Gå til innhold
Hundesonen.no

Bergen har de fleste hundehaterne


Emilie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det ikke litt dyreplageri da? En hund bør jo få løpe fritt innimellom? Ikke at den behøver å gjøre det i parken midt i byen, men i en inngjerdet hage, på fjellet, osv. Å gå i bånd 100% av tiden

Jeg er bittelitt enig med @Kangerlussuaq i at hun skriver enkelte deler på en lite gjennomtenkt måte. Jeg forstår hvor hun vil hen med artikkelen - men det virker litt mot sin hensikt å innta en "stak

Hvordan kan min lille hageflekk (som juridisk sett i grunnen ikke en gang er tilstrekkelig inngjerdet, skal man pirke), flexiliner og langliner erstatte fri lek mellom disse to? Nei, jeg forblir krimi

"Man kan ikke være en ansvarlig hundeeier uten å slippe hunden løs. Å ha en hund i bånd hele tiden er dyrplageri og burde være like forbudt som det er å ha ku på bås hele livet."

Vel, der ble artikkelforfatteren avskrevet som ei NÆPE i min bok :P Det gagner ikke diskusjonen å komme med falsumer og overdrive for poengets del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt dyreplageri da? En hund bør jo få løpe fritt innimellom? Ikke at den behøver å gjøre det i parken midt i byen, men i en inngjerdet hage, på fjellet, osv. Å gå i bånd 100% av tiden når en hund er ute, aldri få leke fritt med andre hunder, ha raptus osv er jo ikke greit synes jeg.

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt dyreplageri da? En hund bør jo få løpe fritt innimellom? Ikke at den behøver å gjøre det i parken midt i byen, men i en inngjerdet hage, på fjellet, osv. Å gå i bånd 100% av tiden når en hund er ute, aldri få leke fritt med andre hunder, ha raptus osv er jo ikke greit synes jeg.

Nå inkluderer neppe denne båndtvangen at hunder ikke skal få være løs i privat hage eller ha raptus på fjellet med langline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå inkluderer neppe denne båndtvangen at hunder ikke skal få være løs i privat hage eller ha raptus på fjellet med langline?

Neinei, men jeg kommenterte bare det du siterte jeg :)

"Man kan ikke være en ansvarlig hundeeier uten å slippe hunden løs. Å ha en hund i bånd hele tiden er dyrplageri og burde være like forbudt som det er å ha ku på bås hele livet."

jeg skjønte ikke helt hva som var rotfruktete (eller hva nå en næpe er) ved dette utsagnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, men jeg kommenterte bare det du siterte jeg :)

"Man kan ikke være en ansvarlig hundeeier uten å slippe hunden løs. Å ha en hund i bånd hele tiden er dyrplageri og burde være like forbudt som det er å ha ku på bås hele livet."

jeg skjønte ikke helt hva som var rotfruktete (eller hva nå en næpe er) ved dette utsagnet?

Hun fremmer et syn som er overdrevet, usant, ikke rotfestet (lulz) i virkeligheten og som egentlig ikke har noe annet mål og mening enn å skape sure miner fra de som leser det. En hund kan ha det helt fint i bånd nesten 24/7 - bikkja mi lider overhodet ingen nød selv om hun ikke får løpe ukontrollert løs. Hun løper løs i langline, i flexiline, i inngjerede områder og innendørs. Hun får ikke leke løs med andre hunder, men vi går gjerne tur med andre hunder hvor interactions som snusing, gåing i sirkel og lett bryting inngår. Hadde du sett min lille bundle of joy som oser livsglede og lykke hver bidige dag, som eksploderer i glede hver gang jeg står opp og hun ser meg, så hadde du skjønt man kaller noen ei næpe hvis de mener det er dyreplageri at bikkja aldri får løpe løs uten bånd. Det er rett og slett ikke sant, i noen tilfeller kanskje, men det er ikke noen 100% unison sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

"Man kan ikke være en ansvarlig hundeeier uten å slippe hunden løs. Å ha en hund i bånd hele tiden er dyrplageri og burde være like forbudt som det er å ha ku på bås hele livet."

