Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthøsten 2013


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg vet vi er en del her inne som driver med ulik type jakt, så kan vi ikke ha en egen skravletråd for jakten 2013? Dele litt historier og opplevelser? Det er lov til å ta med jakthistorier uten hund også :)

For min del er dette min fjerde høst på jakt, men min første med våpen (og det gjør det enda mye morsommere selvsagt!). Vi jakter primært elg og rådyr, men jeg er også interessert i andre typer jakt, så det blir nok noen turer ut etter rev og fugl også. Er samboer med jaktleder på laget, og har eget terreng rett utenfor døra, så det er greit! Lørdagene i elgjakten har vi ofte ikke med elghund, men bruker jagere. Da går jeg alltid med Pea, som er en kløpper til å støkke både rådyr og elg - uten å jage. Hun har blitt en selvsagt del av jaktlaget (høre stadig ting som "Nå kom Pea på posten min" - veldig koselig), og ELSKER å lete etter dyr og mennesker i skogen. Hun er bittelitt raseforvirret og kan godt finne på å ta stand på både fugl og elg (hun er jo altså da gjeterhundblanding egentlig). Vi har dessverre ikke fått noe enda, men vi har hatt masse godt vær og fine dager på heia!

I dag var vi ute med tre elghunder, og jeg må si jeg fikk et nytt syn på rasen! Jeg har egentlig vært en jämtfan, men disse elghundene var fantastiske - slanke, lette og veldig sosiale. Kanskje det må bli en sånn på meg etter hvert ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt bilder fra hittil i år Lokkejakt på rev, reven kom aldri men det kom noen rådyr som jeg ble sittende å se på lokkejakt igjen Revejakt med russerstøver Man må sove litt o

Wii liker jakttråd!! Jeg tok jegerprøven i juni og har til nå felt en due, en hare og en skjære. Jakter på "alt" men har virkelig falt for skogsfugl jakt, neste hund når den tid kommer blir uten

Årets tredje hjort er et faktum Ehhh... det tåles å dele et bilde?

I dag var vi ute med tre elghunder, og jeg må si jeg fikk et nytt syn på rasen! Jeg har egentlig vært en jämtfan, men disse elghundene var fantastiske - slanke, lette og veldig sosiale. Kanskje det må bli en sånn på meg etter hvert ...

Det varmer et gråhundfan sitt hjerte :D Og det er akkurat slik de skal være :)

Her er jakta på elg og hjort godt i gang, og det har vært bra med dyr i terrenget i år. Med mange elghunder på laget må man dele litt på bruken, og gjerne bare en av hundene våre er med hver dag. De har hatt litt problemer med å få elgen til å stå, men har vel hatt greie søk i år. Arja virker dessverre litt hemmet av hoftene, og har gitt opp (virker det som) å følge etter i noen situasjoner. Kjedelig, da hun egentlig er ei svært ivrig frøken.

Selv om det klør litt veldig i fingrene etter å slippe yngstemor på en testtur i år venter vi nok til neste år. Hun er svært selvstendig, og har mye mot, men er jo veldig ung i hodet ennå og eier ikke begrensninger ennå. Gleder oss veldig til når hun skal testes neste år da, for dette tegner egentlig bra :)

Ellers har det falt en grevlinghanne på 14 kg her. Våkna klokka fire her en natt og trodde at pus ble drept, løp ut og fikk skremt slosskjempene som må ha vært en rev (eller to, jeg så to skygger + grevlingen) og en grevling. Pus kom til meg noen minutter seinere og lurte på hvorfor jeg sto og hylte på plenen :PDagen etterpå falt grevlingen.

Akkurat nå er det elghundene som er prioritert, men regner med at når elgjakta er over er det shibaene som tar over. Da er det hjort som står på programmet frem til jul :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese!! Vi prioriterer elgjakta her også, men vi har hatt lite dyr i terrenget generelt, og det gjør jo både at man blir veldig tilbakeholden med å ta ut dyr (vi fyller ikke kvota i år, for å si det sånn!) og at det blir mange lange dager på heia uten omtrent å se dyr. Men vi har mye rådyr, så med en gang oktober er over blir det rådyr for alle pengene. Her i området er det både Beagle, Drever, Dachs og Basset som brukes på rådyr, selv holder jeg en knapp på Drever i jaktområder som våre. Det er veldig kupert, med små områder, mye lyng og generelt ganske ufremkommelig - Dachsene holder ikke helt mål, Beaglene går litt for fort. Dreveren er akkurat passe :)

Ja, det var veldig gøy å få noen så positive opplevelser med gråhundene, det var virkelig helt superflotte hunder jeg møtte i dag! Kunne tatt med meg hjem hvem som helst av de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tok jegerprøven i 07, og har vært mest på fuglejakt. Vært med på forskjellige typer jakt, men rype er det jeg liker best.

