Gå til innhold
Hundesonen.no

Følger du med på kabinpersonalets sikkerhetsinnstrukser?


Gjest
 Share

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      34
    • Nei
      17
    • Innimellom
      35
  2. 2.

    • Ja, skrur alltid av telefonen, bruker aldri musikk på ørene når lyset med fest sikkerhetsbeltet er tent og kabinpersonalet trenger aldri minne meg på å gjøre ting
      81
    • Nei, jeg hører på musikk og må gjerne bli bedt 3 ganger om å legge fra meg telefonen
      1
    • Ikke alltid jeg gidder å sette mobiltelefonen på flymodus nei...
      4


Recommended Posts

 

LOL angsttuben :lol: Det er metrolinern til Air Norway, ikke sant? Har dritlyst å prøve den, ikke gjort det enda.

 

Er på GM ja, kan PM'e deg :)

Stemmer, gode støydempende hodetelefoner anbefales. Serveringen er to-tre kaffekanner fordelt under setene i kabinen, og to sjokolader i koppeholderen i vinduskarmen din. Intet kabinpersonale, bare de to i cockpit (som forøvrig har tidenes minste vindusareal).

Takk, veldig gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge

Stemmer, gode støydempende hodetelefoner anbefales. Serveringen er to-tre kaffekanner fordelt under setene i kabinen, og to sjokolader i koppeholderen i vinduskarmen din. Intet kabinpersonale, bare de to i cockpit (som forøvrig har tidenes minste vindusareal).

QC15's er innkjøpt, flyturer har aldri vært mer stillegående! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forøvrig det er enkelte som aldri hører etter hva kabinpersonalet sier - jeg var med fly en gang når en passasjer i setet bak meg fikk et illebefinnende, fikk flere slags anfall og etterhvert fant man en lege i flyet som kom til.

Når vi endelig kom oss til flyplassen i Frankfurt (tror jeg det var? Flyplass med eget sykehus iallefall) fikk vi klar beskjed over høytalerannlegget flere ganger at ALLE måtte sitte i setene sine slik at ambulansepersonel kom seg inn og fikk hentet pasienten ut. Men tror dere folk klarte å høre etter?! Når flyet landa begynte noen å reise seg, en person begynte bare å brøyte seg frem mot midtgangen når en medpassasjer reiste seg opp i setet, peket på personen og ropte "GET DOWN" - først da satte personen seg ned selv om ambulansefolkene var på tur inn med båre :lol: Folk asså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge med. Jeg orienterer meg alltid om hvor nødutgangene er uansett om det er fly/hotell/båt - whatever.

Jeg har flyskrekk, - så jeg følger nøye med - sjekker alltid at det faktisk er en livvest under setet mitt (jepp), orienterer meg om hvor nærmeste nødutgang er, å hvor den nærmeste etter/før den er i tilfelle den av en eller annen grunn skulle være sperret. Jeg har aldri telefon på i fly, og den eneste gangen setebeltet er av, er ved toalettbesøk.

Jeg er like krakilsk på akkurat dette med sikkerhet uansett hvor jeg befinner meg. Og de tingene du nevnte - de viste jeg faktisk, og nettopp derfor følger jeg instruksene. De har jo ikke funnet opp disse sikkerhetsreglene for å plage oss, heller tvert om - de er der for VÅR sikkerhet... Det er idioti og ikke følge med/følge reglene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid beltet på. Mobil i flymodus. Hører bare på musikk mens det er lov. Følger med på sikkerhets instruksen og pleier å lese folderen fordi jeg kjeder meg :-P

