Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeavl - all makt i dine hender


Nirm
 Share

Recommended Posts

Dette ble gjort over en 5 års periode på min rase i DK, vet du hva resultatet ble? 78% av avlsmateriellet i DK har samme besteforeldre.... Vi har mistet innmari mye viktige gener. Joa - rasen i DK har blitt mer homogen, men ikke til det bedre etter mitt syn. Jeg så ikke en eneste hanne i DK jeg kunne tenkt meg å bruke, å da var jeg på den utstillingen hvor flest mulig - og de med best hunder deltar. I tillegg er jo alt i slekt med hverandre, så vil du unngå visse linjer er det blitt så og si umulig å få til..

På min rase (gårdshunden) :

Sjekk av patella Luksasjon.

Nja, var det ikke så at dommerne her var de samme hele veien, og de hadde interesser i visse linjer? Med flere dommere på forskjellige kåringer ville nok spredninga vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis jeg hadde vært "King for a day" i hundeverden hadde det blitt ganske kjipt for de fleste, tror jeg... Jeg hadde krevd ID-merking på ALLE hunder og at dette skal benyttes ved registrering hos vet

Jeg synes det er interessant at min raseklubb allerede har strengere krav på noen punkter enn det noen av dere skisserer når dere kan få skissere hva dere vil for å få forbedret rasen. Jeg tenker

Jeg ville ha bedt oppdretterne støvsugd alle verdens avkroker inkludert Storbritannia og USA for å samle sammen lite brukt genmateriale før det er for sent, både ved å tappe sæd og lagre og ved å impo

Med den listen over krav mange av dere ramser opp er jeg redd dere ville utelukket 70-80% av hundene fra avl. Hvor bra er det?

Tror du virkelig det står så dårlig til med alle raser? Det er allerede en meget smal genpool som går i avl i de fleste raser, men om man får inn de som er sunne og friske, men kanskje ikke eksteriørt perfekte kan mye berges, tenker jeg. Det er mange flotte, friske og moderate hunder i kjæledyrshjem som kunne bidratt positivt til genpoolen. Moderasjon sammen med sunnhet tror jeg ikke det skal være så vanskelig å finne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Alle hunder skulle ha frie hofter, albuer og ua på øyne og rygg. Videre skal alle potensielle avlshunder ha godkjent funksjonsanalyse, tenker også at de skal ha gjennomført mentaltest og eksteriørdelen i Sverige sånn at alle avlshunder også har KORAD tittelen. Jeg har en ønskeprofil for rasen, og alle avlshunder skulle passet inn i den så godt som det lot seg gjøre. Så synes jeg også at alle avlshunder må ha noe å vise til innen lydighet/bruks/RIK/agility på elite nivå. Så om alt dette hadde gått bra, så hadde det vært spennende å se om man likte hunden før de går i avl :P

Edit: Utstillingsmessig er jeg ikke kresen. Minst very good eller noe?

Edit2: Nå blir jeg sikkert skyti, for nå snakker jeg nok om ting jeg ikke har peiling på :P Jeg vil at reglene for kryssparring skal endres litt så det ikke bare er pene hunder som får lov. Rasen er nå faktisk to-delt. Reglene er slik i dag:

Eksteriør: Minimum CK på utstilling i Norge og excellent der det er vanlig premiegrad.
Det viktige her er selvsagt kombinasjonen og det skal ikke brukes hunder med samme eksteriør feil, se pkt 3.
Alternativt: godkjent karakter i høyeste klasse på NBF-prøver og/eller godkjent karakter i høyeste klasse
i det internasjonale prøveprogrammet og/eller A-godkjente redningshunder - og 2. premie fra
utstilling/very good der det er vanlig premiegrad.

