Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetidstisper på treninger/kurs


roxie88
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er klar over at det kan være et stort problem for noen hannhundeiere at det er løpetisper i nærheten. Men det er kun en brøldel hannhunder som blir SÅ påvirket av løpetid at de ikke kan jobbe når

Chicka fikk løpetid på et av kursene vi var på. Jeg ringte instruktøren og hørte etter om jeg skulle komme og det skulle jeg. Fikk beskjed om å ikke si til noen at hun hadde løpetid, og da han sa de

Oh wow... Dere som får problematiske hannhunder på kurs hvis det er løpetid i nærheten - hvordan er de ellers? Hvordan oppfører de seg på utstillinger og stevner, hvis det er løpetid i nærheten? H

De som holder hundekurs bør i tillegg til å kunne lære hundeeiere å trene hund, ha evner til å kunne tilpasse kurset for vanlige utfordringer i forhold til dette. Hvis instruktøren ikke har kunnskaper til å kunne tilpasse for eksempel en løpetispe på kurset (eller diverse andre ting som også er helt normale utfordringer på et kurs), så burde det være grunn til å kunne få redusert deler eller hele kursavgiften.

Et kurs skal normalt ikke bli ødelagt eller være helt meningsløst for kundene på grunn av vanlige hundegreier. Kjører en hundeskole kurs som ikke egner seg for visse problemstillinger, så er det en ærlig sak - men de bør også skrive det i kursbeskrivelsen, løse problemet eller være imøtekommende for refundere avgiften kunden har betalt da. Alt må vel læres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar selvfølgelig hensyn om man har løpsk tispe med seg, og knyter den eksempel ikke rett oppe i ringen, og man trenger ikke lufte akkurat der man skal trene.

Og alle tisper løper ikke etter kalenderen. Noen er ujamn i syklusen sin, særlig de aller første løpetidene. Vida hadde eksempel ett år løpetid 4 ganger. Dvs at det var ganske så umulig å tilsi når hun skulle løpe det året. Hun var også med på et 5 dagers kurs på Sølen med løpetid, og det var ingen som hadde problemer med det, hverken hunder eller eiere. Hun fikk to løpetider på rappen akkurat den høsten, så det var totalt uventet at hun skulle startet så tidlig igjen, og dobbelt opp.

Og jeg er nok såpass ego at så lenge jeg ikke får igjen pengene mine, så stiller jeg på kurs jeg også med litt ekstra hensyn. :) Som oftest har jeg hatt to hunder, så jeg har kunnet bytte på hvilken hund jeg deltar med, men da ligger jo løpetidtispa i bilen uansett...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med høyløpsk tispe på kadaversøk-kurs. Snakket med kursleder på forhånd med en gang hun startet løpetiden, da jeg ikke ante hun skulle begynne da. (Første løpetid 22 mnd gammel) Tok med bikkja, sa ikke noe til de andre kursdeltagerne, null problem. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treninger er det helt greit og ingen grunn til at de skal holde seg borte. Det er bare noe hannhundene (og en del tisper) må lære seg å ikke bry seg om, så det er fin trening. På kurs syns jeg det bør tas mer hensyn rett og slett fordi jeg da har betalt for å få hjelp til hvordan jeg kan løse problemer eller lære inn spesielle ting, og det er kjedelig om man ikke har gode forutsetninger for å kunne jobbe med akkurat det man har dratt på kurs for å få hjelp til. Jeg har hele resten av året til å trene på å konsentrere seg rundt løpetisper og alle andre forstyrrelser uten å betale mange tusen for det. Hverdagslydighetskurs som går over flere uker blir det litt annerledes, da er jo dette noe av det folk flest syns er utfordrende i hverdagen, så det er kanskje like greit å få hjelp til det også?

