Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store, lille spørsmålstråden om LP


Tabris
 Share

Recommended Posts

Nei, men hvis du spør folk hva en brukshund er, så vil 99 av 100 (forhåpentligvis) svare schäfer, fordi schäfer har alltid vært brukshunden alle veit om og kan navnet på. Da burde vel schäferen være en av disse ekstreme rasene som burde ha forutsetninger for å gjøre det bra i en LP-konkurranse. Det du skreiv var:

Og jeg poengterer at schäfer strengt tatt er en tradisjonell rase, kanskje den mest tradisjonelle av dem alle.

Jeg gjentar hva jeg siterte fra dagens LP-regler jeg:

* Fører har ikke lov til å berøre hunden eller gi andre former for ros under øvelsene. Dette vil medføre underkjent øvelse. Forsiktig ros (forsiktig klapping, ”bra” etc.) etter avsluttet øvelsene er tillatt. Overdreven ros, oppmuntring, leking etc. kan medføre gult/rødt kort.

Det har altså ikke vært lov med noe mer enn forsiktig ros og klapping siden sist vi reviderte LP-reglene, og det var i 2011. Så vidt jeg husker så hadde vi samme diskusjonen da som nå.

At du har et individ som kanskje ikke er godt egnet for LP, betyr ikke at det er reglene som er problemet, ikke sant? Problemet er at du har et individ som ikke er spesielt godt egnet til LP. Jeg har også en hund som ikke egner seg til LP, men det har ikke noe med reglene å gjøre, det har noe med bikkja å gjøre.

Hæ? Er det ikke flust av skilt og drit du må ha for å gå Rally-LP da? Hvordan kan mengden utstyr for å kunne trene en sport være et argument? Særlig ruta? Det er mye dyrere å kjøpe et LP-hinder.. Og du må jo ha en hel bane med hinder og shit for å trene AG, liksom.

Jeg har forøvrig trent ruta i mange år nå, helt uten å ha så mye annet enn koner å trene det med, og det har merkelig nok gått helt fint.

Hva vanlige folk tror spiller da liten rolle, fakta er at det er rimelig få, både grå eller svarte og brune, schäfere i LP-ringen. Ikke skjønner jeg helt at jeg ikke skal få uttale meg heller, fordi jeg har en såkalt "tradisjonell rase"?

Forøvrig er det helt riktig at min hund ikke er spesielt egnet for LP, og han ble heller ikke innkjøpt til noe konkurranseformål. Han ble kjøpt som familiehund, og vi ønsket oss en frisk og grei hund, og det fikk vi. LP-interessen har kommet senere, men jeg har gjort litt for mange dumme feil som vi sliter med å fikse opp i. Hadde jeg kjøpt hund til konkurranseformål så hadde jeg a) ikke valgt den valpen og b) kanskje ikke den rasen, men jeg driver ikke og bytter ut bikkja fordi jeg har fått blod på tann og store ambisjoner innen LP.

Men poenget i saken har ikke så mye med meg og min hund å gjøre, men med den generelle rekrutteringen til LP-sporten. De færreste "rekrutter" starter med å kjøpe seg en hund til konkurranse, de har en eller annen tilfeldig hund, som kan være mer eller mindre brukelig, og så prøver de seg med den. Jo vanskeligere og mer demotiverende det blir å komme seg gjennom rekrutt/klasse 1, jo dårligere vil rekrutteringen bli. En hund som trenger masse motivasjon og hjelp fra fører, som nå kommer seg gjennom klasse 1, vil i framtiden bli kastet ut av ringen, dersom reglementet skal følges til punkt og prikke. Det er nå en gang sånn at de færreste bare kan kjøpe seg en ny hund fordi en ny interesse oppstår, og da detter kanskje de ut, i stedet for å fortsette å trene med denne hunden, og kanskje kjøpe seg en ny hund noen år fram i tid, da spesielt mtp LP-

Jeg har per dags dato ALDRI sett noen i klasse 1 eller 2 få tilsnakk uansett belønningsform, og jeg har sett ganske mange ulike varianter av "transport mellom øvelsene", og det er jo der det nå tydeligvis skal strammes inn. Det LP-sporten trenger er jo flere utøvere, og jeg tviler sterkt på at veien å gå er å gjøre det vanskeligere og strengere. For de garvede utøverne spiller det ingen rolle, de kommer til å fortsette å trene LP uansett, men det er ikke dem det er snakk om her.

