Gå til innhold
Hundesonen.no

Julemiddagkrise! ( vegetar)

Recommended Posts

Skrevet

Vegetarianer er definert på at man ikke spiser kjøtt. Hverken fugl eller fisk. Spiser man kalkun eller kylling, er man ikke vegetarianer. Hva er poenget med å kalle seg veggis når man ikke er det?

Merker jo det når jeg er til middag hos folk. Selv om jeg sier jeg er veggis, blir jeg servert fisk. Og oppskrifter som inneholder kylling defineres som "vegetar"...

Skrevet

Vegetarianer er definert på at man ikke spiser kjøtt. Hverken fugl eller fisk. Spiser man kalkun eller kylling, er man ikke vegetarianer. Hva er poenget med å kalle seg veggis når man ikke er det?

Merker jo det når jeg er til middag hos folk. Selv om jeg sier jeg er veggis, blir jeg servert fisk. Og oppskrifter som inneholder kylling defineres som "vegetar"...

Hva med ost, fløte og egg f.eks?

Skrevet

Hva med ost, fløte og egg f.eks?

Da er man lakto og/eller ovo vegetarianer, selv om de fleste bruker vegetarianer om folk som spiser egg og melk, og veganer om folk som ikke spiser animalske produkter.

Skrevet

Da er man lakto og/eller ovo vegetarianer, selv om de fleste bruker vegetarianer om folk som spiser egg og melk, og veganer om folk som ikke spiser animalske produkter.

Aha, ok :) Men hvorfor kan man spise egg, melk etc men ikke dyret det kommer fra?

Skrevet

Aha, ok :) Men hvorfor kan man spise egg, melk etc men ikke dyret det kommer fra?

Årsakene til at folk er vegetarianer eller veganer er forskjellig. Og hvorfor det er greit og ikke greit er da også forskjellig.

• Like 2
Skrevet

Ble nøttesteika god? :) har aldri prøvd den typen der den jeg lager er veldig lettvindt og god :

* En løk

* Litt smør

* En boks cottage chesse

* 1 egg

* Litt corn flakes du ser hvor mye som trengs når blander alt sammen.

* Valnøtter,hakket. Bruker nesten en hel boks.

Blander alt sammen og ha i en smurt form. Rund kakeform fungerer fint. Stekes på 225 grader i ca 45 min. Kan også ha litt fetaost i om liker det :) Forspiste meg i går ja :)

Skrevet

Ble nøttesteika god? :) har aldri prøvd den typen der den jeg lager er veldig lettvindt og god :

* En løk

* Litt smør

* En boks cottage chesse

* 1 egg

* Litt corn flakes du ser hvor mye som trengs når blander alt sammen.

* Valnøtter,hakket. Bruker nesten en hel boks.

Blander alt sammen og ha i en smurt form. Rund kakeform fungerer fint. Stekes på 225 grader i ca 45 min. Kan også ha litt fetaost i om liker det :) Forspiste meg i går ja :)

Hva bruker du til denne?

Skrevet

Nøttesteika slo ann! Den ble spist både i går og i dag, for den passet faktisk flott til pinnekjøtttilbehør også.

Tilmed min hobby-kokk svoger som elsker kjøtt syntes den var god når han smakte. Jeg har ikke smakt den da.

Tror vi prøver linseloff nyttårsaften :D

• Like 5
Skrevet

Noen som har prøvd rødbetbiff? Vurderer det som nyttårsmiddag, sammen med ovnsstekte grønnsaker.

Ikke prøvd selv, men de har vært anbefalt på et annet forum jeg henger på.

Skrevet

Så denne tråden litt sent, men bra at steika ble bra! Hvis ikke har jeg en annen nøttesteik-oppskrift som bare er helt sinnsykt god med hjemmelaget soppsaus over. Slurp! OG enkel! Feiret min 19.jul som ikke-spise-kjøtt-eller-ost-menneske denne jula.

Rødbetkakene fra veganmisjon-bloggen er gode, men man bør ha mer rødbete og mindre couscous enn oppskriften sier, ellers blir den veldig smakløs. Bare et tips;-)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...