Gå til innhold
Hundesonen.no

Hudpleie


Nirm
 Share

Recommended Posts

Siden vi er inne på dette med å være opptatt av utseende og å være selvopptatt, så hva bedre enn å starte en tråd om hudpleie. Og siden det er masse jenter her, så må jo noen kunne litt om dette synes jeg. :aww:

Jeg suger på dette. Jeg har aldri tatt vare på huden min spesielt mye, og jeg kan nada om hudpleie annet enn at jeg har en ansiktsvask i dusjen jeg nesten aldri husker å bruke, og kliner litt krem i tryne om jeg blir for tørr eller solbrent (kjøpt på dagligvaren liksom). Ergo ikke verdens peneste hud.

Men jeg skulle gjerne ha gjort litt med det. Men hva og hvordan liksom? Hva trenger jeg? Og hva skal jeg gjøre?

Jeg har starta å få problemer med kviser på sidene av nesen på kinnene (altså sånn 1-2 cm fra nesa og utover kinnene). De kommer periodevis, og da kommer det en del i disse områdene. I tillegg til at jeg har store porer på nese og i dette området. Og jeg tenkte at det blir garantert ikke bedre om jeg ikke gjør noe med det.

Og må vel finne noen produkter for menn der ute i jungelen, men hva burde jeg kjøpe og hva bør jeg gjøre? Kunne sikkert løpt i en kosmetikkbutikk, men de hadde vel prøvd å selge meg halve butikken eller noe...

Så sonens beboere. Hjelp! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det best med ingenting. Altså en dæsj kaldt vann morgen og kveld og minst mulig drit i ansiktet. Min erfaring er at jo mer kremer og slikt jeg prøver ut, jo verre blir det.

Så vann er det som funker for meg. Ikke såpe, ikke fuktighetskrem, ingenting annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det best med ingenting. Altså en dæsj kaldt vann morgen og kveld og minst mulig drit i ansiktet. Min erfaring er at jo mer kremer og slikt jeg prøver ut, jo verre blir det.

Så vann er det som funker for meg. Ikke såpe, ikke fuktighetskrem, ingenting annet. :)

Men det fungerer ikke for meg, siden jeg ikke blir noe bedre. Det er jo det jeg har gått for i en evighet. :lol: Utbruddene mine kommer med kortere og kortere mellomrom nå. Og huden min er virkelig ikke noe pen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det fungerer ikke for meg, siden jeg ikke blir noe bedre. Det er jo det jeg har gått for i en evighet. :lol: Utbruddene mine kommer med kortere og kortere mellomrom nå. Og huden min er virkelig ikke noe pen nå...

Hva med å ta en time hos hudspesialist? De anbefaler gjerne bare egne produkter (som du får til halv pris på nett), men da får du vite hva som er problemet og hvordan hud-type du har ogsånt :) Hatt en time hos en sånn (i en pakke med massasje og alt) og fikk jo vite masse greier om huden min og hva slags hudtype jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ofte så kan det være ok å ta en runde hos en hudpleier hvis huden er litt uggen. Det gjør underverker og man får gode tips om stell fremover. Man MÅ ikke kjøpe de superdyre produktene de anbefaler heller. Det finnes ofte en billigere men helt grei variant på helsekost/apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerte å bare la huden min være som den var tidligere, men nå MÅ jeg smøre meg. Jeg smører meg med Aloe Vera fra Forever Living morgen og kveld, Firming Day Lotion på dagtid (også fra Forever), og Recovering night creme (oooogså fra Forever) drikker aloe vera gel (også fra Forever Living).

Denne blandingen fungerer kjempebra for meg, men alle er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat hudpleieprodukter som du etterlyste, og heller de kjedelige tipsene kanskje, hehe.

Men det viktigste og det som helt klart hjelper best for meg (og de fleste, vil jeg anta), er å få i seg mye nok sunn mat, spesielt gulerøtter, spinat, brokkoli, nøtter, omega-3 og egg er matvarer som skal være godt for huden. Det motsatte med for mye melkeprodukter og sukker.

