Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store, lille spørsmålstråden om LP


Tabris
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

 

Var det ikke norsk brukshundsports forbund som styra den regelendringa?

Publiseringen av regelverket jeg snakker om, beklager om ikke det var tydelig nok. :)

Regelendringene var gjort lenge før årsskiftet sånn som jeg forsto på nkk-damen, men de kom ikke ut før i slutten av januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 304
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ting jeg stusser på "Føreren skal ha hunden på venstre side under og mellom øvelsene. Dersom det er en fysisk grunn eller et handikap til stede, kan føreren ha hunden på høyre side under og mellom

Maria Brandel - håller lydnadssporten på att ta död på sig själv?

Fra LP Norges FB-side: SHK har hatt møte. Klasse 1, 2 og 3 innføres fra 01.01.17 og elite (FCI klasse 3) fra 01.01.16

Posted Images

Og med det så vinker jeg farvel til Talli sin siste 1.premie i Elite. 

Hun blir 9 år til våren og akkurat begynt få ordentlig trygghet i øvelser (selv etter katastrofen på Drammen, men det tels ikke :P ) og jeg kjenner at jeg sliter litt med å motivere meg til å begynne på helt nye øvelser når hun har brukt 1 år på å bli trygg i de som er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anette skrev:

Jeg synes det er pjuck fordi jeg har forberedt meg mot nytt program. Men men. Kanskje bruks først da, :)

 

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

 

 

Men om du har kjørt inn nytt program så går det jo helt fint å starte i kl.1 og t.o.m kl.2? Da skal jo ikke det være store problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med at de ikke har endret reglene enda. Da rekker jeg kanskje å starte før nye regler trer i kraft. Og kanskje man får bedre tid på seg til å jobbe inn de nye momentene... 

Men jeg leser nå på LP1 reglene og øvelsene. Under lineføring står det ikke noe i beskrivelsen at det skal være blikkontakt gjennom hele øvelsen. Men under vudering skal det tas med i vurderingen. 
Vil det si at hunden helst skal ha blikkontakt hele tiden? Eller søke blikkontakt jevnlig? 

Etter papillonen som ikke var interessert i å trene på det så har jeg fått litt skrekken for akkurat det, men vet jo at det vil gå lettere med en som faktisk VIL jobbe for belønningene :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Veldig fornøyd med at de ikke har endret reglene enda. Da rekker jeg kanskje å starte før nye regler trer i kraft. Og kanskje man får bedre tid på seg til å jobbe inn de nye momentene... 

Men jeg leser nå på LP1 reglene og øvelsene. Under lineføring står det ikke noe i beskrivelsen at det skal være blikkontakt gjennom hele øvelsen. Men under vudering skal det tas med i vurderingen. 
Vil det si at hunden helst skal ha blikkontakt hele tiden? Eller søke blikkontakt jevnlig? 

Etter papillonen som ikke var interessert i å trene på det så har jeg fått litt skrekken for akkurat det, men vet jo at det vil gå lettere med en som faktisk VIL jobbe for belønningene :P

 

Hunden trenger faktisk ikke ha blikkontakt så lenge den holder korrekt posisjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Veldig fornøyd med at de ikke har endret reglene enda. Da rekker jeg kanskje å starte før nye regler trer i kraft. Og kanskje man får bedre tid på seg til å jobbe inn de nye momentene... 

Men jeg leser nå på LP1 reglene og øvelsene. Under lineføring står det ikke noe i beskrivelsen at det skal være blikkontakt gjennom hele øvelsen. Men under vudering skal det tas med i vurderingen. 
Vil det si at hunden helst skal ha blikkontakt hele tiden? Eller søke blikkontakt jevnlig? 

