Gå til innhold
Hundesonen.no

Bergen har de fleste hundehaterne


Emilie
 Share

Recommended Posts

Nå har heldigvis Bergen et par inngjerdete områder for hund, men langt i fra mange nok. Jeg holder godt hunden min i bånd når vi er ute om kommunen tilrettelegger for mulighet til slipp og flere inngjerdete områder for hund. Da er det helt greit å ikke gå løs med hunden i "normal skog".

Hvordan er reglene forresten blitt nå i Bergen? Kan jeg ha poden løs nå i vintermånedene? Relativt ny i byn, så burde kanskje ha satt meg inn i disse reglene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det ikke litt dyreplageri da? En hund bør jo få løpe fritt innimellom? Ikke at den behøver å gjøre det i parken midt i byen, men i en inngjerdet hage, på fjellet, osv. Å gå i bånd 100% av tiden

Jeg er bittelitt enig med @Kangerlussuaq i at hun skriver enkelte deler på en lite gjennomtenkt måte. Jeg forstår hvor hun vil hen med artikkelen - men det virker litt mot sin hensikt å innta en "stak

Hvordan kan min lille hageflekk (som juridisk sett i grunnen ikke en gang er tilstrekkelig inngjerdet, skal man pirke), flexiliner og langliner erstatte fri lek mellom disse to? Nei, jeg forblir krimi

"Man kan ikke være en ansvarlig hundeeier uten å slippe hunden løs. Å ha en hund i bånd hele tiden er dyrplageri og burde være like forbudt som det er å ha ku på bås hele livet."

Vel, der ble artikkelforfatteren avskrevet som ei NÆPE i min bok :P Det gagner ikke diskusjonen å komme med falsumer og overdrive for poengets del.

Falsum? Overdrive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har heldigvis Bergen et par inngjerdete områder for hund, men langt i fra mange nok. Jeg holder godt hunden min i bånd når vi er ute om kommunen tilrettelegger for mulighet til slipp og flere inngjerdete områder for hund. Da er det helt greit å ikke gå løs med hunden i "normal skog".

Hvordan er reglene forresten blitt nå i Bergen? Kan jeg ha poden løs nå i vintermånedene? Relativt ny i byn, så burde kanskje ha satt meg inn i disse reglene..

http://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/2008-02-25-466

Ikke så vanskelig å søke seg frem til :)

Så i utganspunktet kan man ha hunden løs overalt i skog og mark, utenom de nevnte turområdene.

Jeg har ikke lest denne "hundehater"-artikkelen, men ang båndtvang og slikt synes jeg ikke det er noe problem å finne steder å slippe fjotten uten å bryte båndtvangen (utenom tiden der det er generell båndtvang). Bergen har så masse natur og turområder i umiddelbar nærhet at jeg skjønner virkelig ikke at det kan være noe problem å respektere båndtvangen i de områdene det er helårsbåndtvang. Blir litt muggen hver gang jeg treffer løse hunder på turveien i Hordnesskogen f.eks, hvorfor i all verden må man gå der om man ikke evner å holde hunden i bånd?

Heldigvis synes jeg det virker som de fleste hundeiere respekterer disse områdene med helårsbåndtvang, det er rimelig sjelden jeg treffer på løse hunder i disse områdene synes jeg. Det er verre med "hundehatere" som ikke har peiling på reglene, og hyler opp om båndtvang her og der.

F.eks var jeg i Kanadaskogen for ikke så lenge siden, gikk på en liten sti inni skogen der jeg sjelden treffer folk. Hørte folk komme mot meg lenger fremme, ropte inn fjotten og holdt i hempen på selen hans bare mens vi passerte, og slapp han igjen akkurat idet vi var gått forbi. Da kommer det surt fra damen vi akkurat hadde passert noe a la "ja du må ta bånd på han, husk båndtvangen!" Jaha, og hvilken båndtvang var det, mener du? Sånne folk kan man bare ikke please uansett, tror jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/2008-02-25-466

Ikke så vanskelig å søke seg frem til :)

Så i utganspunktet kan man ha hunden løs overalt i skog og mark, utenom de nevnte turområdene.

Jeg har ikke lest denne "hundehater"-artikkelen, men ang båndtvang og slikt synes jeg ikke det er noe problem å finne steder å slippe fjotten uten å bryte båndtvangen (utenom tiden der det er generell båndtvang). Bergen har så masse natur og turområder i umiddelbar nærhet at jeg skjønner virkelig ikke at det kan være noe problem å respektere båndtvangen i de områdene det er helårsbåndtvang. Blir litt muggen hver gang jeg treffer løse hunder på turveien i Hordnesskogen f.eks, hvorfor i all verden må man gå der om man ikke evner å holde hunden i bånd?