En kollega var flyvertinne før og hun sa at morgen flyvning på business klasse fulgte ingen med, men en dag røyk strømpebuksa og plutselig så ingen i avisa lengre :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så kraftig flyskrekk at jeg tar beroligende når jeg flyr, så nei, jeg følger ikke med, jeg har nok med meg selv og har musikk i ørene så lenge/mye jeg kan, fordi det er beroligende. Evt har jeg ørepropper i, og prøver å sove (komboen lite/ingen søvn natten før og beroligende pleier å gjøre at jeg gjerne sovner ila turen ;) ). Men jeg har flydd masse oppgjennom og vet hva de sier. Skrur alltid av tlf, har beltet på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur alltid av telefonen før vi kommer inn på flyet, følger med når personalet forklarer hva vi skal gjøre om noe skulle skje, leser brosyjren av ren kjedsomhet og sitter alltid med beltet på. Jeg klarer somregel alltid å glemme headsett så jeg leser som oftest en bok eller prøver å sove på flyet, så lite musikk hos meg. Jeg har flydd flere ganger i året siden jeg ble født så har en rimelig kontroll på hva jeg skal gjøre i en evt nødsituasjon, men jeg syns uansett det er greit å følge med for å holde meg oppdatert og ikke skulle glemme det fordi jeg ikke fulgte med den gangen jeg skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger alltid med, og leser alltid broskyren. Telefon er også skrudd av. Når jeg ikke sitter og klamrer meg fast, ser jeg enten ut av vindu eller leser en bok. Beltet alltid på når jeg sitter. Usosiale meg blir merkelig nok forholdsvis sosial på fly, så jeg kan til og med skravle med sidemannen på tur. :P

Hadde alle vært som denne da! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd mye - to ganger i mnd i ti år i alle fall, og kan sikkerhetsrutinene. Så jeg følger ikke med i form av aktiv lytting. Men jeg har aldri lyd på ørene eller sitter og leser/trykker på mobilen mens de holder demonstrasjonen, for jeg må få med meg om de sier noe annet enn de pleier. Da "våkner" jeg og begynner å følge bedre med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?

*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

De to første visste jeg faktisk ikke. Det siste punktet derimot har jeg vært med på selv og vet godt hva du prater om :P Bare at det var midt under flyturen og vi satt og drakk juice da flyet plutselig falt noen meter. Heldigvis var jeg bare 9 og synes det var kjempegøy med kiling i magen og bagasjen som plutselig fløy i taket. Hadde det vært nå hadde jeg sikkert aldri satt meg ombord på et fly igjen :lol:

Men ja, jeg følger med på det som blir sagt og ser meg ut hvor nærmeste nødutgang er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte nøye med de første gangene jeg fløy. Nå følger jeg med innimellom, fordi jeg har sett det så mange ganger før.

Men jeg er veldig nøye på å følge instruksjonene. Jeg er redd for å fly, og det siste i verden jeg vil gjøre er å bidra til å mulig ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke aktivt med, men jeg gjør ikke noe annet heller - prater ikke med sidemannen, hører ikke på musikk, leser ikke, bare sitter og ser på uten å lytte særlig aktivt. Eller sitter og ser ut av vinduet mens jeg tenker på andre ting. Helst det, kanskje. Norwegian sine sikkerhetsfilmer pleier jeg å se på.

Har glemt å skru av telefonen i blant. En gang jeg fløy hjem fra Hellas gjorde jeg det, da hadde jeg fått "Velkommen til Serbia"-melding da vi landet. :P Setter telefonen i flymodus, men skrur den vel aldri helt av. Men ellers er jeg snill og grei passasjer! Håndbagasje under setet foran eller i hattehylla, aldri for mye håndbagasje, oppreist stolrygg, ikke musikk under takeoff og landing osv. Hender jeg legger merke til hvor nærmeste nødutgang er, men det er ikke noe jeg tenker særlig bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått meg på de som driter i å slå av, later som de sover med musikk på ørene osv jeg. Er det noe flypersonalet kan gjøre med slike folk? De som ikke bryr seg om det?

Har blitt noen turer med fly i år, og på de fleste fly så blir disse vekket med beskjed om å legge det bort. Og også ved matservering, så er det ren høflighet å rette opp stolryggen (men noen bryr seg ikke/sover). Men her har jeg også flere ganger opplevd at de vekker vedkommende og ber de sette opp setet. Og det er vel det de kan gjøre.

Jeg følger nok ikke aktivt med, men jeg er ikke forstyrrende eller driver med andre ting ved sikkerhetsdemonstasjonene. Jeg setter alltid tlf i flymodus, men har hendt at jeg har glemt å skru tlf helt av. Jeg legger alltid bagasjen under stolsetet så lenge vi ikke sitter forran (slik at man får en vegg forran seg) eller ved utgangen. Og irriterer meg alltid over de som "later som" de ikke har fått med seg beskjeder, hvor kabinpersonalet må legge opp tingene for de etterpå.

