Gå til innhold
Hundesonen.no

Følger du med på kabinpersonalets sikkerhetsinnstrukser?


Gjest
 Share

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      34
    • Nei
      17
    • Innimellom
      35
  2. 2.

    • Ja, skrur alltid av telefonen, bruker aldri musikk på ørene når lyset med fest sikkerhetsbeltet er tent og kabinpersonalet trenger aldri minne meg på å gjøre ting
      81
    • Nei, jeg hører på musikk og må gjerne bli bedt 3 ganger om å legge fra meg telefonen
      1
    • Ikke alltid jeg gidder å sette mobiltelefonen på flymodus nei...
      4


Recommended Posts

 

LOL angsttuben :lol: Det er metrolinern til Air Norway, ikke sant? Har dritlyst å prøve den, ikke gjort det enda.

 

Er på GM ja, kan PM'e deg :)

Stemmer, gode støydempende hodetelefoner anbefales. Serveringen er to-tre kaffekanner fordelt under setene i kabinen, og to sjokolader i koppeholderen i vinduskarmen din. Intet kabinpersonale, bare de to i cockpit (som forøvrig har tidenes minste vindusareal).

Takk, veldig gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge

Stemmer, gode støydempende hodetelefoner anbefales. Serveringen er to-tre kaffekanner fordelt under setene i kabinen, og to sjokolader i koppeholderen i vinduskarmen din. Intet kabinpersonale, bare de to i cockpit (som forøvrig har tidenes minste vindusareal).

QC15's er innkjøpt, flyturer har aldri vært mer stillegående! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forøvrig det er enkelte som aldri hører etter hva kabinpersonalet sier - jeg var med fly en gang når en passasjer i setet bak meg fikk et illebefinnende, fikk flere slags anfall og etterhvert fant man en lege i flyet som kom til.

Når vi endelig kom oss til flyplassen i Frankfurt (tror jeg det var? Flyplass med eget sykehus iallefall) fikk vi klar beskjed over høytalerannlegget flere ganger at ALLE måtte sitte i setene sine slik at ambulansepersonel kom seg inn og fikk hentet pasienten ut. Men tror dere folk klarte å høre etter?! Når flyet landa begynte noen å reise seg, en person begynte bare å brøyte seg frem mot midtgangen når en medpassasjer reiste seg opp i setet, peket på personen og ropte "GET DOWN" - først da satte personen seg ned selv om ambulansefolkene var på tur inn med båre :lol: Folk asså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge med. Jeg orienterer meg alltid om hvor nødutgangene er uansett om det er fly/hotell/båt - whatever.

Jeg har flyskrekk, - så jeg følger nøye med - sjekker alltid at det faktisk er en livvest under setet mitt (jepp), orienterer meg om hvor nærmeste nødutgang er, å hvor den nærmeste etter/før den er i tilfelle den av en eller annen grunn skulle være sperret. Jeg har aldri telefon på i fly, og den eneste gangen setebeltet er av, er ved toalettbesøk.

Jeg er like krakilsk på akkurat dette med sikkerhet uansett hvor jeg befinner meg. Og de tingene du nevnte - de viste jeg faktisk, og nettopp derfor følger jeg instruksene. De har jo ikke funnet opp disse sikkerhetsreglene for å plage oss, heller tvert om - de er der for VÅR sikkerhet... Det er idioti og ikke følge med/følge reglene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid beltet på. Mobil i flymodus. Hører bare på musikk mens det er lov. Følger med på sikkerhets instruksen og pleier å lese folderen fordi jeg kjeder meg :-P

