Snoffe Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Selvfølgelig kan man starte konkurranse etter endt behandling og "karantenetid" Men det jeg reagerer veldig på er når det er så mange av dere som tydelig mener at det er greit å konkurrere med dyr som går på medisiner som er på dopinglisten. Og hvis en hund er satt på en medisin av dyrelegen så er det fordi hunden ikke er frisk. og da skal den ikke konkurrere når den går på medisinene. Hvis den må gå på disse medisinene hele livet så skal ikke den hunden konkurrere, fordi den da uavhengig grunn går på preparater som står oppført som doping. Doping er doping uansett grunn til at det brukes. En gang i tiden var faktisk kaffe og cola på dopinglisten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Problemet har vært at det ikke fins en dopingliste på hund, så det har vært umulig å vite både hva som er regnet som doping og hvor lang karantenetiden er. Eller hvilken dopingmidler som er akseptabel og kan søkes om fritak ved fortsatt bruk. Og det er egentlig ikke så mange som har kunnskap om legemiddler og effekten av det sånn helt uten videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siri Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Eneste dopingen jeg har vært borti, har vært meg selv... . Med digert prolaps i ryggen og en gange som minnet om en 110-åring med pukkelrygg, så var det noen som stappet i meg noe smertestillende sånn at jeg kunne komme meg i ringen. Jeg skal innrømme at jeg husket svært lite av seansen, men jeg tror bikkja gjorde det bra *ler*. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snoffe Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Da er jo dette noe som NKK må gjøre noe med. I tillegg så er man pliktet til å sette seg inn i doping reglemanget hvis man skal konkurrere. Men når ikke det finnes noe hos NKK så er det vanskelig. Syntes det er forresten litt drøyt at det ikke er noe, og at dette er noe som er såpass viktig at NKK må gjøre noe med det. Merker litt at jeg tenker annerledes enn mange andre når det kommer til doping. Er vokst opp med toppidrettforeldre og flere i nær familie jobber for Antidoping Norge. Så det blir vel til at jeg har endel annet innputt en mannen i gata Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Selvfølgelig kan man starte konkurranse etter endt behandling og "karantenetid" Men det jeg reagerer veldig på er når det er så mange av dere som tydelig mener at det er greit å konkurrere med dyr som går på medisiner som er på dopinglisten. Og hvis en hund er satt på en medisin av dyrelegen så er det fordi hunden ikke er frisk. og da skal den ikke konkurrere når den går på medisinene. Hvis den må gå på disse medisinene hele livet så skal ikke den hunden konkurrere, fordi den da uavhengig grunn går på preparater som står oppført som doping. Doping er doping uansett grunn til at det brukes. En gang i tiden var faktisk kaffe og cola på dopinglisten Jeg forstår og er enig med deg,samtidig så tenker jeg at hundesport som samlebegrep burde inn under idrettsforbundet. Da UTEN utstillings delen selvsagt,den får NKK klare selv 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Selvfølgelig kan man starte konkurranse etter endt behandling og "karantenetid" Men det jeg reagerer veldig på er når det er så mange av dere som tydelig mener at det er greit å konkurrere med dyr som går på medisiner som er på dopinglisten. Og hvis en hund er satt på en medisin av dyrelegen så er det fordi hunden ikke er frisk. og da skal den ikke konkurrere når den går på medisinene. Hvis den må gå på disse medisinene hele livet så skal ikke den hunden konkurrere, fordi den da uavhengig grunn går på preparater som står oppført som doping. Doping er doping uansett grunn til at det brukes. En gang i tiden var faktisk kaffe og cola på dopinglisten Hvem er det som mener det er greit å starte med hunder som går på medisiner? Og du snakket om konkurransetrening, ikke bare konkurranse.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yurij Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Jeg er helt enig i konkurransetrenings påstanden når det gjelder hest og menneske. Føler ikke konkurransetrening av hund behøver å være fysisk krevende. (Lure coursing = fremdeles helt enig ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snoffe Skrevet 12. November 2013 Rapporter Share Skrevet 12. November 2013 Jeg forstår og er enig med deg,samtidig så tenker jeg at hundesport som samlebegrep burde inn under idrettsforbundet. Da UTEN utstillings delen selvsagt,den får NKK klare selv Dette er jeg veldig enig i Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meg Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 dopingregler er velkjent for oss som konkurrerer innen hundekjøring. http://www.sleddog.no/omforbundet/Sider/Antidoping.aspx Dette er nokså strengt. Så strengt at da en av mine (tidligere, den lever ikke lenger) hunder ble satt på øyesalve resten av livet (med ciclosporin) var den fra da av ute som konkurransehund (bortsett fra på små klubbmesterskap som ikke er terminfestet. den påvirkes ikke akkurat positivt av øyesalven...ei heller negativt). I noen tilfeller tror jeg at strenge dopingregler virker NEGATIVT inn på dyrevelferden, i det en da kanskje velger preparater som har kortere karenstid i stedet for det beste på markedet (fordi det har lang karanstid). Eller ennå værre- dropper den øyesalva (eller hva det måtte være), for å kunne konkurrere med hunden. Hundekjørere anbefales å skrive ut listen og levere veterinæren om hunden behandles, og også ha oversikt over alt av medisiner hunden har fått i seg det siste året. Så noen nevnte levaxin og stoffskifteproblemer. Det er nå åpnet for at trekkhunder som går på levaxin kan starte i løp, så fremt de har med seg dokumentasjon (fra blodprøver) om at deres hormonnivå er innenfor normalen når de er behandlet. HÅPER NKK skuler mot NHF sine regler når de skal utarbeide dopingregler. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rhavina Skrevet 18. November 2013 Rapporter Share Skrevet 18. November 2013 De skulle bare kopiert store deler av dopingreglementet til Travsporten og utelatt det som ikke er relevant for hundesporten for det er mye av det samme, Noen preparater har selvfølgelig andre navn,,, Jeg legger den ved, Jeg holder meg stort sett til denne når det gjelder hund. Om ikke annet er opplyst selvfølgelig. Kall meg gjerne sær men greit å være på den sikre siden http://www.travsport.no/PageFiles/150085/Forbuds_og_Karenstidliste%202011%20pdf.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 21. November 2013 Rapporter Share Skrevet 21. November 2013 Er det noen som vet hva som vanligvis brukes ved HD/AD rønting av hund? Jeg skal røntge Lykke i midten/slutten av januar, og lurer på om hun kan delta på utstilling 09. feb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 21. November 2013 Rapporter Share Skrevet 21. November 2013 Er det noen som vet hva som vanligvis brukes ved HD/AD rønting av hund? Jeg skal røntge Lykke i midten/slutten av januar, og lurer på om hun kan delta på utstilling 09. feb. Fra Sverige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 21. November 2013 Rapporter Share Skrevet 21. November 2013 Fra Sverige. Får ta en tlf til vet å høre hva de bruker, regner med jeg røntger henne på samme sted som Harly ble røntget Evnt sende en mail til NKK å høre hva som gjelder over nyttår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 19. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 19. Februar 2014 Antidopingsreglementet har kommet, dere kan lese det her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirai Skrevet 20. Februar 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. Februar 2014 Dette er kjempebra! Jeg skal ta mot til meg og være si akkurat hva jeg mener neste gang jeg vet om noe. Det er så lett å se forbi "bare" litt smertestillende f. eks for veldig mange.. Forbudet gjelder uavhengig av om hunden har fått tilført stoffet/stoffene i den hensikt å bedre prestasjon, eller som behandling for en medisinsk tilstand. Med behandling forstås også reseptfrie legemidler og andre substanser tilført i den hensikt å forbedre prestasjon eller skjule/lindre sykdom eller skade. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 20. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Februar 2014 Veldig bra at dette kommer. For det finnes nok av de hundeeierne som bryter det. Håper det kommer tester også. Men jeg må sette meg ned og søke dispansasjon på Noomi nå. Så for alle bare krysse fingre for at hun får det, ellers blir karriera hennes MEGET kort... Edit: Endret et ord, for det er jo seffe hundeeierne som bryter dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 20. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Februar 2014 Flott at det er skrevet så konkret! Lite rom for feiltolkning og misforståelser 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 20. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Februar 2014 Er det noen som vet om dette reglementet gjelder for MH? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Jonna Skrevet 20. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Februar 2014 Er det noen som vet om dette reglementet gjelder for MH? Gjelder alt underlagt NKK, inkludert MH. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 20. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Februar 2014 Fantastisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Belgerpia Skrevet 21. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 21. Februar 2014 Regelverket gjelder for både offisielle og uoffisielle arrangementer - så det gjelder altså for absolutt alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 25. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 25. Februar 2014 Yeeeyh!! ENDELIG!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Gråtass Skrevet 25. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 25. Februar 2014 Regelverket gjelder for både offisielle og uoffisielle arrangementer - så det gjelder altså for absolutt alt. Dette kan ikke stemme, nkk kan ikke legge føringer for arrangement de ikke er delaktige i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Belgerpia Skrevet 25. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 25. Februar 2014 Dette kan ikke stemme, nkk kan ikke legge føringer for arrangement de ikke er delaktige i. 2. FORMÅL Formålet med dette reglementet er å hindre at hunder som har fått visse typer behandling fremføres til start/bedømmelse på offisielle og uoffisielle utstillinger, prøver og andre konkurranser arrangert av NKK og NKKs medlemsklubber eller -forbund. Så jo - så lenge arrangementet er i regi av en samarbeidende klubb så gjelder regelverket. Heldigvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 25. Februar 2014 Rapporter Share Skrevet 25. Februar 2014 Dette kan ikke stemme, nkk kan ikke legge føringer for arrangement de ikke er delaktige i. Burde det ikke være et større problem at folk doper bikkjene sine enn at NKK legger føringer for arrangement de ikke er delaktig i? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts