Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til par i Oslo, førstegangseiere


Sommern
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg/vi (egentlig mest meg) har nå kikket på hunder et par mnder. Og det er jo det evige spørsmålet om raser. Hvilken raser passer best til oss, og hva kan vi tilby hunden. Så jeg skal prøve å forklare best mulig, innen de forskjellige områdene.

Kan begynne med at jeg ikke ønsker noe veskehund. Jeg vil veldig gjerne ha en hund som er mer enn en pelsdott med bein. Pels stell er vel lite til moderat, men litt viktig at den ikke røyter masse. Vi ønsker også en hund som ikke sikler mye, og jeg synes dessuten det er penere med stramme lepper på en hund. At vi bor i leilighet i Oslo spiller jo også inn, så STOR hund utgår.

Også er det disse turnene. Her kan vi tilby en liten tur om morran før man må på jobb. Kona jobber skift så hun kan da gå en liten tur igjen rundt 13 tiden, og hovedturen blir det når jeg kommer hjem fra jobb. Så en liten tissetur før kvelden igjen, totalt type 1-4 timer om dagen. I helgene vil det bli litt lengere turer, kanskje til og med joggeturer (men det gjør vi ikke per dags dato, så holder meg realistisk og sier: meget tvilsomt :P) Selv om vi trener 4-6 ganger i uka... :huh:

Av og til blir det også telttur/hyttetur med gutta, og da hadde det vært flott å ha med hunden. Da vil jeg nok ta på en kløv, og det kan bli gåing opptil 6 timer. Å trene hunden med kløv vil jeg såklart gjøre før jeg putter tyngre ting oppi.

Hverdagsturene vil være på asfalt frem til parken, så litt moro med ballkasting o.l. Det er også viktig for meg at hunden kan gå løs. Broren min har to Whippeter som jeg ser for meg kan bli gode lekekompiser, og de løper løse. Så jeg vil slippe så den kan løpe rundt å ha det moro med andre hunder.

Når det gjelder opplæring av hunden kommer jeg til å bruke litt tid hver dag på å trene den. Tenker da på lydighetstrening hovedsakelig. Hverdagslydighet pluss triks og annet moro. Jeg har tankesettet at det er vi som skaffer oss hund, og ikke hunden som skaffer seg mennesker. Hvis det gir mening :D Så hunden vil ha en del klare grenser, og vi kommer til overholde disse grensene.

Kan også nevne at det er to katter i leiligheten vår, så fint hvis den ikke kverker de mens vi er på jobb :no:

Vi har nå siktet oss litt inn på Eurasier, som jeg tror passer godt til oss. Har skjønt at det er en rase som trenger litt "streng" trening, og at ikke ting skjer på den premisser hele tiden. For oss vil ikke det være noe problem.

Så, spørsmålet til dere som har litt greie på det: Er dette en rase som kan passe oss? Og er det evt noen andre raser som popper opp i hodet når dere leste teksten?

Let me know, så vi kan ta det beste valget for både oss og hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som poppet først opp i mitt hode var korthåret collie. Evt. whippet, som bror din har?

Mulig Eurasier kan bli litt for sta og egen for deres bruk, ser for meg de kan være litt mer vriene og ha løse og ha litt mer egne meninger enn f.eks en korthåret collie. Men det overlater jeg til Eurasier-eierne å uttale seg mer om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker whippet vil passe jeg, men siden din bror har den rasen, og du ikke vurderer den, så utgår kanskje det?

Min søster og dem har eurasier som gårdshund. Fin og snill hund, men den foretrekker å ligge ute hele året. Ikke en utpreget kosehund, og den er heller ikke spesielt leken (refererer til "ballkasting i park", osv, her vil nok en hund som whippet passe mye bedre inn). Eurasieren har mye pels, og røyter. Jeg tenker at den ikke helt passer inn til hva du skisserer, men nå baserer jeg tankene mine ut i fra min søsters ene hund da.

