Gå til innhold
Hundesonen.no

Bergen har de fleste hundehaterne


Emilie
 Share

Recommended Posts

Å påstå at man ikke kan gi hunden ett fullverdig liv uten å slippe den er vel å dømme andres hundehold? Og til det siste blir det jo rent spekulativt, og kommer nok ann på hunden i tillegg.

Nå tror jeg du leser mer i innlegget mitt enn som faktisk står der. Jeg har ikke sagt (og mener heller ikke) at mitt hundehold er riktig for alle. Jeg kan jo ikke sammenlignet hundeholde mitt og likestille det med alle andre.

Jeg har nok et helt annet hundeliv enn en med fuglehund eller en husky, bare for å ta et eksempel. Det betyr jo ikke at jeg mener eierne av de skal gjøre nøyaktig det samme som meg, men jeg er for mer frihet under ansvar sånn at de som ikke synes nødvendigvis en skitur med hunden gir det samme som noen av det jeg syns hunden min behøver i mitt nærmiljø.

Vi mennesker har lett for å forholde alt til oss selv. Viss jeg har bil, har alle andre bil. Viss jeg har tid til 7 timer agility i uken så har alle andre tid og penger til det, tc etc. Dette er ikke ment til deg nemi, bare et eksempel at vi mennesker har lett for å tro at vår egen hverdag er lik de fleste andre sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det ikke litt dyreplageri da? En hund bør jo få løpe fritt innimellom? Ikke at den behøver å gjøre det i parken midt i byen, men i en inngjerdet hage, på fjellet, osv. Å gå i bånd 100% av tiden

Jeg er bittelitt enig med @Kangerlussuaq i at hun skriver enkelte deler på en lite gjennomtenkt måte. Jeg forstår hvor hun vil hen med artikkelen - men det virker litt mot sin hensikt å innta en "stak

Hvordan kan min lille hageflekk (som juridisk sett i grunnen ikke en gang er tilstrekkelig inngjerdet, skal man pirke), flexiliner og langliner erstatte fri lek mellom disse to? Nei, jeg forblir krimi

Guest Kåre Lise

Å påstå at man ikke kan gi hunden ett fullverdig liv uten å slippe den er vel å dømme andres hundehold? Og til det siste blir det jo rent spekulativt, og kommer nok ann på hunden i tillegg.

Med tanke på at hunden skal utvikle seg og være ett sosialt vesen i møte med andre hunder så er det ikke skitur som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du leser mer i innlegget mitt enn som faktisk står der. Jeg har ikke sagt (og mener heller ikke) at mitt hundehold er riktig for alle. Jeg kan jo ikke sammenlignet hundeholde mitt og likestille det med alle andre.

Jeg har nok et helt annet hundeliv enn en med fuglehund eller en husky, bare for å ta et eksempel. Det betyr jo ikke at jeg mener eierne av de skal gjøre nøyaktig det samme som meg, men jeg er for mer frihet under ansvar sånn at de som ikke synes nødvendigvis en skitur med hunden gir det samme som noen av det jeg syns hunden min behøver i mitt nærmiljø.

Vi mennesker har lett for å forholde alt til oss selv. Viss jeg har bil, har alle andre bil. Viss jeg har tid til 7 timer agility i uken så har alle andre tid og penger til det, tc etc. Dette er ikke ment til deg nemi, bare et eksempel at vi mennesker har lett for å tro at vår egen hverdag er lik de fleste andre sine.

Jeg skjønner oppriktig ikke hva poenger var med svaret ditt til 2ne da jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke dømme andre fordi du mener at de tingene du lister opp er fullgod erstatning for deg og dine hunder?

En skitur i bånd kan ikke erstatte lek mellom foskjellige hunder når de går løst eller andre jeg mener er bra for en hund?

Mine nåværende hunder kan gå løs de, den ene kan faktisk gå løs overalt, jeg har langt mer kontroll over henne løs enn hva normale hundeeiere har på sine hunder når de er i bånd. Det er ikke det som er poenget. Hvis du tror, mener, går ut fra at en hund være løs for å kunne leve et fullverdig liv, så har du begrenset fantasi eller mangler erfaring.

Lek mellom forskjellige hunder kan skje på inngjerda tomt. Det er dog ikke sånn at hunder har behov for å leke med hunder de ikke kjenner, det er slettes ikke sikkert at det er sunt for de engang, så hva du mener er bra for din hund, er ikke nødvendigvis overførbart til hele landets hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at hunden skal utvikle seg og være ett sosialt vesen i møte med andre hunder så er det ikke skitur som gjelder.

Jo, hunden skal utvikle seg og være ett sosialt vesen, men det er andre måter å oppnå dette en ved å ha hunden løs på tur. Tur i skogen er ikke da man skal sosialisere hunden med andre hunder uansett, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nåværende hunder kan gå løs de, den ene kan faktisk gå løs overalt, jeg har langt mer kontroll over henne løs enn hva normale hundeeiere har på sine hunder når de er i bånd. Det er ikke det som er poenget. Hvis du tror, mener, går ut fra at en hund være løs for å kunne leve et fullverdig liv, så har du begrenset fantasi eller mangler erfaring.

Lek mellom forskjellige hunder kan skje på inngjerda tomt. Det er dog ikke sånn at hunder har behov for å leke med hunder de ikke kjenner, det er slettes ikke sikkert at det er sunt for de engang, så hva du mener er bra for din hund, er ikke nødvendigvis overførbart til hele landets hunder.

Ehh, hva er en "normal hundeeier" og hva kan de? Og hvor kommer de inn i denne diskusjonen? Og, jeg har vel ikke nevnt noe om dine hunder kan gå løs eller ikke?

Hva som kan skje på inngjerda tomt er et godt eksempel på en ting som ikke nødvendigvis er tilgjengelig for alle i hverdagen, det var litt av poenget mitt egentlig. Viss du har behov for å sette etikketten fantasiløs på meg så er du velkommen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at hunden skal utvikle seg og være ett sosialt vesen i møte med andre hunder så er det ikke skitur som gjelder.

Jo, hunden skal utvikle seg og være ett sosialt vesen, men det er andre måter å oppnå dette en ved å ha hunden løs på tur. Tur i skogen er ikke da man skal sosialisere hunden med andre hunder uansett, tenker jeg.

Snakker vi nå om denne sosialiseringen som de fleste på forumet her mener er over når hunden har passert 4-5 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt klart at det beste er og ha hund som både kan og får løpe løs, leke med andre osv, litt for min egen del fordi det er enkelt/lettvint og selvfølgelig for hunden sin del fordi de nok setter pris på det, men og si at noe annet er dyreplageri er drøyt. Det er på ingen måte noe uholdbar livsstil og ha en båndhund så lenge man er flink til og aktivisere og variere. Den sosiale biten får hunder også til en viss grad dekt av oss mennesker, og noe får de også dekt ved og gå sammen med/forholde seg til andre hunder uten og være borti dem.

Men om så det hadde vært dyreplageri og ha en hund i bånd så er ikke det en unnskyldning for og slippe bikkjekreket uten kontroll der den kan plage andre, bare fordi. Da får man som eier tilrettelegge enten det er et gjerde, lydighetskurs eller og kjøre til øde plasser hvor man ikke forstyrrer noen.

Jeg tenker som så jeg at folk hater ikke hunder uten grunn.. Det kan godt hende det går utover folk som også er ansvarlige, men da er det jo gjerne fordi disse menneskene har møtt andre som ikke er det x antall ganger og begynner og bli mektig lei/irritert/redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snakker vi nå om denne sosialiseringen som de fleste på forumet her mener er over når hunden har passert 4-5 mnd?

Forsåvidt, sånn rent bortsett fra at den aldri blir helt over. Dere må jo gjerne mene det men en kan jo ikke bare isolere hundene fra hverandre sånn man er på god vei til i dagens samfunn.

Tilbake til artikkelen og mitt poeng:

Går hundene løs blir det nesten aldri konflikter hundene imellom, det er nesten bare hunder i bånd som slåss med hverandre. Hunder må være fri for å kunne løse konflikter og lese kroppsspråket hos hverandre. Og en hund som aldri får gå løs, lærer heller aldri innkalling, noe som er det viktigste en hund i by må kunne.

Dere må jo gjerne mene alt mulig annet men jeg mener dette er noe av det viktigste av alt og det man er i ferd med å frata hundene mer og mer. Gjelder nok ikke bare Bergen.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like greit med folk som synes det er helt fint å følge loven når det passer dem.

Dette er ikke noe argument. Sivil ulydighet er riktig i mange tilfeller, og når det gjelder båndtvang vil jeg mene at det i noen tilfeller er berettighet. Dessuten, det er ikke helårs båndtvang i hele Bergen kommune, det er misforstått.

Følger båndtvang for å verne om viltet, og jeg holder hundene i bånd hvis de kan være forstyrrelse for andre (men det andre har ingenting med båndtvang å gjøre, men handler kun om folkeskikk).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi nå om denne sosialiseringen som de fleste på forumet her mener er over når hunden har passert 4-5 mnd?

Jeg ser personlig ikke behovet for at hunden skal hilse på masse fremmede hunder etter passert 4-5 mnd. Den gang jeg hadde hund (som hadde mye problemer, men ikke når det kom til å omgå andre hunder) så var hun vant til de faste hundene vi omgikk, og trent opp til at andre hunder på tur skulle man ikke bry seg om. Noe utover det mener ikke jeg de har behov for. Om det svarer på det du spør om? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner oppriktig ikke hva poenger var med svaret ditt til 2ne da jeg?

Poenget mitt var at jeg synes ikke for hundeholdet mitt at en skitur er en erstatning for at hunden min får leke med andre hunder uten bånd, f.eks.

Edit, ikke har jeg noe snø utenfor stuedøra mi heller for den slags skyld.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, hva er en "normal hundeeier" og hva kan de? Og hvor kommer de inn i denne diskusjonen? Og, jeg har vel ikke nevnt noe om dine hunder kan gå løs eller ikke?

Hva som kan skje på inngjerda tomt er et godt eksempel på en ting som ikke nødvendigvis er tilgjengelig for alle i hverdagen, det var litt av poenget mitt egentlig. Viss du har behov for å sette etikketten fantasiløs på meg så er du velkommen til det.

Du skreiv:

Man trenger vel ikke dømme andre fordi du mener at de tingene du lister opp er fullgod erstatning for deg og dine hunder?

Og jeg påpekte at de hundene jeg har nå, kan gå løs.

Jeg har ikke noe større behov for å kalle deg fantasiløs enn du har for å kalle folk som har hunder som ikke kan slippes for dyremishandling eller at de ikke kan gi hunden et fullverdig liv eller hvordan du nå velger å formulere deg. Hvorvidt hunden får gå løs eller må gå i bånd er ikke avgjørende for at en hund skal ha et fullverdig hundeliv. Hvorvidt en hund får leke med fremmede hunder på en eller annen slette, er ikke avgjørende for at en hund skal ha et fullverdig hundeliv eller ikke. Det er flust av aktiviteter man kan gjøre med en hund som dekker de behovene den har og litt til - og hvis det er manko på snø der du bor, så foreslo jeg også sykling, klatring og svømming med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser personlig ikke behovet for at hunden skal hilse på masse fremmede hunder etter passert 4-5 mnd. Den gang jeg hadde hund (som hadde mye problemer, men ikke når det kom til å omgå andre hunder) så var hun vant til de faste hundene vi omgikk, og trent opp til at andre hunder på tur skulle man ikke bry seg om. Noe utover det mener ikke jeg de har behov for. Om det svarer på det du spør om? :)

Men syns du ikke dette er å dra alle hunder over èn kam?

Noen hunder er da sosiale og vil snuse her og der. En har ulike faser av livet, noen ganger man er mer sosial enn andre ganger. Viss de ikke får gå løs har de jo ingen innvirkning på det selv.

Noen mennesker går i sølibat og er usosial, andre har behov for mye omgang med andre mennesker. Jeg har inntrykk av at det er sånn med hunder også. At de får leke med andre er jo bra og sikkert kjempekjekt, men det er jo ikke dermed sagt at de ikke hadde hatt interesse av noe annet av den grunn. Men jeg sier ikke med det at ikke er bra hundehold, jeg bare håper at man kan se at andre enn en selv kan ha behov av å ha det på en annen måte enn en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som dømmer her er vel de som mener at man ikke kan gi hunden en fullgod erstatning for frilek med andre hunder/gå løs, etc? Hvordan vet du hva som gir hunden mest, om det er en lang skitur, eller frilek?