Hatt en liten periode hvor jeg ikke har vært på jakt at all, men nå er jeg back on track :)

Skal snart ut i terrenget igjen, men satser også på å få tatt rev etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for egen jakttråd :)

Jeg jakter med stående fuglehund på rype og skogsfugl.

I år jaktet jeg og jaktlaget mitt (vi har for øvrig 9 års jubileum i år) i Snåsa. Rype og skogsfugl. Veldig lite fugl i år og vi gikk dager uten å se noe. Veldig kjedelig. Jeg hadde bare med Amigo, da Toya er 12,5år gammel og pensjonert fra slike lange turer.
Amigo hadde to situasjoner og ei venninne av meg klarte å få skutt en rype for han. Veldig moro :)

Samboer jaktet i Telemark og lite fugl der også (de jaktet skogen).

Vi har jaktet en helg på hytta (Trysil) men så kun 1 fugl. Samboer har jaktet med sin hund + Amigo her hjemme i skogen. Hatt en del situasjoner men bare bom.

jakt-Monica-2013-080-1024x707.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wii liker jakttråd!!

Jeg tok jegerprøven i juni og har til nå felt en due, en hare og en skjære.

Jakter på "alt" men har virkelig falt for skogsfugl jakt, neste hund når den tid kommer blir uten tvil en fuglehund!

Hittil i år har jeg vært på revejakt, med og uten hund.

fuglejakt med og uten hund

Duejakt

Elgjakt hvor det ble felt 4 elg av laget

Skal på opplæringsjakt i regi av hurum jeger og fisk i slutten av oktober, gleder meg:D

Jeg er så heldig å ha venner som har drevet med jakt i alle år, og jeg får være med:D

Jakt er virkelig en fin hobby altså!

Min første hare, tatt i stand for en gammel engelsk setter:)

20131011_161334_zpsde62322a.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wii liker jakttråd!

Jeg tok jegerprøven i juni og har til nå felt en due, en hare og en skjære.

Jakter på "alt" men har virkelig falt for skogsfugl jakt, neste hund når den tid kommer blir uten tvil en fuglehund!

Hittil i år har jeg vært på revejakt, med og uten hund.

fuglejakt med og uten hund

Duejakt

Elgjakt hvor det ble felt 4 elg av laget

Skal på opplæringsjakt i regi av hurum jeger og fisk i slutten av oktober, gleder meg:D

Jeg er så heldig å ha venner som har drevet med jakt i alle år, og jeg får være med:D

Jakt er virkelig en fin hobby altså!

Min første hare, tatt i stand for en gammel engelsk setter:)

20131011_161334_zpsde62322a.jpg

Har jaktet både her og der og sett mye skogsfugl, desverre er de ikke så lette lg treffe og med en skulder ute av ledd har jeg ikke fått trent mye. Men det kommer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå gøy å lese om deres opplevelser! Vi skal ut igjen på torsdag på elgjakt, og jeg håper på en felling på laget i alle fall. Man lærer jo masse av å være med, selv om man ikke nødvendigvis får noe selv, og etter bare to helger ute nå føler jeg meg mye tryggere på alt fra håndtering av våpen til selve den praktiske gjennomføringen av jakten. Gleder meg til mitt første vilt har falt :D Det er mye kråkefugl her, så jeg tenker at så fort et dyr har falt kommer jeg til å gå på predatorjakt på slakteplassen .. :) Det er både nyttig og lærerikt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å delta litt her sjøl om jeg verken har jegerprøve (men den skal jeg ta!) eller har fått være med noe jaktlag. Imouto har vært "ille" på å finne elg og rådyr før båndtvangen satte inn og har også stilt elg med los (verdens styggeste bjeffing, hun har liksom ikke trent opp stemmen sin iogm at hun aldri bjeffer ellers, så hun høres ut som en sjøløve som har drukket for mye whisky med sigar til), mens etter at vi flytta til Asker og hun har fått være løs igjen, har vi ikke sett noe dyr, så hun er kontrollerbar enn så lenge. Hun fungerer derimot utmerket som bandhund i områder hvor det er stor aktivitet, og det er tydelig at dette er meninga med livet.

