Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthøsten 2013


Aya
 Share

Recommended Posts

Søndag var den beste, mest spennende jaktdagen jeg har vært på noen gang! Jeg og min beste venninne satt sammen på post på rådyrjakt med hund, og dekket hver vår side av et mye brukt rådyrsprang (for så vidt også elg- og hjortesprang, og vi skal ha alle tre dyrearter). Losen starter, og etter hvert får vi beskjed over radioen at losen kommer i retning av oss. Ingen av oss har noen dyr på samvittigheten enda, og vi kjenner nok begge at pulsen stiger i det losen nærmer seg. Plutselig kommer det en nyyydelig geit ut av et furufelt bare 20-30 meter unna oss, stopper opp bak noen tette einerbusker og fortsetter forbi oss og opp i et annet furufelt. Hun kom aldri godt nok ut av buskene til at vi fikk noen skuddsjanse, men det å få et dyr helt inn på post på den måten, med en vellykket los og samtidig se at rådyrgeita var lite stresset - det var stas! I ettertid glad for at vi ikke fikk noen skuddsjanse, for selv om hun kom alene holdt hun seg så lokalt over lang tid at hun mest sannsynlig hadde satt fra seg et kje et eller annet sted i nærheten.

Spennende!!

Så gøy!! Nå er kjeene så store at om losen ikke har vart så lenge, så er de ofte med. Veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt bilder fra hittil i år Lokkejakt på rev, reven kom aldri men det kom noen rådyr som jeg ble sittende å se på lokkejakt igjen Revejakt med russerstøver Man må sove litt o

Wii liker jakttråd!! Jeg tok jegerprøven i juni og har til nå felt en due, en hare og en skjære. Jakter på "alt" men har virkelig falt for skogsfugl jakt, neste hund når den tid kommer blir uten

Årets tredje hjort er et faktum Ehhh... det tåles å dele et bilde?

Så gøy! Nå er kjeene så store at om losen ikke har vart så lenge, så er de ofte med. Veldig spennende!

Mm, og de er vel så store nå at de har en grei sjanse for å overleve dersom moren skulle bli tatt også tror jeg ... I alle fall her på Sørlandet, uten naturlige fiender og med relativt milde vintre. Men denne geita oppførte seg veldig som om hun hadde et kje eller to ventende altså, i alle fall mente de mer erfarne rådyrjegerne på laget det. Uansett en utrolig spennende opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, og de er vel så store nå at de har en grei sjanse for å overleve dersom moren skulle bli tatt også tror jeg ... I alle fall her på Sørlandet, uten naturlige fiender og med relativt milde vintre. Men denne geita oppførte seg veldig som om hun hadde et kje eller to ventende altså, i alle fall mente de mer erfarne rådyrjegerne på laget det. Uansett en utrolig spennende opplevelse!

De fleste geiter er rimelig kjappe til å sette igjen killingene, selv om det er litt alder på dem. Så like greit å la være å skyte geiter ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste geiter er rimelig kjappe til å sette igjen killingene, selv om det er litt alder på dem. Så like greit å la være å skyte geiter ;-)

Jepp, det er vår policy også :) Jeg synes det er SÅ fint å være på et jaktlag hvor alle synes man har hatt en topp dag på jakt når man har sett dyr, fått en god los og opplevd spenningen - ikke bare når dyr faller. Det er null press og stress, fint for oss nyingene :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vår policy også :) Jeg synes det er SÅ fint å være på et jaktlag hvor alle synes man har hatt en topp dag på jakt når man har sett dyr, fått en god los og opplevd spenningen - ikke bare når dyr faller. Det er null press og stress, fint for oss nyingene :)

Fallet er bare en evt. bonus ;-) Det er hundearbeidet som gjør dagen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ble dessverre ikke fugl på oss i dag heller, men hadde en kjempefin tur, og jeg er fornøyd med Vegas. Han har jo dessverre ikke blitt brukt til jakt slik jeg tenkte. En setter skal jo selvfølgelig ut å jakte fugl, så skikkelig fornøyd med at jeg endelig har fått noen å jakte med, slik at Vegas får brukt seg slik rasen skal. Som unghund var han en veldig lovende jakthund, og til tross for at han nå er litt uerfaren så er jeg fornøyd med dagen. Får se om vi finner noen mer erfarne hunder og hundeførere å gå med, så både jeg og bikkja kan få utbytte i form av læring.

