Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetidstisper på treninger/kurs


roxie88
 Share

Recommended Posts

Mulig det ligger lignende tråder her fra før men fant ikke i min søken - link gjerne hvis det finnes fra før :)

Jeg er med på lydighetskurs og de to siste gangen har det vært med tisper med løpetid. Veldig slitsomt for hannhundeiere som oppnår null eller lite kontakt med bikkjene selv om de jobber på hver sin side av parkeringsplassen :lol: Dette fikk meg til å tenke litt; er det vanlig at folk har med tispene med løpetid på ting? På kurs og treninger og stevner osv? :) For meg var det jo fin trening å få øvd på å få valpis på 6 mnd til å fokusere på meg selv om han hadde mest lyst til å pipe og løpe bort til det som plutselig ble drømmedama hans :lol: Men tror nok det var flere unghannhundeiere som reiv seg i håret over at bikkja plutselig ikke virka og bare sikla over damene sånn: :drool:

Men ja er det vanlig å ha de med på ting? :) Eller bruker dere å la de være hjemme fra kurs og treninger når de har løpetid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er klar over at det kan være et stort problem for noen hannhundeiere at det er løpetisper i nærheten. Men det er kun en brøldel hannhunder som blir SÅ påvirket av løpetid at de ikke kan jobbe når

Chicka fikk løpetid på et av kursene vi var på. Jeg ringte instruktøren og hørte etter om jeg skulle komme og det skulle jeg. Fikk beskjed om å ikke si til noen at hun hadde løpetid, og da han sa de

Oh wow... Dere som får problematiske hannhunder på kurs hvis det er løpetid i nærheten - hvordan er de ellers? Hvordan oppfører de seg på utstillinger og stevner, hvis det er løpetid i nærheten? H

Syntes det er kjempeflott at folk møter opp med løpetisper på treninger. Det gir oss hannhundeeiere en mulighet til å trene og jobbe med hundene våre med en potensielt svært vanskelig forstyrrelse.

På kurs vet jeg ikke helt hva jeg skal mene, men syntes kanskje man ihvertfall kan sjekke med de andre kursdeltakerne at det går greit. Kjempekjipt å betale masse penger for et kurs der man ikke oppnår kontakt med hunden sin.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Treninger er det helt greit og ingen grunn til at de skal holde seg borte. Det er bare noe hannhundene (og en del tisper) må lære seg å ikke bry seg om, så det er fin trening. På kurs syns jeg det bør tas mer hensyn rett og slett fordi jeg da har betalt for å få hjelp til hvordan jeg kan løse problemer eller lære inn spesielle ting, og det er kjedelig om man ikke har gode forutsetninger for å kunne jobbe med akkurat det man har dratt på kurs for å få hjelp til. Jeg har hele resten av året til å trene på å konsentrere seg rundt løpetisper og alle andre forstyrrelser uten å betale mange tusen for det. Hverdagslydighetskurs som går over flere uker blir det litt annerledes, da er jo dette noe av det folk flest syns er utfordrende i hverdagen, så det er kanskje like greit å få hjelp til det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke tatt med meg min tispe på treninger da hun hadde løpetid. Nå er hun min første tispe, og jeg er litt ekstra hønemor, og tenker at jeg trenger jo ikke oppsøke plasser hvor hun kan risikere å bli parret om man ikke passer på konstant, eller noe uventet skjer.. I tillegg kjenner jeg til den fortvilte følelsen av å ha en hannhund som helst står på to og blir helt mongo i nærheten av løpetisper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg tisper då, men einaste eg syns ein bør vere obs på, er spesielt på kurs. Kan tenke meg det er kjedeleg om ein har meldt seg på eit kurs til ein tusenlapp eller fleire, og knapt klarar å få kontakt med bikkja si.
Om ein tispeeigar derimot MÅ ha med ei løpsk tispe på kurs, så bør eigar ta hensyn, og gjerne gi beskjed til kurshaldar så dei er klar over det.