Jeg sitter stort sett med beltet på hele tiden, men slakker det gjerne litt når vi har kommet opp i cruisehøyde. Og har også begynt å feste det utenpå pleddet så de skal slippe å forstyrre meg fordi de ikke ser om beltet er på ved evt turbulens.

Jeg orienterer meg automatisk etter nødutganger i det jeg kommer meg på flyet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilen skrus av før takeoff, og skrus på igjen etter landing. Følger ikke med, men driver heller ikke med andre ting mens demonstrasjonen pågår. Har aldri musikk i ørene, men leser heller bok - da får jeg med meg det som skjer rundt meg. Setebeltet er forøvrig på under hele turen (og sørger for å ha det over teppet, i tilfelle jeg sover når flyvert(innene) sjekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger alltid instruksene. Men jeg følger ofte ikke med på demonstrasjonen. Når man flyr- i perioder 2 − 3 ganger tur-retur per uke pga jobb, så blir det slik. Jeg sovner ofte med en gang jeg har satt meg i flysetet og festet selen (og skrudd av tlf). Fordi hver time med søvn er gull verdt med arbeidsdager som inkludert reisetid blir på opptil 18 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med, men det er mest fordi jeg automatisk blir trukket mot der det skjer noe. Jeg prøvde å ikke følge med forrige gang fordi jeg syntes jeg hadde hørt det nok ganger :P Men det gikk ikke.

Jeg har ikke alltid skrudd mobilen av eller tatt den i flymodus. Jeg har fått høre at det ikke påvirker flyinstrumentene, da skulle man visstnok ikke fått ha mobilen med på flyet i det hele tatt. Dette har jeg fått høre fra en som tar utdanning for å bli flygeleder. Det er som du har skrevet i første posten, for at man skal være oppmerksom under take off og landing i tilfelle noe skjer, og det er jeg, for om mobilen fremdeles er på, så er den i baggen min, og det er gjerne det at jeg glemmer den som gjør at jeg ikke har tatt den av eller flymodus (den er så og si alltid i flymodus ihvertfall). En gang hørte jeg også på musikk da vi landet eller noe, men da var jeg ganske ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke alltid skrudd mobilen av eller tatt den i flymodus. Jeg har fått høre at det ikke påvirker flyinstrumentene, da skulle man visstnok ikke fått ha mobilen med på flyet i det hele tatt. Dette har jeg fått høre fra en som tar utdanning for å bli flygeleder. Det er som du har skrevet i første posten, for at man skal være oppmerksom under take off og landing i tilfelle noe skjer, og det er jeg, for om mobilen fremdeles er på, så er den i baggen min, og det er gjerne det at jeg glemmer den som gjør at jeg ikke har tatt den av eller flymodus (den er så og si alltid i flymodus ihvertfall). En gang hørte jeg også på musikk da vi landet eller noe, men da var jeg ganske ung.

Nå er det for det første - som i min første post - ulovlig per lov satt av europeiske myndigheter å ha telefonen på med radiosender eller mottaker under en flyvning. Det har også - fram til nylig - vært ulovlig å ha mobiltelefonen på flymodus også, under svært viktige og sårbare perioder av flighten hvor man benytter seg av radiokommunikasjon (taxing, takeoff & landing). Altså er det like ulovlig som å stjele, kjøre for fort osv.

Så sånn sett er det jo ikke noe å diskutere - det ER ulovlig :P

For det andre har flyveledere - ikke noe vondt sagt om de - god peiling på luftrommet og prioriteringer med fly, men ikke nødvendigvis på nøyaktig hvordan flyene fungerer eller er bygget opp. Selv piloter har ikke allverdens kunnskap om det. Det varierer fra flymodell til flymodell hvor mye navigasjonsutstyret påvirkes, men verst av alt er støyen man får på headset'ene i cockpit. Det er en setning og en uttalelse jeg baserer på samtaler med crew, teknisk base hos norwegian og SAS og diverse nerderi jeg har lest på internett med rapporter og resultater fra offentlige myndigheter. Jeg har selv opplevd å høre den karakteristiske "du-dutututuduutudutt" lyden når jeg har vært i cockpit, da måtte kapteinen gå på høyttaleranlegget og be folk se etter om alle telefonene var avskrudd. Du kan jo tenke deg støyen om et helt fly med 180 mobiltelefoner som desperat sender ut de sterkeste signalene de har for å få inn dekning (for det har man ikke på 40,000 fot, hehe). Når man skal inn for landing i ekstremt dårlig sikt, for eksempel her i Tromsø, er det kun et radiosignal som man søker etter for å hekte seg på instrument-innflyvningen. Når landskapet er så kupert som det er rundt Tromsø opplever man gjerne at radiosignalet spretter litt pga fjelltoppene, det er særlig karakteristisk hvis man kommer inn fra nord i Tromsø pga de høye fjellene man flyr over. Jeg vil helst ikke at en masse mobiltelefoner som da er såpass lavt at de kan kontakte basestasjonene skal ytterligere forstyrre dette signalet :P Så jeg tror man skal passe seg for å "heve seg over loven" og tro man veit bedre enn de som har laget flyene og regulert toleransegrensene - iallefall i minimumsvær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå nylig er lov med mobil på i flymodus under take off og landing, så er det vel ikke lengre så farlig?