Jeg vil ha med flere i LP, ikke færre, og tendensen nå er at de forsvinner over til rally, for der er det åpent for mer mangfold, glede og moro med hunden, ikke regelinnstramminger og gule kort og trusler om å bli kastet ut av ringen hvis man har det "for gøy" eller belønner "for ivrig".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 304
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ting jeg stusser på "Føreren skal ha hunden på venstre side under og mellom øvelsene. Dersom det er en fysisk grunn eller et handikap til stede, kan føreren ha hunden på høyre side under og mellom

Maria Brandel - håller lydnadssporten på att ta död på sig själv?

Fra LP Norges FB-side: SHK har hatt møte. Klasse 1, 2 og 3 innføres fra 01.01.17 og elite (FCI klasse 3) fra 01.01.16

Posted Images

Jeg har per dags dato ALDRI sett noen i klasse 1 eller 2 få tilsnakk uansett belønningsform, og jeg har sett ganske mange ulike varianter av "transport mellom øvelsene", og det er jo der det nå tydeligvis skal strammes inn.

Det har derimot jeg, for to forskjellige dommere. En som hoppet i armene på fører, en som gav hunden skikkelig retriverkløing og har selv vært ute for å få 5,5p i helhet fordi Keo var for gira mellom øvelsene og jeg utnyttet det. Alle tre i klasse 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vanlige folk tror spiller da liten rolle, fakta er at det er rimelig få, både grå eller svarte og brune, schäfere i LP-ringen. Ikke skjønner jeg helt at jeg ikke skal få uttale meg heller, fordi jeg har en såkalt "tradisjonell rase"?

Forøvrig er det helt riktig at min hund ikke er spesielt egnet for LP, og han ble heller ikke innkjøpt til noe konkurranseformål. Han ble kjøpt som familiehund, og vi ønsket oss en frisk og grei hund, og det fikk vi. LP-interessen har kommet senere, men jeg har gjort litt for mange dumme feil som vi sliter med å fikse opp i. Hadde jeg kjøpt hund til konkurranseformål så hadde jeg a) ikke valgt den valpen og b) kanskje ikke den rasen, men jeg driver ikke og bytter ut bikkja fordi jeg har fått blod på tann og store ambisjoner innen LP.

Men poenget i saken har ikke så mye med meg og min hund å gjøre, men med den generelle rekrutteringen til LP-sporten. De færreste "rekrutter" starter med å kjøpe seg en hund til konkurranse, de har en eller annen tilfeldig hund, som kan være mer eller mindre brukelig, og så prøver de seg med den. Jo vanskeligere og mer demotiverende det blir å komme seg gjennom rekrutt/klasse 1, jo dårligere vil rekrutteringen bli. En hund som trenger masse motivasjon og hjelp fra fører, som nå kommer seg gjennom klasse 1, vil i framtiden bli kastet ut av ringen, dersom reglementet skal følges til punkt og prikke. Det er nå en gang sånn at de færreste bare kan kjøpe seg en ny hund fordi en ny interesse oppstår, og da detter kanskje de ut, i stedet for å fortsette å trene med denne hunden, og kanskje kjøpe seg en ny hund noen år fram i tid, da spesielt mtp LP-

Jeg har per dags dato ALDRI sett noen i klasse 1 eller 2 få tilsnakk uansett belønningsform, og jeg har sett ganske mange ulike varianter av "transport mellom øvelsene", og det er jo der det nå tydeligvis skal strammes inn. Det LP-sporten trenger er jo flere utøvere, og jeg tviler sterkt på at veien å gå er å gjøre det vanskeligere og strengere. For de garvede utøverne spiller det ingen rolle, de kommer til å fortsette å trene LP uansett, men det er ikke dem det er snakk om her.

Jeg vil ha med flere i LP, ikke færre, og tendensen nå er at de forsvinner over til rally, for der er det åpent for mer mangfold, glede og moro med hunden, ikke regelinnstramminger og gule kort og trusler om å bli kastet ut av ringen hvis man har det "for gøy" eller belønner "for ivrig".

Sorry, men nå tror jeg de såre følelsene dine skygger for fornuften din. Jeg skal prøve å dele det opp.

Du skreiv at LP ikke kom til å være for de litt utradisjonelle rasene, og slang på i parentes "ikke BC", hvorpå jeg minner deg på at den ultimate brukshund, verdens mest kjente brukshundrase, er schäfer. Du finner neppe noen rase som er bedre kjent som en brukshund enn schäferen. Så sorry, selv om vi ikke ser alt for mange schäfere i LP-sporten i dag, så er allikevel schäferen en av de rasene vi regner som en tradisjonell rase. Det er ikke en chihuahua du har, du har schäfer.