En kollega var flyvertinne før og hun sa at morgen flyvning på business klasse fulgte ingen med, men en dag røyk strømpebuksa og plutselig så ingen i avisa lengre :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så kraftig flyskrekk at jeg tar beroligende når jeg flyr, så nei, jeg følger ikke med, jeg har nok med meg selv og har musikk i ørene så lenge/mye jeg kan, fordi det er beroligende. Evt har jeg ørepropper i, og prøver å sove (komboen lite/ingen søvn natten før og beroligende pleier å gjøre at jeg gjerne sovner ila turen ;) ). Men jeg har flydd masse oppgjennom og vet hva de sier. Skrur alltid av tlf, har beltet på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur alltid av telefonen før vi kommer inn på flyet, følger med når personalet forklarer hva vi skal gjøre om noe skulle skje, leser brosyjren av ren kjedsomhet og sitter alltid med beltet på. Jeg klarer somregel alltid å glemme headsett så jeg leser som oftest en bok eller prøver å sove på flyet, så lite musikk hos meg. Jeg har flydd flere ganger i året siden jeg ble født så har en rimelig kontroll på hva jeg skal gjøre i en evt nødsituasjon, men jeg syns uansett det er greit å følge med for å holde meg oppdatert og ikke skulle glemme det fordi jeg ikke fulgte med den gangen jeg skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger alltid med, og leser alltid broskyren. Telefon er også skrudd av. Når jeg ikke sitter og klamrer meg fast, ser jeg enten ut av vindu eller leser en bok. Beltet alltid på når jeg sitter. Usosiale meg blir merkelig nok forholdsvis sosial på fly, så jeg kan til og med skravle med sidemannen på tur. :P

Hadde alle vært som denne da! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd mye - to ganger i mnd i ti år i alle fall, og kan sikkerhetsrutinene. Så jeg følger ikke med i form av aktiv lytting. Men jeg har aldri lyd på ørene eller sitter og leser/trykker på mobilen mens de holder demonstrasjonen, for jeg må få med meg om de sier noe annet enn de pleier. Da "våkner" jeg og begynner å følge bedre med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?

*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

De to første visste jeg faktisk ikke. Det siste punktet derimot har jeg vært med på selv og vet godt hva du prater om :P Bare at det var midt under flyturen og vi satt og drakk juice da flyet plutselig falt noen meter. Heldigvis var jeg bare 9 og synes det var kjempegøy med kiling i magen og bagasjen som plutselig fløy i taket. Hadde det vært nå hadde jeg sikkert aldri satt meg ombord på et fly igjen :lol:

Men ja, jeg følger med på det som blir sagt og ser meg ut hvor nærmeste nødutgang er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte nøye med de første gangene jeg fløy. Nå følger jeg med innimellom, fordi jeg har sett det så mange ganger før.

Men jeg er veldig nøye på å følge instruksjonene. Jeg er redd for å fly, og det siste i verden jeg vil gjøre er å bidra til å mulig ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke aktivt med, men jeg gjør ikke noe annet heller - prater ikke med sidemannen, hører ikke på musikk, leser ikke, bare sitter og ser på uten å lytte særlig aktivt. Eller sitter og ser ut av vinduet mens jeg tenker på andre ting. Helst det, kanskje. Norwegian sine sikkerhetsfilmer pleier jeg å se på.

Har glemt å skru av telefonen i blant. En gang jeg fløy hjem fra Hellas gjorde jeg det, da hadde jeg fått "Velkommen til Serbia"-melding da vi landet. :P Setter telefonen i flymodus, men skrur den vel aldri helt av. Men ellers er jeg snill og grei passasjer! Håndbagasje under setet foran eller i hattehylla, aldri for mye håndbagasje, oppreist stolrygg, ikke musikk under takeoff og landing osv. Hender jeg legger merke til hvor nærmeste nødutgang er, men det er ikke noe jeg tenker særlig bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått meg på de som driter i å slå av, later som de sover med musikk på ørene osv jeg. Er det noe flypersonalet kan gjøre med slike folk? De som ikke bryr seg om det?

Har blitt noen turer med fly i år, og på de fleste fly så blir disse vekket med beskjed om å legge det bort. Og også ved matservering, så er det ren høflighet å rette opp stolryggen (men noen bryr seg ikke/sover). Men her har jeg også flere ganger opplevd at de vekker vedkommende og ber de sette opp setet. Og det er vel det de kan gjøre.

Jeg følger nok ikke aktivt med, men jeg er ikke forstyrrende eller driver med andre ting ved sikkerhetsdemonstasjonene. Jeg setter alltid tlf i flymodus, men har hendt at jeg har glemt å skru tlf helt av. Jeg legger alltid bagasjen under stolsetet så lenge vi ikke sitter forran (slik at man får en vegg forran seg) eller ved utgangen. Og irriterer meg alltid over de som "later som" de ikke har fått med seg beskjeder, hvor kabinpersonalet må legge opp tingene for de etterpå.

Jeg sitter stort sett med beltet på hele tiden, men slakker det gjerne litt når vi har kommet opp i cruisehøyde. Og har også begynt å feste det utenpå pleddet så de skal slippe å forstyrre meg fordi de ikke ser om beltet er på ved evt turbulens.

Jeg orienterer meg automatisk etter nødutganger i det jeg kommer meg på flyet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilen skrus av før takeoff, og skrus på igjen etter landing. Følger ikke med, men driver heller ikke med andre ting mens demonstrasjonen pågår. Har aldri musikk i ørene, men leser heller bok - da får jeg med meg det som skjer rundt meg. Setebeltet er forøvrig på under hele turen (og sørger for å ha det over teppet, i tilfelle jeg sover når flyvert(innene) sjekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger alltid instruksene. Men jeg følger ofte ikke med på demonstrasjonen. Når man flyr- i perioder 2 − 3 ganger tur-retur per uke pga jobb, så blir det slik. Jeg sovner ofte med en gang jeg har satt meg i flysetet og festet selen (og skrudd av tlf). Fordi hver time med søvn er gull verdt med arbeidsdager som inkludert reisetid blir på opptil 18 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med, men det er mest fordi jeg automatisk blir trukket mot der det skjer noe. Jeg prøvde å ikke følge med forrige gang fordi jeg syntes jeg hadde hørt det nok ganger :P Men det gikk ikke.

Jeg har ikke alltid skrudd mobilen av eller tatt den i flymodus. Jeg har fått høre at det ikke påvirker flyinstrumentene, da skulle man visstnok ikke fått ha mobilen med på flyet i det hele tatt. Dette har jeg fått høre fra en som tar utdanning for å bli flygeleder. Det er som du har skrevet i første posten, for at man skal være oppmerksom under take off og landing i tilfelle noe skjer, og det er jeg, for om mobilen fremdeles er på, så er den i baggen min, og det er gjerne det at jeg glemmer den som gjør at jeg ikke har tatt den av eller flymodus (den er så og si alltid i flymodus ihvertfall). En gang hørte jeg også på musikk da vi landet eller noe, men da var jeg ganske ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke alltid skrudd mobilen av eller tatt den i flymodus. Jeg har fått høre at det ikke påvirker flyinstrumentene, da skulle man visstnok ikke fått ha mobilen med på flyet i det hele tatt. Dette har jeg fått høre fra en som tar utdanning for å bli flygeleder. Det er som du har skrevet i første posten, for at man skal være oppmerksom under take off og landing i tilfelle noe skjer, og det er jeg, for om mobilen fremdeles er på, så er den i baggen min, og det er gjerne det at jeg glemmer den som gjør at jeg ikke har tatt den av eller flymodus (den er så og si alltid i flymodus ihvertfall). En gang hørte jeg også på musikk da vi landet eller noe, men da var jeg ganske ung.

Nå er det for det første - som i min første post - ulovlig per lov satt av europeiske myndigheter å ha telefonen på med radiosender eller mottaker under en flyvning. Det har også - fram til nylig - vært ulovlig å ha mobiltelefonen på flymodus også, under svært viktige og sårbare perioder av flighten hvor man benytter seg av radiokommunikasjon (taxing, takeoff & landing). Altså er det like ulovlig som å stjele, kjøre for fort osv.

Så sånn sett er det jo ikke noe å diskutere - det ER ulovlig :P

For det andre har flyveledere - ikke noe vondt sagt om de - god peiling på luftrommet og prioriteringer med fly, men ikke nødvendigvis på nøyaktig hvordan flyene fungerer eller er bygget opp. Selv piloter har ikke allverdens kunnskap om det. Det varierer fra flymodell til flymodell hvor mye navigasjonsutstyret påvirkes, men verst av alt er støyen man får på headset'ene i cockpit. Det er en setning og en uttalelse jeg baserer på samtaler med crew, teknisk base hos norwegian og SAS og diverse nerderi jeg har lest på internett med rapporter og resultater fra offentlige myndigheter. Jeg har selv opplevd å høre den karakteristiske "du-dutututuduutudutt" lyden når jeg har vært i cockpit, da måtte kapteinen gå på høyttaleranlegget og be folk se etter om alle telefonene var avskrudd. Du kan jo tenke deg støyen om et helt fly med 180 mobiltelefoner som desperat sender ut de sterkeste signalene de har for å få inn dekning (for det har man ikke på 40,000 fot, hehe). Når man skal inn for landing i ekstremt dårlig sikt, for eksempel her i Tromsø, er det kun et radiosignal som man søker etter for å hekte seg på instrument-innflyvningen. Når landskapet er så kupert som det er rundt Tromsø opplever man gjerne at radiosignalet spretter litt pga fjelltoppene, det er særlig karakteristisk hvis man kommer inn fra nord i Tromsø pga de høye fjellene man flyr over. Jeg vil helst ikke at en masse mobiltelefoner som da er såpass lavt at de kan kontakte basestasjonene skal ytterligere forstyrre dette signalet :P Så jeg tror man skal passe seg for å "heve seg over loven" og tro man veit bedre enn de som har laget flyene og regulert toleransegrensene - iallefall i minimumsvær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå nylig er lov med mobil på i flymodus under take off og landing, så er det vel ikke lengre så farlig?