Etter papillonen som ikke var interessert i å trene på det så har jeg fått litt skrekken for akkurat det, men vet jo at det vil gå lettere med en som faktisk VIL jobbe for belønningene :P

 

De fleste går i posisjon med hodet rettet oppover, men trenger ikke ha blikkontakt. Planen min er å lære min valp å se på overkroppen min, ikke øynene mine. Trente inn blikkontakt på fireåringen min, og han kan dras ut av posisjon bare eg flytter på hodet. Veldig upraktisk siden det er greit å se hvor en går. Det ser også penere ut når føreren ikke nistirrer på hunden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hunden trenger faktisk ikke ha blikkontakt så lenge den holder korrekt posisjon :) 

 

38 minutter siden, Ingidano skrev:

De fleste går i posisjon med hodet rettet oppover, men trenger ikke ha blikkontakt. Planen min er å lære min valp å se på overkroppen min, ikke øynene mine. Trente inn blikkontakt på fireåringen min, og han kan dras ut av posisjon bare eg flytter på hodet. Veldig upraktisk siden det er greit å se hvor en går. Det ser også penere ut når føreren ikke nistirrer på hunden. 
 

Så ut fra dette så skal de være oppmerksomme, men ikke avhengige av blikkontakt. Altså skal han se på meg uten at jeg trenger å se ned på ham hele tiden? 
Tror jeg starter med "på plass" jeg for å få den skikkelig inn :P Nå setter han seg med hodet vendt mot meg, men ved siden av meg på ca rette sted. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *Kat84* skrev:

 

Så ut fra dette så skal de være oppmerksomme, men ikke avhengige av blikkontakt. Altså skal han se på meg uten at jeg trenger å se ned på ham hele tiden? 
Tror jeg starter med "på plass" jeg for å få den skikkelig inn :P Nå setter han seg med hodet vendt mot meg, men ved siden av meg på ca rette sted. ;) 

 

Ja, du bør helst se den veien du går hele tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingidano skrev:

Ja, du bør helst se den veien du går hele tiden :) 

Hadde vært typisk meg å gå rett på noe, så det er nok det beste ja :D

At Sjef holder fokus underveis kommer etterhvert som han skjønner hva som kommer når og hva som er forventet i forhold til hver enkelt øvelse, så det tar jeg med ro. Han er i hvert fall samarbeidsvillig i motsetning til den lille franskmannen min ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 timer siden, *Kat84* skrev:

 

Så ut fra dette så skal de være oppmerksomme, men ikke avhengige av blikkontakt. Altså skal han se på meg uten at jeg trenger å se ned på ham hele tiden? 
Tror jeg starter med "på plass" jeg for å få den skikkelig inn :P Nå setter han seg med hodet vendt mot meg, men ved siden av meg på ca rette sted. ;) 

 

Riktig :) Hunden trenger ikke se deg i øynene, men den skal hele tiden være oppmerksom på deg og i rett posisjon. Jeg er ikke så nøye med at de skal se meg i øynene (jeg ser ikke ned uansett), men de skal se mot meg (og opp mot ansiktet). Reglene sier ingen ting om at hunden må se på deg i det hele tatt, men jeg ser ekstremt få hunder som faktisk holder fokus på eier hele tiden om den ikke ser på eier, så jeg vil egentlig sette det som et krav at hunden ser på eier. Men dere skal ikke gå å stirre hverandre i senk (du skal se opp og fram).

Jeg starter motsatt. Jeg starter med kontakt og begynner ikke på fri ved fot før kontakten er god. Det er ingen selvfølge at han vil skjønne av seg selv at han skal se på deg hele tida uten å se bort på alt det andre som skjer rundt dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sat Nov 07 2015 18:50:25 GMT+0100, Snusmumrikk skrev:

 

Vi trener på kontakt. Og fri ved fot venger jeg litt med. Vil ha på plass kommandoen inne siden det er utgangsstillingen. Grunnleggende først :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er det teit å velge stå som utgangsstilling? Har lyst til å bruke stå, men siden jeg etter en drøss youtubevideoer ikke har sett en eneste ekvipasje bruke det, lurer jeg på om det er mange gode grunner for å ikke gjøre det? Han kan dekk fra stå, og han kan stå og vente før hopp over hinder. Vi driver med rally også, og jeg har ikke lyst til å diske der fordi han setter seg en gang for mye, så stå hadde passet oss fint :) Vi har ingen ambisjoner om å starte høye lp-klasser, bare teste ut klasse 1 for gøy :)