Videre prøver du å bruke det at det ikke er så mange schäfere i LP som et bevis for at schäferen ikke er en tradisjonell rase. Greit, whatever. Schäfere konkurrerer i NBF-bruks og IPO. Ikke kom og si at du tror rein LP er vanskeligere enn IPO, med en LP-økt, en søksøkt og kanskje C-arbeid? Eller NBF-bruks, med ei LP-økt og søksøkter?

Men du har helt rett i at din hund ikke er poenget her, ikke hvorfor du kjøpte ham, ikke hva dere ville bruke ham til, ikke hva du får og ikke får brukt ham til i dag. At han er som han er, er neppe fordi han ikke er en BC - det var poenget mitt. At min er som hun er, er neppe fordi hun ikke er en BC det heller. Det har ikke noe med hvilken rase de er å gjøre, det har noe med at de ikke duger.

Og ja, hvis det er dritvanskelig i rekrutt og kl. 1 så vil vi ha et frafall i rekrutteringa, men som jeg prøver å argumentere med, så er ikke reglene spesielt mye vanskeligere nå enn det har vært før. Jeg har sitert opptil flere ganger hva som står i dagens regelverk, og det som står i forslaget til det nye regelverket, og det er forholdsvis likt. Så er det da egentlig mye vanskeligere, det nye som kommer, eller gjør vi som vi pleier i hundemiljøet, og setter oss på bakbeina for den minste lille forandring og hyler over oss om at dette betyr døden for sporten osv osv.? Jeg tror det siste. Du tror tydeligvis det første.

Jeg har forøvrig gått med ei bikkje som ikke var spesielt lett å motivere i LP-ringen, og vi gikk 1 konkurranse. Ikke fordi at LP var så ****** vanskelig, men fordi at den bikkja ikke egna seg til det. Jeg har en hund nå som er supermotivert til å trene LP, men som faller sammen i miljø rundt konkurranse, og derfor er ikke hun egna til LP heller. Det er ikke fordi at LP er vanskelig, det er ikke fordi hun ikke er en border collie, det er fordi hun er dårlig mentalt. Hvis vi skal senke lista sånn at selv hunder som de to kan bli champions, blir championatet verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange starter å trene LP så raskt de får valpen. Og at ofte er valpen start klar når den fyller året. Noen er heldige og har en klar hund når den er 9 mnd. De fleste sier man burde begynne å trene tidlig sant?

Men, når man har en halv-teit hormonmongo av en kortis, så er man vel ikke helt ute å kjøre rom man starter å trene LP når han er mer voksen? Kan man ha noen abisjoner da? Eller er løpt kjørt fordi man ikke starta tidlig nok? Han kan jo de grunnleggende tingene, men ikke konkuranse lydighet.

Teite spørsmål fra en teiting hehehe... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange starter å trene LP så raskt de får valpen. Og at ofte er valpen start klar når den fyller året. Noen er heldige og har en klar hund når den er 9 mnd. De fleste sier man burde begynne å trene tidlig sant?

Men, når man har en halv-teit hormonmongo av en kortis, så er man vel ikke helt ute å kjøre rom man starter å trene LP når han er mer voksen? Kan man ha noen abisjoner da? Eller er løpt kjørt fordi man ikke starta tidlig nok? Han kan jo de grunnleggende tingene, men ikke konkuranse lydighet.

Teite spørsmål fra en teiting hehehe... :icon_redface:

Det er aldri forseint å starte!

Mvh 2ne, som vurderer å gjøre LP-hund både av den snart 4 år gamle puddelfrøkna som aldri har trengt å lære stort, og den 1 år gamle bortskjemte puddel-"valpen" som ikke veit hva "slipp" er engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri forseint å starte!