Dyret jobbet bra i dag, og plutselig stoppet han helt opp, begynte å logre og plantet snuten i bakken. Så fikk han tempo. Bikkja gikk spor han. Tok tak i langlina, og gikk sporet videre i en 4-500 meter, og vips sto vi maks 15-20 meter fra en stor Reinsdyrsflokk :lol: Ble stående å beundre de vakre dyra litt, og ønsket at vi plutselig hadde tillatelse og våpen til å ta ned et av dyra. Fine, nysgjerrige dyr da :)

Gladbikkje på jakttur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på opplæringsjakt i Regi av Shjff, forfedelig vær, men artig var det! Det ble felt ett rådyr, den ble tatt på "min" post (jeg satt med en instruktør), desverre hadde jeg bare med hagla og den sto litt for langt ut så instruktøren tok den. Morsomt uansett, en liten bukk :)

Litt bilder fra helga;

Litt info på morran :)

1379489_10153400357540311_947902297_n.jp

Vi ble delt inn i to jaktlag, her er det jeg var på klare til å gå

524420_10153400357595311_1888483424_n.jp

Posteringsjakt ER kjedelig, lite å gjøre i alle timene man sitter der. Dog veldig morsomt når losen går da!

1391579_10153400359825311_613603928_n.jp

Ene hunden vi hadde med :)

1395110_10153400360895311_1545955872_n.j

Lunsjpause!

549523_10153400361795311_1432778765_n.jp

En vel krevende terreng, dette var bare barnemat. Der vi klatra hadde jeg desverre ikke mer batteri, men jeg tuller ikke når jeg sier klatring altså. Hagla mi ser ikke ut lenger.

1378299_10153400364650311_1283524301_n.j

vente vente, losen går!

1378728_10153400365470311_803304132_n.jp

Rådyret som ble felt, vi ble enige om at vi var to om den. Losen kom nemlig forfra, også ble det stille. Rådyret kom derimot fra siden (løpt rundt), hadde ikke jeg sett den hadde den løpt videre ubemerket :P

1376395_10153400367480311_1081294254_n.j

En viktig del av opplæringen

943358_10153400366570311_2083366717_n.jp

maaaaat!

65628_10153400368015311_1397303652_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var elgjakten ferdig her i år, med resultatet 0 felte elg på vårt jaktlag :P Vi er et bittelite lag som har andre jaktlag på alle kanter, og har dermed kun hatt ett ungdyr på kvota i år - noe som betyr at veldig mange av elgene vi finner ikke er av riktig type. Vi har i alle fall bidratt til elgfall på andre jaktlag med vår flinke unghund (Bamse, NEG, 1,5 år, tre felte elg i år på andre lag), og har hatt mange fine timer på heia. Nå begynner rådyrjakta for fullt her, og alle hjerter gleder seg! Det er MYE rådyr i skogen og vi har mange flinke hunder. Vi skyter helst kje og bukk, men også geit dersom det er overveiende sannsynlig at hun ikke har kje. Krysser fingrene for lørdag! Jakt er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er jeg i lillehammer igjen og vi har vært på hjortejakt noen dager uten hell. Jeg og en til følger spor (dritspennende) og andre sitter på post. Vi har ikke sett hjort enda, men sånn er det! Vi tror vi hørte en dog, men vet ikke.

Ellers så ringte alarmen på revevaslern i natt, så ikke reven men den har nok vært der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jakthøsten her har vært dårlig. Etter mange års kraftig reduksjon av verdens tetteste elgstamme, som vi hadde på nittitallet, er det nå ganske passe med elg - noe som betyr at vi som har små terreng innimellom går et år uten å få noe. Det pleier å være mye rådyr, men i år har det vært skralt over alt. Litt av grunnen er nok to harde vintre, men det har nok vært en økning i rovdyrbestanden, særlig gaupe, som har gjort innhogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...