Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er en vanlig luftetur for dere?


Sheltienkenai
 Share

Recommended Posts

Jeg er bare nysgjerrig på hva og hvordan en vanlig luftetur er for dere? Det er nok ingen fasit på dette, da den enkelte har sine tanker om hva en vanlig luftetur er og hva den innebærer. Derfor tenkte jeg å starte en tråd hvor vi kan dele hverandres tanker rundt tema "en vanlig luftetur".

- Hva er viktig for deg og hundene din?

- Har dere spesielle rutiner dere må gjøre på lufteturen?
- Spesiell lengde på turen?

- Annet?

Hadde vært fint å kunne dele hverandres tanker og rutiner - og kanskje kan vi få nye ideer for den vanlige lufteturen med hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lufteturene varierer jo. Lengden og varigheten varierer også etter årstiden. Jeg gikk mange og lange turer i høst, disse har blitt litt kortere nå pga mørketiden og kulden. Men en "vanlig luftetur" nå for tiden er et sted mellom 50 minutter og 1,5 time. Jeg passer da på at i det minste deler av turen foregår i skog og på et sted hvor Ozu kan løpe løst. Jeg går så og si aldri 1,5 time på asfalt med hunden i bånd, selv om det kan skje unntaksvis.

Vi pleier også å trene litt på så og si hver tur. Jeg gir godbit når han holder kontakt med meg, når han kommer til meg av seg selv, trener litt fot, tannvisning osv. Så har alltid med godbiter. Noen ganger blir turene litt lengre, da blir de rundt to timer. Da kan det være jeg leter etter cacher (geocaching), går en liten topptur etc. Uansett er det viktigste for meg ved Ozus hovedtur at han får løpe løs i skog og mark. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr ordet "luftetur" den turen hunden min får om morgenen og kvelden for å lufte seg og tisse. Er det dette du tenker på eller tenker du tur generelt? :P

På disse turene har vi en 4-5 runder i nabolaget vi veksler mellom å gå, varer vanligvis 15-20 min. Når han var mindre lærte jeg inn "oppå" (finn en stein/stubbe og hopp opp på den) og "stamme" (finn en trestamme og still deg på to bein med frambeina på stammen) for å legge inn litt hjernetrim på turen, dette har ført til at han har valgt seg ut et par steiner og stammer iløpet av turen han fortsatt MÅ gå oppå og stille seg inntil :lol:

Ellers rusler vi stort sett bare rundt, han oppfører seg pent og får holde på som han vil bare han ikke går bakover eller trekker i båndet. Også øver vi litt på passering når vi møter mennesker og hunder :)

"Ordentlig" tur derimot, varer i ca 1,5-2 timer og er veldig forskjellig fra gang til gang. Det kan være løs i skogen alene, løs i skogen med andre hunder, gå foran i sele og "trekke" meg de gangene vi går tur med andre hanner, legge turen til sandtak og løpe etter ball der osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur for meg er også det @bie sier her. Så da svarer jeg på det jeg, hva en liten luftetur er for meg, altså de jeg gir mellom ordentlige turer.

På morgenen har jeg funnet en passelig runde, på under 10 minutter. Er alltid ute i siste liten, så noen lang morgentur har det aldri blitt. Men på den runden får han tisset masse, og han får gått akkurat langt nok til at han får bæsjet. Siden jeg ikke er borte så lenge av gangen som regel (3-4 timer) er det ingen krise om han ikke får bæsjet, men skal jeg være lengre borte enn det prøver jeg å gå litt ekstra om han ikke har gjort det før vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforsto da? Hvis det kun er snakk om ren lufting, dvs tissetur, så får Ozu det morgen og kveld. Av og til også tidlig på ettermiddagen. De er som regel temmelig korte. Morgentur er 5-10 minutter i nærmeste nabolag bare så han får tisset. Kveldsturen er på 10-30 minutter på en liten rundtur før vi legger oss. Da er det som regel lufting i bånd kun for å få gjøre fra seg. (Det hender han får løpe løs på kveldsrunden, hvis det er såpass sent at det ikke er folk ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kaller luftetur er 20-40 min lufting, altså ikke en tur, men bare lufting hvor det er snusing og tissing, før eller etter tur/trening. Tur for meg er 1,5 time eller mer, blir det mindre enn det har vi enten en rolig dag eller vi tar en lengre kveldslufting i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur for meg er fra 1 time og oppover, dette gjør jeg morgen og ettermiddag (jeg er ufør, må gå mye pga sykdom, perfekt med hund :ahappy: )

Luftetur er når vi bare går litt ut og kikker litt, hun tisser og kanskje bæsjer, ute i +-40min.

