Gå til innhold
Hundesonen.no

Din rase schäferoppstilt


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har en katt som står oppstilt slik, kan den få være med? Skal teste med hundene senere

Dette kan vi

Vil også delta.

Posted Images

Det de fleste glemmer når de stiller opp, er at bakerste benet skal stå i 90 grader til underlaget, ikke helt strekt ut. Og da er det ikke enkelt å få til noe som ligner sch oppstilling når de ikke er like vinklet som en schäfer. Jeg sparer mine små for oppstillingen, de kommer til å se like misfornøyde ut som resten av gjengen her :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som den bikkja sitter på huk, ikke står :P

Det samme gjelder vel en del schæfere også. Det er samme oppstillingsprinsipp vi bruker når vi stiller schæfer også. Men det sier seg selv, en hund med en anatomi som schæfer, har lettere for det enn en toller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder vel en del schæfere også. Det er samme oppstillingsprinsipp vi bruker når vi stiller schæfer også. Men det sier seg selv, en hund med en anatomi som schæfer, har lettere for det enn en toller.

Klart det sier seg selv, mulig det bare er meg - men å legge inn bilde av ei bikkje som mer ser ut som den er på tur til å sette seg ned og tigge mat, mer enn den står på sine 4 bein, er ikke helt for meg det samme som en schäferoppstilling. Men mulig jeg har feil tankemåte :P

Jaja. Ikke så farlig. Kan se om jeg ikke har et bilde hvor bikkja er på tur til å sette seg ned jeg kan slenge inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det sier seg selv, mulig det bare er meg - men å legge inn bilde av ei bikkje som mer ser ut som den er på tur til å sette seg ned og tigge mat, mer enn den står på sine 4 bein, er ikke helt for meg det samme som en schäferoppstilling. Men mulig jeg har feil tankemåte :P

Jaja. Ikke så farlig. Kan se om jeg ikke har et bilde hvor bikkja er på tur til å sette seg ned jeg kan slenge inn :P

Det er slik utstillingsoppdrettere gjør det, fra valpestadiet av, og dette har jeg selv blitt vist og forklart. Det er for å fremheve en god overlinje (i schæferøyemed) og vise beina i de rette vinklene hunden skal ha under oppstilling. Det er ikke noe jeg finner på. Hunden på bildet kan jo for øvrig ikke sette seg når beinet står slik i vinkel. At den kan "falle sammen" fordi den ikke har egnet bygning får være en annen sak.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så vanskelig da... For å stå med bakbeina i 90 graders vinkel, så må faktisk bakbeina ha riktig vinkel i kne og hase. + et langt underbein, for å gi ekstra inntrykk av vinkelen - det gir også mye lengde i steget. Du KAN ikke stille en normalt/moderat vinklet hund slik.

Og når vinkelen er slik, så trenger man heller ikke å trene og bøye og tøye for å få bikkja til å stå slik. Så langt i tråden er det en hund som har fått til en "schäferoppstilling" - det var langhårsdachsen.... Hvorfor? Fordi dachsene skal ha 90 graders vinkel...

Og med det påstår jeg absolutt ikke at schäferen er dysfunksjonell pga vinklingen - tvert i mot - som jeg har nevnt har reven tilsvarende vinkel og underbein, og de er ikke akkurat feilkonstruerte? Det som taler i mot en del utstillingsSch. er vel heller dårlige/ekstreme overlinjer, ustabile bakstell (og ikke nødvendigvis som skyldes vinklingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så vanskelig da... For å stå med bakbeina i 90 graders vinkel, så må faktisk bakbeina ha riktig vinkel i kne og hase. + et langt underbein, for å gi ekstra inntrykk av vinkelen - det gir også mye lengde i steget. Du KAN ikke stille en normalt/moderat vinklet hund slik.

Og når vinkelen er slik, så trenger man heller ikke å trene og bøye og tøye for å få bikkja til å stå slik. Så langt i tråden er det en hund som har fått til en "schäferoppstilling" - det var langhårsdachsen.... Hvorfor? Fordi dachsene skal ha 90 graders vinkel...