Ang turene dere ser for dere, spesielt helgeturene, så er det noe alle hunder kan være med på. Så dere står egentlig ganske fritt mtp valg av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte whippet jeg da :)

Ca hvor lang blir hovedturen i hverdagene tror du? Og har dere mulighet til å variere, el blir det stort sett samme runden bort til parken og hjem?

Eurasiere er forsåvidt fine hunder til folk som vil ha hund med litt str, men ikke har tenkt å "bruke" den til noe spesielt, de er ikke veldig kravstore mtp aktivisering, men er med på alt. Men et par ting ift det du skriver;

- eurasiere er ikke nødvendigvis hunder som egner seg til å ha løse og bedrive ballkasting/lek i en park. For det første tror jeg ikke hunden vil få noe særlig ut av det, de er ikke apportører og heller ikke av de hundene med mest lek ( lite jaktinstinkt). Du kan sikkert trene en eurasier til å hente ball, men den vil da gjøre det for at du ber om det (og belønner med noe den vil ha), ikke fordi den har noe glede av det. Og den kommer garantert til å gå fort lei og finne noe annet å gjøre på for seg selv :P I tillegg trenger eurasiere mye trening for å være fine å ha løs, da de er selvstendige med relativt stor radius fra eier, og trenger en del trening for å få bra innkalling. Så dere må nok finne en annen måte å aktivisere en eurasier på enn parkliv :)

- er litt usikker på hva du mener med "streng" oppdragelse, jeg vil ikke si at eurasiere på noen måte trenger strengere oppdragelse enn andre raser.. Med eurasier er det viktig med motivasjon, du må finne noe hunden vil jobbe for og få den til å ville samarbeide med deg, og man kommer særs kort med å være streng, kjefte eller bruke fysisk straff. Om hunden synes du er kjip vil den mest sannsynlig bare ikke gidde å være med eller jobbe med deg... Du kan ikke tvinge en eurasier til noe, du må få den til å ville gjøre det ;)

Om det er noe du lurer på, er det bare til å spørre :)

Red; @Elisabet00 - eurasiere er absolutt ikke typiske utehunder, de har sterkt flokkinstinkt og vil helst være med familien sin. De vil ikke nødvendigivs ligge på fanget, men gjerne på gulvet nedforbi sofaen, på gulvet ved siden av sengen om natten osv. De skal også bare røyte en gang i året (på våren) og slippe veldig lite pels utenom røytesesongen. Så da vil jeg ikke si din søster sin hund er en typisk eurasier, om den liker å være ute alene og røyter mye/hele året ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red; @Elisabet00 - eurasiere er absolutt ikke typiske utehunder, de har sterkt flokkinstinkt og vil helst være med familien sin. De vil ikke nødvendigivs ligge på fanget, men gjerne på gulvet nedforbi sofaen, på gulvet ved siden av sengen om natten osv. De skal også bare røyte en gang i året (på våren) og slippe veldig lite pels utenom røytesesongen. Så da vil jeg ikke si din søster sin hund er en typisk eurasier, om den liker å være ute alene og røyter mye/hele året ;)

Ok :)

Nå er de veldig mye ute eierne også da, iom at de bor på gård, men hunden foretrekker absolutt å ligge ute ja, bortsett fra på natta. (Forøvrig første gårdshunden de har hatt som ikke kan gå løs på gården, da bare vandrer den vekk).

Men må bare rette på en ting, jeg har ikke sakt at min søsters hund røyter hele året. Bare at den har mye pels, og at den røyter. Alt er jo relativt, men for meg som er vant med whippet og dvergpinscherpels, så blir eurasierens pels mye pels.

Ellers syns jeg din beskrivelse av eurasieren passer bra inn på min søsters hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløving av whippet på fjelltur? Jada, min 8-kilos bærer også kløv, men det er ikke så mye i den. :P

Eurasieren kan være litt sær, og ikke nødvendigvis en hund du kan ha løs, så om det er viktig ville jeg droppet den. Om det å gå løs er viktig tenker jeg i hovedsak at det er fint med en hund fra gjeterhundgruppen eller jakhunder som skal jobbe sammen med fører (retrieverene).