Det er ikke det at det ikke finnes alternativer. Det er det at det ikke finnes noe som er så basalt og enkelt som en rolig tur i skog og mark med bevegelsesfrihet. Jeg vil si det ligger nedfelt i hundens natur. Alternativer som nevnes ovenfor, fra 2ne og andre, vil jeg tenke på som tillegg til det basale og enkle. Spor er for eksempel et glimrende tillegg til tur i skog og mark, da hunden får bruke instinkter og egenskaper nedfelt i dens natur på en fin måte (jakt vil bli den ypperligste måten å kombinere disse to momentene på, i hvert fall for de rasene som er avlet for dette).

Alt dette er individuelt og rasebetinget. OK, kanskje mastiffen din ikke trenger å løpe tulling et par ganger i uken, men jeg skal love deg mynden din trenger det. Kanskje mopsen ikke trenger så mye mental trim, men gjeteren din trenger det. Osv. Noen ting er derimot helt basalt for alle hunder, aktivitet og fri lek vil jeg hevde er et slikt punkt, spesielt for yngre hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skreiv:

Man trenger vel ikke dømme andre fordi du mener at de tingene du lister opp er fullgod erstatning for deg og dine hunder?

Og jeg påpekte at de hundene jeg har nå, kan gå løs.

Jeg har ikke noe større behov for å kalle deg fantasiløs enn du har for å kalle folk som har hunder som ikke kan slippes for dyremishandling eller at de ikke kan gi hunden et fullverdig liv eller hvordan du nå velger å formulere deg. Hvorvidt hunden får gå løs eller må gå i bånd er ikke avgjørende for at en hund skal ha et fullverdig hundeliv. Hvorvidt en hund får leke med fremmede hunder på en eller annen slette, er ikke avgjørende for at en hund skal ha et fullverdig hundeliv eller ikke. Det er flust av aktiviteter man kan gjøre med en hund som dekker de behovene den har og litt til - og hvis det er manko på snø der du bor, så foreslo jeg også sykling, klatring og svømming med hund.

2ne, jeg ser ikke poenget med å diskutere videre med deg. Du unnlater å forstå hva jeg har sagt og vrir på ordene mine slik at det kan fremstå som om jeg har sagt noe om dyremishandling. Jeg har også forklart tydelig hva jeg mente om mitt dyrehold og at jeg ikke har dømt andre, i motsetning til deg som har satt en label på meg samt på opphevet deg over de normale hundeeierne.

Jeg ser ingen grunn til hvrken forklare mer eller spille ping pong mer over denne saken med deg, det har ikke komt frem noe nytt, syns jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at det ikke finnes alternativer. Det er det at det ikke finnes noe som er så basalt og enkelt som en rolig tur i skog og mark med bevegelsesfrihet. Jeg vil si det ligger nedfelt i hundens natur. Alternativer som nevnes ovenfor, fra 2ne og andre, vil jeg tenke på som tillegg til det basale og enkle. Spor er for eksempel et glimrende tillegg til tur i skog og mark, da hunden får bruke instinkter og egenskaper nedfelt i dens natur på en fin måte (jakt vil bli den ypperligste måten å kombinere disse to momentene på, i hvert fall for de rasene som er avlet for dette).

Alt dette er individuelt og rasebetinget. OK, kanskje mastiffen din ikke trenger å løpe tulling et par ganger i uken, men jeg skal love deg mynden din trenger det. Kanskje mopsen ikke trenger så mye mental trim, men gjeteren din trenger det. Osv. Noen ting er derimot helt basalt for alle hunder, aktivitet og fri lek vil jeg hevde er et slikt punkt, spesielt for yngre hunder.