Enten tenker jeg da at NUCH må være minstekravet, eller så må det alternative kravet senkes. Eller så må de som godkjenner søknadene ikke bare tenke på utseendet (jada, en belger skal se ut som en belger, mener det sjæl, men når det virker som om det er det eneste som er viktig, så er det teit, hverken mer eller mindre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har shiba, og jeg ønsker meg et avlsråd som er enige i disse retningslinjene i første omgang, slik at dette faktisk kan gjennomføres:

Alle hunder røntges for HD og AD, kun kjent status på hofter (som i dag) er ikke tilstrekkelig.

Hofter: Kun A og B brukes i avl, C kun ved søknad om dispensasjon med god begrunnelse.

Albuer: Kun A og B brukes i avl, C kun ved søknad om dispensasjon med god begrunnelse.

Alle hunder skal ha kjent patellastatus, ikke bare opp til hver enkelt å sjekke som i dag.

Knær: Kun lov å avle på grad 1 dersom fri for symptomer, men må da parres med en hund uten PL.

Per i dag er det ingen retningslinjer for hvor mange tenner en hund kan mangle før den ikke skal gå i avl.

Tenner: Hunder som mangler mer enn 3 tenner brukes ikke i avl, med mindre søknad om dispensasjon med god begrunnelse innvilges.

Mentalitet: Alle kull gjennomfører MH samla. På sikt vil vi kunne utarbeide en rasespindell for å arbeide med håndterbarhet, avreagering, sjølstendighet og jakt. (Jeg ønsker meg håndterbare hunder, at de har god jakt og at de kan jobbe sjølstendig på momentene, og at de ikke lar seg affektere nevneverdig av bråk og overraskelse. Viktigst er det dog at de avreagerer fort og undersøker ting).

Jeg ønsker også at folk slutter å juge om ting og slutter å være tjukke i hue, at alle som avler shibaer gjør det fordi de har ett felles mål om å styrke rasen og gjøre den sunn, sjølgående og vakker, og at allergier registreres på DogWeb på lik linje med alt annet slik at dette kan kartlegges.

Jeg synes ikke det er nødvendig med krav om resultater innen hundesporter på denne rasen, men jeg ønsker at alle avlshunder stilles ut til minst VG etter fylte to år, FØR de går i avl.

Hannhunder kan ha maks 15 avkom i et land før han settes i karantene for to år. Ingen får ha et nytt kull på ei tispe før helsedata og MH på forrige kull er gjennomført.

Kremfarga shibaer kan gå i avl etter søknad, dersom det er gode argumenter for det.

Hm... *Tenke tenke* :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Med den listen over krav mange av dere ramser opp er jeg redd dere ville utelukket 70-80% av hundene fra avl. Hvor bra er det?

Det tror jeg hadde vært en god ting på mine to raser, om vi hadde utelukket store deler av populasjonen.

+ CEA DNA testing. Fryktelig dumt å parre to hunder som kanskje er bærere og risikere blinde valper.

Nei, i en ideel verden hadde alle vært korthåret tricolor og hatt ståører. :queen: Fra spøk til alvor, hvorfor mener du det?

Tja, hjelper ikke å genteste for CEA om hunden har MRD, så jeg holder fortsatt på min tanke. Er hunden øyelyst så er CEA utelukket på det dyret, om hunden er bærer, så er jeg villig til å inngå kompromisser fremfor som i dag, hvor nesten ingen øyelyser.

Grunnen til at jeg syns det hadde vært en fordel om alle var svart/hvit langhår er fordi da er det ikke noe som er "spesielt" alle er mainstream, dette hadde gjort at vi slapp unna mye fargeavl som ikke er nødvendigvis til rasens beste. Det største problemet når det gjelder bc i dag er at det avles alt for mye blandingshunder og uregistrerte- disse hadde vi ikke unngått med mine ønsker, men det hadde forhåpentligvis vært noe mindre om ikke farge og pelsvariasjonene er for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant at min raseklubb allerede har strengere krav på noen punkter enn det noen av dere skisserer når dere kan få skissere hva dere vil for å få forbedret rasen.

