Gå til innhold
Hundesonen.no

importere gatehund fra godkjent shelter


SaraSL
 Share

Recommended Posts

jeg skal ikke kjøpe men er nysgjerrig :)

Er det greit å importere en gatehund fra et godkjent shelter

hvor hunden har EU-pass blir vaksinert, har chip og blir parasittbehandlet?

det største problemet mitt med import av gatehunder er smittefare. Men om de var garantert friske, så skjønner jeg fortsatt ikke behovet folk har for og redde hunder fra div land, når det finnes tjukt med både valper og voksne, renraset og blandinger her som trenger hjelp. Da er jeg mer fan av og bidra økonomisk for og hjelpe gatehunder der de er, istedet for og ta inn enda en hund til et land som allerede har for mange.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nok hunder her i Norge som sårt trenger omplassering, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man må importere?

Det er jækla lett å sitte prektig her i Norge og si, men når man er nede i Hellas og hver morgen våkner opp til at en liten valp av din egen rase (som ser ut som din egen hund) kommer og oppfører seg som en engel, er husrein, tilsynelatende enda parasittfri (inget pelsavfall, sunn farge på tannkjøttet, matlyst etc) og hjemløs.... Da er det faktisk bare mennesklig å ha lyst å importere den hjem, gi den det den fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er jækla lett å sitte prektig her i Norge og si, men når man er nede i Hellas og hver morgen våkner opp til at en liten valp av din egen rase (som ser ut som din egen hund) kommer og oppfører seg som en engel, er husrein, tilsynelatende enda parasittfri (inget pelsavfall, sunn farge på tannkjøttet, matlyst etc) og hjemløs.... Da er det faktisk bare mennesklig å ha lyst å importere den hjem, gi den det den fortjener.

Stor forskjell på å ha lyst til og det å sette lysta ut i virkelighet med handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jækla lett å sitte prektig her i Norge og si, men når man er nede i Hellas og hver morgen våkner opp til at en liten valp av din egen rase (som ser ut som din egen hund) kommer og oppfører seg som en engel, er husrein, tilsynelatende enda parasittfri (inget pelsavfall, sunn farge på tannkjøttet, matlyst etc) og hjemløs.... Da er det faktisk bare mennesklig å ha lyst å importere den hjem, gi den det den fortjener.

Jeg mener det også er en viss forskjell på det å tilfeldigvis falle for en hund på ferie i syden, kontra det og sitte hjemme i Norge og lete på nettet etter en gatehund å importere.
  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som syns det rett og slett er dritskummelt å importere dyr fra "ymse land".

Vi er lite plaget av diverse smittsomme sykdommer her i landet sammenlignet med mange andre land og slik ønsker jeg det skal fortsette å være.

Hvis man skal importere hunder fra land som er mye mer plaget enn oss av slikt, så syns jeg man skal gjøre langt mer enn bare å vaksinere og å parasittbehandle. Jeg syns man skal ta blodprøver/eventuelt andre prøver for å sjekke for diverse smittsomme sykdommer som forekommer i det landet hunden er i. Dersom hunden ansees som frisk og dermed ankommer Norge, bør eier holde hunden adskilt fra alle andre hunder i en periode mens eier samarbeider med veterinær for å mulig forebygge og å dobbeltsjekke for mulige smittsomme sykdommer. Dette høres sikkert litt drastisk ut, men så nøye syns jeg faktisk folk skal være.

Det finnes alternativer til å importere hunder man syns synd på. Man kan donere penger for å hjelpe de der i er, man kan donere penger for å få de omplassert i sine hjemland/naboland/land-som-har-mer-likt-sykdomsbilde, eller eventuelt få de avlivet der de er. Jeg syns faktisk det er bedre å avlive hunder på en human måte fremfor å la de lide eller fremfor å la de utgjøre en potensiell fare for hundretusener av andre hunder.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det også er en viss forskjell på det å tilfeldigvis falle for en hund på ferie i syden, kontra det og sitte hjemme i Norge og lete på nettet etter en gatehund å importere.

Det er jeg helt enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke kjøpe men er nysgjerrig :)

Er det greit å importere en gatehund fra et godkjent shelter

hvor hunden har EU-pass blir vaksinert, har chip og blir parasittbehandlet?