Mvh 2ne, som vurderer å gjøre LP-hund både av den snart 4 år gamle puddelfrøkna som aldri har trengt å lære stort, og den 1 år gamle bortskjemte puddel-"valpen" som ikke veit hva "slipp" er engang ;)

Var det jeg visste alså :sleep: Jeg synes bare det er så urettferdig ovenfor ham å kreve så mye av ham når han er helt ute og borte vekk i huet. Er jo bare å senke krava har mange sagt, men for utålmodige meg, så er det sannelig ikke så lett å fire på krava når jeg veit han kan :P Men det eneste som står i nepa på han er den hunden borti høgget der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg visste alså :sleep: Jeg synes bare det er så urettferdig ovenfor ham å kreve så mye av ham når han er helt ute og borte vekk i huet. Er jo bare å senke krava har mange sagt, men for utålmodige meg, så er det sannelig ikke så lett å fire på krava når jeg veit han kan :P Men det eneste som står i nepa på han er den hunden borti høgget der :P

Vel, å starte innlæring av øvelser og kreve mye av små-blåste pubertetslus, er rimelig frustrerende for både hund og fører, så det kan være at det er et poeng i å senke kravene litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet at mange starter å trene LP så raskt de får valpen. Og at ofte er valpen start klar når den fyller året. Noen er heldige og har en klar hund når den er 9 mnd. De fleste sier man burde begynne å trene tidlig sant?

Men, når man har en halv-teit hormonmongo av en kortis, så er man vel ikke helt ute å kjøre rom man starter å trene LP når han er mer voksen? Kan man ha noen abisjoner da? Eller er løpt kjørt fordi man ikke starta tidlig nok? Han kan jo de grunnleggende tingene, men ikke konkuranse lydighet.

Teite spørsmål fra en teiting hehehe... :icon_redface:

Det er ikke forsent i det hele tatt. Du ville nok hatt mye igjen for å starte med en valp. Ikke for øvelsenes del, det er enkelt, men rett og slett å lære dem å jobbe og å jobbe rundt andre hunder fra den er liten. Men det er ikke på noen måte for sent. Men min personlige mening er at det er mer nyttig å jobbe seg gjennom hormontulling-perioden enn å sitte og vente på at det (forhåpentligvis) skal gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å starte innlæring av øvelser og kreve mye av små-blåste pubertetslus, er rimelig frustrerende for både hund og fører, så det kan være at det er et poeng i å senke kravene litt ;)

Ja ikke sant, jeg er helt klart enig, men fysj å vrient det er for meg!

Det er ikke forsent i det hele tatt. Du ville nok hatt mye igjen for å starte med en valp. Ikke for øvelsenes del, det er enkelt, men rett og slett å lære dem å jobbe og å jobbe rundt andre hunder fra den er liten. Men det er ikke på noen måte for sent. Men min personlige mening er at det er mer nyttig å jobbe seg gjennom hormontulling-perioden enn å sitte og vente på at det (forhåpentligvis) skal gå over av seg selv.

Du har helt rett, men det jo så mye lettere å bare tenke at jaja, i dag var'n dust, vi prøver igjen i morra. Det har blitt maaaange sånne dager :P . Han er jo trent i lag med andre hunder, men ikke mtp konkurranse, vi har kun gått vanlige kurs.

Men takk for inspirasjonen! Trenger å høre det litt fra dere :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men nå tror jeg de såre følelsene dine skygger for fornuften din. Jeg skal prøve å dele det opp.

Du skreiv at LP ikke kom til å være for de litt utradisjonelle rasene, og slang på i parentes "ikke BC", hvorpå jeg minner deg på at den ultimate brukshund, verdens mest kjente brukshundrase, er schäfer. Du finner neppe noen rase som er bedre kjent som en brukshund enn schäferen. Så sorry, selv om vi ikke ser alt for mange schäfere i LP-sporten i dag, så er allikevel schäferen en av de rasene vi regner som en tradisjonell rase. Det er ikke en chihuahua du har, du har schäfer.

Videre prøver du å bruke det at det ikke er så mange schäfere i LP som et bevis for at schäferen ikke er en tradisjonell rase. Greit, whatever. Schäfere konkurrerer i NBF-bruks og IPO. Ikke kom og si at du tror rein LP er vanskeligere enn IPO, med en LP-økt, en søksøkt og kanskje C-arbeid? Eller NBF-bruks, med ei LP-økt og søksøkter?

Men du har helt rett i at din hund ikke er poenget her, ikke hvorfor du kjøpte ham, ikke hva dere ville bruke ham til, ikke hva du får og ikke får brukt ham til i dag. At han er som han er, er neppe fordi han ikke er en BC - det var poenget mitt. At min er som hun er, er neppe fordi hun ikke er en BC det heller. Det har ikke noe med hvilken rase de er å gjøre, det har noe med at de ikke duger.

