Gå til innhold
Hundesonen.no

21 awesome dog breeds you've never heard of...


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Hvor har dere som har hørt om alle sett tyrker-bikkja? Den har iallefall ikke vært i noen hundebøker som jeg leste på 2000-tallet :P

The interwebz! :P

Har sett noen bilder av den med splittet nese før, men visste ikke hvorfor de hadde slik nese. Er det virkelig en fordel på noen som helst måte?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Catalburun var med i en film fra en utstilling på hmm var det 50-tallet som ble delt her på sonen for noen år siden. Tror det ble litt diskusjon om den splitta nesa da også? Eh der har dere min hukommelse :huh: Så eh ja, jeg har hørt om alle før. Men jeg har ikke møtt alle i virkeligheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser egentlig litt "tilbakestående" ut med splitt-nese (altså med mental funksjonshemming).

Men det er kanskje vanskelig å måle hos hund?

Som regel ordner naturen opp selv. En utviklingshemma hund er som regel dødfødt, eller dør rimelig raskt fordi den ikke finner patten, mora avviser den, eller den har fysiske defekter i tillegg, så den blir avlivet rimelig raskt etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes i strihår også :) Jeg har aldri sett en strihår vizla.

Hvor vanlig er det at Vizlaen har så mye pels? jeg tror bare jeg har sett korthårede..

Her i området er det (overraskende!) mange strihårs vizlaer. Vizlaer generelt! Det virker som den er populær blant de rike, på samme måte som setteren i Holmenkollen :P

Edit: jeg hadde hørt om alle utenom 2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel ordner naturen opp selv. En utviklingshemma hund er som regel dødfødt, eller dør rimelig raskt fordi den ikke finner patten, mora avviser den, eller den har fysiske defekter i tillegg, så den blir avlivet rimelig raskt etter fødsel.

Interessant, det hadde jeg faktisk overhodet ikke tenkt over.

Husker også en artikkel om den innavlede hvite tigeren: http://www.liveleak.com/view?i=c94_1369066324 - hvor det påstås den har downs syndrom (usikker på hvorvidt det egentlig bare gjelder mennesker, tigre og mennesker deler vel ikke samme antall kromosomer?). Uttrykket er jo verre enn tyrkern, men det er jo litt de samme trekkene allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, noen av disse er svært fine. hadde dog hørt om de fleste. men har hatt som prosjekt å lære meg endel sjeldne raser da jeg var yngre.
kom over noen mindre vanlige raser til salgs på finn sist jeg glante gjennom hundesidene:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44770074

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44460057

det er jo litt spennende å se noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg trykker sjelden på lenkene, så det visste jeg ikke. Fy søren som den hunden ser ut... :(

Off ja. :(

Du er tilgitt btw. ;)

Søkte opp "split nose" og "double nose" på Google nå, og viser seg at dette kan forekomme hos en rekke raser. GD, schæfer, pittbull...

Og i et forum var det nevnt som en form for hareskår.

Og for ikke å glemme googlesøk: "Harelip dog"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en rase i italia der omtrent alle er sånn? Men ikke så ekstremt da. De er FCIgodkjent såvidt jeg vet..? *finne rase* Og en i søramerika et sted?

Edit: spansk er den. Pachon Navarro https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=pachon+navarro

Edit: ikke FCI-godkjent som jeg kan finme nei. :)

Edit 2: den fra søramerika, Double Nosed Andean Tiger dog: https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=double+nosed+andean+tiger+dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, Estrela Mountain Dog er bare så vakker! Har ikke tenkt på den rasen på årevis...uff, nå fikk jeg like lyst på den igjen som hadde sist jeg "så" den. Nydelig hund! Det er godt jeg bor i et vanlig hus og ikke kan tillate meg annet enn drømmer :P.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener vi hadde om slike neser når vi lærte om "monsters" i obstetrikken. At noen bevvist avler på det er kvalmende, det er en form for cleft palate og trenger ikke nødvendigvis dukke opp på nesen :(

Liker at det var så mange ungarere på den lista. They're spechul! Jeg trenger en Mudi en gang i framtiden <3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jommen hørt om alle jeg :)

Men den Catalburunen er jo.. uff, og så det ekstrem splitt bildet av den stakkars brune hunden :( Uff, brent fast i hjernen for ei uke sikkert.. Hvorfor avler folk fram dette??? Er de helt hjerteløse eller?

Gammel rase, og den har vært slik alltid. Jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...