Nei, det er ikke greit. De fleste som kommer hit er fra "godkjente" sheltere, drøssevis av parasitter på de alikvel og det jukses med vaksiner og papirer over en lav sko.

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk tør ta inn hunder med en så ukjent mental status som det disse hundene har. Tror ikke jeg har truffet på en eneste gatehund som ikke har en hel haug issues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent shelter?

Hvem er det som gir den godkjenningen?

Det hevdes i annonsen at den kommer fra et godkjent shelter.

Det er ikke oppnevnt hvem som skriver annonsen eller hvorfor den/de ønsker å selge den til noen i Norge. Derfor vet man ingen ting om hvem som har gitt godkjenningen.

Teksten er skrevet av en som kan godt norsk.

Jeg lurer på hvorfor man ønsker å kjøpe gatehunder fra andre land som blir annonsert. Og en ting er å gi bort en hund som trenger et hjem, en annen ting er å selge den synes jeg. For å tjene på det da eller?. Men nå vet jeg heller ikke hvordan sånne shelter fungerer. De er vel en stiftelse som jobber frivillig, men dog.

Jeg hadde ikke stolt et sekund på at man får det man blir forespeilet. Det er mange før deg som har forsøkt seg på dette og blitt lurt.

Skal den hentes den der nede og betale der og da? Eller skal man overføre penger på forhånd og så hente en hund på Gardermoen? I såfall :lol::lol::lol:

Nei, jeg hadde ikke gjort det, og jeg er skeptisk. Jeg synes det er litt mystisk at norsktalende forsøker å selge en hjemløs hund i et annet land, til Norge.

Eller, det er mystefistisk uansett google translate eller ikke :P

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er forskjell på å møte en hund der nede og sitte her hjemme og "bestille" en.

Syntes vi skal så godt deg går prøve å gi de hundene som er her i Norge som trenger hjem et hjem, og som andre sier her så syntes jeg det er skummelt med parasitter osv...

Jeg får helt vondt inni meg når jeg tenker på at ingen har villet ha Chicka og at hun i flere måneder var helt alene her i verden, hadde kun seg selv.

På en måte var det heldig for meg at ingen ville ha hun, for da kom hun til meg og her har hun vært i 10år og håper hun blir her et par år til :wub:

Denne nydeligheten har hjem, men se så fine de norske omplasseringshundene er

1001884_10151737193950199_1450973780_n.j

2408.JPG

1185041_10151816782765199_415346150_n.jp

:innocent::innocent: :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne går enda løs, nede på ei gresk øy.

9879928876_4153ee70ef_z.jpg

9879906254_352d3b7649_z.jpg

Men bilder betyr så lite, når det er møtet med hunden som fester seg ved ditt hjerte. Jeg hadde problemfritt tatt med meg denne hunden hjem hadde jeg hadd et hjem å ta den med til. Det er en meget bra organisasjon som jobber nede på øya, som man kan besøke og som overhodet ikke tar penger for å sende dyrene, de hjelper kun med organiseringen. Tysk-dansk-gresk samarbeid.

Det er litt flere nyanser til det, føler jeg. Du ser på klørne at den ikke har vært løshund lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange flotte blandinger der ute :wub:

Denne var helt nydelig :wub::wub: :wub:

Blanding av Border Collie og Tysk Jakterrier. Kjempesimpel hund, gjør ikke en flue fortred, går sammen med alt av hunder. Dog skuddredd, samma om det er nyttårsraketter, en klikker eller krigsfilm på TV :P Mye lyd i form av prating/syting, men aldri hørt et eneste bjeff fra ham. Svigers sin hund :)

Og denne går enda løs, nede på ei gresk øy.

9879928876_4153ee70ef_z.jpg

9879906254_352d3b7649_z.jpg

Men bilder betyr så lite, når det er møtet med hunden som fester seg ved ditt hjerte. Jeg hadde problemfritt tatt med meg denne hunden hjem hadde jeg hadd et hjem å ta den med til. Det er en meget bra organisasjon som jobber nede på øya, som man kan besøke og som overhodet ikke tar penger for å sende dyrene, de hjelper kun med organiseringen. Tysk-dansk-gresk samarbeid.

Det er litt flere nyanser til det, føler jeg. Du ser på klørne at den ikke har vært løshund lenge.

