Gå til innhold
Hundesonen.no

Cushings syndrom på ung hund


Sanne
 Share

Recommended Posts

  • Svar 375
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rart! Samtidig som formen til Shensi gikk tilbake til normalt (ja, hun er hundre prosent seg selv igjen nå ), så har de barberte områdene begynt å få pels igjen (vært pelsløs der siden januar) og jur

Det går veldig bra med Shensi Hun er så leken, ivrig og skikkelig energibombe! Hun og Banzai leker masse, hun inviterer oss til lek, suser rundt på tur uten å bli utilpass og sinna når vi kommer inn

Da er hun kastrert og hjemme igjen! Operasjonen gikk veldig fint, men de hadde funnet forandringer på egglederne.. Så det sendes inn og det får vi svar på om en uke eller to... Håper det er noe helt u

:D:D:wub:

Det kan helt ærlig ikke beskrives hvor godt det er. Når vi for bare noen uker siden hadde bestilt time til avlivning og var innstilt på å fortsette livet uten sjarmtrollet.. Wow sier jeg bare!

Nå har hun bare å holde seg frisk og bli gammel :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk sier at mirakler ikke finnes? De kan virkelig bare ta seg en bolle.

Flotte vakre Shensi :wub: herlig tråd å lese før man skulle legge seg :)

Sant, vel?! :D Forvandlingen er så stor, at det er vanskelig å forstå det selv. Fra hun var på det verste, da hun ikke orket gå tur, var kanskje våken 20-30 minutter og bare gjemte seg bort i en krok. Til å nå være med på 14 km i skogen (selvfølgelig ikke i rasende tempo da) og bare være godsliten etterpå. Det er den Shensi vi kjenner :wub:

1554372_10152391214846293_83062313085890

Hun har blitt frekk som fy da. Har jo stort sett fått gjort som hun har ønsket mens hun har vært så syk. Som dere ser på bildet har hun lagt på seg noen unoter :D Det skulle egentlig bare være bilde av isen... Ferska en liten tyv samtidig :D Men jeg bryr meg ikke! Så lenge hun holder seg frisk, kan hun gjøre hva pokker hun vil for min del :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy::ahappy:

Godt å høre! :) Hva sier dyrlegene? Skal de fortsatt forske på henne?

Har ikke snakket med veterinær etter hun ble seg selv igjen. Skal ringe dem i morgen :ahappy: Men ja, jeg vil jo ha svar, samtidig som jeg ikke vil at Shensi skal gå gjennom noe mer, nå som hun er i form igjen! Er vanskelig rett og slett. Egentlig har det jo ikke noe å si da, hun elsker jo veterinæren! Det er toppen av lykke å komme inn i veterinærbygget. Hun blir helt sprø av det faktisk, og blir så skuffa om en annen hund tas inn før henne :D Rare skrulla :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering!

Hun er fremdeles i storform. Sliter mer med magen igjen, men det har hun gjort av og på i noen år. Får veldige smerter uten at vi finner noen sammenhenger. Tidligere har vi kunnet fôre henne ofte nok, så slipper hun vondter. Men nå kan hun få vondt på tross av at hun har fått mat for bare fire-fem timer siden.

Løpetiden er rett rundt hjørnet, så vi er veldig spente på å se om hun faller sammen igjen da. I såfall må vi vurdere kastrering. Noe jeg har veldig lite lyst til, men alternativet er jo mye verre. For hun kan jo ikke være dårlig brorparten av året!

10526122_10152479041231293_8025225429786
Nå ligger hun sånn, framfor sammenkrøllet i en krok :wub:

10409072_10152479041571293_7113875884591

10505407_10152482418956293_1276052533154
Bedre å stekes i sola, enn å ligge i skyggen :D

10408929_10152484287086293_9146180965792
Bade gjør man også i varmen! Og i går tok hun sine første skikkelige svømmetak!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuuh, våget nesten ikke gå i denne tråden i tilfelle hun hadde fått tilbakefall. Håper dere finner av magevondten men ellers ser hun ji storfornøyd ut på bildene!

