Gå til innhold
Hundesonen.no

Cushings syndrom på ung hund


Sanne
 Share

Recommended Posts

  • Svar 375
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rart! Samtidig som formen til Shensi gikk tilbake til normalt (ja, hun er hundre prosent seg selv igjen nå ), så har de barberte områdene begynt å få pels igjen (vært pelsløs der siden januar) og jur

Det går veldig bra med Shensi Hun er så leken, ivrig og skikkelig energibombe! Hun og Banzai leker masse, hun inviterer oss til lek, suser rundt på tur uten å bli utilpass og sinna når vi kommer inn

Da er hun kastrert og hjemme igjen! Operasjonen gikk veldig fint, men de hadde funnet forandringer på egglederne.. Så det sendes inn og det får vi svar på om en uke eller to... Håper det er noe helt u

Da har vi fått svar på bildene. Alt så bra ut utenom leveren som hadde noe forandringer. De skjønner ikke hva det kan være, for alle tidligere leverprøver har vært fine. Men vi skal hvertfall utrede leveren videre! Hun hadde også en forstørret lymfekjertel i magesekken.

Så da henger snuppa med litt til i det minste, og jeg håper dette er løsningen på problemet og at det er fiksbart!!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått svar på bildene. Alt så bra ut utenom leveren som hadde noe forandringer. De skjønner ikke hva det kan være, for alle tidligere leverprøver har vært fine. Men vi skal hvertfall utrede leveren videre! Hun hadde også en forstørret lymfekjertel i magesekken.

Så da henger snuppa med litt til i det minste, og jeg håper dette er løsningen på problemet og at det er fiksbart!

Håper dere finner ut noe nå som dere har noe å gå etter :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir spennende i neste uke! Har veldig store forhåpninger, men klarer også å se at det ikke nødvendigvis går bra!

Men vi håper håper håper at vi får ha gulljenta vår i mange år til :wub: Vi har hvertfall minst en uke til med henne, det kjennes ufattelig godt. Både jeg og samboer hadde bortimot panikkanfall i morges av det hele.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Njeh.. Er ikke noe særlig klokere etter ct-bildene heller. At leveren var noe forstørret kommer nok mest sannsynlig av medisinbruken hennes. Veterinæren vår har ringt land og strand, men ingen klarer koble det opp mot de symptomene Shensi har. Det rare er jo at Shensi har alle symptomer på lavt stoffskifte, men stoffskifteprøvene er fine :icon_confused:

Ellers hadde hun også noen blodårer som var feilkoblet :huh: Ikke noe som er farlig eller plagsomt for henne. Men da begynner man jo å spinne på om hun kan ha andre "feilkoblinger" også. Who knows. Hun er et mysterium, lille Shensidyret vårt.

Igjen har hun fått et jur som har hovnet opp og er kjempevondt. Men det kommer ikke noe ut av det. hverken blod, verk eller melk. Rare greier det der. Antibiotika fjerna det sist, men så kom det altså øyebikkelig tilbake.

Veterinæren har lyst å låne med seg Shensi hjem en helg. For å bli litt bedre kjent med henne og få observert henne litt tettere over lengre tid! :) Veterinæren sin det :wub: Saken følges også av veterinærhøgskolen! :)

Hun har hatt noen tulltak i det siste da, der hun spinner rundt i stua/møblene :wub: Og i dag ville hun leke og spant rundt på gulvet her. Og det på tross av at vi hadde vært hos veterinæren i 45 minutter og i tillegg ble hun angrepet av to av kattene til ei venninne etter timen :blink: Endte med et sår under øyet og noen sår på hodet for Shensi sin del. Og antageligvis et veldig vondt øre for ene pusen :P Shensi gir seg ikke for å si det sånn. Spiller ikke noen rolle om det har fire skarpe hjørner. Hun er beintøff den hunden. Å få to katter på seg, som er omtrent like stor som a og så står hun i det :blink:


Vi får nå sjå. Det er vanskelig å skulle klare avgjøre når nok er nok. Men per nå er det ikke sjans at vi klarer å si stopp. Ikke når vi med ujevne mellomrom ser Shensi inni der. Og når hun har gode perioder i løpet av en dag, da spinner hun jo rundt som en gal her. Ikke rart når hun har ligget til lading i 7 mnd kanskje :P Det beste tror jeg er om noen på utsiden får se henne i hverdagen. Vi har blitt så vandt til sykdommen nå, at vi i grunnen kobler alt opp mot sykdom. Er ikke helt sunt det heller!