Det er helt sant! MEN, det er en ting å møte en hund når du er i et slikt land som du bare ikke greier å reise ifra og en helt annen å reise ned til et slikt land for å finne en hund å ta med hjem. Da kan man like godt lete i norge først syns jeg, vi har mer en nok hunder som sitter på kennel å venter på sitt nye hjem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant! MEN, det er en ting å møte en hund når du er i et slikt land som du bare ikke greier å reise ifra og en helt annen å reise ned til et slikt land for å finne en hund å ta med hjem. Da kan man like godt lete i norge først syns jeg, vi har mer en nok hunder som sitter på kennel å venter på sitt nye hjem her.

Som nevnt, jeg er enig i at det er overflødig å "reise ut" med vilje - eller enda verre - vindusshoppe på internett etter en hund i Romania. Da får jeg vondt i halsen og må hoste veldig mye, og høyt. Men som jeg forsøker å si: på spørsmålet "er det OK å importere en gatehund fra et shelter som gjør alt papirarbeidet slik mattilsynet ønsker og man følger både logikk og fornuft" - så synes jeg at ja, det er faktisk OK i enkelte tilfeller. Andre tilfeller er det litt mindre NØDVENDIG, og i noen tilfeller er det regelrett overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tja. Jeg er jo den som tok med meg hunden jeg, Kanger :D Påmange måter er jeg veldig glad for at jeg ikke visste hvilken forbrytelse det var mot norske omplasseringshunder at vår Scilos fant oss på gata den gangen for mer enn seks år siden. Ikke visste jeg at han kunne ha en skummel hjerteorm som ville ta livet av alle hundene vi møtte på vår vei, heller. Vi fikk god hjelp på veien og da han kom på rød løper og med Mattilsynets velsignelse ned landgangen fra Kielfergen etter en lang ferd gjennom hele Europa, var det vill jubel i meg, da han fikk de siste stemplene av tollerne!

Han er en svært enkel hund å ha med å gjøre, men jeg beskytter ham nok litt ekstra mot dette og hint. En hund som har blitt jaget og slått, sannsynligvis vært bundet på alle fire beina, gått på gata i månedsvis og hatt "senga" si i bakgården til ei rønne, uten noen i hele verden, er ikke en hund du ber "ordne opp sjøl".

Issues? Jeg kjenner ingen andre gatehunder enn vår egen jeg, men vi har hatt ei bortskjemt, norsk prinsesse som hadde issues nok for et helt fotballlag. Enda blir jeg litt stolt inni meg når hundene vi har nå, tripper litt småoverlegent forbi en tulling med utfall. Andre kan få lov til å syns synd på tullingbikkjer og eierne til tullingbikkjer, jeg er bare superlettet over at ikke hunden er min :)

Når det gjelder planlagt import av gatehunder. Vel, jeg vet at "vårt" shelter er overfylt av mishandlete, forlatte, påkjørte, morløse og vanskjødte hunder og katter. De bønnfaller oss om å ta til oss flere dyr og vil veldig nødig levere dyr til grekere (de har sine grunner). Ferdig behandlete dyr tar jo opp en plass et trengende dyr kunne fått. De tar ikke inn dyr som folk ikke gidder å ha lenger, eller friske gatehunder eller katter. Det har de ikke kapasitet til. Så alle hunder og katter som blir omplassert herfra, har blitt reddet fra den sikre død. Vel, en oppstallet hund på FOD bor i himmelrik sammenliknet med skjebnen til disse hundene, men jeg ser likevel begge sider og velger å ikke ta stilling til dette. Hellas er et land jeg er like glad i som Norge, så hvorfor jeg ikke skal ha greske hunder, vet jeg egentlig ikke. Fremdeles forstår jeg hva dere sier :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har en hund som kommer fra Hellas, de møtte den også på gaten og forelsket seg helt i han :wub::wub::wub:

Lille gode Ninjo gutten vår

1006292_10151750267245199_1694352725_n.j

Ninjo sammen broren min i sommer, skikkelig kompiser :cool:

1b577430-7fa2-4b6e-b187-9058b2d816df.jpg

Kose seg :hug:

Syntes det er greit å ta med seg dyr fra andre land som man har møtt der nede, så lenge man er 100% sikker på at hunden ikke har med seg sykdommer hjem.

Å sitte på finn.no og adoptere en hit syntes jeg personlig ikke noe om, da syntes jeg man bør gi en norsk hund et hjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...