Gå til innhold
Hundesonen.no

Din rase schäferoppstilt


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hahaha :lol: Elsker slutten på videoen din, Ingvild!

"Shææææfæææær!"

Dere er elendige til å stille opp hund :aww: Ta nå å dytt bakbeinet som er nærme dere lenger innunder maven. Ta tak litt over haseledde, dra det ut og ned.

Nowi går helt klart av med seieren! Men så har jo hun å hunder med en hvelving så litt lettere å få det til da :P

Jeg syns katten min ser helt ut som en schäfer :aww: Jeg har til og med drømt at jeg brukte han i juniorhandling som nettopp en schäfer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har en katt som står oppstilt slik, kan den få være med? Skal teste med hundene senere

Dette kan vi

Vil også delta.

Posted Images

Må innrømme at hun stillte seg selv,og at jeg tilfeldigvis hadde kameraet med meg a025.gif :lol:

Sjjjjjj!!! Sånt skal man ikke si høyt, man bare tar til seg rosen og sier heller at "jah, hun er så lett å stille, såeh.." mens man lar det skinne litt gjennom at det er ens egne gode egenskaper som gjør HELE forskjellen. :lol: :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjjjjjj!! Sånt skal man ikke si høyt, man bare tar til seg rosen og sier heller at "jah, hun er så lett å stille, såeh.." mens man lar det skinne litt gjennom at det er ens egne gode egenskaper som gjør HELE forskjellen. :lol: :lol:

Okey da,jeg trekker det tilbake,jeg bare tulla,ville bare ikke at noen skulle vite hvor fantastiske vi er! :shifty:

Zara er så genial,at jeg bare trengte å si "Schæfer" så stillte hun seg fint opp sånn! :ahappy:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey da,jeg trekker det tilbake,jeg bare tulla,ville bare ikke at noen skulle vite hvor fantastiske vi er! :shifty:

Zara er så genial,at jeg bare trengte å si "Schæfer" så stillte hun seg fint opp sånn! :ahappy:

Dachsen er lett å "schäferoppstille" fordi de har langt underbein og mye vinkel - selv om alle deler er sterkt forkortet :P Den ekstremt bøyde overlinja får de dog ikke, med mindre de er helt feil konstruert...

Man kan si hva man vil om oppstilling eller ei - det er bygningen som avgjør hvordan det faktisk ser ut. Denne tråden sier litt om det? Du får ikke den bøyde overlinja om ikke den ER bøyd. Og du greier ikke stille bakbeina i "schäferstilling" om ikke hunden er både mye vinklet, og har et langt underbein.... (og det er her jeg kjenner at jeg må ta noen bilder av revene, de har nemlig bakbein akkurat som en schäfer, og stiller seg helt naturlig slik - men uten den bøyde ryggen, da..)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachsen er lett å "schäferoppstille" fordi de har langt underbein og mye vinkel - selv om alle deler er sterkt forkortet :P Den ekstremt bøyde overlinja får de dog ikke, med mindre de er helt feil konstruert...

Man kan si hva man vil om oppstilling eller ei - det er bygningen som avgjør hvordan det faktisk ser ut. Denne tråden sier litt om det? Du får ikke den bøyde overlinja om ikke den ER bøyd. Og du greier ikke stille bakbeina i "schäferstilling" om ikke hunden er både mye vinklet, og har et langt underbein.... (og det er her jeg kjenner at jeg må ta noen bilder av revene, de har nemlig bakbein akkurat som en schäfer, og stiller seg helt naturlig slik - men uten den bøyde ryggen, da..)

Ja,ta bilder! :D

Zara stiller seg ofte sånn når vi er ute på tur å hun inspiserer området :ahappy:

2013-02-25145435_zps892d0324.jpg

Skal prøve å stille henne selv i morgen når jeg har litt bedre lys,men tviler på at hun er med på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å få bikkja til å bøye kneet! Skikkelige oppstilte schäfere har jo ikke bare ett bein frem og ett bak, men de står bøyd i kneet. Fåkke til!

Tenker det er fordi det rett og slett ikke går an for enkelte raser? :P (Å få den bøyen i kneet, altså).

Schäferen har jo skikkelig "sagge-knær" når de står normalt (type alkoholiker-knekk, if you know what I mean) - det er vel rett og slett sånn avlen har skapt de? Jo bedre de er å stå i knestående jo mer utstillingspremier får de, jo mer avles de hundene på, og akkurat de beinvinklene blir videreavlet og forsterket. Høres logisk ut i hodet mitt iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vel ganske så mye med trening, så vidt jeg har skjønt, å lære dem å "sige" litt sammen bak, samt bygge opp styrken til å klare det? Chiara har lettere for å synke litt sammen i knærne og få mer vinkler der når jeg "schæfer"stiller henne enn Lundii gjør, jeg tror det har mye med muskulatur i lår og rygg å gjøre. (Chiara har løpt tulling i hagen i hele sommer samt trimmet på tur, Lundii har hatt valper hos oppdrettern sin..)

