Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange grader er grensen for dere lar hunden vente i bilen?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Kommer ikke ann på hvor kaldt men hvor mye varmende jeg har i og rundt buret. Bruker ulltepper til å ligge på og til å ha over buret og dekken til å ha på. Når det er ekstra kaldt så prøver jeg å holde meg på ca to timer og ikke lange dager dom jobbing. Korthåret røver av vorstehund utgaven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, nå er det sjeldent hunden venter i bilen bortsett fra trening, men da er den jo ute og rører på seg og får opp varmen innimellom. tenker at kanskje smertegrensen går på -15 med Varga. Par timer i -15 hadde jeg kunnet funne på, da med god isolasjon i bunnen av buret og dekken/dress på hunden, pluss bil som er god og varm når jeg stopper. Hva som er faktisk grense er jeg litt usikker på, men min grense går der føler jeg. Varga er en malinois, har litt pels, men lite ull, så den pelsen hun har varmer ikke veldig bra.

Malamutene jeg hadde før hadde ingen begrensninger, de tålte alt og syntes det var flott og ligge både ute rett på snø/is i 25 minus og sov godt i bilen, uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier sjelden la de ligge i bilen da, men sanktene elsker jo kulde i forhold til varme, så for de tror jeg ikke det spiller så stor rolle. De to små fryser fort, så de ville jeg ikke hatt lenge i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må følge med på denne tråden, for dette er noe jeg har tenkt på selv. På trening blir det jo fort to timer i bilen (med flere økter ute for å trene), og jeg vet ikke hvor kaldt det er før det ikke er forsvarlig lenger. Nå har jeg en hund med mye pels som ikke fryser lett, men det er jo forskjell på å gå tur i kulde og ligge helt i ro i et bur i kulde.

Hva bruker dere av tepper i bilen for å holde varmen? Hvilke typer tepper, og hvor kjøper dere dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må følge med på denne tråden, for dette er noe jeg har tenkt på selv. På trening blir det jo fort to timer i bilen (med flere økter ute for å trene), og jeg vet ikke hvor kaldt det er før det ikke er forsvarlig lenger. Nå har jeg en hund med mye pels som ikke fryser lett, men det er jo forskjell på å gå tur i kulde og ligge helt i ro i et bur i kulde.

Hva bruker dere av tepper i bilen for å holde varmen? Hvilke typer tepper, og hvor kjøper dere dem?

Jeg bruker militært ullteppe som jeg kjøper på et utsalg i nabokommunen. Vet dem også finens på nette der så det ut til å være av ymse kvalitet. Men av dem jeg så så var det fra ca 175 og oppover som var rett kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De står stort sett bare i bilen under trening, i burene er det flere lag med ullpledd som tas inn etter bruk til tørking, og blir det under -10/15 så får de dekken eller varmedress på i tillegg. Bruker å kjøre opp varmen på bortoverturen. Ser selvfølgelig ann temperatur, vind, nedbør og varighet i bilen om vinduene står åpne eller bare cracka. Puddelmixen får spare pelsen sin om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hundene jeg har hatt, og alder på de. Eldre hunder fryser fortere etter min erfaring, så nå som Vida er snart 10 år, så kommer det ikke til å bli lange liggetider i bilen når det er kaldt. Nirm var en frossenpinne de luxe, og da var det snakk om doble dekken og sokker på tur under 10 minus (ellers blødde labbene hans).

Jeg kler på mine dekken når de skal vente allerede ved et par minus. Og så blir de tykkere eller fler jo kaldere det blir. En hund bruker veldig mye av energibruken sin til å holde kroppsvarmen, og jo kaldere det blir, jo mer energi går til å holde kroppstemperaturen. Om man tenker treningsmessig da, så ønsker jeg at energi skal gå til aktivitet, ikke ligge i bilen og holde varmen.

Er det mer enn -15 grader, så ligger de aldri mer enn liten butikktur i bilen, så sant jeg ikke har tilgang til oppvarmet garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann er bilhund mens jeg jobber :-) han har liksom ikke noe valg. Pelstype: Kelpie! Han har fleecedekken (eventuelt ulldekken utenpå), ullpledd og wetbed. og fleeceteppe over buret (som han drar inni buret). Blir nok ikke kaldere enn 15 minus...

Dalmatineren har fleecedress og to dekken om han skal være i bilen, samt ei varmeflaske eller to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 10-15.

Ligger på saueskinn og tjukk madrass, og har på vinterdekken. Om de skal være lenge ligger jeg inn varmeflasker (dog litt usikker på hvordan jeg skal løse det med tygge-whippet).

De ligger alltid der, har webasto :-D

Hvordan funker det? Ca pris?

Det ikke sånn som krever strømuttak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 10-15.

 

Ligger på saueskinn og tjukk madrass, og har på vinterdekken. Om de skal være lenge ligger jeg inn varmeflasker (dog litt usikker på hvordan jeg skal løse det med tygge-whippet).

 

 

Hvordan funker det? Ca pris?

 

Det ikke sånn som krever strømuttak?

Webasto går på motoren. Varmer hele bilen eller kjøler på sommeren. Min stopper før det evnt er for lite batteri eller diesel, så den er helt trygg sånn sett.

Pris vet jeg ikke da jeg kjøpte min med bilen.

Jeg har satt min på 50 minutter. Så er det varmt lenge i bilen. Kan jo stille inn fast hver dag og tid og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips til varme til gærningen min? Alt makuleres så både saueskinn og varmeflaske utgår :P ullteppet jeg kjøpte holder på å bli delt i 1000 små ullballer. hehe!