Og ja, hvis det er dritvanskelig i rekrutt og kl. 1 så vil vi ha et frafall i rekrutteringa, men som jeg prøver å argumentere med, så er ikke reglene spesielt mye vanskeligere nå enn det har vært før. Jeg har sitert opptil flere ganger hva som står i dagens regelverk, og det som står i forslaget til det nye regelverket, og det er forholdsvis likt. Så er det da egentlig mye vanskeligere, det nye som kommer, eller gjør vi som vi pleier i hundemiljøet, og setter oss på bakbeina for den minste lille forandring og hyler over oss om at dette betyr døden for sporten osv osv.? Jeg tror det siste. Du tror tydeligvis det første.

Jeg har forøvrig gått med ei bikkje som ikke var spesielt lett å motivere i LP-ringen, og vi gikk 1 konkurranse. Ikke fordi at LP var så ****** vanskelig, men fordi at den bikkja ikke egna seg til det. Jeg har en hund nå som er supermotivert til å trene LP, men som faller sammen i miljø rundt konkurranse, og derfor er ikke hun egna til LP heller. Det er ikke fordi at LP er vanskelig, det er ikke fordi hun ikke er en border collie, det er fordi hun er dårlig mentalt. Hvis vi skal senke lista sånn at selv hunder som de to kan bli champions, blir championatet verdiløst.

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg prøver å si, og i stedet bruker du hersketeknikker ("såre følelser", "uegnet hund" mm), classy! Dette har ikke noe med min hund, rasen min eller hva som er "tradisjonelle" raser eller ikke. Schäferen ER en av de mest allsidige rasene, men fakta ER at det er svært få schäfere som konkurrerer i lydighet, og det er DET jeg har skrevet, ikke noe annet. Og saken handler heller ikke om meg, som du tydeligvis tror.

De fleste som konkurrerer med schäfer driver med helt andre ting enn LP, og LP ligger så å si på bånn hos oss, noe vi prøver å gjøre noe med (dvs rekruttering). Og rekruttering er vanskelig, fordi for veldig mange helt vanlige mennesker med en helt vanlig schäfer ligger lista for å starte veeeeldig høyt. De som trener RIK gi

Dette er da heller ikke snakk om at alle skal bli championer, men at vi skal få rekruttering til LP-sporten. Dvs få flere deltagere i klasse 1 og klasse 2, og så får de som vil gå helt til topps gjøre det, men det er et fåtall av alle de som noen gang kommer til å starte i LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det nye programmet høres fint ut jeg! Har aldri startet etter det nåværende programmet, men har forøkt å trene det med mr amerikaner og var det jeg gikk ut i fra når jeg startet å trene lydighet med Engla(+lydigheten fra RIK). Kunne egentlig ønske at det var apport også, men for rekrutteringen sin del er det sikkert greit å ikke ha det.

Ruta har jeg ingen idé om hvordan vi skal trene inn, men vi finner ut av det på veien!

Det eneste jeg ser negativt er vel at avstanden fra nybegynnerkurs til stevne blir lengre, evt så må man legge ned litt flere timer på nybegynnerkurs.

Men er det ikke fri ved fot i nye rekrutt? Trodde det var det i nåværende klasse 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det nye programmet høres fint ut jeg! Har aldri startet etter det nåværende programmet, men har forøkt å trene det med mr amerikaner og var det jeg gikk ut i fra når jeg startet å trene lydighet med Engla(+lydigheten fra RIK). Kunne egentlig ønske at det var apport også, men for rekrutteringen sin del er det sikkert greit å ikke ha det.

Ruta har jeg ingen idé om hvordan vi skal trene inn, men vi finner ut av det på veien!

Det eneste jeg ser negativt er vel at avstanden fra nybegynnerkurs til stevne blir lengre, evt så må man legge ned litt flere timer på nybegynnerkurs.

Men er det ikke fri ved fot i nye rekrutt? Trodde det var det i nåværende klasse 1?

I kl1 er det lineføring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte med min hannterv i LP1 nå og har startet med tispa mi i år

Jeg føler kanskje at flere ser veldig sort på de nye reglene, men kan man ikke gi de en sjanse?

Jeg må jo si at jeg er partisk til at det ikke skal være så mye ros mellom øvelsene.

Har nå konkurrert 3 ganger i KL1 og jeg har sett mye rart.

Ei skrek høy og hoppet ut av tingen med bikkja etter fellesdekk.

Ei hoppet og slo/kastet seg over bikkja mellom øvelsene og det værste er de som løser ut etter fellesdekk/øvelsene med MYE lyd

Ikke bare holdt jeg på å skvette i buksa, men det kan fire opp de andre hundene veldig.