Et spørsmål til: Jeg tenkte å bruke "på plass" som "kom deg i utgangsstilling uansett hvor du er", så jeg kan bruke det som innkallingsord også. Men jeg mener å ha lest noe om at det kan gi dobbeltkommando? Er det hvis man sier "pååååå ...plass" i så fall? Sånn at det går bra så lenge man sier ordene i normal hastighet? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Thea skrev:

Er det teit å velge stå som utgangsstilling? Har lyst til å bruke stå, men siden jeg etter en drøss youtubevideoer ikke har sett en eneste ekvipasje bruke det, lurer jeg på om det er mange gode grunner for å ikke gjøre det? Han kan dekk fra stå, og han kan stå og vente før hopp over hinder. Vi driver med rally også, og jeg har ikke lyst til å diske der fordi han setter seg en gang for mye, så stå hadde passet oss fint :) Vi har ingen ambisjoner om å starte høye lp-klasser, bare teste ut klasse 1 for gøy :)

Et spørsmål til: Jeg tenkte å bruke "på plass" som "kom deg i utgangsstilling uansett hvor du er", så jeg kan bruke det som innkallingsord også. Men jeg mener å ha lest noe om at det kan gi dobbeltkommando? Er det hvis man sier "pååååå ...plass" i så fall? Sånn at det går bra så lenge man sier ordene i normal hastighet? :P 

Jeg bruker på plass som både innkallingsord, ord for å komme inn i utgangsstilling, å begynne å gå fvf og i tempoendringer i fvf. Du får ikke trekk for dobbeltkommando så lenge du sier det i ett. Uten pause mellom ordene. Det skal være en kommando. Ikke en for å få kontakt (på) og så en for å komme til deg/begynne å gå (plass).

Det er sågodt som ingen som bruker stående utgangsstilling, og jeg ville valgt det bort bare av den grunn. En annen grunn er at du må huske å si det til dommeren hver gang. Og enda en grunn er at du har lettere for å få bevegelse i utgangsstillingen når hunden står enn om den sitter. Og så er jeg litt usikker på om det fortsatt er lov etter det nye regelverket? Jeg mener å huske at det bare er sittende utgangsstilling som blir tillatt? Det bør du sjekke før du begynner å lære han stående utgangsstilling. Det nye regelverket trår i kraft i de lavere klassene også neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, rosinbolle skrev:

Men er ikke utgangsstilling sittende i rally også? :) Eller er det valgfritt?

Jo, men man har lov å kommandere sitt så det vil ikke være feil om hunden ikke setter seg uten kommando. Det er skilt hvor en skal gå videre uten at hunden setter seg i utgangsstilling også (venstre frem/høyre frem) og om hunden rekker å sette seg før man går så disker man. Men ut fra det jeg har sett er det sjelden noen som disker fordi hunden er for kjapp til å sette seg, hender seg det diskes for en sitt for mye, men som regel er det fører som gjør utfører feil skilt og ikke at hunden setter seg for kjapt. :P

Mener også som Snusmumrikk at stående utgangsstilling blir borte ved nytt regelverk i LP, så lurt å sjekke opp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg bruker på plass som både innkallingsord, ord for å komme inn i utgangsstilling, å begynne å gå fvf og i tempoendringer i fvf. Du får ikke trekk for dobbeltkommando så lenge du sier det i ett. Uten pause mellom ordene. Det skal være en kommando. Ikke en for å få kontakt (på) og så en for å komme til deg/begynne å gå (plass).

Det er sågodt som ingen som bruker stående utgangsstilling, og jeg ville valgt det bort bare av den grunn. En annen grunn er at du må huske å si det til dommeren hver gang. Og enda en grunn er at du har lettere for å få bevegelse i utgangsstillingen når hunden står enn om den sitter. Og så er jeg litt usikker på om det fortsatt er lov etter det nye regelverket? Jeg mener å huske at det bare er sittende utgangsstilling som blir tillatt? Det bør du sjekke før du begynner å lære han stående utgangsstilling. Det nye regelverket trår i kraft i de lavere klassene også neste år.