Men herlighet! Poenget mitt har aldri vært at hunder ikke bør gå løse. POENGET mitt var at det finnes hundehold hvor hunden kan ha det helt fint, selv om de ikke får gå løse. Rett og slett fordi ikke alle hunder bør/kan gå løse. At i de tilfellene er det ganske drastisk å begynne å skrike opp om dyremishandling osv, fordi det finnes andre måter å aktivisere hunden på. Og aktivitet og fri lek kan tilbys på andre måter enn å slippe hunder løse i nordmarka, det har jeg jo nå skrevet flere ganger. Forøvrig slapp jeg min egen hund løs, og ser ikke noe feil med det. Men jeg synes det er drøyt å påstå at de som ikke har anledning til å slippe hundene løse er dyremishandlere, og det var det jeg prøvde å poengetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet! Poenget mitt har aldri vært at hunder ikke bør gå løse. POENGET mitt var at det finnes hundehold hvor hunden kan ha det helt fint, selv om de ikke får gå løse. Rett og slett fordi ikke alle hunder bør/kan gå løse. At i de tilfellene er det ganske drastisk å begynne å skrike opp om dyremishandling osv, fordi det finnes andre måter å aktivisere hunden på. Og aktivitet og fri lek kan tilbys på andre måter enn å slippe hunder løse i nordmarka, det har jeg jo nå skrevet flere ganger. Forøvrig slapp jeg min egen hund løs, og ser ikke noe feil med det. Men jeg synes det er drøyt å påstå at de som ikke har anledning til å slippe hundene løse er dyremishandlere, og det var det jeg prøvde å poengetere.

Det første har jeg ikke insinuert, og det andre som følger er kun en gjentakelse av det jeg svarer på.

Hunder kan ha det helt fint uten å gå løse, mine hunder har det slik store deler av året pga. av båndtvangen (den som verner om viltet, og ikke folks følelser), og det er åpenbart at det går helt fint (med litt innsats og kreativitet, naturligvis). Men det er en distinksjon mellom det enkle og det basale, og alle disse merkelige påfunnene vi skal ha med hundene våre på. Studér hundedyr, og det er visse fellesstrekk. Fri lek er ett slikt trekk. Vandring er et annet trekk. Hunder som lever med mennesker må naturligvis tilpasse seg mennesker, men hvis det kommer til et punkt der hunden ikke lengre får utfolde sin hundenatur er det gått for langt. Da må vi ta et valg. Enten må vi slutte å leve med hunder, eller mennesker må begynne å tilpasse seg hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hundeeierne tatt hensyn hadde det ikke blitt konflikter. Det som skaper mest frustrasjon er all møkka som ligger strødd. Har ikke tall på hvor mange jeg har tatt på fersken i å ikke plukke opp, og nærmest mast på dem om å plukk opp. Enkelte har ikke råd til å kjøpe poser, og jeg blir oppgitt. Det andre er manglende innkalling. Da bør man vurdere om man skal slippe løs hunden i ukontrollerte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kalle det dyremishandling å aldri la hundene løpe løs. "Dyremishandling" er et ord man skal være varsom med. Kastes det rundt for ofte, mister det tyngden et slik ord skal ha.

Selv hadde jeg følt at det hundeholdet jeg ønsker å ha, hadde blitt veldig innsnevret og mangelfult, om hundene ikke kunne få løpe løse og kose seg i blandt. Jeg aktiviserer hundene mine på mange andre måter også, så det har ingenting med det å gjøre. Likevel er det noe eget med den gleden, over å virkelig å strekke på bena, i full fart, uten bånd og uten en treg eier på slep :)

Hadde jeg hatt bare én hund (slik at de ikke hadde lekt med hverandre når de er løse), hund av en annen rase, eller rett og slett vært vant til å bo i byen med begrensede muligheter, hadde jeg kanskje sett helt anderledes på det.

Å si at Bergen har flest hundehatere, fordi Bergen har verst hundeeiere, er litt for lettvint. Dersom det faktisk er slik at Bergen har over gjennomsnittet mange folk som tydelig viser sin motvilje for hunder, tror jeg også det kan ha å gjøre med at når det først blir "kultur" for å mislike noe, er det lettere for andre å også vise sin misnøye. Etterhvert blir det vanskelig å snu det i positiv retning.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Marjan her. Jeg ser også på det å gå løs som noe helt basic og grunnleggende.. Det handler ikke om mosjon eller aktivisering, som man som tidligere nevnt helt fint kan gi på mange ulike måter - også i bånd. Det handler om det mest grunnleggende - bevegelsesfrihet. Det å kunne bevege seg i eget tempo uten å være begrenset av bånd og eiers tempo. Det anser jeg som svært viktig og grunnleggende, og det er derfor jeg mener det optimale er å kunne ha hunden ofte løs.

En hund som får masse aktivisering i bånd - svømming, sykling, spor osv - vil ha et helt fint hundeliv. Helt klart. En hund som får samme type aktivisering og i tillegg får gå løs har det etter min mening mer optimalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...