Og med det påstår jeg absolutt ikke at schäferen er dysfunksjonell pga vinklingen - tvert i mot - som jeg har nevnt har reven tilsvarende vinkel og underbein, og de er ikke akkurat feilkonstruerte? Det som taler i mot en del utstillingsSch. er vel heller dårlige/ekstreme overlinjer, ustabile bakstell (og ikke nødvendigvis som skyldes vinklingen)

Det hender faktisk at selv en schæfer trenger hjelp til oppstilling på måten som jeg har vist over. Og som for øvrig er korrekt måte å stille rasen på:

942159_10151639349165552_2094213558_n.jp

Bildet lånt av kennel Perlegården: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151639349165552&set=pb.223819215551.-2207520000.1381529690.&type=3&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender faktisk at selv en schæfer trenger hjelp til oppstilling på måten som jeg har vist over. Og som for øvrig er korrekt måte å stille rasen på:

942159_10151639349165552_2094213558_n.jp

Bildet lånt av kennel Perlegården: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151639349165552&set=pb.223819215551.-2207520000.1381529690.&type=3&theater

Ja, innen alle raser liker vi å tafse og trene litt for å få til riktig oppstilling for utstilling?? Jeg kan alikevel ikke se at noen i denne tråden har manet fram tilsvarende vinkling ved å tviholde på bakbeinet til bikka :P Det ER ikke fysisk mulig på en normalt/moderat vinklet hund :innocent:

Raser som er laget slik, derimot:

storm_juni06.jpg

Og - jeg snakker her KUN om bakbeinsvinklingene, ikke resten av anatomien. Også innen Sch. er det store forskjeller på overlinjene. De Amerikanske har for eksempel. flotte -ikke banan - overlinjer selv om de har masse vinkler og underbein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innen alle raser liker vi å tafse og trene litt for å få til riktig oppstilling for utstilling?? Jeg kan alikevel ikke se at noen i denne tråden har manet fram tilsvarende vinkling ved å tviholde på bakbeinet til bikka :P Det ER ikke fysisk mulig på en normalt/moderat vinklet hund :innocent:

Raser som er laget slik, derimot:

storm_juni06.jpg

Og - jeg snakker her KUN om bakbeinsvinklingene, ikke resten av anatomien. Også innen Sch. er det store forskjeller på overlinjene. De Amerikanske har for eksempel. flotte -ikke banan - overlinjer selv om de har masse vinkler og underbein...

Klart det går ikke an å kopiere rasens vinkler bare ved en oppstilling, men nå er oppstilling det nærmeste en kommer da. Det stemmer at en del dachshunder har vinkler tilsvarende schæferen. Stilte dachs i sommer, og det var jammen ikke langt i fra det jeg har gjort av oppstilling i schæferringen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det sier seg selv, mulig det bare er meg - men å legge inn bilde av ei bikkje som mer ser ut som den er på tur til å sette seg ned og tigge mat, mer enn den står på sine 4 bein, er ikke helt for meg det samme som en schäferoppstilling. Men mulig jeg har feil tankemåte :P

Jaja. Ikke så farlig. Kan se om jeg ikke har et bilde hvor bikkja er på tur til å sette seg ned jeg kan slenge inn :P

Og for å kverrulere mer, det var jo du som laget et tråd hvor det heter seg at man skulle stille opp hundene sine, som en virkelig schæfer.

Her også, er en schæferhund - stilt opp, så godt som etter boken - og det ser jo ut som denne også er "på tur til å sette seg". I likhet med begge bildene jeg har lagt ut her:

2049326.jpg

Bildet hentet fra Pedigreedatabase: http://cdn.pedigreedatabase.com/pictures/2049326.jpg

Edit: så er det egentlig så veldig mye verre å stille en vilkårlig hund som en schæfer, enn å stille en schæfer som en schæfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å kverrulere mer, det var jo du som laget et tråd hvor det heter seg at man skulle stille opp hundene sine, som en virkelig schæfer.

Vet det, nå oppfordret jeg også til humoristisk og lett tone :) Jeg sier jo bare at det ser ut som en hund er på veg til å sette seg ned, mer enn at det er RETT eller GALT! No hard feelings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refererer bare til denne, jeg ;) :

Klart det sier seg selv, mulig det bare er meg - men å legge inn bilde av ei bikkje som mer ser ut som den er på tur til å sette seg ned og tigge mat, mer enn den står på sine 4 bein, er ikke helt for meg det samme som en schäferoppstilling.

Så da følte jeg for å forsvare det jeg holdt på med - nemlig schæferoppstilling av de rasene jeg hadde tilgjengelig her, utenom schæferen selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooooog jeg kan ikke dy meg. Se bort i fra det "lave" halefestet, Hun ble barbert der i august og har derfor ett realt trappetrinn der. Vakre reka mi :wub: Langhåret er ikke ekte schæfer, så kan Mikkel med sine grå som er ekte, kan jeg med min langhårede.

1394123_10151984747170833_637545792_n.jp

Samme hund ca 3 mnd... (henger på frembeina, men skitt)

430673_10151331045715833_2083644985_n.jp

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...