Oi, det var bra du sa :o Jeg har bare lest dagens regelverk og har sett at det skal komme et par nye øvelser i klasse 1, men har ikke tenkt på at dette kanskje også endres... Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, rosinbolle skrev:

Men er ikke utgangsstilling sittende i rally også? :) Eller er det valgfritt?

Fikk ikke til å multisitere her nå... I rally er det flere øvelser hvor hunden ikke skal sitte selv om det ser veldig ut som utgangsstilling for hunden :) F.eks. sitt foran - venstre frem, sitt foran - høyre frem, kall inn foran - venstre frem. Setter hunden seg her, blir det disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Thea skrev:

Fikk ikke til å multisitere her nå... I rally er det flere øvelser hvor hunden ikke skal sitte selv om det ser veldig ut som utgangsstilling for hunden :) F.eks. sitt foran - venstre frem, sitt foran - høyre frem, kall inn foran - venstre frem. Setter hunden seg her, blir det disk.

Sitt foran - venstre frem er vår desidert største svakhet i rally. Frøkna bare snurrer rompa rundt fra sitt foran og inn i utgangsstilling, så det er nærmest umulig å begynne å gå før hun har satt seg igjen (i alle fall uten å få trekk fordi hun ikke er kommet helt inn på plass før jeg går). Så jeg ser absolutt fordelen men å ikke hjernevaske hunden på sitt (slik min er). Jeg har rett og slett vært nødt til å lære inn utgangsstilling med stå som en egen øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Sjef'en min er av den tålmodige typen. Faktisk er han så laid back at han legger seg litt til siden når jeg prøver å trene på dekk og bli. 
Finnes det en standard for hvordan de skal ligge når de får den kommandoen, eller er det greit bare de ligger? 

Han velter ikke helt over på siden altså, men han lener seg avslappet mot sin venstre side hvis han blir kommandert til å bli og ikke bare dekk :P 

Og hvordan få trent inn lineføring på en best mulig måte? 
Det er vel ikke noe problem for hunden å lære det, men jeg må finne rette treningsmetoden på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Sitt foran - venstre frem er vår desidert største svakhet i rally. Frøkna bare snurrer rompa rundt fra sitt foran og inn i utgangsstilling, så det er nærmest umulig å begynne å gå før hun har satt seg igjen (i alle fall uten å få trekk fordi hun ikke er kommet helt inn på plass før jeg går). Så jeg ser absolutt fordelen men å ikke hjernevaske hunden på sitt (slik min er). Jeg har rett og slett vært nødt til å lære inn utgangsstilling med stå som en egen øvelse.

Mm, er det jeg er bekymra for! Og går man for tidlig, blir det IT og 5 poeng trekk... Lærer inn klasse 2-skiltene nå, og er redd det blir tull i 180 grader venstre vri også, siden det også der er en variant uten sitt etter vrien. 

Hm, tror nesten det du sier må bli løsningen, selv om man da risikerer dobbeltkommandoer når man må kommandere "stå" på skilt som ser ut som har utgangsstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men i rally kan du jo gi alle verdens kommandoer og signaler. Det er jo bare å lære dem en annen kommando for at de ikke skal sette seg i utgangsstilling. Skal de sitte foran deg kan du gi dem signal for foran + sitt-kommando, skal de stå ved siden av deg sier du bare stå i det du stopper, skal de stå eller ligge foran deg gir du signal for å plassere seg foran og stå eller ligg kommando. Det er ikke verre enn det. Mine som har gått en drøss lp-konkurranser og inntar sittende utgangsstilling hver gang jeg stopper, er superenkle å få til å både sitte, stå og ligge foran meg eller på siden av meg. Det er bare å lære dem det på kommando. Ikke tenk ting vanskeligere enn de er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...