Uansett så tror jeg hun har noe annen slags utdanning også. Flymekaniker-ish. Jeg mener ihvertfall hun kan en hel del om fly og hvordan de fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode poeng, det er mye sensitive instrumenter involvert. Men det er jo nettopp det som er poenget med flymodus, at telefonen ikke skal ta imot eller søke signaler. Og selv om ulike konfigurasjoner kan ha ulike instrumenter osv, så nekter jeg å tro at AirCanada sin 737 er immun mot mobiler i flymodus, mens SAS sin 737 slutter å funke (nå sverger jeg ikke på livet at det var AirCanada som sa det var greit med flymodus, men jeg har altså opplevd store forskjeller). Selvfølgelig, det finnes jo folk som ikke gidder å sette mobilen i flymodus, eller gjør det først når utflyvningen er fullført og det er lov å bruke apparater i flymodus (som da først setter den i flymodus) — og sånn sett er det jo fornuftig å be folk skru telefonen helt av.

De gangene jeg har sittet i cockpit har pilotene gjerne hatt sine mobiler på i flymodus, og de sitter jo gjerne med iPaden fremme med kart og sånt. Slik jeg oppfatter det har mye av forbudet bak i kabinen med oppmerksomhet og det å være klar til å følge med om det skulle skje noe. Ikke dermed sagt kun det, for all del. I tårnet går mobilen også i flymodus, da radioene der oppe kan være relativt følsomme, og det er lite kult å sende sånn ubehagelig skurring ut til alle som lytter inn :ahappy:

Luftfartsmyndighetene er temmelig strenge — med god grunn — men det at reglene er vanskelige og tidkrevende å endre gjør at det dukker opp forskjeller fra sted til sted på hvor langt de har kommet med holdninger ref flymodus/avslått. Ja, jeg vet at jeg bryter reglene som for tiden er her, akkurat slik jeg vet at jeg av og til kjører litt over fartsgrensen. Likevel er det kun når vurderingen bak er at dette ikke reduserer sikkerheten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå nylig er lov med mobil på i flymodus under take off og landing, så er det vel ikke lengre så farlig?

Uansett så tror jeg hun har noe annen slags utdanning også. Flymekaniker-ish. Jeg mener ihvertfall hun kan en hel del om fly og hvordan de fungerer :)

Ja jeg snakker som H P er inne på om mobilen på generelt, ikke flymodus :P Det er jo dermed 3 situasjoner: mobilen på generelt - kan evt påvirke radiosignaler, mobil i flymodus - oppmerksomhet og samlet effekt, mobil skrudd av: fred i sjela... ( :lol: ). I flymodus gjør nok ikke telefonen noe særlig skade, iallefall ikke som vi kjenner til foreløpig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på instruksene med et halvt øre, i tilfelle noe plutselig er nytt, noe det jo aldri har vært :P

Jeg har forsåvidt opplevd svært sjelden å se noen som bryter reglene. Akkurat regler på fly er liksom en selvfølge for de fleste, følger jeg. Men på vei til Italia i sommer opplevde jeg at telefonen til mannen i setet bak med ringte under takeoff, og mannen svarte som om ingen ting var uvanlig. Han fikk et helt fly til å snu seg med olme, stirrende blikk, og la rødmende telefonen sin ned igjen. Avslått. Han var nok bare litt i sin egen verden en liten stund, stakar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...