Og å både drikke mye vann og skylle ansiktet godt to ganger for dagen. :-)

Har mer tro på å pleie innenfra enn krem, selvom det såkalt kan brukes i tillegg for muligens enda bedre effekt.

A-creme er en fuktighetskrem med vitamin A som er godt for huden, men ikke smør deg mye dersom du ikke har tørr hud.

Red: Tilskudd av sink kan og hjelpe til med å ro ned utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Md formulations ❤️ har en bodyscrub og en oil controler ting. Og etter noen uker med det masse bedring. Står ikke opp og lurer på hvor mange kviser som har kommet iløpet av natten lengre. Litt overflatiske kviser kommer nå og damen de "innebygde" steikje vonde er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Takker. :) Kanskje det er en god ide ja. Det er garantert noen til OK pris her i Oslo.

Starter å gå litt lei den huden min nå...

Vet ikke hvor du bor, men det var i hvert fall en veldig bra en på Tveita senteret før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også vil anbefale å gå til en hudpleier og få analyse av huden, så får du anbefalt produkter som passer til akkurat din hud. Jeg synes det er greit å legge litt ekstra i hudprodukter, da får man kvalitet og det varer lengre. Man trenger jo ikke kjøpe alt mulig, men ha litt basic. Til menn vil jeg tro det har mye å si hvilke barberprodukter en har, at høvelen er god og at en har en god fuktighetskrem.

Et annet alternativ kan å gå til legen sånn at h*n kan få sett litt på det. Noen som plages veldig med uren hud bruker antibiotika en periode og det er til hjelp. I tillegg kan man få produkter på resept som hjelper mot utbruddene (noe man kan smøre direkte på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men det var i hvert fall en veldig bra en på Tveita senteret før.

Oppegård, så Tveita er ikke langt unna sånn sett. Skal ta og sjekke rundt. :)

Og ang kosthold, så er jeg vegetarianer i omlegging til veganer. Melkeprodukter spiser jeg lite av, sukker ingenting av, drikker 1,5-2,5 liter vann per dag (alt etter hva jeg gjør). Så jeg tviler litt på at kostholdet er problemet. Å gjøre ingenting bortsett fra å vaske med vann har jeg jo gjort egentlig alltid, uten at det blir noe bedring. Jeg mistenker at testosteronet kan være en synder, men det er noe jeg tross alt må ha.

Men jeg skal bestille time hos hudpleier. Så får jeg høre hva de kan hjelpe meg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler så rene produkter som mulig! Jeg har vært gjennom både hudpleier og produkter derfra, MD-serien, produkter fra apotek, kremer og antibiotika på resept og diverse andre produkter som skulle fikse huden min. Alt hadde effekt i begynnelsen, men så ble det bare verre og verre og verre. Det sies jo at man skal bruke produktet ganske lenge (2 mnd++?) før man virkelig merker forskjell, og huden skal bli kvitt masse drit før det blir bra igjen. Kvisene kom alltid tilbake og jeg ble drittlei av å putte så mye sterke saker på huden og div. Tabletter. Men det eneste som hjalp for min del var å kjøpe så rene produkter som mulig. Nå bruker jeg norskproduserte produkter og jeg er utrolig fornøyd med det :) lykke til! Å være misfornøyd med huden i ansiktet er det verste som finnes.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mild rensekrem/lotion (ikke gel, de tørker gjerne ut overhuden) og en fuktgivende dag/nattkrem er en flott start. Jeg er spesielt begeistret for Decleor, de koster endel, men det skal veldig lite til og de varer leeenge. Et norsk, nesten like godt alternativ er http://www.kremfresh.com/ Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe globoid på apoteket, kjempefin peeling og dyprens som du kan bruke opptil tre ganger i uka på problemområdet, ellers i ansiktet maks 2x.