Vi har noen ganger luftetur mellom morgentur og ettermiddagstur, da går vi enten en runde i nabolaget, eller vi er i hagen og finner på ting.

På lufteturene så liker vi å trene litt, leke litt med ballen, alt i alt så fjoller vi en del på disse turene, begge syntes det er gøy :banana:

Lengden på kveldsturen kommer litt ann på hva vi hva vi har gjort i løpet av dagen.

Vi er mest vi ute i ca 40min, men noen ganger kan det bli lengre, mens andre ganger så nøyer hun seg med å gå bort i "skråningen" og gjør fra seg, snur, og går hjem igjen, lar hun få lov til det dersom det er det hun vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur for meg er som andre har skrevet "småturer" for å tisse og lufte seg.

Som feks morraturen på hverdagene som gubben tar seg av halv syv hver morra.

Da går de 10-15 minutter i fjæra her hjemme, gjerne med hundene løse.

Så tusler jeg gjerne samme ruta litt utpå dagen, litt avhengig av formen og været.

Bruker da litt lengre tid, så hundene får snuse og gjøre mer sine greier liksom.

Siden vi har hundeluke ut i inngjerdet hage, så lufter hundene seg selv flere ganger om dagen i tillegg.

Og så blir det ordentlig tur på ettermiddagen / kvelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur for meg er som andre har skrevet "småturer" for å tisse og lufte seg.

Som feks morraturen på hverdagene som gubben tar seg av halv syv hver morra.

Da går de 10-15 minutter i fjæra her hjemme, gjerne med hundene løse.

Så tusler jeg gjerne samme ruta litt utpå dagen, litt avhengig av formen og været.

Bruker da litt lengre tid, så hundene får snuse og gjøre mer sine greier liksom.

Siden vi har hundeluke ut i inngjerdet hage, så lufter hundene seg selv flere ganger om dagen i tillegg.

Og så blir det ordentlig tur på ettermiddagen / kvelden.

Det hørtes ut som deilig start på dagen, spesielt om været er fint, heldige dere er som har det rett ved dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur for meg er når de får gå på do, det gjør de i hagen stort sett. Eventuelt nå som jeg bor hos mamma, en liten tusletur i nabolaget så Kua får gjort sitt fornødne.
Nå jobber jeg turnus, og har ekstremt mye fridager, så vi har ingen rutine på lufteturene. Morgen og sent på kvelden tisser hun i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur er "do-tur" stort sett, enten i hage eller 15-30 minutters trasking langsmed vegen. Dei blir slipt ut i hagen 4-5 gongar for dag i allefall, gjerne meir om det er fint (= ikkje kaldt/regn), pluss ein liten luftetur langs veg (pensjonisten bæsjer ikkje i hagen), og ein hovedtur. Sånn gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur/tissetur er noe som ikke skjer hver dag, men de fleste dager i uka tar jeg en luftetur på morgenen:

a) en liten runde i skogen. Runden er perfekt, jeg bare krysser en vei, går tvers over lysløypa til min hemmelige sti der jeg i løpet av de 14 månedene jeg har bodd her aldri har møtt en sjel. Hundene løper fritt i fint skogterreng. Turen tar totalt 8-10 minutter :)

b) tissing i hagen/skogen utenfor huset (jeg er inne mens hundene klarer seg selv)

c) en kjapp tur på jordet

Jeg tar omtrent alltid skogsrunden på morgenen - det er så fint der! Hvis jeg skal aktivisere hundene i mørket tar jeg heller en skikkeligtur med sykkel i lysløypa eller trener litt lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fast tur som jeg går hver dag. Det er en runde på veien som varer i ca 20 min. Det er standard. Noen ganger går vi noen avstikkere ned til kirka, på moloen, kaia etc, i tillegg til runden så da blir turen litt lengere. Min samboer går også 1 tur med hundene om dagen og han tar oftest den standardruta.