Ellers, mine er IKKE mye hvelvet i ryggen NÅR de står riktig. Når de derimot spenner seg, som de gjør på disse bildene, som er tatt med selvutløser på mobilen (ikke lett, tror jeg sletta 30 bilder per hund eller no..) så får de en mer hvelvet overlinje med en gang. Chiara har fått en myye bedre overlinje i løpet av sommeren når hun har stabilisert seg mer og bygget mer muskulatur. Lundii synes jeg har blitt mer avslappet i mange sammenhenger og har mye lettere for å stå bra. Neste gang jeg får gode bilder av dem skal jeg legge ut. ;):lol:

Ellers så syns jeg de aller aller fleste raser ser ut til å ha den knekken i kneet minst en gang om dagen, jeg. :P Flere ganger når de går på tørrfor enn når de går på vom.. ;)

Edit: Altså, sånn at jeg tror ikke det er helt umulig for alle moderat vinklede raser å få til den knekken. Ikke tror jeg det er så veldig unaturlig heller. Handler bare om å skjønne hva du vil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har i hvertfall ikke lært å stille seg opp :D

Nå er det ikke de mest illustrerende bildene, men de stiller seg normalt opp som schäfere, av den enkle grunn at de har myye vinkler og underbein:

marvel.JPG

Bildet er fra feil side, men man skjønner tegninga?

line.JPG

Ikke vanskelig å se for seg disse bakbeina i sch-oppstilling...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er fordi det rett og slett ikke går an for enkelte raser? :P (Å få den bøyen i kneet, altså).

Schäferen har jo skikkelig "sagge-knær" når de står normalt (type alkoholiker-knekk, if you know what I mean) - det er vel rett og slett sånn avlen har skapt de? Jo bedre de er å stå i knestående jo mer utstillingspremier får de, jo mer avles de hundene på, og akkurat de beinvinklene blir videreavlet og forsterket. Høres logisk ut i hodet mitt iallefall :P

Det går an (bare se Cujo). Men det er helt klart at det ligger mer naturlig for enkelte, og noen schæferhunder trenger svært lite hjelp fra en handler, for å få knærne skikkelig nedpå. Som borderen sier, det skal mer til enn å trekke det ene beinet frem og det andre beinet bak, for å få til schæferstil.

Edit: ser det er en del som holder hundene under buken når de stiller opp. Dette får hundene til å skyte rygg, og det skal ikke en schæfer gjøre. Er vel ikke noen raser som skal det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an (bare se Cujo). Men det er helt klart at det ligger mer naturlig for enkelte, og noen schæferhunder trenger svært lite hjelp fra en handler, for å få knærne skikkelig nedpå. Som borderen sier, det skal mer til enn å trekke det ene beinet frem og det andre beinet bak, for å få til schæferstil.

Edit: ser det er en del som holder hundene under buken når de stiller opp. Dette får hundene til å skyte rygg, og det skal ikke en schæfer gjøre. Er vel ikke noen raser som skal det?

Ser ingen bilder av noen som holder hunden under magen jeg? Må være på videoene eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen bilder av noen som holder hunden under magen jeg? Må være på videoene eventuelt?

Beklager, det er sent. Kanskje det bare var på videoen. Men i hvert fall - det ser ut som om flere av hundene her er holdt under magene. De skyter i alle fall rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er fordi det rett og slett ikke går an for enkelte raser? :P (Å få den bøyen i kneet, altså).

Schäferen har jo skikkelig "sagge-knær" når de står normalt (type alkoholiker-knekk, if you know what I mean) - det er vel rett og slett sånn avlen har skapt de? Jo bedre de er å stå i knestående jo mer utstillingspremier får de, jo mer avles de hundene på, og akkurat de beinvinklene blir videreavlet og forsterket. Høres logisk ut i hodet mitt iallefall :P

Det er klart det er mulig for dem å bøye knærne, de stritter jo i mot fordi det er mer naturlig å stå med rake bein og støtte opp kroppen.

Prøv å stå med skikkelig heroin-knekk sjøl liksom, det er ikke kult. Det er vel en egen aerobic-øvelse, og krever litt muskler? Ikke rart ikke-schäfere sliter, mens schäfere som trener de aktuelle musklene hver gang de er i ringen har lettere for å holde posisjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie: mine skyter rygg når jeg stiller dem sånn fordi jeg diller så mye med beina dems. :P de stiller seg best i fri oppstilling. Du ser f.eks Chiara blir bedre på det(bildene er ikke i rekkefølge), mens Lundii egentlig syns det var helt unødvendig å bli lempet foran et kamera sånn på 10 sekunder. :P

Men det må også ha noe med oppstillingen å gjøre, for Lundii er IKKE så karpete når jeg stiller henne opp normalt, selv om vinklene er elendige fordi hun spenner alt hun har. :P