Jeg har ei rolig og sindig ei og en som veldig gjerne vil være med på alt som er morsomt.

Det er mulig at jeg kanskje er "farget" av min trening. Vi er trent opp med at vi lærer inn øvelsene med mye ros og bruk av godbiter, men at det skal være nok med et braaa mellom øvelsene når vi kommer dit.

Rett og slett fordi det slås så ned på berøring osv i de øvre klassene.

Ellers føler jeg at jeg går litt mot vinden.

Har hørt nok av de som mener at man aldri vil komme langt med annet enn BC, og jeg tror at man fint kan klare det med en variasjon av andre raser SÅ SANT dommerene gjør jobben sin og dømmer etter reglementet.

Det skal tas hensyn til den enkelte rase og hvordan de er.

Hvis dommere starter å måle alt i BC prestasjoner så tror jeg mer vi er ute å kjører.

Så jeg gleder meg litt til å prøve det nye programmet.

Og etter å ha prøvd det kan jeg si mer om det.

En annen ting jeg tenker på er Norges mulighet til å konkurrere i utlandet.

Hvis flere og flere land bruker FCI modellen så reduserer det muligheten for norske hunder og gjøre det bra i utlandet.

Er det da ikke en fordel at vi får de samme øvelsene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg prøver å si, og i stedet bruker du hersketeknikker ("såre følelser", "uegnet hund" mm), classy! Dette har ikke noe med min hund, rasen min eller hva som er "tradisjonelle" raser eller ikke. Schäferen ER en av de mest allsidige rasene, men fakta ER at det er svært få schäfere som konkurrerer i lydighet, og det er DET jeg har skrevet, ikke noe annet. Og saken handler heller ikke om meg, som du tydeligvis tror.

De fleste som konkurrerer med schäfer driver med helt andre ting enn LP, og LP ligger så å si på bånn hos oss, noe vi prøver å gjøre noe med (dvs rekruttering). Og rekruttering er vanskelig, fordi for veldig mange helt vanlige mennesker med en helt vanlig schäfer ligger lista for å starte veeeeldig høyt. De som trener RIK gi

Dette er da heller ikke snakk om at alle skal bli championer, men at vi skal få rekruttering til LP-sporten. Dvs få flere deltagere i klasse 1 og klasse 2, og så får de som vil gå helt til topps gjøre det, men det er et fåtall av alle de som noen gang kommer til å starte i LP.

Det var du som dro inn din hund, det var du som skreiv at LP ikke ville være for de utradisjonelle rasene (les: ikke bc), og det er du som fortsetter å mase om at det nesten ikke er schäfere i LP. Nei, det er nesten ikke schäfere i LP, men det er ikke fordi de ikke kan hevde seg i LP, eller? Det mangler neppe så mye på arbeidsmoralen, driftene og læreevnen på alle schäfere at de ikke kan gå LP, når det er flere schäfere som gjør det bra i IPO og NBF-bruks? Så hvis de kan gjøre det bra i langvarige programmer som IPO og NBF-bruks, hvorfor i all verden skulle schäferen være mindre egnet til et 25-30 minutters LP-program enn hva BC'en er?

Det er 2 forskjeller på kl.1 og rekrutt-klassen, og det er dekk under marsj i stedet for dekk fra holdt, og det er ruta. Det bør ikke være avgjørende for rekrutteringen til LP-sporten, disse to øvelsene. Dette med belønning og rosing i ringen har jeg kommentert et par ganger før, men vi tar det igjen - det er ingen forandring i reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det var du som dro inn din hund, det var du som skreiv at LP ikke ville være for de utradisjonelle rasene (les: ikke bc), og det er du som fortsetter å mase om at det nesten ikke er schäfere i LP. Nei, det er nesten ikke schäfere i LP, men det er ikke fordi de ikke kan hevde seg i LP, eller? Det mangler neppe så mye på arbeidsmoralen, driftene og læreevnen på alle schäfere at de ikke kan gå LP, når det er flere schäfere som gjør det bra i IPO og NBF-bruks? Så hvis de kan gjøre det bra i langvarige programmer som IPO og NBF-bruks, hvorfor i all verden skulle schäferen være mindre egnet til et 25-30 minutters LP-program enn hva BC'en er?