Men på trening burde det gå greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kurs med hannhunden hvor det var løpetisper! Gikk en gang i uka, men store deler av kurset gikk til å hente inn bikkja som løp til løpetispa gang på gang! Når man har 5-10 min x 3-4 er det veldig kjedelig å bruke de på å hente inn bikkja gang på gang! Heldigvis lærte jeg noe og det trener vi pp i ettertid, men det har dukket opp problemer jeg kunne fått svar på der, men da kom vi aldri så langt at vi fant ut at det var et problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kun tisper og har de med på treninger uten om når de har stå dagene sine..Jeg har også faktisk tatt de med på kurs med løpetid,men sagt ifra til instruktøren.Like kjedelig for meg og tape 3000-4000 kr pga at tispa mi får løpetid akkurat når kurset er(man melder seg jo på en god stund i forveien) som det er for hannhund eiere som ikke får kontakt med bikkja si :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med tispa på kurs uansett, så respektløs er jeg :P Hun er et mareritt under løpetiden, så noe av vår trening er akkurat det samme som hannhundeiernes - få kontakt, uansett. Med det billige kreket som nærmest rygger slufsa si i tryne på alt av andre hunder, er det et problem jeg enda ikke har klart å knekke... Lar henne dog ikke gå bort til andre, tisse i nærheten av treningsområde, eller oppholde seg innenfor samme areal utenom aktiv trening, samt plasserer vi oss strategisk under øktene. Hvis noen klager, så flytter vi oss. Hvis man skal trene aktivt med hund, så må selv hannhundene lære seg å ignorere slikt. Ser jo selvfølgelig ann type kurs og situasjon. Som nevnt over, så har også jeg betalt for kurset, og med ei tispe som løper uregelmessig, så kan jeg dessverre ikke gjøre noe med det, med mindre jeg får flytte kurs kostnadsfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt frustrasjonen, og har selv en hannhund som frem til han ble tre-fire år var fryktelig vanskelig å få til å fokusere på treninger med løpske tisper. Samtidig er det fryktelig god trening å trene med løpetisper inærheten.

Men når det er sagt ville jeg aldri i verden betalt 2-3 000 kroner for et kurs med tispa mi, for så å måtte bli hjemme uten å få refundert pengene fordi hun tilfeldigvis fikk løpetid før eller senere enn antatt. Melder man seg på kurs er det en viss risiko for at det vil være ei tispe som har, snart skal ha, eller nylig har hatt løpetid der. Skal man være sikker på å unngå det må man rett og slett ta privattimer fremfor å melde seg på kurs.

Når det kommer til treninger spør jeg instruktør/andre deltagere hva de synes om at jeg tar med løpetispe. Er det ikke ønskelig, blir jeg heller hjemme og finner på noe annet å gjøre den kvelden. Så er vi isåfall tilbake på treninger et par-tre uker senere.

Edit: Men selvføgelig tar man hensyn når man har løpsk tispe, enten det er på kurs, trening eller konkurranse. Akkurat det er en selvfølge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka fikk løpetid på et av kursene vi var på.

Jeg ringte instruktøren og hørte etter om jeg skulle komme og det skulle jeg.

Fikk beskjed om å ikke si til noen at hun hadde løpetid, og da han sa det på slutten var det flere som både overrasket og stolte over hannen sin.

Alle oppførte seg fint, et par var litt mer surrete, men instruktøren mente at hadde eierene fått vite det fra begynnelsen så hadde sikkert hannene blitt verre pga kroppsspråket til eier.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viktigste er å ta hensyn, altså tar man kontakt med kursholder og hører om det er greit.

Det koster ikke mer enn et minutt og skrive en slik mail så det kan man i det minste koste på seg.

I tillegg mener jeg det er forskjell på kurs som går over 8 uker, for tispa har jo ikke løpetid hver gang så da får man faktisk trent noe.

Helgekurs blir noe litt annet, ofte reiser man også et lite stykke for å delta på slike og da er det skikkelig nedtur om hele helgen er "ødelagt". Er man forberedt, feks får beskjed i forkant så kan man evt velge å ikke reise på kurs. Da sparer man reiseutgifter og kanskje tilogmed opphold dersom man har booket hytte eller hotell med mulighet for avbestilling.

Da kan man vurdere hvorvidt hunden vil fungere nok, det er jo forskjell på hanner og den treningen de har fått tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hos oss kommer folk med løpetisper på helgekurs. De får ikke refundert kurspengene om tispa har løpetid. Hannhundeieren får heller ikke tilbake kurspengene om det er en tispe med løpetid med på kurset. Det er jo min jobb som instruktør å sørge for at deltagere når målene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treninger er det helt greit og ingen grunn til at de skal holde seg borte. Det er bare noe hannhundene (og en del tisper) må lære seg å ikke bry seg om, så det er fin trening. På kurs syns jeg det bør tas mer hensyn rett og slett fordi jeg da har betalt for å få hjelp til hvordan jeg kan løse problemer eller lære inn spesielle ting, og det er kjedelig om man ikke har gode forutsetninger for å kunne jobbe med akkurat det man har dratt på kurs for å få hjelp til. Jeg har hele resten av året til å trene på å konsentrere seg rundt løpetisper og alle andre forstyrrelser uten å betale mange tusen for det. Hverdagslydighetskurs som går over flere uker blir det litt annerledes, da er jo dette noe av det folk flest syns er utfordrende i hverdagen, så det er kanskje like greit å få hjelp til det også?

Men de med løpetispe har jo også betalt for kurset, så jeg ser ikke helt logikken i det du skriver for å være ærlig.