Denne skal jeg følge med på :whistle:

Men varmeflasker legger jeg under madrassen da. Så det tviler jeg på at min vil få tak i hvertfall, mulig det funker for dere og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal jeg følge med på :whistle:

Men varmeflasker legger jeg under madrassen da. Så det tviler jeg på at min vil få tak i hvertfall, mulig det funker for dere og? :)

eeeh, det tørr jeg ikke prøve på! :P vi har wetbed nederst i buret... Det er det eneste som har overlevd!! meeen de får gjennomgå litt. Hadde gummimatte nederst tidligere, det var litt av et syn når jeg åpnet bakluka, maaaaange små gummibiter all over. lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og blir litt pinglete når det kommer til hund i bil, både sommer og vinter.

Det skal ikke bli så veldig kaldt før jeg dropper lengre tid i bilen, en hel arbeidsdag hadde vært helt uaktuelt for meg å la hun ligge i kald bil, men nå har Chicka stive ledd også som jeg må ta hensyn til ;)

Hadde bilen hatt sånn Webasto som @ snakker om så hadde jeg nok kunnet hatt hun lengre i bilen når det er kaldt ute.

Nå har ikke vi bil nå, så det er ikke noe "problem" akkurat nå, men før så har jeg vært en liten pingle med å sette hun igjen i kald bil, jeg liker det bare ikke :thumbsdown::brr::no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeh, det tørr jeg ikke prøve på! :P vi har wetbed nederst i buret... Det er det eneste som har overlevd! meeen de får gjennomgå litt. Hadde gummimatte nederst tidligere, det var litt av et syn når jeg åpnet bakluka, maaaaange små gummibiter all over. lol

Hihi, skjønner det er et litt annet kaliber enn min :teehe: Jeg får i alle fall lagt inn det meste av tepper og sånt, måtte fjerne saueskinnet da hun var valp, men tenkte å prøve igjen nå snart.

Har du forresten testet om han klarer å tygge opp sånn hundeseng/madrass i hardt stoff? Selger på xxl. Jeg hadde problemer med at hundene (usikker på hvem av dem), gravde og beit hull i madrassene samt nappet ut stoff og madrassbiter. :thumbsdown: Etter jeg kjøpte den nye madrassen har graving og biting stoppet, iom at de ikke kommer gjennom. De på xxl forsikret meg om at den ikke kom til å bli ødelagt, men det spørs jo sikkert hvor lenge hunden gidder å prøve da. :sleep:

"Varmeflaskene" jeg har brukt er bare vanlig 1,5 liters flasker som jeg fyller med varmt vann, og legger under madrassen. Da er det varmt i alle fall et par timer. Men usikker på om jeg tør å prøve det med frøken whippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, skjønner det er et litt annet kaliber enn min :teehe: Jeg får i alle fall lagt inn det meste av tepper og sånt, måtte fjerne saueskinnet da hun var valp, men tenkte å prøve igjen nå snart.

Har du forresten testet om han klarer å tygge opp sånn hundeseng/madrass i hardt stoff? Selger på xxl. Jeg hadde problemer med at hundene (usikker på hvem av dem), gravde og beit hull i madrassene samt nappet ut stoff og madrassbiter. :thumbsdown: Etter jeg kjøpte den nye madrassen har graving og biting stoppet, iom at de ikke kommer gjennom. De på xxl forsikret meg om at den ikke kom til å bli ødelagt, men det spørs jo sikkert hvor lenge hunden gidder å prøve da. :sleep:

"Varmeflaskene" jeg har brukt er bare vanlig 1,5 liters flasker som jeg fyller med varmt vann, og legger under madrassen. Da er det varmt i alle fall et par timer. Men usikker på om jeg tør å prøve det med frøken whippet.

Host :P helt seriøst så tror jeg ikke det blir noe problem for makuleringsmaskinen min :-O Han utsletter det meste i sin vei, og utholdenheten er det ingenting å si på... Har han bestemt seg så hadde kan nok gnagd seg gjennom betong *sukk* Det er vell ikke snakk om lang tid før dekkenet går fyken :-O

Med prikkedyret er ikke dette et eksisterende problem!! Han kunne hatt varmeflasken helt åpenlyst... Han ødelegger ikke noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden eller aldri noe tema, da mine ikke "må" være med i bilen på vinteren annet enn til en eller annen utstilling. Men de få gangene det forekommer så har jeg en "plan" likevel.

Jeg har en Hiace, så varmen fra varmeapparatet virker jo bare foran skilleveggen - baki er det utetemperatur bestandig.

Boston'ene får bur foran i passasjersetet (eller, når jeg kun hadde èn - sikkerhetssele og pledd å ligge på) - da er de i alle fall varme mens vi kjører. Ellers har jeg dekken, heldress (til èn), potesokker, etc, hvis jeg har med passasjer (så de må ligge baki).

Beardisene får ekstra pledd i burene sine (vetbed, ullpledd, etc), den/de eldste/med minst pels får dekken på seg (har både vinter- og fleecedekken liggende). Bilen varmes opp i garasjen før vi reiser til utstillingen, så strengt tatt blir det kun på hjemreisen de kanskje får det litt kaldt.

Selv synes jeg det er grusomt å fryse, og jeg prøver virkelig å la hundene slippe dette...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...