Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund for konfirmasjonspengene mine, men hva slags?


Tessan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er da mange som har hund og hest? Hva er problemet? Meg ikke forstå? Jeg jobber 8 timer per dag OG har barn. Barn krever pittelitt mer enn en hest for å si det mildt. Jeg skal ha hund igjen.

Vil bare si i tillegg at du høres veldig gjennomtenkt ut. Jeg er imponert, jeg var IKKE så gjennomtenkende på din alder og ville nok fort kjøpt den første og beste hunden jeg kom over hvis jeg hadde f

Flere timer i bur har hun da aldri sagt. Bare mens hun rir, som er bare en liten del av det timene i stallen går til... Om hestene har bokser kan jo hunden ligge der mens hun rir, og eventuelt være me

Guest Belgerpia

Jeg tenker at du kanskje bør vente med å få deg hund til du er ferdig med skole og kanskje ikke tilbringer fullt så mye tid i stallen. Hva skal du med hund liksom?

Med skolearbeid og hest så blir det veldig lite tid til overs til hund. Og det hjelper på en måte ikke å ønske å gjøre all verdens aktiviteter om man ikke har tid. Bruk konfirmasjonspengene dine på noe annet, eller spar til hund på ett senere tidspunkt.

Og nei, ting blir sjelden slik man drømmer om - og får du dårlig tid så er det hunden det går utover og ikke deg og det er jo bare trist.

For øvrig - schippercke - tåler en støyt, lett-trente, ikke for langhåret, men har nok pels til at de ikke fryser i hjel på vinteren.

Buhund - tåler kulde, går an å trene med - men kan fint også bare være kompishund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift hund og hest så spørs det helt på stallmiljøet. Min søster har hesten sin i e stall hvor alle utenom hun selv har hund, alle hundene utenom 2 går godt overens (den ene er nå avlivet pga kreft, en BC), de aller fleste er med på rideturer i skog og mark og generelt trives godt i stallen. Alle disse hundene er små til middels av størrelse. (2 gatemixer av ukjent opprinnelse, ca dvergschnauzer størrelse, 1 JRT, 2 dansk svenske gårdshunder og BC mixen til gårdseier) Hestene er godt vant med hund og har ingen problemer med å ha dem vandrende rundt bena.

Til deg TS, ta en titt på equiforum.net om du lurer på gode tips til hvordan kombinere hest og stall. Der er det mange folk med både hund og hest. ;) (Det er det sikkert her inne også forøvrig, vet en del folk er medlem både her og der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ift hund og hest så spørs det helt på stallmiljøet. Min søster har hesten sin i e stall hvor alle utenom hun selv har hund, alle hundene utenom 2 går godt overens (den ene er nå avlivet pga kreft, en BC), de aller fleste er med på rideturer i skog og mark og generelt trives godt i stallen. Alle disse hundene er små til middels av størrelse. (2 gatemixer av ukjent opprinnelse, ca dvergschnauzer størrelse, 1 JRT, 2 dansk svenske gårdshunder og BC mixen til gårdseier) Hestene er godt vant med hund og har ingen problemer med å ha dem vandrende rundt bena.

Til deg TS, ta en titt på equiforum.net om du lurer på gode tips til hvordan kombinere hest og stall. Der er det mange folk med både hund og hest. ;) (Det er det sikkert her inne også forøvrig, vet en del folk er medlem både her og der)

Den hesten jeg snakket om var også godt vant med hund.. Men uhell kan skje. Som jeg sa, jeg hadde aldri tatt sjansen på å ha hunden min løs i stallen sammen med hest, uansett hvor godt vant hestene er. For det skal ikke mer til enn at hesten løfter beinet for å få vekk en flue på magen, og at hunden da har hodet/ryggen på feil sted når hesten setter ned foten igjen, i hestens blindsone. Jeg ville aldri tilgitt meg selv om noe skulle skjedd med hunden min..