Men det er ikke noen tvil om at hun er et lite mysterium.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njeh.. Er ikke noe særlig klokere etter ct-bildene heller. At leveren var noe forstørret kommer nok mest sannsynlig av medisinbruken hennes. Veterinæren vår har ringt land og strand, men ingen klarer koble det opp mot de symptomene Shensi har. Det rare er jo at Shensi har alle symptomer på lavt stoffskifte, men stoffskifteprøvene er fine :icon_confused:

Ellers hadde hun også noen blodårer som var feilkoblet :huh: Ikke noe som er farlig eller plagsomt for henne. Men da begynner man jo å spinne på om hun kan ha andre "feilkoblinger" også. Who knows. Hun er et mysterium, lille Shensidyret vårt.

Igjen har hun fått et jur som har hovnet opp og er kjempevondt. Men det kommer ikke noe ut av det. hverken blod, verk eller melk. Rare greier det der. Antibiotika fjerna det sist, men så kom det altså øyebikkelig tilbake.

Veterinæren har lyst å låne med seg Shensi hjem en helg. For å bli litt bedre kjent med henne og få observert henne litt tettere over lengre tid! :) Veterinæren sin det :wub: Saken følges også av veterinærhøgskolen! :)

Hun har hatt noen tulltak i det siste da, der hun spinner rundt i stua/møblene :wub: Og i dag ville hun leke og spant rundt på gulvet her. Og det på tross av at vi hadde vært hos veterinæren i 45 minutter og i tillegg ble hun angrepet av to av kattene til ei venninne etter timen :blink: Endte med et sår under øyet og noen sår på hodet for Shensi sin del. Og antageligvis et veldig vondt øre for ene pusen :P Shensi gir seg ikke for å si det sånn. Spiller ikke noen rolle om det har fire skarpe hjørner. Hun er beintøff den hunden. Å få to katter på seg, som er omtrent like stor som a og så står hun i det :blink:

Vi får nå sjå. Det er vanskelig å skulle klare avgjøre når nok er nok. Men per nå er det ikke sjans at vi klarer å si stopp. Ikke når vi med ujevne mellomrom ser Shensi inni der. Og når hun har gode perioder i løpet av en dag, da spinner hun jo rundt som en gal her. Ikke rart når hun har ligget til lading i 7 mnd kanskje :P Det beste tror jeg er om noen på utsiden får se henne i hverdagen. Vi har blitt så vandt til sykdommen nå, at vi i grunnen kobler alt opp mot sykdom. Er ikke helt sunt det heller!

Men det er ikke noen tvil om at hun er et lite mysterium.

Jeg håper virkelig dere finner ut av det. :heart:

Jeg kjenner meg så igjen i dere som eiere, selv om jeg ikke har opplevd å ha alvorlig syk hund (bank i bordet) så vet jeg at jeg også hadde gjort ALT i denne verden for å finne ut av hva som var galt, jeg hadde ikke klart å gi opp hvis det fantes noe som helst håp... Jeg vet hvordan det er å elske hunden sin av hele sitt hjerte og å føle at denne hunden, hun er verdt ALT!!

Krysser alt for dere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Shensi har en opptur så det holder. Hun har vært i storform siste par-tre ukene! Selvfølgelig ikke som normalt, men hun er lett våken i 5 timer, hvor tiden brukes til leking, turing eller bare ligge å slappe av :ahappy: Ikke egentlig nærmere hva som feiler henne. Hun har nå fremdeles masse tegn på cushing, så vi tar vel en ny prøve på det etterhvert, siden hun tross alt slo ut på cushing i høst!

Hun har sluppet hele vinterpelsen på en gang. I tillegg har hun flere partier på kroppen som er helt eller delvis hårløse.med andre ord ser hun egentlig ganske teit ut! Drikker og tisser mye fremdeles også.

Vi får nå sjå, men per nå har hun det bra hvertfall! :wub: Dermed venter vi med flere undersøkelser til forsikringa er i gang igjen og til en eventuell nedtur skulle dukke opp. Får selvfølgelig krysse for at det ikke skjer, men jeg tror det er litt mye å håpe på!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shensi har en opptur så det holder. Hun har vært i storform siste par-tre ukene! Selvfølgelig ikke som normalt, men hun er lett våken i 5 timer, hvor tiden brukes til leking, turing eller bare ligge å slappe av :ahappy: Ikke egentlig nærmere hva som feiler henne. Hun har nå fremdeles masse tegn på cushing, så vi tar vel en ny prøve på det etterhvert, siden hun tross alt slo ut på cushing i høst!

Hun har sluppet hele vinterpelsen på en gang. I tillegg har hun flere partier på kroppen som er helt eller delvis hårløse.med andre ord ser hun egentlig ganske teit ut! Drikker og tisser mye fremdeles også.