Edit: bernertryne: Ja, det er mer naturlig å bruke riktig vinklede "rette" bein for å støtte opp kroppen. Og da sier det vel også litt om den enkelte schæferens bygning (og muskulatur) når den kan stilles sånn OG holde en god overlinje uten å karpe eller dette sammen, vil jeg tro? Eller er jeg HELT på bærtur nå fordi det er altfor tidlig om morran til å tenke på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, dere ba om det. :lol: Her får dere morsking-Aiko som prøver å stramme opp lille lykkeboll (fordi hun har løpetid), OG en sirkusdirektør fullstendig uten kontroll:

Haha, denne skal jeg kose meg med etterpå :) gleder meg, det har liksom bygd seg opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er mulig for dem å bøye knærne, de stritter jo i mot fordi det er mer naturlig å stå med rake bein og støtte opp kroppen.

Prøv å stå med skikkelig heroin-knekk sjøl liksom, det er ikke kult. Det er vel en egen aerobic-øvelse, og krever litt muskler? Ikke rart ikke-schäfere sliter, mens schäfere som trener de aktuelle musklene hver gang de er i ringen har lettere for å holde posisjonen

:lol:

Som Jeanette sier, vi bruker bittelitt lenger tid en de 3 minuttene dere har brukt. Og ja klart de har mer forutsettinger for å få heroin-knekk. De har jo mer vinkler. Se på 2ne sitt bilde av Nora. Her snakker vi :P Jeanette å forøvrig, men der er det mer "lettstilt", altså hun har ikke dratt det helt ut. Hun kunne tatt beinet nærmest seg mer innunder maven, og strukket det andre mer, samt lagt inn ett press på hasen. Det er en kunst å få til heroin-knekk skal jeg si dere!

Nesten fristende å ta video for å vise min enorme ekspertise på dette område, men det regner og jeg gidder ikke (for jeg er ikke så god)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: bernertryne: Ja, det er mer naturlig å bruke riktig vinklede "rette" bein for å støtte opp kroppen. Og da sier det vel også litt om den enkelte schæferens bygning (og muskulatur) når den kan stilles sånn OG holde en god overlinje uten å karpe eller dette sammen, vil jeg tro? Eller er jeg HELT på bærtur nå fordi det er altfor tidlig om morran til å tenke på sånt?

Veit ikke om det har noe med bygning å gjøre. Hvis jeg hadde kjøpt meg en schäfervalp, så ville jeg jo ha trent på å stille den opp sånn fra den var ganske liten av. Men hverken terven eller puddelen skal stilles opp som schäferen (eller cockeren, de skal vel også dras ut bak om jeg ikke husker feil), så vi har trent på at de fristiller seg sånn noenlunde korrekt.. Når jeg begynte å dra i og plassere beina deres i går, så var det veldig uvant for både dem og meg, men jeg tror ikke det skulle tatt mange dagene før de hadde funnet seg i å bli stilt opp sånn, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det er sent. Kanskje det bare var på videoen. Men i hvert fall - det ser ut som om flere av hundene her er holdt under magene. De skyter i alle fall rygg.

Jeg holder knertisen under magen, for ellers står hun ikke rolig. Og ja, det blir noe voldsomt til karping. :D Jeg skal prøve igjen etterpå, med utstillingsline og innendørs, så kanskje popcornet klarer det. Hun er i særdeleshet en moderat vinkla hund, men hun stiller seg gjerne som en schäfer for å være tøff, sånn rett før hun bestemmer seg for å jakte på noe feks. Skal se om jeg finner et bilde hvor hun står sånn på egenhånd.

Edit: Her ser hun en frekk hest. 969252_10153127228420301_770586519_n.jpg

Her ser dere at også veldig moderat vinkla hunder kan senke seg og få voldsomme hasevinkler. Her ser hun noen sauer nede på et jorde og planlegger å hoppe utfor:

1278962_10153222892520301_72269081_o.jpg

Prøv å stå med skikkelig heroin-knekk sjøl liksom, det er ikke kult. Det er vel en egen aerobic-øvelse, og krever litt muskler?

Jeg merker jeg har gått glipp av en del interessante aerobick-moves, altså! :D:lol: Ivrig og litt småkleint medrivende aerobickinstruktør: "Og nååååå: HEROKNEKK, allesammen!" onts, onts, onts, onts... :rofl:

Haha, denne skal jeg kose meg med etterpå :) gleder meg, det har liksom bygd seg opp :P

Jeg trur det er verdt det, altså. :D Ikke fordi oppstillinga er noe særlig, men fordi Sirkus Samurai beviser hvorfor de kalles det. :wub:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, dere ba om det. :lol: Her får dere morsking-Aiko som prøver å stramme opp lille lykkeboll (fordi hun har løpetid), OG en sirkusdirektør fullstendig uten kontroll:

:wub::wub: :wub: Først- den synkronristingen på ca 0:44, og 3:33 og utover- *herregud hva eeer det du prøver å si? Du er helt uforståelig*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...