Korthåret collie er nevnt, hva med belgisk fårehund? (Tervueren/groenendal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløving av whippet på fjelltur? Jada, min 8-kilos bærer også kløv, men det er ikke så mye i den. :P

TS skriver:

"Av og til blir det også telttur/hyttetur med gutta, og da hadde det vært flott å ha med hunden. Da vil jeg nok ta på en kløv, og det kan bli gåing opptil 6 timer. Å trene hunden med kløv vil jeg såklart gjøre før jeg putter tyngre ting oppi."

I tillegg skriver de at de ikke vil ha en stor hund. Derfor regner jeg ikke med at kløving, og mest mulig vekt oppi kløven, er det aller viktigste ved dette hundeholdet. :)

Vanlig vekt på whippets nå er vel noe mellom 12 og 18 kg, så en trent hund kan jo faktisk bære en del kilo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasieren kan være litt sær, og ikke nødvendigvis en hund du kan ha løs, så om det er viktig ville jeg droppet den.

Tja, har inntrykk av at langt de fleste har eurasieren sin løs på tur, det er ikke en hund man "ikke nødvendigvis kan ha løs", men at det krever mer arbeid med innkorting av radius og trening på innkalling enn den gjengse gjeter eller retriever, det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tabris: Whippet er en liten mulighet, men egentlig en rase vi har avskrevet. Vi "klikker" ikke helt med rasen. Som et ekspriment har vi lånt Gunnar to dager for å se hvordan whippet er, og hvordan det vil være med en hund i leilighet. Siste delen var topp, men som sagt: whippet føltes ikke helt riktig.

@Elisabeth00 og lucy: Jau, whippet utgår. Se svaret til Tabris. Når det gjelder hovedturen så vil det såklart variere en del, men 30-90 minutter er realistisk. Det blir da 1-3 forskjellige ruter kan jeg tenke meg, så ikke det samme om og om igjen.

Når det gjelder innkalling osv; er dette vanskelig å lære en Eurasier til det? Husk at vi er førstegangseiere og har ikke erfaring fra å trene opp hunder. Det er ikke nødvendigvis ballkasting som skal til, men jeg synes det hadde vært fint med en hund som gjerne vil litt mer enn å bare gå en tur. Kan gjerne trene på et eller annet, så kom gjerne med forslag på dette. :)

Ref "streng" oppdragelse: Når jeg snakket med oppdretter av Eurasier sa hun flere ganger at dette er en hund som ikke alltid kan få sin vilje, og en typisk rase som kommer unna med flere ting fordi den er veldig pen. Slike ting som pels stell og neglklipping er ting som skal gjøres, og hva jeg mener med "streng" er at den ikke slipper unna fordi den ikke vil. Sånn ellers vil jeg legge treningen til positiv forsterkning, og ikke type kjefte/slå/sparke når den gjør noe den ikke skal.

Men Eurasier og kos: Er det slik at de ikke er kosete i det hele tatt? Vil jo gjerne ha en hund som av og til vil kose.

@Simira: Kløving er ikke viktig i det hele tatt. Tenker mer at det er en ting som kan være kjekt å lære hunden siden jeg av og til (slettes ikke ofte) drar på telttur med gutta. Av ting som legges i kløven når ferdig opplært har jeg ikke tenkt nøye gjennom, men om den kunne bære maten sin selv hadde det vært flott. Men ikke heng dere opp i kløving, det spiller ikke inn i hverdagslivet per dagsdato.

@Elisabeth00: Stemmer, vil ikke ha STOR hund. Har skjønt at definisjonen av stor hund er forskjellig så jeg kan si at når jeg sier stor hund tenker jeg New foundland, Saint Bernards, irsk fårehund og i de baner. Sånn stor stor hund liksom.

@lucy igjen: Kan du fortelle litt om hva som evt kreves av trening før jeg kan slippe Eurasier løs i parken, og ellers? Jeg legger gjerne ned tid til treningen.

