Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternative biler til VW Touran


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Har sakte men sikkert begynt å titte etter ny bil, blir vel ca om 1-2 år jeg skal kjøpe.

Men jeg driver titter etter alternativ til min VW Touran, men jeg vil ha komforen og plassen den gir.

Jeg vil gjerne ha 5 seter OM man kan ta ut baksetene. Jeg vil gjerne ha "varebil" men ikke veggen bak sete lengre.

Stor motor, orker ikke puttre avgårde, komforen til en personbil. a/c, diesel og gjerne automat denne gangen osv osv. Må være god på vinterføre.

Prisklasse 150-200000,-

Noen gode forslag? Jeg er liksom blind på min egen bil.

Jeg må ha plass til slike stunt som dette:

1458513_10153545113810072_262682233_n.jp

1474376_10153545113960072_1280202836_n.j

1471261_10153545114190072_1863972887_n.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny touran :aww: bare med 5 seter (de går ut, @Margrete har jo tatt ut halvparten av sine)

Evnt Sharan?

Nei jeg liker ikke VW :aww:

Alternativer er ikke å foreslå den bilen jeg alt har :lol:

(de eldre Sharan modelene er ikke helt friske, vet ikke helt med den nye modelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativer er ikke å foreslå den bilen jeg alt har :lol:

(de eldre Sharan modelene er ikke helt friske, vet ikke helt med den nye modelen)

ja,tittet kjapt på finn og ser at det lå bare den gamle varianten og den er ikke så god. Søss har den helt nye og den er kjempefin og de bruker den masse med 7 seter og baggasje osv. men er jo en gigantisk bil på det punktet :P

Jeg tenker også på Caddy sin MAxi variant, den var veldig fin, nesten så vi kjøpte den istedenfor vår touran.

vw-caddy-maxi-10.jpg

men ifølge tester så føles det vist ut som en varebil med mange seter.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Outlanderen min, men jeg har jo varebilutgaven. Aner ikke om det går an å ta ut setene dersom de er montert, men tror det, da de kommer som 3 enkle seter. ( har de på lager)

Bilen er god på vinterføre, i hvert fall 4wd som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi kjøpte Ford Galaxy i sommer, så har 2 andre jeg kjenner også kjøpt seg Galaxy, og ei en Ford S-Max, så vi har en Ford-bølge i belgermiljøet nå :P Nå har det vært litt tull med min, men du skal kanskje ha en nyere modell enn min :P Greit med plass i den, alle setene kan tas ut og inn etter eget ønske (jeg har egentlig 7 seter til min, men bare 4 står i). I forhold til Chrysleren, så er den litt smalere, så jeg har akkurat ikke plass til de to burene jeg brukte før, men det er ikke noe problem for meg i og med at jeg ikke har to belgere lenger - og det har jo ikke du heller :P

Selv om min bil viser seg å være like glad i vinteren som jeg er, så er den god å kjøre. Vi kjørte jo tur/retur Uppsala på 2 dager i sommer, og det var en helt grei tur. Veldig snill på drivstoffet er den også, den bruker stort sett ikke mer enn 0.6 på mila - ikke engang da jeg kjørte til Sverige og lå sånn ca i 110-120 mesteparten av veien :) Drivstoff-forbruk er viktig for meg, det er litt mer ålreit å dra på langtur når ikke alle pengene går til diesel, liksom :P

Jeg aner ikke hvordan den er på vinterføre da, det har ikke vært helt det enda :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det for liten plass i den bilen du allerede har hvis du setter inn seter mener du?

Med alle setene blir det det ja. Jeg har forhunder og andre hunder med iblant som gjør at jeg må ha plass til ett ekstra bur og utstyret mitt som alltid er i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle setene blir det det ja. Jeg har forhunder og andre hunder med iblant som gjør at jeg må ha plass til ett ekstra bur og utstyret mitt som alltid er i bilen.

Ok da skjønner jeg, du må med andre ord ha en rimelig stor bil :D Hm... Toytota Hiace? Eller da mister du kanskje noe av komforen til personbil :Grin: Og det er kanskje ikke så innmari god plass i bagasjerommet på de hvis man har mange seter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært eier av Ford S-Max (varebil) i 1,5 år nå. Har en 2009 modell med alt av utstyr.