Ja mageproblemene er virkelig slitsomt, men en bagatell tatt i betraktning hvor syk hun var for bare noen få mnd siden selvfølgelig :ahappy: Hun er i storform så det holder! Henger med på alt som skjer og er vill og gal, akkurat som hun skal være! :wub:

Men om hun sliter med magen - er det noen allergier eller slikt hun har? Cushing's i alle fall hos mennesker kan forverres av matvareallergier. http://paleoparents.com/2011/laymans-autoimmune-disease-interpretation/

Og siste siden her var veldig koselig å lese - så bra hun har vært bedre!

Vi har prøvd allergifôr på henne, uten at det hadde effekt. Men det er selvfølgelig i tankene :) Det vi vet er at det mest sannsynlig er magesyre som skaper trøbbel, ettersom hun normalt har fått vondt når magen ikke har hatt nok å jobbe med, samtidig som hun får plakk på tennene nesten rett etter vi har fjernet. Nå feks er det bare et par mnd siden vi fjernet, men allerede ser tennene "ille" ut.

Det ser på en måte ut som hun får kolikksmerter når det setter inn. Og hun har begynt å få matvegring. Fordi når hun har vondt, så er det eneste som hjelper at hun spiser. Men før det blir bedre, så blir det mye verre... Men alternativet er liksom at hun ikke får mat i det hele tatt, for det gir seg ikke før hun har noe i magen... Veldig vanskelig. Og hver gang hun har vondt i magen, så får hun nesten panikk når hun ser skåla, fordi hun vet hvor vondt det blir :hmm: Så vi må få henne igang med å gi henne ting hun ikke klarer motstå... På dager hun ikke har vondt, så har hun heldigvis stor matlyst!

I tillegg vet vi jo ikke om det er cushing... ettersom hun gikk for lavt i verdier så kjapt når hun sto på medisinene. Og da sto hun i tillegg på laveste dose. Utrolig vanskelig å finne ut av dette. Men jeg tror vel ikke cushings er lagt helt på hylla.

Ja det er godt å ha henne tilbake! Lille elleville :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd allergifôr på henne, uten at det hadde effekt. Men det er selvfølgelig i tankene :) Det vi vet er at det mest sannsynlig er magesyre som skaper trøbbel, ettersom hun normalt har fått vondt når magen ikke har hatt nok å jobbe med, samtidig som hun får plakk på tennene nesten rett etter vi har fjernet. Nå feks er det bare et par mnd siden vi fjernet, men allerede ser tennene "ille" ut.

Det ser på en måte ut som hun får kolikksmerter når det setter inn. Og hun har begynt å få matvegring. Fordi når hun har vondt, så er det eneste som hjelper at hun spiser. Men før det blir bedre, så blir det mye verre... Men alternativet er liksom at hun ikke får mat i det hele tatt, for det gir seg ikke før hun har noe i magen... Veldig vanskelig. Og hver gang hun har vondt i magen, så får hun nesten panikk når hun ser skåla, fordi hun vet hvor vondt det blir :hmm: Så vi må få henne igang med å gi henne ting hun ikke klarer motstå... På dager hun ikke har vondt, så har hun heldigvis stor matlyst!

I tillegg vet vi jo ikke om det er cushing... ettersom hun gikk for lavt i verdier så kjapt når hun sto på medisinene. Og da sto hun i tillegg på laveste dose. Utrolig vanskelig å finne ut av dette. Men jeg tror vel ikke cushings er lagt helt på hylla.

Ja det er godt å ha henne tilbake! Lille elleville :wub:

Mangel på magesyre og dermed dårlig fordøyd mat kan skape problemer i tarmen som så sprer seg i kroppen. Blant annet kan det påvirke HPA-aksen hvor produksjon av ACTH er deltager. :)http://syontix.com/the-gut-brain-axis-how-endotoxemia-and-leaky-gut-impact-the-hypothalamic-pituitary-adrenal-axis/ Vel, her står det egentlig bare om hvordan magen påvirker HPA-aksen, ikke akkurat om magesyre. Men om maten ikke blir brutt ordentlig ned kan det skape de samme problemene, artikkelen nevner korn f.eks. fordi gluten kan åpne opp bindingen mellom cellene i tarmveggen og dermed la diverse ufordøyd mat/bakterier komme ut i blodet, som gjør at immunforsvaret blir aktivert > autoimmun sykdom. Om maten ikke blir ordentlig fordøyd pga mangelen på magesyre kan også tarmfloraen påvirkes, som også får følger. I tillegg til at tarmen gjerne er litt skadd og at det gjør vondt å fordøye mat er jo ikke rart.

Bare nevner det, kan være noe å tenke på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på magesyre og dermed dårlig fordøyd mat kan skape problemer i tarmen som så sprer seg i kroppen. Blant annet kan det påvirke HPA-aksen hvor produksjon av ACTH er deltager. :)http://syontix.com/the-gut-brain-axis-how-endotoxemia-and-leaky-gut-impact-the-hypothalamic-pituitary-adrenal-axis/ Vel, her står det egentlig bare om hvordan magen påvirker HPA-aksen, ikke akkurat om magesyre. Men om maten ikke blir brutt ordentlig ned kan det skape de samme problemene, artikkelen nevner korn f.eks. fordi gluten kan åpne opp bindingen mellom cellene i tarmveggen og dermed la diverse ufordøyd mat/bakterier komme ut i blodet, som gjør at immunforsvaret blir aktivert > autoimmun sykdom. Om maten ikke blir ordentlig fordøyd pga mangelen på magesyre kan også tarmfloraen påvirkes, som også får følger. I tillegg til at tarmen gjerne er litt skadd og at det gjør vondt å fordøye mat er jo ikke rart.

Bare nevner det, kan være noe å tenke på :)

Takk for info! Skal absolutt ta med dette i betraktningen. Aldri tenkt den veien på det i det hele tatt, så selv om det ikke er sikkert det er der problemet ligger, så er det jo absolutt noe man bør vurdere! Magen har vært et slit og et styr for henne veldig lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Skal absolutt ta med dette i betraktningen. Aldri tenkt den veien på det i det hele tatt, så selv om det ikke er sikkert det er der problemet ligger, så er det jo absolutt noe man bør vurdere! Magen har vært et slit og et styr for henne veldig lenge nå.

Jeg føler med dere, altså. Kjipt å være syk og kjipt å være pårørende når man ikke vet hva som er i veien/hvor lenge en god periode varer.

Bare litt mer informasjon fra meg, så skal jeg gi meg. Men tenkte det kunne være greit å forklare litt mer hvordan det henger sammen, selv om det ikke nødvendigvis har noe med tilstanden hennes å gjøre. Wall of text nedenfor :P

Tarmen og immunforsvaret

Tarmen har en ganske viktig rolle i immunforsvaret, da den a) lar kroppen ta til seg næring fra maten vi spiser så vi får energi og byggesteiner b) hindrer diverse mikrober og annet vi kan ha fått i oss vha mat å komme inn i blodbanen (og det gjelder selvfølgelig også de bakteriene som er i tarmen fra før av). Om tarmen blir lekk (da tenker jeg ikke på utlagt-tarm lekk) kan det oppstå autoimmune issues fordi immunforsvaret må bli kvitt inntrengerne. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22109896 Og det skjer konstant nærmest fordi vi spiser hver dag.

Noen ting som kan provosere frem lekk tarm:

  • Stress, men akkurat hvordan er det flere teorier på. I alle fall, stress påvirker fordøyelsen ved å stanse/nedsette produksjon av fordøyelsesenzymer og mindre blodtilførsel til mage/tarm området. Denne funksjonen er en del av det sympatiske nervesystemet.
  • Matintoleranser. Gluten/gliadin provoserer frem produksjon av et enzym kalt zonulin som også åpner disse tight junctions. Om man først reagerer på et protein, er det raskt at man reagerer på flere.
  • Ugunstig bakterieflora, som igjen påvirkes av både stress og matvarer (bakterier er veldig glade i karbohydrater).