Av andre raser som er blitt nevnt er korthåret collie og her har jeg følgende spørsmål:
Etter å ha sett Dogs 101 om hunden så blir det blant annet sagt at dette er en hund som ikke passer godt i leilighet. Jeg bor midt i Oslo, og har ikke tilgang på noe hage eller slikt. Det sies også at det er en hund som helst skal ha en "jobb", og at hvis den ikke stimuleres godt nok vil den ødelegge alt i heimen. Dette gjør at jeg blir skeptisk til at dette er en rase for oss.

Belgisk fårehund skal jeg sjekke mer. Et raskt søk gjør at jeg finner 4 typer belgiske fårehund og mitt første spørsmål er; hvorfor Malinois? :)

Tusen takk for alle svare folkens, setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke malinois :) De er ofte litt heftigere og mer krevende enn de langhårede. Lakenois får du neppe tak i her til lands og de er gjerne skarpere enn malinoisen igjen.

Groenendael og Tervueren er flotte familehunder i en aktiv familie. Jeg pleier å si at mine var som et Belgisk fåreteppe innendørs, man merker de knapt så lenge de får turene sine. Bortsett fra når man går på do, man går ikke alene på do rundt belgere.

Ute kan de være med på absolutt alt. Jeg har både snørekjørt og kløvet med mine, i tillegg til å trene lydighet og bruks. De er fantastiske all round hunder.

Lengre perioder med bare korte turer har også gått problemfritt.

Bortsett fra Laekenoisen og en terv-tispe jeg passet i et år har jeg bare hatt Groenendael hannhunder, og de røyter mye nøyaktig en gang i året. Sånn ca akkurat når du har meldt de på utstilling :aww: Ellers var det lite som falt av. Mine ble børstet raskt ca hver 14 dag, og det holdt.

Jeg vurderte faktisk whippet som "maskot-hund" når jeg hadde belger, fordi belgere og whippets leker så godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Loke:

Flott utfyllende svar! Hva er forskjellen på Groenendael og Tervueren igjen da, bortsett fra utseende?

Rask børsting hver 14 dag er ingen problem, så dette begynner å høres bra ut :)

Det er det litt delte meninger om. Men etter min mening e gentlig ingenting. Det blir stadig født tervueren i groendael kull, det er "egentlig" samme rase selv om de er delt. De deler standard i alt unntatt farge. Forskjellen ligger i linjene, men det er uansett forskjell innad i en rase etter hvilke linjer oppdretter velger å avle på.

Jeg glemte å komme med en negativ egenskap ( bortsett fra det obviouse : vær nøye på oppdretter, foreldredyrene bør være mentaltestet og helsesjekket ) : mine fikset ikke varme særlig godt. Ble det veldig varmt måtte turene legges til et sted man kan bade. Det er også individuelt selvfølgelig, men jeg har møtt flere belgereiere som har opplevd det samme. Det passet meg utmerket, jeg liker ikke fysiske utskeielser i varmen jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Loke:

Allright, skal sjekke opp rasen. Før jeg evt velger en valp er det en selvfølge å bruke tid på å finne riktig oppdretter og at foreldrene er friske.

Når det gjelder turer i nærheten av vann så passer det faktisk midt i blinken. 2 av de 3 rutene gir tilgang på vann hvor hunden kan ta seg en dukkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Loke:

Allright, skal sjekke opp rasen. Før jeg evt velger en valp er det en selvfølge å bruke tid på å finne riktig oppdretter og at foreldrene er friske.

Når det gjelder turer i nærheten av vann så passer det faktisk midt i blinken. 2 av de 3 rutene gir tilgang på vann hvor hunden kan ta seg en dukkert.

Høres bra ut :D

Mine har elsket å bade. Han siste jeg hadde stakk bare av hvis det var varmt og han luktet vann. Da var ørene lukket til han var lykkelig og våt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha i bakhodet at Dogs101 er laget for litt andre typer hundehold enn det vi har i Norge. Om du spør her på forumet så vil de fleste si at boforhold har relativt lite å si så lenge hunden får det den trenger av tur og aktivisering. Nå kjenner jeg ikke korthårscollien veldig godt, men den er ikke noe heftigere enn belgerne (terv og groenen) tror jeg, og jeg synes alle tre passer din beskrivelse av hundeholdet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...