Aiko er som vanlig mest opptatt av å markere på fugler i trær (ikke ved skjelling, hun setter seg bare bom ned og fikserer) for hun innser sin begrensning og orker ikke løpe etter dyra. :P

Jeg har SÅ lyst til å få prøvd Imouto på hjort!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko er som vanlig mest opptatt av å markere på fugler i trær (ikke ved skjelling, hun setter seg bare bom ned og fikserer) for hun innser sin begrensning og orker ikke løpe etter dyra. :P

Jeg har SÅ lyst til å få prøvd Imouto på hjort!

Jeg har ikke glemt dere altså :D Det ble bare litt mye i september, og oktober er elgbikkjene sin måned :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bananas: Imouto har løpetid akkurat nå, hun sier det er for at ikke pappa skal komme med uønska oppmerksomhet om vi får ta turen oppover. :D

Pappaen takker for det, for akkurat nå er det nok med disse 6 hjemme med løpetid :P

Vår sønn var med og slakta okse i går, litt spennende og litt ekkelt. Fikk tatt bilde av han og elgoksehodet da, og det bildet ble naturligvis med i barnehagen i dag, godt pakket inn i jaktjakka hans (mandager har de utedag i skogen, og da er gutten kledd opp i jaktklær :lol: ). Han var også med på post på lørdagen, som han fortalte om med stor glød og entusiasme, han er nok noe preget av spesielt sin far er jeg redd :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte jo en finfin jegermann i vår, så denne høsten har vært preget av mange og lange dager i skogen. Jaktet fugl (skogsfugl, and og due), villsvin, rådyr og nå er det elgjakt. I morgen reiser jeg til Trysil for å jakte elg en uke. Lykke! På jaktlaget jeg er med her har vi felt 5 av 7 dyr, så det er fare for at jeg ikke får vært med på de to siste fallene, siden jeg prioriterer Trysil i år.

Senere i høst/vinter blir det nok både tid til litt mer rådyr og harejakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en tur på elgjakt så langt, kommer forhåpentligvis noen fine uker nå på tampen av høsten også. Har med hunden, men om han er så nyttig er en annen sak, han er mest med for turens skyld og for å oppleve nye ting. Kjenner jeg fikk mektig lyst til å jakte hare når jeg så bildet over her *abstinenser*

Noen her som har jakta skogsdue? Er de spiselige egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :)

Vi er ikke viltets store skrekk, og fyller ikke fryser'n så voldsomt opp - normalt. Det viktigste her er hundearbeidet, dvs. gode loser, ettersom det er drivende hunder vi har ;-) Jeg går gjerne i skauen uten våpen også, bare for å trene hund. Og selvsagt er det DA dyra poserer på perfekt skuddhold :icon_redface:

Men det hender jo det blir fall og da...

Enn så lenge i høst har det blitt mange fine loser, noen "nesten sjanser", men det eneste som har blitt død er en stakkars mink.... Men det er lenge til jul :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsdue er fredet i Norge, så den bør du ikke jakte på - men ringdue (som også lever i skogen) er ikke fredet og skal visstnok smake godt - omtrent som rype, bare litt mildere i smaken har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her mener det smaker helt kung, jeg derimot spiser det ikke om jeg så får det servert på sølvfat. Men, det er ikke pga smak, men på grunn at jeg har litt ... Issues med fugl. :lol:

Jaja, hovedgrunnen til jakt er at det er så sinnsykt mange av dem i skauen, så om de smaker godt er det bare et pluss. Det er bare litt "unaturlig" for meg å jakte på noe som ikke er spiselig, liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar for litt skjære, kråke og ravnejakt med salong utover høsten og vinteren. Salong er et så enkelt og greit våpen synes jeg :) Hagle kan jo også brukes på disse fuglene da, men salongammo er rimelig mye billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...