Selv om jeg gjerne kan ha med hunden på tur, når jeg har oversikt over hvor hunden er og har kontroll på hesten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hesten jeg snakket om var også godt vant med hund.. Men uhell kan skje. Som jeg sa, jeg hadde aldri tatt sjansen på å ha hunden min løs i stallen sammen med hest, uansett hvor godt vant hestene er. For det skal ikke mer til enn at hesten løfter beinet for å få vekk en flue på magen, og at hunden da har hodet/ryggen på feil sted når hesten setter ned foten igjen, i hestens blindsone. Jeg ville aldri tilgitt meg selv om noe skulle skjedd med hunden min..

Selv om jeg gjerne kan ha med hunden på tur, når jeg har oversikt over hvor hunden er og har kontroll på hesten.

Det er sant, uhell kan skje uansett situasjon. Så det er noe man må ta stilling til selv tenker jeg, om man vil ta den sjangsen eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, uhell kan skje uansett situasjon. Så det er noe man må ta stilling til selv tenker jeg, om vil ta den sjangsen eller ikke.

Absolutt, enig i det der. Det er jo strengt tatt svært sjelden det skjer uhell så lenge dyra er godt tilvent hverandre uansett. :ahappy:

Min rottweiler/dobermannblanding jeg hadde klarte jo å slite seg når sjefen leide ut unghingsten, og beit seg fast i halen hans. Hesten var heldigvis godt vant med hund, så han sparket ikke, og jeg fikk nappet vekk bikkja. (Som ikke var tilvent hest ennå..)

Uansett så lenge man tar ansvar og passer på at dyra blir trygge på hverandre og respekterer hverandre så går det jo stort sett veldig fint. Og jeg synes det er veldig positivt å kunne kombinere interesser så lenge man har tid og mulighet til det! :ahappy: Har selv hatt med hund når jeg har vært ute og trent/kjørt hest, super trim for hundene. Men selvsagt kun med hest jeg var trygg nok på at ikke fikk panikk for småting. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kjønn burde den være?

Med tisper får du jo løpetid 1-2 ganger i året. Med hannhunder får du "løpetid" hele året, altså reaksjoner når andres hunder har løpetid. Jeg foretrekker tisper over hannhunder bare fordi jeg liket væremåten bedre. Jeg synes også det er greit å slippe problemer med hannhund vs hannhund i pubertet osv. Mange har ikke problemer, men. Min/samboeren sin hannhund var jo snill og gikk veldig godt sammen med andre, fram til han ble angrepet av en annen hannhund, etter det har han slitt litt. Tispene mine har aldri blitt angrepet av noen.

Jeg foretrekker tisper og synes det er enklere og bedre, og at de er mer lettlærte/trente, men det er jo opp til enhver. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tisper får du jo løpetid 1-2 ganger i året. Med hannhunder får du "løpetid" hele året, altså reaksjoner når andres hunder har løpetid. Jeg foretrekker tisper over hannhunder bare fordi jeg liket væremåten bedre. Jeg synes også det er greit å slippe problemer med hannhund vs hannhund i pubertet osv. Mange har ikke problemer, men. Min/samboeren sin hannhund var jo snill og gikk veldig godt sammen med andre, fram til han ble angrepet av en annen hannhund, etter det har han slitt litt. Tispene mine har aldri blitt angrepet av noen.

Jeg foretrekker tisper og synes det er enklere og bedre, og at de er mer lettlærte/trente, men det er jo opp til enhver. :ahappy:

Det er det jeg også har fått intrykk av. De fleste hundene + bestefar sin valp er hannhunder, og de er alle ganske så dominante. Dette er noe vi holder på å jobbe med med valpen til bestefar. Men har lest flere steder at tispene kan få det som heter inbildt svangerskap. Er det noe du har erfart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, basenjien jeg hadde, hadde innbilt svangerskap. Rottweiler/dobermannblandingen hadde ikke det. Den eldste etnahunden jeg har nå kan legge på seg litt ekstra etter løpetid og bli litt roligere enn vanlig, en veldig veldig mild form for innbilt svangerskap.

Det eneste det medførte på basenjien var at hun la på seg litt, fikk litt "pupper", ble mer kosete, og så gikk det over.

