til å starte lp1 når de er ett år, så en hund skal kunne høre på hva du krever av den og gjøre det, iallefall når den har rundet året ;)

Jeg høres sikkert veldig krass ut, men jeg er så LEI av hunder som bare ruser bort til oss, med en eiere som enten ikke bryr seg eller ikke har innkalling på hunden sin.

Nå sier jo TS at han har hunden i langline da.

Og - at en ett år gammel hund "BØR" kunne innkalling synes jeg er en overdrivelse. Det kommer helt an på rase, til dels individ, og hvor flink man har vært til å legge grunnlaget før starten av. Om du er en av de som synes det er trivielt å lære inn innkalling på hva som helst så er jeg villig til å betale ganske mye til den som greier å gi oss en god innkalling på Kovu. Han blir 4 til sommeren, og har ikke et snev av innkalling dersom det er en annen hund i sikte. Eller noe annet spennende. Og vi har jobbet med kontakt, passering og innkalling siden første uken vi fikk ham (som for ordens skyld var ved 10 ukers alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jo TS at han har hunden i langline da.

Og - at en ett år gammel hund "BØR" kunne innkalling synes jeg er en overdrivelse. Det kommer helt an på rase, til dels individ, og hvor flink man har vært til å legge grunnlaget før starten av. Om du er en av de som synes det er trivielt å lære inn innkalling på hva som helst så er jeg villig til å betale ganske mye til den som greier å gi oss en god innkalling på Kovu. Han blir 4 til sommeren, og har ikke et snev av innkalling dersom det er en annen hund i sikte. Eller noe annet spennende. Og vi har jobbet med kontakt, passering og innkalling siden første uken vi fikk ham (som for ordens skyld var ved 10 ukers alder).

Ja, han går med langline, men allikevel så klarer hunden å løpe bort til andre hunder, og da er det det samme for meg som å gå ukontrollert løs (ikke kontroll i langline).

Og du har vel på en eller annen måte Kovu under kontroll når dere passerer andre hunder og mennesker, noe ikke TS har.

Og klart så finnes det variabler i hundeverden, noen klarer, andre har mer problemer.

Belive med jeg vet hvor vanskelig det kan være, er ganske så aktiv i Am Akita miljøet, og de er ikke akkurat kjent for å være Norgesmestere i innkalling, MEN de går i langline, under kontroll av eier så de ikke løper bort til ukjente som de møter på tur.

Ut fra det han skrev så virker det ikke som han har prøvd noe særlig, derfor anbefalte jeg han å trene innkalling, og hvor du ble fornærmet ut av det, det vet jeg ikke, for ingenting var ment til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det han skrev så virker det ikke som han har prøvd noe særlig, derfor anbefalte jeg han å trene innkalling, og hvor du ble fornærmet ut av det, det vet jeg ikke, for ingenting var ment til deg ;)

Det var uttalelsen om at en ett år gammel hund bør kunne innkalling jeg reagerte på. Kontrolldelen er jeg helt enig i, TS har bedt om, og fått flere gode tips om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg setter veldig stor pris på at møtende tar inn hunden sin og viser at hunden er under kontroll (om den er i bånd eller løs) før passeringer. Jeg blir faktisk ganske sur om dette ikke skjer. Selv har jeg nesten alltid løs hund, som tas inn på plass (alltid på yttersiden, hun har lært å gå på plass på begge sider så dette er mulig uansett hvilken side vi får møtende) i god tid før passeringen. Jeg anser dette som normal høflighet, samt at det gir signal om at jeg ikke er så lysten på å få møtendes hund opp i trynet på min. Ikke alltid det fungerer, men noen ganger.

Klarer man ikke trene inn dette så det fungerer når hunden er løs får man ha den i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somsagt så stopper jeg hunden med langlina før han klarer å få kontakt med andre. Så har kontroll.

Mange fine tips her. Får prøve å gjøre som dere sier og begynne mer med innkalling og gå fot når vi møter andre. Han er ikke noe matvrak, så får prøve litt mer med lek og morsomheter som lokkemiddler.

Men igjen, hvordan skal jeg forholde meg til når hunden stopper opp og fryser når han ser andre hunder? Ifølge boka "På talefot med hunden" er det som jeg skjønte et dempende signal. Han vil jo ikke gå videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Somsagt så stopper jeg hunden med langlina før han klarer å få kontakt med andre. Så har kontroll.

Mange fine tips her. Får prøve å gjøre som dere sier og begynne mer med innkalling og gå fot når vi møter andre. Han er ikke noe matvrak, så får prøve litt mer med lek og morsomheter som lokkemiddler.

Men igjen, hvordan skal jeg forholde meg til når hunden stopper opp og fryser når han ser andre hunder? Ifølge boka "På talefot med hunden" er det som jeg skjønte et dempende signal. Han vil jo ikke gå videre...

Kan dere ikke bare stoppe opp og stå der til den andre hunden har passert?

Simba legger seg ofte ned når det kommer hunder gående mot oss, og da prøøver jeg å ha så stramt bånd som mulig, slik at han ikke får gått bort til den andre hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han går med langline, men allikevel så klarer hunden å løpe bort til andre hunder, og da er det det samme for meg som å gå ukontrollert løs (ikke kontroll i langline).

Og du har vel på en eller annen måte Kovu under kontroll når dere passerer andre hunder og mennesker, noe ikke TS har.

Og klart så finnes det variabler i hundeverden, noen klarer, andre har mer problemer.

Belive med jeg vet hvor vanskelig det kan være, er ganske så aktiv i Am Akita miljøet, og de er ikke akkurat kjent for å være Norgesmestere i innkalling, MEN de går i langline, under kontroll av eier så de ikke løper bort til ukjente som de møter på tur.

Ut fra det han skrev så virker det ikke som han har prøvd noe særlig, derfor anbefalte jeg han å trene innkalling, og hvor du ble fornærmet ut av det, det vet jeg ikke, for ingenting var ment til deg ;)

Han har kontroll med linen har han sagt, kun sagt at hunden forsøker og hoppe bort, ikke at den får lov.

Lurer du egentlig på hvordan du skal få hunden til å gå pent?

Lurer du egentlig på hvordan du skal trene innkalling?

Stoppe og stirre er vel ikke akkurat et dempende signal?

Han lurer vell på hvordan han skal gå frem for og få en hund som ikke bryr seg om andre hunder når den er løs, en hund som kan passere andre møtende hunder uten og gå bort og uten og bli kalt inn, bare gå forbi på egenhånd uten og bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt bikkja pent med meg. :P Stirring kan trigge kjipe reaksjoner fra møtende hunder. Jeg har en stirrer selv som kan erte på seg gråstein. :aww:

Agreed. Irriterende å møte stive stirrebikkjer hvor eierene bare lar de holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...