Det er 2 forskjeller på kl.1 og rekrutt-klassen, og det er dekk under marsj i stedet for dekk fra holdt, og det er ruta. Det bør ikke være avgjørende for rekrutteringen til LP-sporten, disse to øvelsene. Dette med belønning og rosing i ringen har jeg kommentert et par ganger før, men vi tar det igjen - det er ingen forandring i reglene.

Helt enig, men dette med at hunden må føres på venstre side gjennom hele programmet ser jeg som noe som vil gjøre sporten mer stiv og vanskeligere for de hundene som trenger å slippe opp og enten hvile hodet eller lette trykket de få meterne mellom øvelsene. Hundene skal jo selvfølgelig føres under kontroll mellom øvelsene, men hvorfor skal de absolutt måtte gå på venstre side? Da blir det nesten som en lang sammenhengende øvelse, ikke ett sett med flere øvelser. Det er vel egentlig bare det og innkallinga fra fellesdekken i elite jeg har noe i mot på det nye programmet. Noen øvelser vil bli litt utfordrende (spesielt med erfarene hunder), men det er jo bare noe nytt og moro å jobbe med :)

----------------------------

Og hva er det å gjøre det brai lp da? Er det landslaget, så er det få både hunder og hundetrenere som har de egenskapene som skal til. Er det å konkurrere på førstepremie i elite nivå, så kan de aller fleste hunder som syns det er moro å jobbe sammen med eieren sin komme dit. Med nok og riktig trening. Sånn er det nå, og sånn vil det fortsette å være tror jeg. Men man skal passe seg. Det er greit som det er nå, men om man gjør ting enda mer strengt, millitært og gledesløst, så vil man miste mange. Meg selv inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men dette med at hunden må føres på venstre side gjennom hele programmet ser jeg som noe som vil gjøre sporten mer stiv og vanskeligere for de hundene som trenger å slippe opp og enten hvile hodet eller lette trykket de få meterne mellom øvelsene.

Jeg har ikke sett på det som et problem egentlig, for jeg har en "vær her"-kommando som betyr at de skal være sånn ca på min venstre side, og den har jeg brukt mellom øvelsene på en hund som mer enn gjerne belønner seg selv med en løperunde i ringen eller for å apportere etter eget forgodtbefinnende eller finner ruta osv. Det har for meg fortsatt vært en serie med øvelser, "vær her"-øvelsen er øvelsen mellom momentene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg liker veldig godt med det nye programmet er progresjonen mellom klassene, at de fleste øvelser introduseres i rekrutt også gradvis utøkes til elite. Det likte jeg veldig godt :)

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det er noe problem at folk roser mellom øvelsene, hvis det er sånn at det er et problem for andre startende (etter fellesøvelser) så kunne man strammet inn der og ikke ellers.
Det er ikke døden å bare få gi forsiktig ros, men jeg synes det er koselig å se de ekte utbruddene av glede man iblant får i ringen når en hund har klart en øvelse :D

Men jeg tror at hvordan dommerne kommer til å håndheve reglene har mer å si for rekruteringen til sporten enn regelverket i seg... Jeg synes mange dommere glemmer at hundene skal utføre øvelsene etter beste evne og ikke som en border collie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg liker veldig godt med det nye programmet er progresjonen mellom klassene, at de fleste øvelser introduseres i rekrutt også gradvis utøkes til elite. Det likte jeg veldig godt :)

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det er noe problem at folk roser mellom øvelsene, hvis det er sånn at det er et problem for andre startende (etter fellesøvelser) så kunne man strammet inn der og ikke ellers.

Det er ikke døden å bare få gi forsiktig ros, men jeg synes det er koselig å se de ekte utbruddene av glede man iblant får i ringen når en hund har klart en øvelse :D

Men jeg tror at hvordan dommerne kommer til å håndheve reglene har mer å si for rekruteringen til sporten enn regelverket i seg... Jeg synes mange dommere glemmer at hundene skal utføre øvelsene etter beste evne og ikke som en border collie...

Syntes det var veldig bra skrevet.

Det med dommere og praktiseringen av reglene tre jeg du har mye rett i.

Og for LP sporten sin skyld så håper jeg de gjør det rettferdig.

Og ja, generellt er jeg ikke imot ros under øvelsene, men det er de som tør skikkelig av uansett jeg reagerer på. Når det nesten slår over i lek.

Og sef etter fellesøvelsene.

De kan jo ta med hunden ut etter øvelsen og rose der.

Tenker på at man ikke skaper et skikkelig kaos med hunder i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skal passe seg. Det er greit som det er nå, men om man gjør ting enda mer strengt, millitært og gledesløst, så vil man miste mange. Meg selv inkludert.