Jeg synes dette beskriver akkurat min tanke :-) På kurs har man betalt en del for å få hjelp til noe spesifikt så da er det greit om det tas litt ekstra hensyn slik at man faktisk får utbytte av kurset og ikke kaster penger ut vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt løpetispe med på kurs. Etter avtale med instruktør. Hun ble rett og slett brukt som forstyrrelse under trening av hannhundene…. :ahappy:

Jeg har også vært på helgekurser (UTEN løpetispe) der instruktør har vært klar på at en del av opplæringen/dressuren av hannhundene bestod i å bli så fokusert på oppgaven sin at de ignorerte ev løpetisper i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... vet ikke jeg.. jeg hadde 1 års tid med Strider som total zombie bare det var antydning til tispe i lufta.. jeg klarte ihvertfall ikke å få han til å fokusere (men klarte fint å få han til å hate å dra på trening..), men så udugelig trener er jeg. Jeg skjønner veldig godt at man som hannhund-eier kan bli sykt frustrert av tisper med løpetid, og jeg forstår godt at tispe-eiere ikke vil gå glipp av noe. Men har du tispe, så har hun løpetid 2 ganger i året og det blir med det, har man hannhund er de jo konstant utsatt for den påvirkningen.

Nå chippet jeg Strider i mai, og syntes kanskje ikke at chippen virket så godt, men den virket såpass at Strider kunne trene rundt tisper og kunne jobbe og heller sparte flirtingen til "fritiden". Da Strider var hos dyrlegen nå sist for å fornye chippen, mente dyrlegen at den forrige ikke hadde virket i det hele tatt - og da må jeg bare fastslå at Strider kanskje simpelthen er blitt mer voksen..

Uansett, løpetid er noe herk enten man har hannhund eller tispe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er vanlig å refundere kursavgift til de som får løpetispe. Ingen skal tape penger på sånt. Men å ødelegge kurs ved å møte opp med løpetispe synes jeg er direkte dårlig gjort. De løper ikke så ofte, skulle kurs å løpetid sammenfalle får man ta konsekvensen av dette og utsette kurset. Her i området er heldigvis det stort sett vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt løpetispe med på kurs. Etter avtale med instruktør. Hun ble rett og slett brukt som forstyrrelse under trening av hannhundene. :ahappy:

Jeg har også vært på helgekurser (UTEN løpetispe) der instruktør har vært klar på at en del av opplæringen/dressuren av hannhundene bestod i å bli så fokusert på oppgaven sin at de ignorerte ev løpetisper i området.

Jeg trener på slike ting på trening og slikt. men om jeg melder på kurs for å få hjelp til en eksakt ting slik som metallapport, neseprøve og innkalling med dekk som jeg ville ha fokus på sist kurs så er ikke jeg villig til å kaste bort tiden eller pengene til å trene på løpetisper... Jeg har instruktøren der akkurat den kurshelgen nemlig, så da vil jeg ha innspill og hjelp til det jeg trenger en instruktør til :-) Løpetisper kan jeg trene på resten av året.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er vanlig å refundere kursavgift til de som får løpetispe. Ingen skal tape penger på sånt. Men å ødelegge kurs ved å møte opp med løpetispe synes jeg er direkte dårlig gjort. De løper ikke så ofte, skulle kurs å løpetid sammenfalle får man ta konsekvensen av dette og utsette kurset. Her i området er heldigvis det stort sett vanlig praksis.

Hvis jeg har meldt på et helge- eller ukeskurs som kommer en gang i året med overnattig og mat til 4000kr, så er ikke det penger jeg lar gå bare fordi bikkja har fått uanmeldt løpetid. Folk får kalle det så respektløst de bare vil, viser man hensyn, ser ann situasjonen og er innstilt på å få til noe med hunden sin, så går det som oftest bra. Som hannhundeier er det noe vi også må være innstilt på å kunne møte, jeg gleder meg til unghundalderen! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på slike ting på trening og slikt. men om jeg melder på kurs for å få hjelp til en eksakt ting slik som metallapport, neseprøve og innkalling med dekk som jeg ville ha fokus på sist kurs så er ikke jeg villig til å kaste bort tiden eller pengene til å trene på løpetisper... Jeg har instruktøren der akkurat den kurshelgen nemlig, så da vil jeg ha innspill og hjelp til det jeg trenger en instruktør til :-) Løpetisper kan jeg trene på resten av året.