Heldigvis synes jeg det virker som de fleste hundeiere respekterer disse områdene med helårsbåndtvang, det er rimelig sjelden jeg treffer på løse hunder i disse områdene synes jeg. Det er verre med "hundehatere" som ikke har peiling på reglene, og hyler opp om båndtvang her og der.

F.eks var jeg i Kanadaskogen for ikke så lenge siden, gikk på en liten sti inni skogen der jeg sjelden treffer folk. Hørte folk komme mot meg lenger fremme, ropte inn fjotten og holdt i hempen på selen hans bare mens vi passerte, og slapp han igjen akkurat idet vi var gått forbi. Da kommer det surt fra damen vi akkurat hadde passert noe a la "ja du må ta bånd på han, husk båndtvangen!" Jaha, og hvilken båndtvang var det, mener du? Sånne folk kan man bare ikke please uansett, tror jeg :(

Jeg traff en "haug" av sånne en periode (utenom båndtvangstiden). Det endte med at jeg tok med meg en kopi av lovverket i lommen og klistret opp i tryne på de som var ufine. Da ble det raskt stille....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt annen type hund enn de fleste her inne, men når dere snakk om å la hundene leke sammen. Gjør dere dette på et område eller på tur?

Jeg er nysgjerrige fordi de 4 hundene vi har leker aldri på tur, hverken med andre eller sammen. Er vi derimot på mindre områder, hagen, dressurbanen etc så leker de gjerne sammen med andre.

Lurer litt siden alle snakker om at hunden må løpe løse og få leke.

(om de bare leker på et område kunne akkurat den biten løses med å ha egne plasser for dette)

Jeg er helt enig med Marjan på det punktet om båndtvang. Jeg har forøvrig hunder som ikke tusler 10-50meter foran meg (og kunne således gått i fleksibånd, langline/bånd om sommeren) men hunder som jakter. Og derfor er mine i bånd om sommeren. Selvsagt skulle jeg ønske de kunne løpe løse hele året, men jeg respekterer viltet og behovet for å beskytte de. Men det er meg og mine hunder. Jeg blåser i hva alle andre gjør, men synes ofte at folk tror de har bedre kontroll enn de faktisk har. Hver sommer blir sau tatt av hunder, småfugler og annet blir også drept/jaget, noe som er unødvendig. Men alle får gjøre som de vil. Jeg har ansvaret for mine hunder og mitt.

Men om jeg treffer en stakkars i skogen om sommeren som ikke klarer å kalle inn hunden blir jeg skikkelig forbanna, for skal du slippe bikkja i båndtvangen har jeg null toleranse på ulydighet. Det er ok resten av året, for ting skal skje. Men ikke når du bryter båndtvangen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt annen type hund enn de fleste her inne, men når dere snakk om å la hundene leke sammen. Gjør dere dette på et område eller på tur?

Jeg er nysgjerrige fordi de 4 hundene vi har leker aldri på tur, hverken med andre eller sammen. Er vi derimot på mindre områder, hagen, dressurbanen etc så leker de gjerne sammen med andre.

Lurer litt siden alle snakker om at hunden må løpe løse og få leke.

(om de bare leker på et område kunne akkurat den biten løses med å ha egne plasser for dette)

*snipp*

Mine leker på tur, hvis jeg slipper dem. Vi kan fint gå tur i bånd uten lek, men slipper jeg dem, og de får lov, ja da leker de :) Derfor prøver jeg også å legge opp turene slik at vi går innom steder med store åpne jorder/sletter, eller strekninger med ukjørbare skogsveier (de er det heldigvis en del av, spesielt om vinteren). Da har de stor tumleplass, og jeg har god oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er jo at siden jeg ikke er fullblods bergenser så aner jeg ikke hvor majoriteten av de stedene er.. Skjønner jo at båndtvangen gjelder i sentrumsonen hele året (her har vi uansett på bånd) og i skiløyper når det er skiføre.. Men er det for eksempel båndtvang på Fløyen hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er jo at siden jeg ikke er fullblods bergenser så aner jeg ikke hvor majoriteten av de stedene er.. Skjønner jo at båndtvangen gjelder i sentrumsonen hele året (her har vi uansett på bånd) og i skiløyper når det er skiføre.. Men er det for eksempel båndtvang på Fløyen hele året?

Ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...