Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund for konfirmasjonspengene mine, men hva slags?


Tessan
 Share

Recommended Posts

I dette tilfellet har faktisk alle untatt min søster ønsket seg hund, men det er jeg som har gått mest inn for det og tilbudt meg å betale for den. Og derfor blir det min. Jeg eier pr dags dato en kat 1 ponni (største typen) men når jeg fyller 16 kan jeg ikke ha denne, og må selge den. Det er ikke sikkert at jeg kommer til å få ny hest siden det er en veldig dyr. Så det er kanskje bare ett år hunden kommer til å ha denne livsstilen. MIn søster blir jo eldre og eldre, så hun kommer til å ha ponnien min noen dager i uka. Pr dags dato har hun ponnien 1 dag i uken.

Når jeg tenker etter så kan jeg ikke drasse med meg ett bur, så hunden får være inne i boksen den lille stunden jeg rir om ikke noen i familien eller noen av vennene mine er der og kan passe på hunden :) Når den er dressert nok kommer den nok til å gå løs så lenge jeg holder øye med den og den holder seg nærme meg.

Jeg kommer til å bruke all tiden jeg ikke er på skolen til den, og elske den og disiplinere den som om den var ungen min! Jeg kommer garangtert til å holde på med lydighet, og kanskje agility :) Jeg er en veldig aktiv person, så jeg jogger på morgenen. Så den kommer nok til å bli veldig aktivisert. :) Så å si att den kanskje kommer til å lide tar helt feil, det kan jeg svarge på!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er da mange som har hund og hest? Hva er problemet? Meg ikke forstå? Jeg jobber 8 timer per dag OG har barn. Barn krever pittelitt mer enn en hest for å si det mildt. Jeg skal ha hund igjen.

Vil bare si i tillegg at du høres veldig gjennomtenkt ut. Jeg er imponert, jeg var IKKE så gjennomtenkende på din alder og ville nok fort kjøpt den første og beste hunden jeg kom over hvis jeg hadde f

Flere timer i bur har hun da aldri sagt. Bare mens hun rir, som er bare en liten del av det timene i stallen går til... Om hestene har bokser kan jo hunden ligge der mens hun rir, og eventuelt være me

Fikk hund (mitt ansvar) da jeg var 13, min første valp da jeg var 16. Er motivasjonen der, så burde ikke skole osv, være noen hindring.

Jeg fikk også min første valp når jeg var 15 1/2, og det har ikke hindret meg på noen måter. Men jeg hadde ikke andre tidsoppslukende interesser da. Klarer dog Tessan å sjonglere dette riktig tror jeg hundeholdet kan bli fint, jeg.

Synd sheltie er uaktuelt, høres ut som en fin rase for deg (etter riktige linjer såklart).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også min første valp når jeg var 15 1/2, og det har ikke hindret meg på noen måter. Men jeg hadde ikke andre tidsoppslukende interesser da. Klarer dog Tessan å sjonglere dette riktig tror jeg hundeholdet kan bli fint, jeg.

Synd sheltie er uaktuelt, høres ut som en fin rase for deg (etter riktige linjer såklart)

Hvilken rase hadde/har du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første hund da jeg var 13 år. Jeg var veldig motivert og klarte det fint. Likevel er jeg veldig glad jeg hadde foreldre med på laget. Det gjorde at jeg bla. hadde mulighet for et år på folkehøyskole.

Bruk god tid på å finne den rette valpen, så blir det nok supert! Så lenge familien er med og alle er innstilt på å aktivisere tror jeg det går kjempe bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke problemet så lenge foreldrene er klare for å ta det fulle ansvaret hvis det skulle bli nødvendig. Og det skriver TS at de vil gjøre. Å overtale foreldre som ikke vil ha hund osv er ingen god ide, men med foreldre som også ønsker hund og er klar over at de kanskje må trå til som hovedeiere senere eller i en periode, så ser jeg ikke helt problemet jeg.

Jeg fikk kjøpe hund da jeg var 13. Foreldrene mine var klare på at de ville overta ansvaret om interessene mine endra seg eller jeg flytta for å gå på skole. Nå drev ikke jeg med hest da, og kanskje bør TS tenke gjennom hva som er viktigst for henne, for begge deler tar tid, og skolen blir mye mer krevende når du begynner på videregående. Jeg er veldig takknemlig ovenfor foreldrene mine for at jeg fikk kjøpe hund. Og for at de tok hovedansvaret, selv om jeg aldri droppa ut eller endra interesser. Men det visste vi jo ikke på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska husky :) Jeg er 20, i januar har jeg hatt henne i 5 år.