Jeg tenker da på HD og AD, hvor vi alltid ser på kullsøsken og fullsøsken (med noen unntak), og ALDRI bare avlsdyret.

Jeg mener ikke å lage noen diskusjon om hva som er best, jeg synes bare det er interessant at det er det isolerte avlsdyret som er i fokus, og ikke den genetiske pakken den bærer på gjennom sin familieportefølje.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg synes det er interessant at min raseklubb allerede har strengere krav på noen punkter enn det dere skisserer når dere kan få skissere hva dere vil for å få forbedret rasen.

Jeg tenker da på HD og AD, hvor vi alltid ser på kullsøsken og fullsøsken (med noen unntak), og ALDRI bare avlsdyret.

Jeg mener ikke å lage noen diskusjon om hva som er best, jeg synes bare det er interessant at det er avlsdyret som er i fokus, og ikke den genetiske pakken den bærer på gjennom sin familieportefølje.

For min del mener jeg at absolutt alle belgere skal undersøkes helsemessig, ref første setning i det jeg skrev lenger opp :) Når jeg tenker meg om mener jeg også at alle belgere også skal hvert fall gjennomføre MH og være jevne i psyken før de blir vurdert for avl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg hadde vært en god ting på mine to raser, om vi hadde utelukket store deler av populasjonen.

Tja, hjelper ikke å genteste for CEA om hunden har MRD, så jeg holder fortsatt på min tanke. Er hunden øyelyst så er CEA utelukket på det dyret, om hunden er bærer, så er jeg villig til å inngå kompromisser fremfor som i dag, hvor nesten ingen øyelyser.

Grunnen til at jeg syns det hadde vært en fordel om alle var svart/hvit langhår er fordi da er det ikke noe som er "spesielt" alle er mainstream, dette hadde gjort at vi slapp unna mye fargeavl som ikke er nødvendigvis til rasens beste. Det største problemet når det gjelder bc i dag er at det avles alt for mye blandingshunder og uregistrerte- disse hadde vi ikke unngått med mine ønsker, men det hadde forhåpentligvis vært noe mindre om ikke farge og pelsvariasjonene er for mange.

Men det beste er jo og BÅDE øyenlyse og DNA teste. Er jo ikke værre enn det. Er jo helt ukomplisert å avle på en bærer om den parres med en fri.

Om det settes krav til både GP og helsekrav, så vil jo også mye av fargeavlen lukes bort. Såklart, en hund kan jo være dårlig selvom den har klart GP, men helt skakkjørt er den jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men det beste er jo og BÅDE øyenlyse og DNA teste. Er jo ikke værre enn det. Er jo helt ukomplisert å avle på en bærer om den parres med en fri.

Om det settes krav til både GP og helsekrav, så vil jo også mye av fargeavlen lukes bort. Såklart, en hund kan jo være dårlig selvom den har klart GP, men helt skakkjørt er den jo ikke.

Ja det er det beste og kunne både øyelyse og dna teste, men det gjøres jo ikke i dag, selv så enkelt det er, så jeg tviler på at det er gjennomførbart i en utopi også jeg...

Helt uenig i det siste, man vil ikke utelukke uregistrerte hunder, det vil tvert i mot bli flere av dem om man stiller flere krav i avelen. Dessverre er det svært mange av fargeavl og så -koselig- med -valper- oppdrett som driter i registrering. Siden jeg er eneveldende diktator kan jeg jo kreve alle hunder uten papirer kastrert/sterilisert, så er det problemet løst. Det blir kanskje noen andre, men det får jeg løse etterhvert som jeg leker Gud da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsetester (hd/ad thyroid,hjerte og dm) på avlshunder,noen slags bruksprøve og muligens minstemål. Litt tveegget,raske lette løpere blir lett små og edle,edle hoder gir ofte smale underkjever og store hunder blir lett grove. Kjønnspreg,størrelse og funksjonelle hunder Altså i en ideel verden. Men: mangfold i genmaterialet foran alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det beste og kunne både øyelyse og dna teste, men det gjøres jo ikke i dag, selv så enkelt det er, så jeg tviler på at det er gjennomførbart i en utopi også jeg...