Vi får nå sjå, men per nå har hun det bra hvertfall! :wub: Dermed venter vi med flere undersøkelser til forsikringa er i gang igjen og til en eventuell nedtur skulle dukke opp. Får selvfølgelig krysse for at det ikke skjer, men jeg tror det er litt mye å håpe på!

Takk for oppdatering, tenker ofte på dere og jeg er glad for å høre at dere har en fin opptur :) Gi en stor kos til Shensi fra meg, lille søte hunden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sluppet hele vinterpelsen på en gang. I tillegg har hun flere partier på kroppen som er helt eller delvis hårløse.med andre ord ser hun egentlig ganske teit ut!

SIden du nevnte at man glemmer litt gangsyn på hva som er normalt/ikke normalt.... Det er helt normalt at de slipper alt og deler av kroppen er hårløse. Labradoren min ser lettere skabbbefengt ut, med nakne flekker her og der, hele magen er bare hud omtrent :P Så det er ikke noe tegn på annet enn røyt!

Med hjerte for disse syke og høyt elskede hundene krysser jeg noen ekstra fingre for at de gode periodene fortsetter. Som du sier, hvordan skal livet fortsette uten disse spesielle individene man får i livet? Det er så urettferdig at de beste hundene blir fanget i egen kropp. Måtte alt gå rettvegen videre :hug::heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering, tenker ofte på dere og jeg er glad for å høre at dere har en fin opptur :) Gi en stor kos til Shensi fra meg, lille søte hunden :wub:

Kos overlevert og Shensi sender ellevill kos tilbake :wub:

SIden du nevnte at man glemmer litt gangsyn på hva som er normalt/ikke normalt.... Det er helt normalt at de slipper alt og deler av kroppen er hårløse. Labradoren min ser lettere skabbbefengt ut, med nakne flekker her og der, hele magen er bare hud omtrent :P Så det er ikke noe tegn på annet enn røyt!

Med hjerte for disse syke og høyt elskede hundene krysser jeg noen ekstra fingre for at de gode periodene fortsetter. Som du sier, hvordan skal livet fortsette uten disse spesielle individene man får i livet? Det er så urettferdig at de beste hundene blir fanget i egen kropp. Måtte alt gå rettvegen videre :hug::heart:

Joda, hun pleier til vanlig å slippe vinterkåpa på den måten, men flekkvis hårtap har skjedd siste 2 mnd, så altså ganske lenge før røytinga satte inn :) Det mangler pels langs beina, i området rundt rumpa, flekker på labbene osv. Vi stresser ikke noe med det uansett da. Men de hundre prosent hårløse flekkene er etter barbering hos veterinær i desember/januar. Det kommer bare ikke noe pels tilbake :lol: Hun har feks et digert hårløst område på nesten hele halsen pga barbering.

Takk :wub: En hverdag uten Shensi er ikke mulig, ikke på veldig veldig mange år. Så hun må bare holde seg i form nå! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart! Samtidig som formen til Shensi gikk tilbake til normalt (ja, hun er hundre prosent seg selv igjen nå :shocked: ), så har de barberte områdene begynt å få pels igjen (vært pelsløs der siden januar) og jurene har sluttet å hovne opp. Hun har sluttet å være hypersensitiv på smerte. Drikkinga er normalisert igjen... Alt er som før hun ble syk med andre ord! Og vi skjønner ikke noe :P Vi har jobbet henne opp siste ukene, etter hun begynte føle seg litt bedre. Nå er hun lett med på en mil med skogstur, eksploderer av energi på rolige dager og er bare herlige, hyperaktive Shensi igjen :wub: Vi nyter og koser oss enormt!

10374890_10152400104546293_3086962415800

10402934_10152400104241293_1738828492698

Fina mi :wub:

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre :-)

:ahappy::ahappy:

Ullteppe :D Vakre vakre Shensi! Håper det går hennes vei nå! :D

Jaa :D Ja hun fortjener det, lille gode jenta :wub:

Så utrolig kjekt og høre - og FOR en lettelse for dere! :D:D

Ja det er litt uvirkelig rett og slett. Det har vært et sånn kjør med den sykdommen hennes siste 8 mnd. At det bare snur sånn, nesten over natta er helt snålt! Vi er selvfølgelig forberedt på at ting kan snu igjen, men det ligger bare bak i hodet. For mest av alt skal jeg nyte hvert sekund med en frisk hund! Hun er en ekstremt aktiv hund, så forandringen merkes veldig kan man si! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...