Uansett så tror jeg hun har noe annen slags utdanning også. Flymekaniker-ish. Jeg mener ihvertfall hun kan en hel del om fly og hvordan de fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode poeng, det er mye sensitive instrumenter involvert. Men det er jo nettopp det som er poenget med flymodus, at telefonen ikke skal ta imot eller søke signaler. Og selv om ulike konfigurasjoner kan ha ulike instrumenter osv, så nekter jeg å tro at AirCanada sin 737 er immun mot mobiler i flymodus, mens SAS sin 737 slutter å funke (nå sverger jeg ikke på livet at det var AirCanada som sa det var greit med flymodus, men jeg har altså opplevd store forskjeller). Selvfølgelig, det finnes jo folk som ikke gidder å sette mobilen i flymodus, eller gjør det først når utflyvningen er fullført og det er lov å bruke apparater i flymodus (som da først setter den i flymodus) — og sånn sett er det jo fornuftig å be folk skru telefonen helt av.

De gangene jeg har sittet i cockpit har pilotene gjerne hatt sine mobiler på i flymodus, og de sitter jo gjerne med iPaden fremme med kart og sånt. Slik jeg oppfatter det har mye av forbudet bak i kabinen med oppmerksomhet og det å være klar til å følge med om det skulle skje noe. Ikke dermed sagt kun det, for all del. I tårnet går mobilen også i flymodus, da radioene der oppe kan være relativt følsomme, og det er lite kult å sende sånn ubehagelig skurring ut til alle som lytter inn :ahappy:

Luftfartsmyndighetene er temmelig strenge — med god grunn — men det at reglene er vanskelige og tidkrevende å endre gjør at det dukker opp forskjeller fra sted til sted på hvor langt de har kommet med holdninger ref flymodus/avslått. Ja, jeg vet at jeg bryter reglene som for tiden er her, akkurat slik jeg vet at jeg av og til kjører litt over fartsgrensen. Likevel er det kun når vurderingen bak er at dette ikke reduserer sikkerheten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det nå nylig er lov med mobil på i flymodus under take off og landing, så er det vel ikke lengre så farlig?

Uansett så tror jeg hun har noe annen slags utdanning også. Flymekaniker-ish. Jeg mener ihvertfall hun kan en hel del om fly og hvordan de fungerer :)

Ja jeg snakker som H P er inne på om mobilen på generelt, ikke flymodus :P Det er jo dermed 3 situasjoner: mobilen på generelt - kan evt påvirke radiosignaler, mobil i flymodus - oppmerksomhet og samlet effekt, mobil skrudd av: fred i sjela... ( :lol: ). I flymodus gjør nok ikke telefonen noe særlig skade, iallefall ikke som vi kjenner til foreløpig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på instruksene med et halvt øre, i tilfelle noe plutselig er nytt, noe det jo aldri har vært :P

Jeg har forsåvidt opplevd svært sjelden å se noen som bryter reglene. Akkurat regler på fly er liksom en selvfølge for de fleste, følger jeg. Men på vei til Italia i sommer opplevde jeg at telefonen til mannen i setet bak med ringte under takeoff, og mannen svarte som om ingen ting var uvanlig. Han fikk et helt fly til å snu seg med olme, stirrende blikk, og la rødmende telefonen sin ned igjen. Avslått. Han var nok bare litt i sin egen verden en liten stund, stakar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...