Enkelte tisper kan bli veldig plaget, lete etter "valpene" sine og samle kosedyr/sokker/sko som "liksom" er valper, pipe og sutre en god stund etter løpetid, noen få slik at det går utover velferden deres, at de for eksempel ikke vil ha mat. Men det er heller sjelden at det er så ille. Da kan man vurdere kastrering (fjerning av livmor og eggstokker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, basenjien jeg hadde, hadde innbilt svangerskap. Rottweiler/dobermannblandingen hadde ikke det. Den eldste etnahunden jeg har nå kan legge på seg litt ekstra etter løpetid og bli litt roligere enn vanlig, en veldig veldig mild form for innbilt svangerskap.

Det eneste det medførte på basenjien var at hun la på seg litt, fikk litt "pupper", ble mer kosete, og så gikk det over.

Enkelte tisper kan bli veldig plaget, lete etter "valpene" sine og samle kosedyr/sokker/sko som "liksom" er valper, pipe og sutre en god stund etter løpetid, noen få slik at det går utover velferden deres, at de for eksempel ikke vil ha mat. Men det er heller sjelden at det er så ille. Da kan man vurdere kastrering (fjerning av livmor og eggstokker).

Ja, akkurat. Hvordan har dine vært når de har hatt løpetid? Hvor lenge sånn ca varer den/de (er det ikke to ganger i året?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis/doberblandingen var veldig rolig under løpetid. Ikke noe mas, helt som vanlig egentlig. Hun hadde løpetid to ganger i året.

Basenjien hadde løpetid en gang i året, som er mest vanlig for den rasen og andre ur-hunder. Hun var også som vanlig under løpetid, litt mer kosete og rolig kanskje, og måtte passe ekstra på at hun ikke stakk av. (Hun var ekstrem på å klare å komme seg ut under porten uansett hvordan vi sikret den)

Lundii, eldste etnahunden min, har løpetid ca 1 gang i året. (Det går mellom 11 og 13 mnd mellom hver gang) Det er jo også en urhund-rase. Hun kan ule litt akkurat de tre dagene hun er klar for parring.

Den yngste etnahunden jeg har nå har ikke hatt løpetid enda, hun er snart 14 mnd.

Løpetiden varer ca 3 uker på alle hunder. Du teller fra den dagen de begynner å blø. Cirka på dag 10-14 (det er mest vanlig) er de klare for parring. Da må man passe ekstra nøye på at de ikke klarer å stikke av og får parret seg, og at ikke hannhunder kan komme inn til tispene. Men det må man passe på hele løpetide, for man kan ikke være helt sikker på når de er klare for parring uten en blodprøve ca midt i løpetiden. Tispa mi ble parret på dag nr 18 og 19, mens moren hennes ble parret på dag 21 og 22, noe som er veldig uvanlig. Så man på passe på så lenge det kan se ut som om hannhundene er ekstra interessert, egentlig.

På de aller fleste raser så har de løpetid ca 2 ganger i året, ca hver sjette til åttende måned. :ahappy: Noen raser er det mer vanlig med 1 gang, og noen få hunder har oftere løpetid så det blir 3 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis/doberblandingen var veldig rolig under løpetid. Ikke noe mas, helt som vanlig egentlig. Hun hadde løpetid to ganger i året.

Basenjien hadde løpetid en gang i året, som er mest vanlig for den rasen og andre ur-hunder. Hun var også som vanlig under løpetid, litt mer kosete og rolig kanskje, og måtte passe ekstra på at hun ikke stakk av. (Hun var ekstrem på å klare å komme seg ut under porten uansett hvordan vi sikret den)

Lundii, eldste etnahunden min, har løpetid ca 1 gang i året. (Det går mellom 11 og 13 mnd mellom hver gang) Det er jo også en urhund-rase. Hun kan ule litt akkurat de tre dagene hun er klar for parring.

Den yngste etnahunden jeg har nå har ikke hatt løpetid enda, hun er snart 14 mnd.