Helt uenig i det siste, man vil ikke utelukke uregistrerte hunder, det vil tvert i mot bli flere av dem om man stiller flere krav i avelen. Dessverre er det svært mange av fargeavl og så -koselig- med -valper- oppdrett som driter i registrering. Siden jeg er eneveldende diktator kan jeg jo kreve alle hunder uten papirer kastrert/sterilisert, så er det problemet løst. Det blir kanskje noen andre, men det får jeg løse etterhvert som jeg leker Gud da :D

Det med Øyenlysning og DNA testing bør være et krav for reg. i NKK, basta bom :D Men har jo sett et valpekull som har vært planlagt der moren er affected, mens faren fri. Hvordan stiller man seg til det? Ingen av valpene vil jo utvikle sykdommen, men det man kan jo stille seg spørsmålet om det er riktig å avle på en syk hund. Den duger kanskje ikke så lenge i arbeid, men la oss melke hva vi kan ut av den?

Ja til eneveldig diktatorstyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært "King for a day" i hundeverden hadde det blitt ganske kjipt for de fleste, tror jeg...

Jeg hadde krevd ID-merking på ALLE hunder og at dette skal benyttes ved registrering hos veterinæren ved hvert eneste besøk. Samtlige vet.besøk skal registreres i en felles og offentlig database.

En tøff overgangsperiode hvor folk sikkert ville lett etter "korrupte" veterinærer og sånn - men de aller, aller fleste ville nok ikke brydd seg nevneverdig. Og da ville man jo raskt kunne se helheten i et kull/familie - selv om useriøse oppdrettere selv greier/forsøker skjule et eller annet på egne dyr..

For det hjelper ikke å teste våre egne avlsdyr i "hue-og-ræva" hvis flesteparten av søsknene lider av et eller annet man aldri får høre om.. Og det behøver ikke være noe "revolusjonerende" galt - bare noe så enkelt som bare "litt" fôrsensibilitet, f.eks. For noen tiår siden var det liksom helt normalt at hundene hadde diarre en/to ganger i uka' (visse linjer, sikkert) - nå er det sikkert litt bedre fôr og sånn nå, men endog... At flesteparten av hundene i et kull/en linje må dopes for å klippe klør kan så absolutt gjøre at man mistenker et temperament som kanskje ikke er så hyggelig.

Så ja - å se en fullstendig epikrise på en hund eller et helt kull skulle så absolutt vært interessant sett avlsmessig.

Men dette var kanskje litt på siden av diskusjonens opprinnelse, da..

På egne raser sjekker jeg selv det jeg synes er viktigst - øyne, hofter og albuer på beardisene, øyne og knær på boston. Fint at man nå kan registrere offentlig evt patellaluksasjon. Skal få testet mine to snart, når jeg får tid, gidder og lillegutt er gammel nok (er vel sikkert noe alderskrav).

Susanne

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært "King for a day" i hundeverden hadde det blitt ganske kjipt for de fleste, tror jeg...

Jeg hadde krevd ID-merking på ALLE hunder og at dette skal benyttes ved registrering hos veterinæren ved hvert eneste besøk. Samtlige vet.besøk skal registreres i en felles og offentlig database.

En tøff overgangsperiode hvor folk sikkert ville lett etter "korrupte" veterinærer og sånn - men de aller, aller fleste ville nok ikke brydd seg nevneverdig. Og da ville man jo raskt kunne se helheten i et kull/familie - selv om useriøse oppdrettere selv greier/forsøker skjule et eller annet på egne dyr..