Men instruktøren er den som har lagt opp kurset :P

Og jeg tilbød meg å holde meg hjemme….men fikk beskjed om å komme fordi instruktør ønsket MAKS forstyrrelse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er vanlig å refundere kursavgift til de som får løpetispe. Ingen skal tape penger på sånt. Men å ødelegge kurs ved å møte opp med løpetispe synes jeg er direkte dårlig gjort. De løper ikke så ofte, skulle kurs å løpetid sammenfalle får man ta konsekvensen av dette og utsette kurset. Her i området er heldigvis det stort sett vanlig praksis.

På mange kurs er det tillatt med løpetidstisper, og da får man ikke refundert noe som helst om man velger å bli hjemme. Er det da rettferdig at en tispeeier skal bli hjemme?

Det er heller ikke sånn at det nødvendigvis er så mange kurs å delta på. For oss nå, så hadde det vært dette kurset, eller å vente 6 mnd på kurs. Vi trenger nybegynnerkurs nå, så hadde hun fått løpetid, så hadde vi ikke droppet, med mindre det ikke var lov med løpetid på kurset.

Man kan jo like gjerne si at velger man å kjøpe hannhund, så får man ta konsekvensen av dette, og tåle at det kommer løpetidstisper på kurs ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men instruktøren er den som har lagt opp kurset :P

Og jeg tilbød meg å holde meg hjemme.men fikk beskjed om å komme fordi instruktør ønsket MAKS forstyrrelse :lol:

Jeg har ikke problemer med at løpetisper er på kurset så lenge man bruker hue og prøver å ta hensyn ;) Og på innlæring eller de tingene jeg trengte hjelp med så trenger vi absolutt ikke mer forstyrrelse nettopp fordi oppgaven i seg selv var krevende nok for hunden. Men dette var et lpkurs og instruktøren legger nok opp det som passer den enkelte vil jeg tro. hehe!

men når jeg melder på kurs så har jeg en målsetting med hva jeg vil trene på og oppnå med kurset ;) Trene på løpetisper er ikke en av de tingene jeg ønsker å bruke tiden på når jeg går kurs. hehe!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, argumentet for at hanner er bedre konkurransehunder enn tisper er som regel at tisper har løpetid noen ganger i året, men løpetid er åpenbart et større problem for hannhund(eiere) enn det er for tispe(eiere) :P

Som tispeeier betaler jeg og for å lære spesifike ting, akkurat som hannhundeiere gjør. Mine tisper har/er fullt trenbare også under løpetiden, ergo er ikke hormoner ett problem for oss. Hvorfor skal jeg tape penger og instruktørtid fordi at hannhundeiere ikke fikser å jobbe med sine hunder? Hvorfor er det hensynsløst å gå på kurs med ei løpetispe, men ikke med en kjønnsfrosk av en hannhund?

Jeg har aldri tenkt på at løpetisper har vært et problem når jeg har gått kurs med mine hanner. Det har ikke vært et problem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du ikke ser problemet, men du skaper det for andre. Jeg er ikke på (helge)kurs for å lære hunden min å oppføre seg rundt andre hunder. Jeg er der for å få hjelp av instruktør til spesielle ting, og det er kjedelig om jeg ikke får vist og hjelp til noe av det jeg har betalt for. Tispeeier har hunden det gjelder og kan velge å ikke melde på når løpetid er venta eller selge plassen om løpetid dukker opp uventa. Hannhundeier vet ingen ting før de står der og ikke får det de hadde forventa ut av kurset.

Nå går det jo an å legge til rette og trene løpetispa et litt annet sted osv da, så det trenger ikke bety at løpetisper ikke kan komme på helgekurs i det hele tatt. Men jeg mener det er dårlig gjort å ødelegge for andre på sånn type kurs. Sporkurs f.eks. har det jo ingen ting å si for, for da går de ikke oppå hverandre uansett. Treninger og kurs som går over mange uker blir også noe annet. Der er det bare fint å trene på det.

