Gå til innhold
Hundesonen.no

Detective Derek (engelsk springer spaniel)


AstridN
 Share

Recommended Posts

Lager en egen tråd for bilder av hunden min Derek :)

Han er en jaktspringer fra kennel Fantin, født i februar 2013. Vi fikk ham i august. Det er vår første hund (jeg vokste opp med en blandingshund), og både barn og voksne var spente da han kom i hus. Men det har gått over all forventning!

Hvorfor en jaktspringer? Vi bestemte oss ganske raskt for typen engelsk springer spaniel (ikke for store, aktive, blide og glade - og ikke altfor syke, i følge min veterinærvenninne). At det ble jaktvarianten var tilfeldig. Vi besøkte kennelen og fikk et veldig godt inntrykk av oppdretter og hundene deres. I tillegg passet det veldig godt å få en husren valp på det tidspunktet. Vi har ikke angret et sekund! Det er selvfølgelig en rase som trenger mye mosjon og aktivisering, men det får han hos oss. Inne er han den roligste hunden man kan tenke seg. Han trengte litt sosialisering da vi fikk ham - det merktes godt at han hadde bodd et halvt år i en hundeflokk i et hus i skogen. Uvant med borettslag, unger og sykler overalt... Men raskt ble han en trygg og god hund :wub:

post-12847-0-45190500-1388940036_thumb.j

post-12847-0-75419700-1388940357_thumb.j

Vi har gått valpekurs og hverdagslydighet hos Jar Hundeskole. Hos oppdretter har vi fått innføring i jakttrening. Som jeg skrev i en annen tråd, har vi slitt litt med at han i perioder ikke vil samarbeide om lydighetstrening, han gir veldig "dempende" signaler og jeg tror rett og slett han blir usikker fordi jeg har gått for fort fram og krevd for mye. Men nå prøver vi heller å leke og ha det gøy ute. Og så har jeg meldt oss på introduksjonskurs i agility! Blir spennende å se hva han synes om det :D

post-12847-0-31235800-1388941297.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Derek og jeg var på agilitykurs i helgen! Et todagers intensivt nybegynnerkurs hos Oslo Hundeskole. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå... Derek er en forsiktig type, og jeg lurte på om det kom til å bli for mye for ham. Men det gikk over all forventning og etter ti timer på kurs kom vi oss (nesten) gjennom en løype med 11 hindre :)

post-12847-0-08492200-1391414908_thumb.j

post-12847-0-91613000-1391414873_thumb.j

Han ble til tider stresset av situasjonen - hunder overalt, skumle hindre - og fikk endel hoppe- og lekebiteraptuser som jeg slet med å få ham ut av. Sånn er han aldri ellers. Men det gikk bedre og bedre utover i kurset, og etter hvert viste han stor glede i å få løpe, spesielt over bommen... Så vidt jeg klarte å holde følge :D Vi må definitivt øve mer på å gå fot, det var det aller største problemet vårt (ikke akkurat noen overraskelse).

Har allerede meldt oss på nytt kurs om en måned!

post-12847-0-89172900-1391414918_thumb.j

Er det dette de kaller dempende signal? :P

Noen flere bilder:

post-12847-0-60892100-1391415575_thumb.j

Derek har fått seg nomesele! Mest til pynt enn så lenge, han er litt liten til å dra så mye, men det har da blitt noen korte joggeturer på oss

post-12847-0-59010300-1391414972_thumb.j

Snø!

post-12847-0-86131600-1391414951_thumb.j

post-12847-0-22977200-1391414980_thumb.j

Sjekk selfie-looken :D

Det er så koselig å ha hund :wub:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Lenge siden sist jeg postet her! Derek nærmer seg to år, er like uproblematisk og grei som alltid, og fortsatt like glad i å løpe i skog og mark. Går jeg ti kilometer, løper han femti - så nok mosjon er ikke noe problem.

Det siste året har vi trent både lydighet og agility. Det går sakte framover med agilityen, men på lydighetstreningen fikk vi en oppvåkning begge to i høst. I februar starter vi på konkurranseforberedende kurs, spennende!

Vi er på hytta denne helgen, og hadde store planer om å gå på ski med ham. Når vi løper, trekker han meg som den naturligste ting i verden. Men oj, ski var skummelt! Dette må vi visst trene mye på... Lille søte pysegutten min...