Ja! Synes også at alle hunder bør scannes for hver gang de er hos veterinæren. Så kjekt og greit! Og så kan alt om den hunden lagres i en database. Om alt det som står der skal være tilgjengelig for alle og enhver er sikkert diskutabelt, men i bunn og grunn en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Øyenlysning og DNA testing bør være et krav for reg. i NKK, basta bom :D Men har jo sett et valpekull som har vært planlagt der moren er affected, mens faren fri. Hvordan stiller man seg til det? Ingen av valpene vil jo utvikle sykdommen, men det man kan jo stille seg spørsmålet om det er riktig å avle på en syk hund. Den duger kanskje ikke så lenge i arbeid, men la oss melke hva vi kan ut av den?

Ja til eneveldig diktatorstyre!

Det er jo hele (ihvertfall halve) poenget med gentesting at man kan bruke en og annen affisert hund i avl uten å risikere syke avkom (de vil bli bærere med klinisk friske). Det betyr at man kan lettere bevare genbredden samtidig som man sakte men sikkert kan øke antallet klinisk friske og etterhvert også genetisk frie dyr i populasjonen. Spesielt for små raser som f.eks svensk lapphund som sliter med PRA er gentesting gull verd. Der er det viktig å engang imellom kunne bruke affiserte dyt mot genetisk frie dyr for å ta vare på det bittelite genmaterialet som er.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hele (ihvertfall halve) poenget med gentesting at man kan bruke en og annen affisert hund i avl uten å risikere syke avkom (de vil bli bærere med klinisk friske). Det betyr at man kan lettere bevare genbredden samtidig som man sakte men sikkert kan øke antallet klinisk friske og etterhvert også genetisk frie dyr i populasjonen. Spesielt for små raser som f.eks svensk lapphund som sliter med PRA er gentesting gull verd. Der er det viktig å engang imellom kunne bruke affiserte dyt mot genetisk frie dyr for å ta vare på det bittelite genmaterialet som er.

Trodde hele poenget med gentesting var å vite hvem som er bærere og ikke - og ikke parre to bærere med hverandre, for å unngå syke avkom, iallefall på tallrike raser, på raser med få individer ser jeg poenget ditt.

Trodde også at en av NKKs grunnregler var å ikke avle på klinisk syke hunder, hvilket jo en CEA affisert er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hele poenget med gentesting var å vite hvem som er bærere og ikke - og ikke parre to bærere med hverandre, for å unngå syke avkom, iallefall på tallrike raser, på raser med få individer ser jeg poenget ditt.

Trodde også at en av NKKs grunnregler var å ikke avle på klinisk syke hunder, hvilket jo en CEA affisert er.

En hund som er gentestet affisert for PRA kan jo være "frisk" (seende) i mange år før den blir blind... :-). Og det finnes jo gentester for endel defekter som ikke er livstruende også, f.eks CEA. Man kan ikke slutte å bruke affiserte CEA-hunder i avl sånn helt plutselig bare fordi hunden på papiret ikke er "klinisk frisk". I praksis er en slik hund frisk fordi CEA i mild form (CRD) sjelden påvirker synet. Men som sagt, ved alvorlige defekter så er det mest i raser med liten genpool at man vil kunne forsvare å bruke en og annen affisert hund mot en genetisk frisk en. I neste generasjon er det jo ikke noe problem å parre en bærer mot en fri og på den måten øke antallet frie etterhvert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For retrieverrasene generelt:

Allergitester som avlsverktøy, krav om fri på øyne, hofter og albuer.

Det blir rutine å måle alle hunder som stilles ut (noen er jo himla store?!)

1AK påkrevd for å oppnå utstillingschampionat.
Jeg har troa, jeg! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen får du ansvar for all hundeavl på din rase. Du blir rasens svar på Kim Jong-un og Nord Korea, og ingen har lov å parre uten godkjenning fra deg og det er du som setter kravene til avlsdyrene og kullene. Og vi antar at du har så mye makt at aller gjør som du sier mhp tester og meritering (vi kan likegreit være utopiske all over...).