Men så drar jeg jo noen ganger i uken på andre steder hvor hundene kan løpe løs i skogen eller på stranda. Men den gårunden er det minste dem får daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, luftetur er en liten tur for at fjotten skal få gå på do bare. 10-30 min, men vanligvis 10-20 minutters runde i nabolaget der han får snuse og styre som han vil. Har noen runder jeg bytter på etter hvor lenge vi skal være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ekstremt få lufteturer. De er jo tross alt i hagen mer eller mindre fra jeg kommer hjem fra jobb til vi går tur til vi legger oss, så det å traske rundt i nabolaget så de kan få snuse og surre i 15-20 min føler jeg bare blir tull. Enten er vi på tur med hva det innebærer av tempo, opplevelser, kløv og sykkel, eller så er de i hagen stort sett. Det hender jo at vi bare tutler rundt, men da er vi også ute i 1.5-2 timer, sjøl om det ikke er noe heftig tempo å snakke om, så det kan vel kanskje ikke akkurat kalles en luftetur, sjøl om det oppleves sånn for meg som synes det er ganske kjedelig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteturer er for meg å slippe dem på hagen/jordet vårt.

Har jeg også prøvd. En barnflokk kom og leverte Aiko etter 30 min og Imouto satt hos naboen og lurte på hvorfor jeg ropte så fælt da jeg kom tilbake etter å ha leita etter henne med Aiko på slep i 40 min. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg også prøvd. En barnflokk kom og leverte Aiko etter 30 min og Imouto satt hos naboen og lurte på hvorfor jeg ropte så fælt da jeg kom tilbake etter å ha leita etter henne med Aiko på slep i 40 min. :P

Og det er grunnen for at min neste hund blir en førerorientert rase. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er grunnen for at min neste hund blir en førerorientert rase. :lol:

:heart: Gjeterhunder med liten radius :lol:

Det hører med til historien at noen vi kjenner inntil da aldri noensinne hadde opplevd at sine elskede røde farer hadde stukket av, altså, og derfor ikke tok de nødvendige forhåndsreglene noen vi kjenner nå har lært, nemlig å ha full oversikt over området i tilfellet det faktisk er noen potensielle byttedyr til stede. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufteturer: Om morgenen, ca 10 minutter, og pleier å slippe whippeten på slutten så hun får løpt litt. Om kvelden, ca samme som morgenen, bare at vi vanligvis ikke slipper whippeten. Om de må tisse ellers, så går vi bare rett ned med dem, og opp igjen.

Når jeg er hos mamma og dem, eller på gården til min søster, så består lufteturene av å slippe hundene ut for seg selv :)

Minner meg på at det er på tide å gå ut med hundene, døgnrytmen min er ikke tilstedeværende fortiden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftetur om morgenen er å skynde seg ut i det øyeblikk valpis står opp (naboer på tur til jobb har møtt meg svært morratrøtt og fæl noen morgener). Som regel ute i 5-10 minutter, tiss og bæsj.

Ila. dagen luftes han "nå og da", altså ved behov. Da er det rett ut og så inn, som regel. Tar et par-tre minutter.

På kvelden, nesten rett før vi legger oss, er det siste do-tur, omtrent lik som den om morgenen.

Også kommer "hovedaktivitet" i tillegg. Det varierer om det er en gåtur rundt i sentrum, løpe på jorde, gå i skogen, gå langs gangveien eller være med andre hunder. Valpis er jo nettopp det, valp, fremdeles, så det skal ikke mye til før hode og kropp sier seg "fornøyd". Prøver dog å få til en time med slik aktivitet sammenhengende, men det varierer etter vær, dagens trøtthetsmønster hos valpis (om han er våken og "på" når vi skal noe og han bare må henge med oss f.eks.), og aktiviteten vi gjorde dagen før.

Jeg og sambo har forøvrig ganske ustrukturerte dager, så når på døgnet disse turene gjennomføres varierer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...