Det sakt, så har begge mine blitt trent til å jobbe rundt løpetisper fra før og kan fint ligge i fellesdekk med løpetisper og trene lydighet rundt dem, så for de hundene jeg har nå, så har det ikke så mye å si. Jeg ville fått utbytte av kurset uansett, men det er det ikke alle som ville, så jeg snakker mer generelt her nå.

Om jeg skaper problemer ved å delta med min løpetispe på et helgekurs, så syns jeg hannhund eiere bør ta et realt oppgjør meg seg selv. Jeg har hannhund selv jeg - gått på flere kurs med ham, jeg tror vi til nå har vært på 5-6 kurs, å kun ett av kursene har det ikke vært løpetid på..... Så nei - jeg hverken ser, eller føler jeg lager ett problem. Men jeg forventer at hundene mine jobber uavhengig av forstyrrelser jeg...

Jeg var på AG kurs for noen uker siden, med en 19 mnd gammel hormonell hannhund - der var det to løpetisper, de utgjorde ikke noe problem de - de med ukontrollerte bikkjer derimot....... DET ble ett problem. Folk med ukontrollerte bikkjer de brukte 15 minutter på å fange inn igjen...

Morsomt, argumentet for at hanner er bedre konkurransehunder enn tisper er som regel at tisper har løpetid noen ganger i året, men løpetid er åpenbart et større problem for hannhund(eiere) enn det er for tispe(eiere) :P

Som tispeeier betaler jeg og for å lære spesifike ting, akkurat som hannhundeiere gjør. Mine tisper har/er fullt trenbare også under løpetiden, ergo er ikke hormoner ett problem for oss. Hvorfor skal jeg tape penger og instruktørtid fordi at hannhundeiere ikke fikser å jobbe med sine hunder? Hvorfor er det hensynsløst å gå på kurs med ei løpetispe, men ikke med en kjønnsfrosk av en hannhund?

Jeg har aldri tenkt på at løpetisper har vært et problem når jeg har gått kurs med mine hanner. Det har ikke vært et problem heller.

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er vanlig å refundere kursavgift til de som får løpetispe. Ingen skal tape penger på sånt.

Jo, arrangøren taper penger på dette. Er det noen som virkelig er uskyldige når det kommer til valg av kjønnet til hunden folk kjøper så er det kursarrangørene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det skal gjøres så svart/hvitt, det eneste jeg ber om et hensyn.

Man vet jo selv hvordan hannhunden sin takler løpetid og da syntes jeg man selv skal kunne velge å møte opp på kurs med løpetispe.

Jeg vet ikke hvordan Tetris blir i den sammenhengen, men jeg skal jobbe på trening for at det ikke skal være noe problem overhodet. Men om jeg har en periode der han er helt borte, så ønsker ikke jeg å kaste bort penger.

Får man da beskjed noen dager før så har man for det første mulighet til å selge plassen, for det andre kanskje også mulighet til å avbestille overnatting.

Og igjen spesifiserer jeg at jeg tenker på LP lignende kurs, da det er det som er aktuelt for meg.

Evt spor og rundering gjøres vel en og en og på litt forskjellige plasser slik at det ikke vil ha store påvirkning om det er en løpetispe der. Jeg bare synser altså ettersom jeg aldri har vært på et slikt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det gjør noe at folk har med løpetisper på kurs, treninger eller stevner. Det er bare noe vi må forholde oss til. Men jeg syns det er hyggelig om de som har løpetisper da kan ta enkelte hensyn, som at de ikke setter tispa rett ved siden av en hannhund som tydelig blir litt tullerusk, akkurat som jeg forventer av meg selv at jeg kan holde min hormonfrosk av en hannhund unna tispa som har løpetid så hun slipper å bli overfalt.

Jeg har lært meg etter noen år med hannhund nå at løpetisper møter du over alt uansett, så det er likegreit å få det inn som en naturlig del av kurs og treningshverdagen.

Joda, jeg skjønner det med at kurs koster penger osv, og at det føles bortkastet hvis du bare må trene på kontakt et helt kurs, og jeg skjønner også at andre også kanskje har høyere mål enn meg om hva man skal oppnå med et kurs, men for meg personlig så gjelder det at jeg har en hund som uansett har gode dager og dårlige dager, og det hadde det vært helt naturlig for meg å tilpasse målene for et kurs til. Så da velger jeg bare å se på nærværet av en løpetispe og evt følger av det som en sånn "dårlig dag" og legger opp deretter.