Noen bilder av verdens vakreste ESS, aka Lady:

Sent fra min D6603 via Tapatalk

post-12847-1420375708,0433_thumb.jpg

post-12847-1420375722,1026_thumb.jpg

post-12847-1420375772,9241_thumb.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

2015 startet fryktelig dårlig for Derek. Noen dager ut i januar falt han på isen, mannen min hørte bare et dunk og et hyl, og vel hjemme skjønte vi at han hadde slått seg veldig. Han lå bare og skalv og var helt merkelig. Heldigvis bor vi vegg i vegg med en veterinær, som kom over med en gang og sjekket ham i alle bauer og kanter. Hun fant ingen ting, og mente at han bare var kraftig forslått. Det var ingen overdrivelse, for i dagene som fulgte var han helt apatisk, en fullstendig fremmed hund. Men vi fikk jevnlig oppfølging hos veterinær, og gradvis kviknet han til. Det tok likevel over to uker før han var seg selv igjen og vi kunne gå på skikkelig tur igjen. Så januar kan egentlig oppsummeres slik:

DSC_0056_zps1180ae4e.jpg

Utrolig takknemlig for at han er seg selv igjen nå! :wub:

Vi har ikke trent noe mer ski-trekking, men å ha ham løs på tur fungerte fint (fram til vi fant ut at det var båndtvang i løypene :P ). Han var ikke helt overbevist om outfiten før vi dro avgårde, men ut på tur aldri sur:

IMG_20150217_185803_zps0d8a65c9.jpg

Ellers har vi hatt besøk av en liten sommerfuglfrøken denne helgen. Vi passet en søt liten tispe på åtte måneder, noe som til tider var utfordrende for Derek... Det er ikke til å stikke under en stol at han er et dovendyr inne, og masete valper, det er slitsomt! Uttrykket på dette bildet sier noe sånt som "Kan hun ikke dra hjem nå, vær så snill Mamma?"

DSC_0115_zpsadc840e1.jpg

Men det er nå hyggelig å ha noen å hvile sammen med, da... :wub:

DSC_0121_zps9e292f2d.jpg

Helgen ble avsluttet med en laaaang tur i skogen med Dereks bestevenninner!

received_10153141230332495_zpsa9c80662.j

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi skal få en hund nr. to! :D

Og vi får henne allerede på fredag. Det føles litt surrealistisk. Jeg har jo hatt lyst på en til lenge, og i høst satte jeg meg på venteliste for en kelpie. Men det ble for mange diskusjoner med mannen min, som ikke var like ivrig, og i hvert fall ikke ville ha en såpass krevende rase.

I løpet av høsten ble jeg mer og mer betatt av rasen papillon (som jeg syntes var altfor liten i begynnelsen) - så vakre, og samtidig så smarte og kjappe.

Som jeg skrev i forrige innlegg, har vi passet en papillontispe på åtte måneder noen ganger. Og så ville plutselig skjebnen at hun trengte et nytt hjem! Hun er en uredd, herlig hund, og jeg tror hun har potensial til å bli en god treningskamerat (lp og agility). Vi får henne i morgen :)

Hun heter Taspitirs Quule Qvikk (Minni).

Flere bilder kommer til helgen!

post-12847-1424941257,7793_thumb.jpg

Sent fra min D6603 via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal få en hund nr. to! :D

Og vi får henne allerede på fredag. Det føles litt surrealistisk. Jeg har jo hatt lyst på en til lenge, og i høst satte jeg meg på venteliste for en kelpie. Men det ble for mange diskusjoner med mannen min, som ikke var like ivrig, og i hvert fall ikke ville ha en såpass krevende rase.

I løpet av høsten ble jeg mer og mer betatt av rasen papillon (som jeg syntes var altfor liten i begynnelsen) - så vakre, og samtidig så smarte og kjappe.

Som jeg skrev i forrige innlegg, har vi passet en papillontispe på åtte måneder noen ganger. Og så ville plutselig skjebnen at hun trengte et nytt hjem! Hun er en uredd, herlig hund, og jeg tror hun har potensial til å bli en god treningskamerat (lp og agility). Vi får henne i morgen :)

Hun heter Taspitirs Quule Qvikk (Minni).

Flere bilder kommer til helgen!

IMG_20150226_100030.JPG

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Så utrolig kult! Gratulerer! Hun ser skikkelig vakker ut :wub:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin hun var. :) Det blir nok festlig i heimen da, førstemann er vel langt fra voksen enda? :P Men hun er kanskje mer voksen for alderen, egentlig? Håper han takler løpetiden da. Her i huset er det et himla leven for tiden, og vi har ikke tisper i huset en gang, bare i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere! :)

Så fin hun var. :) Det blir nok festlig i heimen da, førstemann er vel langt fra voksen enda? :P Men hun er kanskje mer voksen for alderen, egentlig? Håper han takler løpetiden da. Her i huset er det et himla leven for tiden, og vi har ikke tisper i huset en gang, bare i nabolaget.

Det blir nok livligere enn nå, ja. Hun har masse energi... Heldigvis er Derek ekstremt rolig inne, og har ikke latt seg affisere når vi har hatt henne på besøk. Men det kan jo endre seg ;)

Løpetid er jeg veldig spent på, han har ikke vist særlig interesse for sånt hittil, men vi har heldigvis snille passere i bakhånd dersom det blir for ille. Hun virker perfekt ellers, så da valgte vi å ta sjansen :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...