Men hvem bestemmer hvor grensa går for når man synes det blir for militært og gledesløst? For meg passerte man den grensa for mange år side, derfor har jeg heller ikke konkurrert i LP på mange år. For DEG går grensa slik som det er nå... for andre er det antakelig helt greit om man strammer inn enda mer. Vi vil vel alltid mene noe ut fra hva vi selv synes er greit med de hundene vi selv har hatt erfaring med, tenker jeg.

Og dette med ros i ringen ble strammet inn for veldig mange år siden da enkelte ble særdeles kreative i sine måter å belønne bikkja på, så dette er jo ikke noe som har kommet inn fra forrige gangen det ble strammet inn heller, det har alltid vært et problem hvorvidt det er for mye eller ikke. Jeg husker enkelte brukte caps og lot bikkja hoppe opp og ta den mellom øvelsene. Andre hadde bånd og brukte det som drakamp mellom øvelsene.... før i tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet LP igår med en Engelsk Springer Spaniel og hun var mer eller mindre ved min venstre side hele tiden, ikke fordi jeg tenker så mye på neste program, men fordi det er hensiktsmessig for å forhindre snusing og at jeg heller opprettholder at hun er på jobb. Vi roset og klappet litt før jeg jobbet oss videre.

Jeg ser ikke på regelendringene som så veldig store og grusomme, det har jo litt med hvordan dommerne velger å dømme det også! Om samme tekst ang ros er idag og da så er det jo det samme nå egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men hvem bestemmer hvor grensa går for når man synes det blir for militært og gledesløst? For meg passerte man den grensa for mange år side, derfor har jeg heller ikke konkurrert i LP på mange år. For DEG går grensa slik som det er nå... for andre er det antakelig helt greit om man strammer inn enda mer. Vi vil vel alltid mene noe ut fra hva vi selv synes er greit med de hundene vi selv har hatt erfaring med, tenker jeg.

Og dette med ros i ringen ble strammet inn for veldig mange år siden da enkelte ble særdeles kreative i sine måter å belønne bikkja på, så dette er jo ikke noe som har kommet inn fra forrige gangen det ble strammet inn heller, det har alltid vært et problem hvorvidt det er for mye eller ikke. Jeg husker enkelte brukte caps og lot bikkja hoppe opp og ta den mellom øvelsene. Andre hadde bånd og brukte det som drakamp mellom øvelsene.... før i tiden.

Jeg har en hund som går fot mellom alle øvelsene allerede jeg. Men det er fordi det er det som funker best for han. Jeg syns det er synd om det skal måtte være sånn for alle. Andre hunden min vil nok heller ikke ha spesielt store problemer med å venne seg til det. Han kan allerede en litt løsere fotkommando.

Det er vel ikke bare jeg som reagerer på innstramning nr 2 på relativt kort tid. Og det er ikke bare ferskinger eller de som aldri kommer seg opp i klassene som reagerer. Landslagsutøvere og dommere er også bekymra for utviklinga. Men du har helt rett i at det er en vanskelig balansegang med hvor strengt det bør være og hvor strengt som er for mye. Det finnes andre sporter for dem som har lyst til å gå å sakke med hunden og peke og vise hele veien. Lp skal være relativt strengt (det er litt det jeg personlig liker med lp, sammen med mer utfordrende øvelser). Men det finnes en grense, og denne grensa begynner, for veldig mange som er glad i lp, å nærme seg. Men bortsett fra denne fotgåingen mellom øvelsene, så tror ikke jeg det blir så fryktelig mye strengere med nye regler enn det er i dag. Grunnen til at jeg er negativ til akkurat det å måtte føre hunden på venstre side gjennom hele programmet er at det gjør det vanskeligere for de hundene som har utfordringer nok med å konsentrere seg ett helt program uten belønning. De som ikke har noe problem med det vil heller ikke ha noe problem med å gå en løsere fot mellom øvelsene i tillegg. Og så syns jeg, for hundenes fysikk sin del, at man ihvertfall burde kunnet velge om man vil føre den på høyre eller venstre side mellom øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Siden jeg snart får brulsrase lusker jeg meg inn her i tråden. 

Har lest hele nå og er litt forvirret. Hva er ruta? Er det totalt forskjellig opplegg fra tidligere nå? Hva med videoene tidligere I tråden; er det noe poeng i å lærere av disse?

Finnes det noen nyere videoen på nett som viser de nye reglene? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...