Kilde: http://jn.nutrition.org/content/141/5/769.full

Når tarmen først er lekk, vil dårlig fordøyd mat ikke akkurat gjøre det bedre. Siden det sympatiske nervesystemet nok er aktivert ved sykdom (det er fight/flight/freeze, tross alt. Og kroppen er i fight-modus når immunforsvaret beskytter den), er også HPA-aksen involvert, og den stod det mer utfyllende om i linken jeg la ved tidligere. Da produseres stresshormon som ACTH.

For

Jeg vet ikke om et allergivennlig for vil kunne hjelpe på noe slikt, da jeg ikke kjenner ingrediensene. Men i alle fall, matvarer som kan forverre lekk tarm er: Korn, melk/ost (kasein), egg, frø, nøtter og søtvieplanter + proteiner kroppen kan ha begynt å reagere negativt på som følge av sykdommen (for eksempel kan fisk være et problem akkurat nå, men så kan det vise seg at når tarmen er i bedre form går fisk helt greit, fordi det kroppen egentlig reagerte på var gluten). Her står det veldig mye om hvorfor/hvordan det fungerer: http://www.thepaleomom.com/category/autoimmune-2/the-whys-of-the-aip

Og lekk tarm kan, som nevnt, påvirke HPA-aksen og dermed ødelegge litt for det endokrine systemet i kroppen. :)

Symptomer kan være alt fra luft i magen, diare eller forstoppelse, og slike ting forbundet med fordøyelsen, til humørforandringer, slapphet og utslett. Hos hund ville jeg nesten tippe sprø klør og matt pels også, mennesker kan i alle fall få både sprø negler og matt hår grunnet dårlig næringsopptak :P

Da var jeg ferdig. Håper virkelig dere finner ut av det, uansett hva det er!

EDIT: Rettet på noen setninger

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant og bare kjør på med alt av tanker altså! Det skader ikke liksom :ahappy:

Jeg tenker jeg skal drøfte det med veterinæren min neste gang vi skal inn,om det er greit for deg. Du har jo lagt ved kilder og alt sånt liksom! Det er veldig deilig at Shensi er i form igjen, men hun sliter fremdeles med magen, og det er et enormt stressmoment i hverdagen. For hun kan ha vondt i timesvis på det verste. Nå antar jeg jo i bunn og grunn at hun har småsmerter hele tiden, da hun alltid reagerer når veterinærer palperer buken :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant og bare kjør på med alt av tanker altså! Det skader ikke liksom :ahappy:

Jeg tenker jeg skal drøfte det med veterinæren min neste gang vi skal inn,om det er greit for deg. Du har jo lagt ved kilder og alt sånt liksom! Det er veldig deilig at Shensi er i form igjen, men hun sliter fremdeles med magen, og det er et enormt stressmoment i hverdagen. For hun kan ha vondt i timesvis på det verste. Nå antar jeg jo i bunn og grunn at hun har småsmerter hele tiden, da hun alltid reagerer når veterinærer palperer buken :hmm:

Da vil jeg henvise deg hit: http://chriskresser.com/the-hidden-causes-of-heartburn-and-gerd Det er jo mennesker som er tema for ham, men jeg tenker litt sånn at når forsøk som er gjort på rotter og aper senere har ledet til mer undersøkelse hos mennesker, kan det være nyttig for oss med hund også. At hun har vondt kan jo være at tarmen er betent på noe vis, eller luftsmerter (og de er noe av de verste smertene man kan ha har jeg alltid hør av mamma som er i helsevesenet). I alle fall skader det ikke å se på det.

Nå vet jeg ikke hvor langt slik tankegang er kommet på hund, men hos mennesker begynner det å bli mer anerkjent :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...