Gikk fra SUV til Ford, så jeg var veldig spent på vinter og savnet etter 4hjulstrekk. Men det har gått veldig fint. Ikke hatt noen problemer med bilen min, den kommer seg til og med opp den bratte hyttebakken på glatt føre (det klarte ikke Opel'n jeg hadde før SUV'n) .

Så jeg har ikke hatt noe problemer på vinterføre - enda jeg farter mye rare steder på vintern når vi skal trene fuglehund. Den ligger bra på veien og kommer seg frem uten problemer. Ikke er den for lav heller, så den tåler grusveier og andre rare veier.

Den har hatt 2 turer på høsten til Lierne/Nord Trøndelag og nada problemer. Bruker lite drivstoff og det er deilig. God kjørekomfort.

Eneste er gitterveggen bak, men om du skal ha femseter og ta ut seter, så slipper du problemer med gitterveggen uansett.

Jeg er blitt veldig glad i Ford. Den er romselig bak. I vinter kjørte vi ei vennines S-Max 5 seter med 3 jenter, 4 bikkjer og takboks. Gikk fint det. Tar man ut flere seter får man enda bedre plass. Jeg har selv vurdert å enten sette inn seter eller kjøpe en Galaxy (det skal ikke være store forskjellen i lengden på S-Max og Galaxy, men Galaxy er høyere innvendig- med andre ord - mer stableplass oppå burene)

Så jeg slår et slag for Ford :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da skjønner jeg, du må med andre ord ha en rimelig stor bil :D Hm... Toytota Hiace? Eller da mister du kanskje noe av komforen til personbil :Grin: Og det er kanskje ikke så innmari god plass i bagasjerommet på de hvis man har mange seter?

Skal jeg opp i den str så blir det caravelle. Men en slik forholdsvis ny og mine krav er ikke helt i min prisklasse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Nissan Terrano? Har ingen erfaring med de nye, men kjenner ei som har en gammal en, den er det god plass i samt valgfritt hvor mange seter man vil ha, om man vil ha gitter eller ikke etc. Har vært med på langtur i den med hestehenger bak også, syns den er veldig komfortabel å sitte i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Nissan Terrano? Har ingen erfaring med de nye, men kjenner ei som har en gammal en, den er det god plass i samt valgfritt hvor mange seter man vil ha, om man vil ha gitter eller ikke etc. Har vært med på langtur i den med hestehenger bak også, syns den er veldig komfortabel å sitte i :)

Dyr bil med mange km ser jeg. Biler som har gått 200000km selges til 120000,-

Previa er det samme ser jeg :(

(Ja jeg vet jeg er vanskelig :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Zafira er jo den som er absolut likest Touran (jeg har av og til problemer med å se forskjell). På vår kan du enten vippe selve setet i baksetet opp og skyve fremover, eller du kan legge ned baksetene. Begge veldig greie løsninger som gir god og effektiv plass i bilen. Vi har bensinbil med 150 hester og det drar fint på både Autobahn og engelske landeveier.

Ellers har jeg en venn som er på sin andre Ford Galaxy. Jeg er glad i Ford selv, og skal ha en Mondeo neste gang, om jeg får viljen min. Alle i familien har også Ford. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seter som bare kan vippes vil jeg helst ikke ha, da er man like langt med tanke på å kunne ta sete lengre bakover.

Takk for tips alle sammen. Enkelte av modelene har fått ganske langt før de kommer i min prisklasse vs km, men jeg kan jo håpe på en liten økonomisk krise og lave salgstall på bil ved neste bilkjøp også. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten å vite noe om pris så har kusinen min er Mercedes Viano som er stooor og er god å sitte i :)

Hun har i alle fall plass til en haug dalmatinere og har ved ett tilfelle hatt to grand danois hanner løse bak burene. Så nok plass i alle fall hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten å vite noe om pris så har kusinen min er Mercedes Viano som er stooor og er god å sitte i :)

Hun har i alle fall plass til en haug dalmatinere og har ved ett tilfelle hatt to grand danois hanner løse bak burene. Så nok plass i alle fall hehe.

450000 km biler selges til den nette sum av 300.000,- Så ikke aktuelt for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...