Jeg fikk min første hund- en basenji- for egentjente penger omtrent 1 år før min konformasjon. Siden har det blitt mange basenjier, og rasen har blitt en av mitt livs store kjærligheter :wub:

Så koselig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg vil anbefale deg,og du er jo litt på vei allerede ved å melde deg inn i forumet her, er å bli kjent med andre hundegale folk på din alder. Meld deg inn i norsk kennel klubb ungdom :)

Da jeg fikk min hund, fikk alle vennene mine /familien dems hund og, nesten på samme tid. De to første årene var vi i venninnegjengen supergirede og gikk mye turer alle sammen. Men de fleste venninne mine mistet interessen, og hundene er hjemme hos familien dems. Men jeg meldte meg inn i NKKU, dro på kurs og skrev på forum, så intereressen holdt seg godt! Var på sommerleir med NKKU i 2005, og har idag enda kontakt med en del av de jeg ble kjent med der. :)

Ikke at det skal si noe hvor mange hundegale venner du har med hund når du har hund selv, men det ER mye gøyere når man har andre hundegærne å snakke hund med og gå turer/trene med :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg vil anbefale deg,og du er jo litt på vei allerede ved å melde deg inn i forumet her, er å bli kjent med andre hundegale folk på din alder. Meld deg inn i norsk kennel klubb ungdom :)

Da jeg fikk min hund, fikk alle vennene mine /familien dems hund og, nesten på samme tid. De to første årene var vi i venninnegjengen supergirede og gikk mye turer alle sammen. Men de fleste venninne mine mistet interessen, og hundene er hjemme hos familien dems. Men jeg meldte meg inn i NKKU, dro på kurs og skrev på forum, så intereressen holdt seg godt! Var på sommerleir med NKKU i 2005, og har idag enda kontakt med en del av de jeg ble kjent med der. :)

Ikke at det skal si noe hvor mange hundegale venner du har med hund når du har hund selv, men det ER mye gøyere når man har andre hundegærne å snakke hund med og gå turer/trene med :)

Ok, da gjør jeg det. Takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka ELSKER at vi drar i stallen :)

Der går hun løs, er helt i sin egne verden og gjør ting hunder setter pris på, jeg syntes det er viktig at hunden får lov til å være litt hund også.

At en hund er med eier i stallen mye vil vel ikke si at den har det vondt, tvert imot, den går løs i flere timer og holder på med sitt.

Noen går tur med hunden før de går opp i stallen, noen etter, jeg går en liten runde før og lengre runde etter, når vi kommer hjem ligger Chicka og sover/slapper av resten av kvelden, frem til kveldstur :)

Jeg syntes en "stallhund" har det bedre enn de fleste, det er sjelden folk går 3-4timers turer i hverdagene, å være i stallen er ikke tur, men de er iallefall ute og holdet på med noe i 3-4timer

Til sammenligning så ligger en "ikke stallhund" mye mer stille eller ikke aktivisert når de er hjemme fra tur, som sikkert ikke er lengre enn 2timer på en hverdag.

Her er det selvfølgelig noen unntak, noen hunder har hage eller luftegård å gå i hjemme og noen er på treninger, men det et mange som ligger inne også.

Personlig så syntes jeg faktisk at eiere som kan ha med hunden sin i stallen gir hunden et bedre liv, de har som sagt tid til å være hund og gjøre hunde ting, det et vel et godt hundeliv...iallefall i mine øyne ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka ELSKER at vi drar i stallen :)

Der går hun løs, er helt i sin egne verden og gjør ting hunder setter pris på, jeg syntes det er viktig at hunden får lov til å være litt hund også.

At en hund er med eier i stallen mye vil vel ikke si at den har det vondt, tvert imot, den går løs i flere timer og holder på med sitt.

Noen går tur med hunden før de går opp i stallen, noen etter, jeg går en liten runde før og lengre runde etter, når vi kommer hjem ligger Chicka og sover/slapper av resten av kvelden, frem til kveldstur :)

Jeg syntes en "stallhund" har det bedre enn de fleste, det er sjelden folk går 3-4timers turer i hverdagene, å være i stallen er ikke tur, men de er iallefall ute og holdet på med noe i 3-4timer

Til sammenligning så ligger en "ikke stallhund" mye mer stille eller ikke aktivisert når de er hjemme fra tur, som sikkert ikke er lengre enn 2timer på en hverdag.