Løpetiden varer ca 3 uker på alle hunder. Du teller fra den dagen de begynner å blø. Cirka på dag 10-14 (det er mest vanlig) er de klare for parring. Da må man passe ekstra nøye på at de ikke klarer å stikke av og får parret seg, og at ikke hannhunder kan komme inn til tispene. Men det må man passe på hele løpetide, for man kan ikke være helt sikker på når de er klare for parring uten en blodprøve ca midt i løpetiden. Tispa mi ble parret på dag nr 18 og 19, mens moren hennes ble parret på dag 21 og 22, noe som er veldig uvanlig. Så man på passe på så lenge det kan se ut som om hannhundene er ekstra interessert, egentlig.

På de aller fleste raser så har de løpetid ca 2 ganger i året, ca hver sjette til åttende måned. :ahappy: Noen raser er det mer vanlig med 1 gang, og noen få hunder har oftere løpetid så det blir 3 ganger i året.

Ok. Tror du dette kommer til å bli ett problem i stallen eller hjemme ettersom vi har mange ukastrerte hannhunder i nabolaget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tenkt på hvor skitten en hund med lang pels blir i stallen?

Spesielt når det er "klinete" årstider.

Det er greit at man liker pelsstell, men å stadig dusje en hund med lang og mye pels tar tid, og må vaskes ganske ofte siden den er i stallen og kanskje ikke akkurat lukter blomster.

Jeg ville sett på en JRT, perfekte stallhunder ;)

Med lang pels så mener også jeg at Sheltie hadde passet perfekt, synd at du ikke får ha det, når det er så mye som klaffer sammen med din hverdag og hva en Sheltie ville trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tror du dette kommer til å bli ett problem i stallen eller hjemme ettersom vi har mange ukastrerte hannhunder i nabolaget ?

Det bør ikke bli et problem så lenge du passer på hunden din de tre ukene, og naboene passer på hundene sine når tisper i nabolaget har løpetid. Det er jo ikke et problem her jeg bor nå, vi har hatt besøk av den nærmeste nabohunden EN gang under løpetiden til Lundii. Når nabobarna hadde klart å slippe ham ut. Da var mine inne uansett, og han er kastrert.

I stallen kan det nok hende de helst ikke vil ha tispa der mens hun har løpetid, da hannhundene kan bli litt urolige med henne tett oppå seg, og de kan også bli mer kranglete seg imellom. Men det bør vel ikke være et problem å ha henne hjemme de timene de tre ukene? Om hun sitter i et bur i stallen eller et bur hjemme er vel egentlig det samme? :ahappy:

Det blir seks uker i løpet av året, derav 3-4 dager hvor hun er klar, når du må passe mest på og hannhundene blir mest interessert.

Det er jo noe du må se an litt, men jeg har aldri sett det som et problem med løpetid. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke bli et problem så lenge du passer på hunden din de tre ukene, og naboene passer på hundene sine når tisper i nabolaget har løpetid. Det er jo ikke et problem her jeg bor nå, vi har hatt besøk av den nærmeste nabohunden EN gang under løpetiden til Lundii. Når nabobarna hadde klart å slippe ham ut. Da var mine inne uansett, og han er kastrert.

I stallen kan det nok hende de helst ikke vil ha tispa der mens hun har løpetid, da hannhundene kan bli litt urolige med henne tett oppå seg, og de kan også bli mer kranglete seg imellom. Men det bør vel ikke være et problem å ha henne hjemme de timene de tre ukene? Om hun sitter i et bur i stallen eller et bur hjemme er vel egentlig det samme? :ahappy:

Det blir seks uker i løpet av året, derav 3-4 dager hvor hun er klar, når du må passe mest på og hannhundene blir mest interessert.

Det er jo noe du må se an litt, men jeg har aldri sett det som et problem med løpetid. :ahappy:

Den skal bare sitte i buret i max 1 time når jeg rir. På stallen vår er det 90 hester, og da kanskje 30 hunder, og flertallet av hundene er hannhunder. De fleste har bånd på hundene sine, og det kommer jeg også til å ha! Det som er greit med en liten hund er at jeg kan løfte den om det skulle være noe problem, men jeg håper det ikke blir noe problem. Blør dine mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tenkt på hvor skitten en hund med lang pels blir i stallen?

Spesielt når det er "klinete" årstider.

Det er greit at man liker pelsstell, men å stadig dusje en hund med lang og mye pels tar tid, og må vaskes ganske ofte siden den er i stallen og kanskje ikke akkurat lukter blomster.