Så hvordan kunne du tenke deg at rasen din skulle få ønsket framgang i avlen? Rette opp helseproblematikk, mentale brister, eksteriøre forbedringer og bruksegenskaper?

Hva er dine ønskesituasjon for din rase?

**

- Det skal innføres obligatorisk FA før fylte 3 på rasen

- Alle hunder skal HD/AA +rygg rtg

- Alle hunder skal øyenlyses

- Hunder uten bruks-godkjenning skal inn i hovedstyret for vurdering til avl. Bruksgodkjenningen skal taes i landet hunden er oppdrettet og med eier eventuelt oppdretter. Hunder som har vært i "skole" hos andre og ført av andre vil bli satt ned.

- Hannhunder skal ikke ha mer enn ca 100 avkom etter seg (tatt fullstendig ut av løse luften, men er man ond så er man ond)

- Tisper skal kun ha 3 kull, og det skal gå minst ett år mellom hvert kull. Tisper over 6 år skal godkjennes av hovedstyret.

- Oppdretter plikter seg til å sorge for at valpekjøpere gjennomfører kravene. Hvordan er ikke så viktig, men de SKAL gjøres, ellers så er det karantene evt ut av hovedklubben og forkastet som oppdretter.

- Oppdretter forplikter seg for å ha jevnlige samlinger for valpekjøpere, kurs eller arrangement, eller f.eks en samlet FA. Dette forfølges ikke like tett som de andre kravene.

- Rasedommere forplikter seg til å sette opp hunder som er nærmest mulig standard, altså, vinkler og alt skal stemme i hop. Ryggen skal være rett, halefestet skal være slik at det ikke er satt fast i rompehullet, og bakbeinsvinklene skal være rett. Hundene skal fristilles. Det skal taes hensyn til nedrøytede hunder, så fremt man kan se hva slags hårlag den enkelte hund har, det viktigste er anatomi ikke pels. Pelsen skal være i henhold til standard. Stri med underull.

- Samme krav settes til langhår. Her stilles det litt høyere krav til pels, den skal være lang og ikke fjonete, dekkhår skal være stri og underullen skal være tykk.

Se så, da tenker jeg vi har fjernet 90% av showoppdretter. Dette smakte godt, jeg forblir rasens dikator og enehersker, skyter den de som prøver seg og slår hardt ned på all form for opprør icon_evil_laugh.gif

Edit: Tok kanskje litt av :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se så, da tenker jeg vi har fjernet 90% av showoppdretter. Dette smakte godt, jeg forblir rasens dikator og enehersker, skyter den de som prøver seg og slår hardt ned på all form for opprør icon_evil_laugh.gif

Hear, Hear. Hail and long live our divine Emperess Margrete. :ChristmasTree::banana-santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at vi har INGEN helsekrav på GD, ville jeg innført tre i første omgang:

HD/AD rtg, der kun fritt parres mot fritt. Det kan søkes om bruk av C mot fritt på hofter, men da skal hannen være over 7 år og ha dokumentert hjertefriske forfedre og avkom.

Hjertet skal holtertestes ved 3,5 og 7 års alder. Dette skal reg i Dogweb.

Individer som har hatt magedreining i nær slekt (foreldre og deres søsken samt egne søsken) skal ikke parres med hverandre. Alle tilfeller av magedreining skal innrapporteres i Dogweb av veterinærer.

Deretter kommer mentalbiten:

Avlsdyr og minst halvparten av deres søsken skal ha gjennomført MH. Voksne importer uten MH/FA fra hjemlandet skal ta FA i Skandinavia før de godkjennes for avl. Er hunden over 4 år og ikke kan ta FA, skal den ha godkjent kåring fra Tyskland før den godkjennes i avl.

Annet:

Kryssparringer på tvers av fargegruppene tillates, men valper registeres ikke før gentest av fargeanlegg foreligger. Resultat av gentest legges inn i stamtavla etter hundens navn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...