Her er det selvfølgelig noen unntak, noen hunder har hage eller luftegård å gå i hjemme og noen er på treninger, men det et mange som ligger inne også.

Personlig så syntes jeg faktisk at eiere som kan ha med hunden sin i stallen gir hunden et bedre liv, de har som sagt tid til å være hund og gjøre hunde ting, det et vel et godt hundeliv...iallefall i mine øyne ;)

Og noen har bikkja med på ridetur også :) Noe av det koseligste jeg ser er når ene blandingshundne i stallen springer happy i nærheten av eier på ridetur. Den går aldri i bena på hesten, holder alltid minst 1 meter avstand. Hører etter på eier og plager ingen.

Helt enig med Renate A. Har selv hatt med dyret i stall/på gård når jeg jobbet på en slik plass, og han storkoste seg skikkelig! Fikk lekt med oppstallørene sine hunder samt gårdseier sin hund. Fikk masse kos av travfyren i stallen, fikk til og med kjælenavnet Firkantbob xD (På grunn av ørene, hodet ser firkantet ut når han er oppmerksom) Satte los på ullgris babyen, stjal gamle brødskiver fra ullgrisene, luktet på og studerte sauene, varmet seg på hestedekken i tepausen osv. Etter jobb når jeg var ute å ridde ble han plassert i boksen, enten alene eller sammen med en annen hund om jeg ridde samtidig med noen andre.

Dagene hans ble bl.a tilbrakt slik:

733894_10151336425395423_2083697399_n.jp

I solveggen sammen med Mira.

På vei/tur hjem fra jobb etter bl.a 2 timer i skogen med rydding av beiteområde.

545598_10151264161720423_22656185_n.jpg

Mange timer ble tilbringt ved grisebingene, spennende med ullgriser. Her nese mot nese med Bitten.

hvm1.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut lancashire heeler? De har kort pels, men er sosiale og trivelige hunder som liker å være med på det meste. Det er ikke noe stor greie å ta på dem et dekken på kalde dager, men de fryser jo fortere enn hunder med lengre pels. Fordelen med så kort pels er at den er nesten selvrensende, om de blir møkkete er det bare å tørke over dem med en fuktig klut og om de må dusjes, så tørker de fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut lancashire heeler? De har kort pels, men er sosiale og trivelige hunder som liker å være med på det meste. Det er ikke noe stor greie å ta på dem et dekken på kalde dager, men de fryser jo fortere enn hunder med lengre pels. Fordelen med så kort pels er at den er nesten selvrensende, om de blir møkkete er det bare å tørke over dem med en fuktig klut og om de må dusjes, så tørker de fort.

Er det bare jeg som har vært "uheldig" med individene av denne rasen jeg har vært borti?

For jeg har nemlig tenkt, "glad jeg bare har dvergpinscher", og dvergpinscher er ikke en rase jeg vil anbefale en ung føstegangskjøper. Det har vært mye lyd, veldig høyt aktivitetsnivå, og også aggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har vært "uheldig" med individene av denne rasen jeg har vært borti?

For jeg har nemlig tenkt, "glad jeg bare har dvergpinscher", og dvergpinscher er ikke en rase jeg vil anbefale en ung føstegangskjøper. Det har vært mye lyd, veldig høyt aktivitetsnivå, og også aggresjon.

Hm, tja, jeg kjenner ikke rasen SÅ godt, men de jeg har møtt og ikke minst den vi eide, var veldig sosial og trivelig. Jeg har møtt noen få individer som har slitt sosialt, så jeg har skjønt at det er noe grums der ute, så man må sjekke linjer og foreldredyr nøye (som ved andre raser).

De er jo små gjeterhunder, så noe høyt aktivitetsnivå har de, men ikke mer enn en sheltie, vil jeg tro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første hund da jeg var 13 år gammel. Da drev jeg med hest også, men ikke like aktivt som du gjør. Foreldrene mine var klar hele veien for at om jeg mistet interessen, skulle studere i utlandet osv, så måtte de ta det fulle ansvaret for hunden. Min mor er aktiv med hund selv, så det hadde jo bare blitt en til hund på henne isåfall.