Brukes slik: Vask ansiktet, la det være fuktig. Ta to globoid i håndflata, drypp en dråpe vann på hver og la de løse seg opp. Fordel jevnt på ansiktet og la det tørke (ca 10 min). Fukt fingertuppene og begynn å masser til alt har løsnet (du fukter fingertuppene flere ganger om det trengs) og skyll så av med masse kaldt vann. Ta på krem. Voila, babyhud :)

For en mer naturlig og fuktgivende peeling er mandler fantastisk! Bruk en liten kaffebønnekvern (jeg har en skitbillig fra Claes Ohlsson) der du maler opp tre-fire mandler, så fint som mulig. Fordel mandelmassen utover ansiktet, og bruk så fingertuppene til å klemme og "rulle" huden. Ikke gni! Med rulle mener jeg at du legger to-tre fingre mot huden, bruk så lett trykk fra høyre til venstre på alle fingertuppene, og tilbake igjen. Flytt fingrene og gjenta til hele ansiktet er klemt og rullet. Skyll av med lunkent vann (gjerne i dusjen :P ) Dette kan du gjøre annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med kviser på halsen.. Dyptsittende, vonde kviser, og mer overfladiske hudormer. Jeg har også litt i ansiktet, omtrent der Nirm sliter. Jeg sliter også VELDIG med å ikke plukke/klemme på dem, selv om jeg vet det bare blir seende verre ut..

Noen gode tips..? Anyone? Andre enn de som har vært? Jeg bruker Epoch ansiktsmaske/leire en gang i uka ca, bruker NuSkin peelingting på resten av kroppen (spes rygg/armer og brystkasse som også har litt kviser) like ofte. Bruker hjemmelaga sukker/salt/olje-peeling i ansiktet. Ellers vasker jeg som regel bare ansiktet med lunkent/varmt vann og avslutter med kaldt vann for å lukke porene.. Er først og fremst halsen/kjeven som plager meg..

Edit: Jeg bruker veldig lite sminke, og er generelt fornøyd med utseendet. Blir bare frustrert av kviser jeg syns er stygge og som jeg da helst vil klemme bort, noe som resulterer i enda styggere røde småsår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med kviser på halsen.. Dyptsittende, vonde kviser, og mer overfladiske hudormer. Jeg har også litt i ansiktet, omtrent der Nirm sliter. Jeg sliter også VELDIG med å ikke plukke/klemme på dem, selv om jeg vet det bare blir seende verre ut..

Noen gode tips..? Anyone? Andre enn de som har vært? Jeg bruker Epoch ansiktsmaske/leire en gang i uka ca, bruker NuSkin peelingting på resten av kroppen (spes rygg/armer og brystkasse som også har litt kviser) like ofte. Bruker hjemmelaga sukker/salt/olje-peeling i ansiktet. Ellers vasker jeg som regel bare ansiktet med lunkent/varmt vann og avslutter med kaldt vann for å lukke porene.. Er først og fremst halsen/kjeven som plager meg..

Edit: Jeg bruker veldig lite sminke, og er generelt fornøyd med utseendet. Blir bare frustrert av kviser jeg syns er stygge og som jeg da helst vil klemme bort, noe som resulterer i enda styggere røde småsår..

Bruker du oljen på halsen? Huden der er nesten uten egne fettkjertler, så du kan faktisk "kvele" huden med for mye fett. Lette produkter på halsen er et must!

Dype kviser på hake/langs kjevebenet er ofte hormonelt betinget. Dyprens før og under mens, og ikke hvil haka i hånda noensinne. Sjekk om jakkekrave osv ligger mot hals/kjeve, hvis ja må den vaskes oftere, eller bruk tynne skjerf som du vasker ofte i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du oljen på halsen? Huden der er nesten uten egne fettkjertler, så du kan faktisk "kvele" huden med for mye fett. Lette produkter på halsen er et must!

Dype kviser på hake/langs kjevebenet er ofte hormonelt betinget. Dyprens før og under mens, og ikke hvil haka i hånda noensinne. Sjekk om jakkekrave osv ligger mot hals/kjeve, hvis ja må den vaskes oftere, eller bruk tynne skjerf som du vasker ofte i mellom.