Vel, der ble artikkelforfatteren avskrevet som ei NÆPE i min bok :P Det gagner ikke diskusjonen å komme med falsumer og overdrive for poengets del.

helt på sin plass sett i sammenheng med resten av artikkelen. Hvordan hunder må få løpe løs, bruke språket sitt, sosialiseres osv. Her er jo kjernen i problematikken rundt hundehold i mye av den moderne vestlige sivilisasjonen. Er da ikke bare ta en tur på fjellet i langline så løser alt seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fremmer et syn som er overdrevet, usant, ikke rotfestet (lulz) i virkeligheten og som egentlig ikke har noe annet mål og mening enn å skape sure miner fra de som leser det. En hund kan ha det helt fint i bånd nesten 24/7 - bikkja mi lider overhodet ingen nød selv om hun ikke får løpe ukontrollert løs. Hun løper løs i langline, i flexiline, i inngjerede områder og innendørs. Hun får ikke leke løs med andre hunder, men vi går gjerne tur med andre hunder hvor interactions som snusing, gåing i sirkel og lett bryting inngår. Hadde du sett min lille bundle of joy som oser livsglede og lykke hver bidige dag, som eksploderer i glede hver gang jeg står opp og hun ser meg, så hadde du skjønt man kaller noen ei næpe hvis de mener det er dyreplageri at bikkja aldri får løpe løs uten bånd. Det er rett og slett ikke sant, i noen tilfeller kanskje, men det er ikke noen 100% unison sannhet.

Hvordan kan min lille hageflekk (som juridisk sett i grunnen ikke en gang er tilstrekkelig inngjerdet, skal man pirke), flexiliner og langliner erstatte fri lek mellom disse to? Nei, jeg forblir kriminell enn så lenge, tror jeg.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født i Bergen og har stort sett hele familien min der. Bergen er en veldig fin by og bergenserne er både morsomme og hyggelige, men på meg virker det som om bergenserne er verdensmestre i å "sende blikk" og å ha en mening om det meste, og den skal gjerne komme til uttrykk. Det er mange ganger sjarmerende, mens andre ganger kan det være nokså irriterende.

Jeg er veldig enig i at det er viktig at hunden skal kunne gå løs. Min far hadde hund og han hadde henne aldri løs, hele livet pga misforstått respekt for mennesker som kunne ha evt blitt redd og angst for at ikke kunne kalle henne inn (veldig rolig Golden) men hun fikk nå heldigvis være løs i hagen da, men aldri noe lek med andre hunder etc. Jeg syns det er veldig trist. For meg er det deiligste med å ha hund å gå fritt, se hunden leke med andre hunder, selv leke med hund eller leke gjemmelek, se hunden springe fritt etc.

I kommentarfeltet ser jeg f.eks at man sier at deet finns jo et sted i Åsane, og så var et annet sted også, men det er jo ikke alle som har bil eller tid til å reise så langt, og viss alle hundeeirne i hele området skulle samles akkurat der blir det vel et fæla styr!? Og egentlig langt fra et normalt møte med en annen hund?

Jeg har en følelse at alt om dagen skal det finns en lov eller regel om. Hva med mindre regler og mer ansvarlighet og akseptans for andre? Regler fremmer ikke dette.

En ting med noen av hundeeirne som jeg syns er veldig synd er de som ikke plukker opp hundedritten etter seg, syns det er flaut. Vet ikke hvor mye de ødelegger for alle hundeeiere? Jeg tror nettopp det er derfor mange ser skeivt på hundeeirne, fordi det er ingen som liker å trakke i en hundedritt. Og dèt tror har en stor innvirkning faktisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufattelig trist at det har blitt som det har blitt. Artikkelforfatteren skriver at hun har gjort det samme i 40 år, men at det er i senere tid hun opplever dette hatet. Hvorfor har det blitt slik?

Er det flere aggressive hunder nå enn før?

Er det flere som er redd hunder?

Er hunder generelt mer uoppdragne?

En ting er vel at det er flere hunder, men jeg tror også media fyrer på bålet med å skrive om hver minste episode. Tror ikke det alltid ble regnet som en nyhet før. Dette bidrar til mer redsel og hat også mot alle snille hunder og ansvarlige eiere.

Det forundrer meg også at så mange hundeeiere selv mener båndtvang er greit. Kanskje spesielt de med bittesmå hunder? For de kan jo være løs i hagen, noe som er nok boltreplass for en liten tass kanskje.

Er enig med artikkelforfatter i at mye av det en ser av utagerende hunder gjerne kommer av båndtvangen. Har ikke hunden lært å møte en løs fremmed hund, så ender det gjerne slik.

Rasevalg og avl har sikkert også noe å si. Når det er greit ( og populært!) med hunder som er kjent for å være aggressive mot andre hunder blir avlet på, så blir det jo mer konflikter.

Her jeg bor er det båndtvang hele året, men jeg bryter loven hver dag. Det er sauer ute hele året, men jeg vet hvor de er, og går ikke der.

Er glad jeg ikke bor i by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bittelitt enig med @Kangerlussuaq i at hun skriver enkelte deler på en lite gjennomtenkt måte. Jeg forstår hvor hun vil hen med artikkelen - men det virker litt mot sin hensikt å innta en "stakkars oss"-holdning hvor det nesten virker som vi automatisk får lydige hunder som ikke engang bæsjer på fortauet om de får gå uten bånd (satt på spissen).

