Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemiddagkrise! ( vegetar)


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg skal lage julemat for sambo og svigemor .

Sambo er vegetarianer, men spiser fisk, men han liker bare sushi.

Svigemor er ribbemenneske. Jeg er pinnekjøttmenneske.

Jeg ffår pinnekjøtt 1 dag jul ( som blir min ordentlige julaften dvs jeg har kidden), så jeg er fleksibel.

De to andre har ikke feiret jul på årevis, og vi skal ha gavefri julaften så maten er viktig. Det må bli julestemning, og det må være godt.

Det kommer ikke på tale å lage flere middager, så flink er jeg ikke på å multitaske.

Og ( viktig poeng !) jeg kan ikke lage mat.

Så hva lager jeg? Noen enkle råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så både vanskelig og litt... vond ut. Er den god for oss kjøttspisere altså? Falafel og soyapølser smaker bæsj nemlig :P

Jeg har ikke smakt akkurat denne, men har laget nøttestek to år på rad. Og de har vært gode. :ahappy: Og kjøttspiseren her i hus har gledelig bytta ribba ut med den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke smakt akkurat denne, men har laget nøttestek to år på rad. Og de har vært gode. :ahappy: Og kjøttspiseren her i hus har gledelig bytta ribba ut med den! :D

Flott! Meeen ehm... for en idiot på kjøkkenet, er den veldig vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siremalle! :P

Men hva med saus? Hva bruker man? En litt mindre grønn en hadde vært greit *plystre*

Jeg hadde rødvinsaus første året, og tenkte å bruke det i år også. Synes det passet godt. Husker ikke hva jeg hadde i fjor.

Synes ikke den ertesausen ser så delikat ut selv. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rødvinsaus første året, og tenkte å bruke det i år også. Synes det passet godt. Husker ikke hva jeg hadde i fjor.

Synes ikke den ertesausen ser så delikat ut selv. :lol:

Da går jeg for rødvinssaus, passer sikkert bra siden det er rødvin i steken. Takk for hjelpen, og ønsk meg lykke til!

sonen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tradisjon for:
Nøttestek med brun saus
Mandelpoteter
Waldorfsalat
Aspargesbønner i tomatsaus
hjemmelaget rødkål med rørte tyttebær

Og til dessert
Multekrem

Nam nam nam!

Mannen spiser vårt tilbehør, men har ribbe. Siden han bare er en som spiser ribbe hender det han kjøper noe ferdig i butikken han bare varmer opp (jeg lager ikke komplisert kjøttmat) Eller han får med noe fra sin mor. Også steker vi opp litt julepølse til gutta.
Så vi har noe av det samme (tilbehøret), men "hovedretten" blir forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vår" veggis har hatt nøttesteik eit par gongar, men har gått over til raspeballar og same tilbehør som oss. (Pinnekjøt). Raspeballar er så godt at me må lage nok til alle. :Grin:

Nøttesteik blir sikkert bra altså, det såg i alle fall godt ut dei gongane ho hadde det, men eg var for opptatt av min eigen fråtsing til å smake. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår julemiddag hvert år er pastinakkrullade med brødsaus (iblant også hjemme"dyrket" kalkun, eller annet kjøtt, pluss sideretter. Passer godt til alt sammen). Den er for meg en svært viktig del av julen, og både smaker og lukter jul :Grin:

Enkelt, ingen risiko for at det blir tørt, og alle kjøttspiserne som har fått prøve denne har gått tilbake og forsynt seg både to og tre ganger. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info: Hvis man spiser fisk, så er man ikke vegetarianer. :)

Og godt valg! Da jeg var veggis så tok jeg med meg egne veggiskarbonader/pølser og hadde vanlig tilbehør til. Men hvis du pleier å bruke sjy fra kjøttet i sausen, så ville jeg hørt med han som ikke spiser kjøtt om det er greit for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjelder kjøttkokevann i rotmos, som jeg nylig fikk høre er vanlig.

Skal man være teknisk finnes det masse ulike betegnelser. I Storbritannia ville en aldri kalt seg vegetarianer om en spiser fisk. I Norge derimot syns ikke jeg personlig det er problematisk. Men ja, helst skulle man vel presisert semi-lakto-ovo-vegetarianer eller noe i den dur om man spiser fisk, egg og melkeprodukter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg ikke man kan. Da har man bare preferanser når det gjelder hvilket kjøtt man spiser. Blir som å kalle seg vegetarianer fordi man ikke spiser storfe. Men nå var det jo ikke det denne tråden handlet om da, vil nødig avspore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man teknisk sett i følge definisjonen ikke er veggis hvis man spiser fisk, men jeg orker faktisk ikke pugge alle definisjonene på de forskjellige. Det er ingen andre rundt oss i rl som kan eller har hørt om de allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Faren min definerte seg selv som veggis, spiste fisk, egg, smør, melk og en liten bit kalkun på julaften. Hvorfor skulle han ikke kunne det? Er jo ikke alle veggiser som er det i medlidenhet med dyr. Noen er det for egen helse sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min definerte seg selv som veggis, spiste fisk, egg, smør, melk og en liten bit kalkun på julaften. Hvorfor skulle han ikke kunne det? Er jo ikke alle veggiser som er det i medlidenhet med dyr. Noen er det for egen helse sin del.

Jeg har alltid lurt på hvorfor man absolutt må kalle seg det ene eller det andre? Er det ikke nok å bare si at nei, dessverre, jeg spiser ikke kjøtt? Eller andre ting?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min definerte seg selv som veggis, spiste fisk, egg, smør, melk og en liten bit kalkun på julaften. Hvorfor skulle han ikke kunne det? Er jo ikke alle veggiser som er det i medlidenhet med dyr. Noen er det for egen helse sin del.

Selvsagt kan han gjøre det - han kan spise hva han vil når han vil. Men han er da ikke vegetarianer. Definisjonen på vegetarianer har ingenting med medlidenhet med dyr å gjøre.

Ellers et annet godt tips som også ble nevnt over her - hvis man bruker kjøttkraft i kålrabistappe og annet. Men igjen så kommer det jo an på om vedkommende bryr seg om det eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo sluttet å spise kjøtt i tenårene fordi han ikke orket å spise dyr .

Det har ingenting med dyrevelferd å gjøre egentlig ( selv om han er medlem av sånn ca det man kan være medlem av innen sånt ) , han er klar over at kjøttkua har et bedre liv enn melkekua. Selv om alt han kjøper av sånt er økologisk.

Veggis er en betegnelse som brukes for enkelhets skyld.

Folk skjønner tegninga. Omgangskretsen består stort sett av håndverkere liksom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...