Nei, den bruker jeg som regel bare i ansiktet og evt beina, for da får jeg innmari fin glatt og fuktig hud på beina etterpå. Akkurat der funker det mye bedre enn f.eks fuktighetskrem. :ahappy:

Hm, da er det sikkert hormonelt.. Bare irriterende at det er der omtrent alltid da, bare forskjellige steder. Går på pilla, vet ikke om det kan ha noe å si sånn sett? Skal prøve å slutte å ha haka i hånda. Troor ikke jakkekragen ligger mot hals/kjeve nei, den skal ikke være høy nok til det.

Takk for tips! Skal i alle fall passe på å ikke bruke fete produkter der da. Har som regel ikke gjort det da jeg jo aldri har hatt tørr hud der. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om huden min er ille tar jeg en skikkelig kur med basiron (gel-vask i hele ansiktet og krem på urenhetene). Det tørker ut huden og kvisene blir borte, så kan jeg smøre med krem ofte og lite til huden blir myk og fin igjen. Det har ihvertfall hjulpet de gangene det har vært ille. I det daglige bruker jeg ingen ting, men noen ganger litt vichy i dusjen og litt billig fuktighetskrem. Jeg har også brukt vichy-produktene (gel, tonic og krem) ved utbrudd med god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med lush sine produkter? :)

Ja, jeg var Lushfrelst og pleide å bruke Celestial ansiktskrem, samt 9 to 5 rensemelk, Angels on bare skin ansiktsskrubb samt en toner jeg ikke husker hva heter. Jeg var i og for seg helt greit fornøyd. Celestial og Angels on bare skin er de beste produktene synes jeg - skrubben er litt vel grisete bare, men jeg liker ikke at Lush bruker parabener i varene sine og jeg synes det er så innmari teit at enkelte produkter bare kan kjøpes til jul f.eks. Jeg simpelthen elsker den ene juleskrubben deres, men den er kun å få kjøpt i tiden før jul og siden produktene deres har begrenset holdbarhet går det ikke ann å hamstre. Jeg synes også det er dumt at Lush årlig bytter ut produkter sine, du kan risikere at favorittproduktet ditt går ut av produksjon på kort varsel. Jeg er fremdels bitter over at Vanilla in the mist forsvant... Verdens nydeligste såpe.. *sukk*

Lush har en super filosofi - ingenting er testet på dyr, de jobber politisk mot f.eks tjæresand og har lite emballasje på produktene sine osv osv, men bruken av SLS i alt av hårprodukter inkl balsam og parabener i det meste gjorde at jeg ikke lenger handler der. Kutter de ut SLS og parabener kommer jeg tilbake. :)

Jeg har etter litt prøving og feiling funnet ut at Decleor fungerer veldig bra for huden min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var Lushfrelst og pleide å bruke Celestial ansiktskrem, samt 9 to 5 rensemelk, Angels on bare skin ansiktsskrubb samt en toner jeg ikke husker hva heter. Jeg var i og for seg helt greit fornøyd. Celestial og Angels on bare skin er de beste produktene synes jeg - skrubben er litt vel grisete bare, men jeg liker ikke at Lush bruker parabener i varene sine og jeg synes det er så innmari teit at enkelte produkter bare kan kjøpes til jul f.eks. Jeg simpelthen elsker den ene juleskrubben deres, men den er kun å få kjøpt i tiden før jul og siden produktene deres har begrenset holdbarhet går det ikke ann å hamstre. Jeg synes også det er dumt at Lush årlig bytter ut produkter sine, du kan risikere at favorittproduktet ditt går ut av produksjon på kort varsel. Jeg er fremdels bitter over at Vanilla in the mist forsvant... Verdens nydeligste såpe.. *sukk*

Lush har en super filosofi - ingenting er testet på dyr, de jobber politisk mot f.eks tjæresand og har lite emballasje på produktene sine osv osv, men bruken av SLS i alt av hårprodukter inkl balsam og parabener i det meste gjorde at jeg ikke lenger handler der. Kutter de ut SLS og parabener kommer jeg tilbake. :)

Jeg har etter litt prøving og feiling funnet ut at Decleor fungerer veldig bra for huden min. :)

Tusen takk for utfyllende svar. Om jeg kan bry deg litt mer, har du prøvd shampo, såpe eller kroppskremer fra de? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...