Er forøvrig helt enig i at vi kunne trengt større aksept for dyr (spesielt hunder) i Norge, men vi gror jo bare lengre og lengre unna naturen. Folk er redde for å gå barnbeint i gresset og hvertfall for ukjente dyr.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et debattinnlegg har størst effekt når argumentasjonene er forankret til empiri og saklig argumentasjon. Selv om debattinnlegg er en subjektiv sjanger kreves det en plattform hvor begge sidene står nøytralt. Altså lønner det seg å være så objektiv, empatisk og forståelsesfull som overhodet mulig slik at den andre siden ikke automatisk går inn i forsvarsposisjon, ei heller legger eget hode klart for hugg.

Når forfatteren bruker retoriske virkemidler som gjør at vi anser hennes ståsted som "stakkars meg som ikke får lov til å gå tur med hundene", svekker det både hennes argumenter og viktigheten til diskusjonen i seg selv.

En annen ting som var påfallende med debattinnlegget var hennes vinkling. Det handlet ikke så mye om "hvermansen", men om ho og hennes hunder. Ved å vise til egne erfaringer (har hatt hund i 40 år) og generaliserende argumenter (i Berlin var alle hunder flinke) understreker hun dette.

Hun går, med berettigelse, til angrep på de som ikke kaster bæsjeposene. Selv om man har hund liker man ikke tråkke i hundebæsj. Likevel virker det som om hun ikke helt forstår den andre sidens opplevelser av hundehold, ei heller virker det som om hun ønsker finne det ut. På den måten viser hun at hun ikke vil, eller evner, å finne en nøytral grunn hvor begge sider kan argumentere uten heftelser eller med personlige opplevelser som empiri. (Som å si at gud ikke eksisterer fordi man aldri har sett ham, eller motsatt: At han eksisterer fordi man føler han og at alle andre dermed tar feil).

Terningkast 2.

Når det er sagt kunne det være en idè å ta frem slike saker i lyset. Merker at det er mange som har vrangforestillinger om hunder og hundehold, noe som fører til stigmatisering og stereotypisering, som igjen fører til frykt for hunder, som igjen egentlig er frykt for frykt. Som igjen skaper unødvendige tankemønstre som affekterer hverdagen.

*Pust*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt dyreplageri da? En hund bør jo få løpe fritt innimellom? Ikke at den behøver å gjøre det i parken midt i byen, men i en inngjerdet hage, på fjellet, osv. Å gå i bånd 100% av tiden når en hund er ute, aldri få leke fritt med andre hunder, ha raptus osv er jo ikke greit synes jeg.

Så da burde jeg rapporteres til mattilsynet asap? Som har en aggressiv hund og en 40 kg hund med null innkalling - ergo går aldri noen av dem løs...

En sannhet med modifikasjoner, da Odin det siste året har blitt såppas bra på innkalling og mindre aggressiv, så han har fått gå en del løs. Men de første 6 årene hans var nok et *******.

Og Kovu? Vel, det er lenge til det er noen mulighet for at han får et liv verdig en hund. Selv på inngjerdede områder må vi ofte ha ham i langline for å hindre at han hopper over gjerder, eller bare ikke kommer inn til oss. Med unntak av den halvt mål store hagen vår, såklart.

Og ettersom Odin ikke liker de fleste hunder, og Kovu helst ikke går uten langline, er lek med andre hunder ganske vanskelig. Og pga størrelsesforskjellen leker de ikke mye med hverandre heller.

Stakkars dyr, og grusomme meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så da burde jeg rapporteres til mattilsynet asap? Som har en aggressiv hund og en 40 kg hund med null innkalling - ergo går aldri noen av dem løs...

En sannhet med modifikasjoner, da Odin det siste året har blitt såppas bra på innkalling og mindre aggressiv, så han har fått gå en del løs. Men de første 6 årene hans var nok et *******.

Og Kovu? Vel, det er lenge til det er noen mulighet for at han får et liv verdig en hund. Selv på inngjerdede områder må vi ofte ha ham i langline for å hindre at han hopper over gjerder, eller bare ikke kommer inn til oss. Med unntak av den halvt mål store hagen vår, såklart.

Og ettersom Odin ikke liker de fleste hunder, og Kovu helst ikke går uten langline, er lek med andre hunder ganske vanskelig. Og pga størrelsesforskjellen leker de ikke mye med hverandre heller.

Stakkars dyr, og grusomme meg...