Jeg har både hanner og tisper jeg - har hatt løpske tisper med på kurs/trening - har hatt hannhund som har måttet tåle å gå på kurs/trening med løpetisper. Ser ikke problemet jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de med løpetispe har jo også betalt for kurset, så jeg ser ikke helt logikken i det du skriver for å være ærlig.

Jeg har både hanner og tisper jeg - har hatt løpske tisper med på kurs/trening - har hatt hannhund som har måttet tåle å gå på kurs/trening med løpetisper. Ser ikke problemet jeg! :)

Som tispeeier har man som regel en viss formening om når løpetiden kommer, dermed kan man jo planlegge utifra det.

Og Therese mener jo bare at det skal taes mer hensyn, jeg har jo gitt eksempler på hva jeg mener å ta hensyn er.

Det er blant annet å gi beskjed slik at hannhundeiere kan ta stilling til hva dem selv ønsker å gjøre.

Det andre er jo å ta hensyn på selve kurset, ikke lufte hunden på kursplassen, ha den i bilen utenom sine økter osv.

Bare for å få klarhet så tenker jeg på feks lydighetskurs, utstillingskurs blir jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men de med løpetispe har jo også betalt for kurset, så jeg ser ikke helt logikken i det du skriver for å være ærlig.

Jeg har både hanner og tisper jeg - har hatt løpske tisper med på kurs/trening - har hatt hannhund som har måttet tåle å gå på kurs/trening med løpetisper. Ser ikke problemet jeg! :)

Mulig du ikke ser problemet, men du skaper det for andre. Jeg er ikke på (helge)kurs for å lære hunden min å oppføre seg rundt andre hunder. Jeg er der for å få hjelp av instruktør til spesielle ting, og det er kjedelig om jeg ikke får vist og hjelp til noe av det jeg har betalt for. Tispeeier har hunden det gjelder og kan velge å ikke melde på når løpetid er venta eller selge plassen om løpetid dukker opp uventa. Hannhundeier vet ingen ting før de står der og ikke får det de hadde forventa ut av kurset.

Nå går det jo an å legge til rette og trene løpetispa et litt annet sted osv da, så det trenger ikke bety at løpetisper ikke kan komme på helgekurs i det hele tatt. Men jeg mener det er dårlig gjort å ødelegge for andre på sånn type kurs. Sporkurs f.eks. har det jo ingen ting å si for, for da går de ikke oppå hverandre uansett. Treninger og kurs som går over mange uker blir også noe annet. Der er det bare fint å trene på det.

Det sakt, så har begge mine blitt trent til å jobbe rundt løpetisper fra før og kan fint ligge i fellesdekk med løpetisper og trene lydighet rundt dem, så for de hundene jeg har nå, så har det ikke så mye å si. Jeg ville fått utbytte av kurset uansett, men det er det ikke alle som ville, så jeg snakker mer generelt her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det snakk om ti deltagere m/hund hvor man hadde 5-10 minutter for å gå gjennom en AG bane, hadde løpetispene f.eks vært utenfor området, eller vært i et bur så hadde det kanskje gått bedre, men de var kun bundet fast eller holdt fast av eier på sidelinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det snakk om ti deltagere m/hund hvor man hadde 5-10 minutter for å gå gjennom en AG bane, hadde løpetispene f.eks vært utenfor området, eller vært i et bur så hadde det kanskje gått bedre, men de var kun bundet fast eller holdt fast av eier på sidelinjen.

Det der er håndtering av problematikken som jeg syns ikke er bra.. Hadde alle vært i bilen ellernoe hadde jo neppe problemet vært så stort til tross for at det var løpetisper der. Som Gråtass sier så er det jo instruktøren sitt ansvar at alle får noe ut av kurset!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tispeeier har man som regel en viss formening om når løpetiden kommer, dermed kan man jo planlegge utifra det.

For noen er det sikkert veldig enkelt, men om en har en ung hund med ekstremt sjeldne løpetider, så er ikke det så lett å vite. :)

Enig med Therese, på helge/etukeskurs kan man la løpske tisper bli hjemme, mens på treninger og en kveld i uka kurs har de all rett til å delta.

Men en får ikke refundert kursavgifta om en (av nestekjærlighet til andre) velger å bli hjemme...
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. Men synes det er greit at de er med på kurs. Dog må det være lagt opp til det og eier må legge opp til det og ta ansvar.. ikke tisse på området, men et stykke utenfor, ha på truse når de er inne på plassen el.l. Og selvfølgelig ligge i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. Men synes det er greit at de er med på kurs. Dog må det være lagt opp til det og eier må legge opp til det og ta ansvar.. ikke tisse på området, men et stykke utenfor, ha på truse når de er inne på plassen el.l. Og selvfølgelig ligge i bilen.

Enig i det over her, men syntes også det skal gies beskjed på forhånd slik at hannhundeier kan velge om de vil møte opp eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...