Hunden min var med løs på rideturer i skogen. Når vi gikk langs veien leide jeg hunden og hesten i hver sin hånd. Klart det var farlig, og hun knakk et bein i foten pga det, men gleden ved å kunne ha henne med veide opp. Jeg har alltid drømt om å kunne ri og ha med hund på tur sammen :wub:

Nå, 8 år etter at jeg fikk den første hunden min, har jeg kjøpt min andre hund. Hundeinteressen har absolutt ikke minsket. Jeg har sluttet med hest for å satse alt på hund :)

Jeg syns du virker veldig fornuftig og har tenkt gjennom masse som jeg selv ikke hadde tenkt på din alder. Jeg ser ingen problemer med at du skaffer deg hund :) Hvorfor skal man alltid vente på alt i livet? En dag sitter man der også har man ikke gjort det man ville fordi man ventet på det rettet tidspunktet. Det er aldri noe rett tidspunkt. Uansett hva som skjer så vil jo familien din støtte dag :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange som har hund og hest? Hva er problemet? Meg ikke forstå? Jeg jobber 8 timer per dag OG har barn. Barn krever pittelitt mer enn en hest for å si det mildt. Jeg skal ha hund igjen.

Og jeg tror bikkja kommer til å få det helt greit.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sheltie og hest, og det har gått veldig fint. Min sheltie gikk løs i stallen, var med på rideturer (hun er med på alt hun, en enklere hund finnes faktisk ikke!), er lettlært, myk overfor mennesker (og det er BARE et pluss når det er din første hund!) og helsen er generelt sett ganske god på rasen. Jeg er sikker på at en hund hos deg kommer til å få det fint, det virker som det er godt gjennomtenkt fra både din og foreldrene dine sin side dette. Dere bor på Sørlandet ser jeg, det gjør jeg også. Hvis vi ikke bor for langt unna hverandre kan dere godt få hilse på min sheltie og høre litt mer om rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sheltie og hest, og det har gått veldig fint. Min sheltie gikk løs i stallen, var med på rideturer (hun er med på alt hun, en enklere hund finnes faktisk ikke!), er lettlært, myk overfor mennesker (og det er BARE et pluss når det er din første hund!) og helsen er generelt sett ganske god på rasen. Jeg er sikker på at en hund hos deg kommer til å få det fint, det virker som det er godt gjennomtenkt fra både din og foreldrene dine sin side dette. Dere bor på Sørlandet ser jeg, det gjør jeg også. Hvis vi ikke bor for langt unna hverandre kan dere godt få hilse på min sheltie og høre litt mer om rasen :)

Tusen takk for tilbudet, men en sheltie er desverre uaktuelt fra mine foreldres side :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbudet, men en sheltie er desverre uaktuelt fra mine foreldres side :(

Ahaa, det står sikkert tidligere i tråden, men det har jeg ikke sett. Så synd! Det er absolutt ikke sånn at sheltier flest er nervøse små dyr (men det trodde jeg også før jeg ble kjent med rasen). Hva med Dansk Svensk Gårdshund? Veldig mange som har DSG og hest i kombinasjon, og det er veldig fine, morsomme små hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaa, det står sikkert tidligere i tråden, men det har jeg ikke sett. Så synd! Det er absolutt ikke sånn at sheltier flest er nervøse små dyr (men det trodde jeg også før jeg ble kjent med rasen). Hva med Dansk Svensk Gårdshund? Veldig mange som har DSG og hest i kombinasjon, og det er veldig fine, morsomme små hunder!

Slangen ridesenter har (hadde i alle fall da jeg var på rideleir der) noen DSG som går/gikk løst på gård, i stall og på rideturer, kjempefine hunder mtp hest i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Svensk gårdshund er fine hunder altså. Morsomme klovner :) Jeg kjenner en oppdretter som har sine løse på gårdstunet. De driver /drev med hester, hundene var med løse ut på beitet og ellers i stallen, innhegning osv. Familien har også DSG, hu holder seg stort sett i området, men er ikke fremmed for å ta en avstikker. Hun kommer alltid hjem igjen da, men hun er litt for glad i å jage til at hun kan være løs på områder med mye dyr. For øvrig er hun verdens søteste :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Svensk gårdshund er fine hunder altså. Morsomme klovner :) Jeg kjenner en oppdretter som har sine løse på gårdstunet. De driver /drev med hester, hundene var med løse ut på beitet og ellers i stallen, innhegning osv. Familien har også DSG, hu holder seg stort sett i området, men er ikke fremmed for å ta en avstikker. Hun kommer alltid hjem igjen da, men hun er litt for glad i å jage til at hun kan være løs på områder med mye dyr. For øvrig er hun verdens søteste :)

Du sier den er litt for glad til å jage, jeg har marsvin, katt og kanin, så den kan ikke ha mer jaktinstingt enn andre hunder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...