Jeg syns det er en helt nøktern og oppriktig vurdering, selvfølgelig individuelt i hvert enkelt tilfelle. Har litt av det samme dilemma selv da kjøtern her aldri vil gå helt overrens med alt av bikkjer. Så det er noe jeg absolutt vurderer oppimot hans livskvalitet, det var greit når vi var aktiv med trening, hundesport og jeg kunne forsvare det med at han faktisk var en aktiv brukshund. Nå som vi ikke er helt der lenger blir det kjedelig for en schäfer å ikke få utfolde seg. Heldigvis har vi en stor egen tomt hvor jeg kunne brydd meg mindre hvor han i det minste får være løs ute med meg og selvfølgelig bryter jeg også innimellom både loven og hensyn til andre når vi er pokkerivold i skogen. I couldnt care less.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sidestiller hunder som aldri får gå løs med innekatter - det er i seg selv ikke dyremishandling og hunden kan ha et bra liv uten å gå løs med masse annen aktivisering. Men etter mitt syn vil det alltid være et mer optimalt hundehold med høyere livskvalitet å la hunden få løpe mye løs. På samme måte som jeg anser innekatter som mindre optimalt enn katter som får gå fritt ute.

Når det gjelder båndtvangen så har jeg aldri brydd meg noe om den. Jeg har hunden løs der jeg anser det som trygt hele året, og har hunden i bånd der det trengs og tar hensyn til folk og fe rundt meg hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like greit med folk som synes det er helt fint å følge loven når det passer dem.

Det tror jeg er ganske vanlig. Er da mange mennesker som f.eks kjører 10 km/t over fartsgrensen, som tar en smaksprøve av smågodt i butikken, som laster ned filmer fra nettet, som bruker svart arbeid når de pusser opp huset osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like greit med folk som synes det er helt fint å følge loven når det passer dem.

Jo, du har helt klart et poeng. På den annen side er det noen ganger noen lover som strider fullstendig med folks rettoppfatning og dermed nærmest legger opp til sivil ulydighet.. Hvilket samfunn hadde vi hatt i dag viss man ikke brøt loven noen ganger, da hadde det ikke vært noen revolusjoner og det hadde vært mange samfunn som ikke hadde vært demokrati i dag viss jeg skal strekke strikke lovlig langt;-)

Jeg syns denne loven strider mot min rettsoppfatning til de grader i noen tilfelle, så ja, jeg har også brutt den en rekke ganger, men ikke uten omtanke og fullstendig à la jeg driter i alle andre enn meg selv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å gi hunden et liv med god livskvalitet uten å kneppe av den båndet, så har man begrenset fantasi og/eller lite erfaring. Det finnes flere måter å la en hund utfolde seg uten at den må være fri for å kunne gjøre det - sykkel- og skiturer, svømming, sporing, klatring kan alt gjøres i bånd. I tillegg har man langliner som gir hunden bevegelsesfrihet uten at den er løs.

Vi slipper hundene våre fordi det er en enkel måte å aktivisere de på. Har man hund som ikke kan gå løs, så får man heller være litt mer aktiv i aktiviseringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å gi hunden et liv med god livskvalitet uten å kneppe av den båndet, så har man begrenset fantasi og/eller lite erfaring. Det finnes flere måter å la en hund utfolde seg uten at den må være fri for å kunne gjøre det - sykkel- og skiturer, svømming, sporing, klatring kan alt gjøres i bånd. I tillegg har man langliner som gir hunden bevegelsesfrihet uten at den er løs.

Vi slipper hundene våre fordi det er en enkel måte å aktivisere de på. Har man hund som ikke kan gå løs, så får man heller være litt mer aktiv i aktiviseringa.

Man trenger vel ikke dømme andre fordi du mener at de tingene du lister opp er fullgod erstatning for deg og dine hunder?

En skitur i bånd kan ikke erstatte lek mellom foskjellige hunder når de går løst eller andre jeg mener er bra for en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke dømme andre fordi du mener at de tingene du lister opp er fullgod erstatning for deg og dine hunder?

En skitur i bånd kan ikke erstatte lek mellom foskjellige hunder når de går løst eller andre jeg mener er bra for en hund?

De eneste som dømmer her er vel de som mener at man ikke kan gi hunden en fullgod erstatning for frilek med andre hunder/gå løs, etc? Hvordan vet du hva som gir hunden mest, om det er en lang skitur, eller frilek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som dømmer her er vel de som mener at man ikke kan gi hunden en fullgod erstatning for frilek med andre hunder/gå løs, etc? Hvordan vet du hva som gir hunden mest, om det er en lang skitur, eller frilek?

Er det å dømme noen? På hvilken måte?

Ja, jeg mener at f.eks en skitur ikke kan erstatte sosialisering med andre hunder, viss vi skal ta det eksemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å dømme noen? På hvilken måte?

Ja, jeg mener at f.eks en skitur ikke kan erstatte sosialisering med andre hunder, viss vi skal ta det eksemplet.

Å påstå at man ikke kan gi hunden ett fullverdig liv uten å slippe den er vel å dømme andres hundehold? Og til det siste blir det jo rent spekulativt, og kommer nok ann på hunden i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...