Det skal sies at jeg har en hannhund som potensiellt kunne vært (og var da han var yngre) en hund som jeg fikk null kontakt med bare det kom en liten eim av løpetid hans veg. Jeg er sjeleglad for at jeg har trent mye rundt løpetisper gjennom store deler av hans liv, for vi kan faktisk gå på treninger og kurs (og utstillinger/konkurranser) uten at en løpetispe ødelegger utbyttet av det (det kan skje fortsatt, men som regel ikke). Kan hende vi trenger litt lenger tid med oppvarming, men som regel får vi normalt utbytte av treningern.

Men det har vi altså trent mye for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har hatt hannhund hele mitt aktive hundeliv, to av disse har vært brukt i avl og jeg har allikevel aldri noensinne tenkt tanken at tisper med løpetid har ødelagt på trening eller kurs. DET er en ting mine hanner lærer å forholde seg til - enkelt og greit. Tisper med løpetid er ett større problem for hannhundEIERE enn for hannhunden og det blir lett en skikkelig dårlig unnskyldning for at hundefører ikke lykkes.

Jeg er for at løpetisper får være med på alt på lik linje som hannhunder - enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klubben jeg trener er løpetisper velkommen på lp trening, og videregående og fellestrening i ag. På nybeg ag trening får de ikke delta. Et kurs som ekskluderer løpetisper hadde ikke jeg meldt meg på med tispen min, hun er ung og har enda ikke fått sin første løpetid. Ergo vet ikke jeg om den kommer om 3 uker eller om 2 mnd.

Løpetisper tillates jo på ag konkkurranser, utstilling og i elite lp, så det er jo absolutt det noe som er aktuelt å trene på dersom man opplever det som en forstyrrelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det kan være et stort problem for noen hannhundeiere at det er løpetisper i nærheten. Men det er kun en brøldel hannhunder som blir SÅ påvirket av løpetid at de ikke kan jobbe når det er løpetid i en bil 100 meter unna/på en annen del av banen. Jeg har følt på meg hvor ille det er når øynene til bikkja bare ruller i skallen… det er frustrerende, men man kan liksom ikke nekte løpetisper å delta på kurs av den grunn. Det ville blitt er stort økonomisk tap for eier (eller instruktør).

På kursene mine tilpasser jeg slik at hannhunder får gå før løpetisper, at løpetispene trener på en litt annen del av banen og at de holdes unna banen når hannhundene trener (hvis hannhundeier ikke ønsker forstyrrelsen selvfølgelig). Det har alltid gått fint, selv for de som har trodd at hunden ikke skulle klare det. Det er rett og slett instruktørens oppgave å være med å finne ut hvordan man kan få hunden til å fungere, og det går som regel veldig fint. Jeg refunderer ikke kursavgiften pga noe så normalt som løpetid.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på et par kurs med løpetispe. Det har ikke vært noe problem overhodet.
Man sørger for at bikkja ikke tisser over alt, og lar ikke hundene være oppå hverandre, og kanskje ikke minst; man annonserer det ikke til alle og vips, så er det ikke et problem.
En dame jeg var på kurs med en gang hadde hannhunden sin liggende ved siden av tispa mi i en av pausene. Da spurte hun som underviste om det var noen løpetisper her, for hun hadde glemt å fortelle at det var en grei regel å ha på truse på de som blødde (vi var i hall). Jeg tenkte ikke noe over det da jeg kom, men meldte i fra at jeg hadde løpetispe, og tok med truse dagen etter. Plutselig måtte damen ved siden av meg flytte seg, for hannhunden hennes ble helt gal rundt løpetisper; visstnok. Nuvel, han lå nå akkurat å sov ved siden av a, og jobba som en helt da vi dreiv med det vi kom for å gjøre; trene, så jeg veit nå ikke heeeeelt det, men ok.

Ellers enig i det som blir skrevet ang trening/kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...