Jeg ville sett på en JRT, perfekte stallhunder ;)

Med lang pels så mener også jeg at Sheltie hadde passet perfekt, synd at du ikke får ha det, når det er så mye som klaffer sammen med din hverdag og hva en Sheltie ville trives med :)

Jeg kommer aldri til å skaffe meg en Jack Russel. Har hatt noen ganske så dårlige opplevelser av 9 forskjellige individer.. Disse var fra helt forskjellige oppdrettere og eiere :( De har blandt annet drept litt katter bitt barn og vært veldig hyperaktive! Det kan godt være att jeg har hatt veldig uflaks med de individene jeg har truffet/hatt å gjøre med men denne rasen har ikke vært noen bra rase for meg :( Og har ikke sheltien og Kleinspitzen ganske lik lengde på pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å skaffe meg en Jack Russel. Har hatt noen ganske så dårlige opplevelser av 9 forskjellige individer.. Disse var fra helt forskjellige oppdrettere og eiere :( De har blandt annet drept litt katter bitt barn og vært veldig hyperaktive! Det kan godt være att jeg har hatt veldig uflaks med de individene jeg har truffet/hatt å gjøre med men denne rasen har ikke vært noen bra rase for meg :( Og har ikke sheltien og Kleinspitzen ganske lik lengde på pelsen?

Jrt er ikke noe for førstegangseiere, så jeg vil ikke anbefale deg den rasen. Min har vært med i stallen i perioder ( for ca 10 år siden, når jeg fortsatt red en gang i blant :) ) og jeg synes det var litt pes at han var så modig. Løp rundt bena på hestene med den største selvfølge, jeg ble rent nervøs.

Men ikke en rase jeg vil anbefale hvem som helst på et generelt grunnlag.

Få deg den rasen du virkelig vil ha du. Pelsstellet må du bare ta med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerblandingen blødde MYE. Men hun var jo også stor. Disse her drypper en dråpe her og en dråpe der. Vi bruker kun truse hvis de skal være på soverommet, da vi har skinnsofa i stuen, så den er bare å tørke av.

Hvis det er mulighet for å ha hunden hjemme mens hun har løpetid, så vil nok de fleste hannhund-eierne i stallen sette stor pris på det. :ahappy: Noen kan få problemer med sine hunder hvis din har løpetid, hvis de har hannhunder som er veldig fiksert på tisper. Hvis det er andre i stallen som har tisper, så kan du jo høre hva de gjør når hundene har løpetid?

Jeg TROR, utifra det du sier og snakker om, at en Mittelspitz-tispe ville passet deg godt. Muligens også en hannhund, men min generelle oppfatning er at tisper er enklere førstegangs-hunder. Jeg ville ikke hatt noe FOR lite heller. En Mittelspitz på 34 cm eller hva det var er ganske liten hund. Min Lundii som veier 8 kg og som er lett å ta på armen, er 41 cm. Jeg ville ikke hatt noen mindre hind enn det både mtp i stall, og fordi små hunder generelt fryser lettere enn store. De blir fortere gjennomkalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om du skal ha hunden liggende i bur, da spesielt på vinteren i stallen. Kjøp en saueskinnsfell eller reinskinnsfell. Myke, gode å ligge på og isolerer godt og ha gjerne et teppe eller to i tillegg. Eventuelt om du vil gå for noe billigere, legg aviser helt i bunn, så ett filtteppe fra biltema/sparkjøp/europris og en gammel dyne etc oppå der igjen. Burde isolere ganske bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men altså - er det bare jeg som synes dette virker litt ugreit eller?

Ungen har jo ikke tid til å ha hund!.
Først skal hunden være hjemme på dagtid, så skal den sitte flere timer i bur i en kald stall - så hjem. At man har en kveld fri i uka som man eventuelt kan drive med agility eller whatever er liksom ikke nok. Skolearbeid skal også gjøres.........

Mitt råd - VENT MED HUND til du har litt mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - er det bare jeg som synes dette virker litt ugreit eller?

Ungen har jo ikke tid til å ha hund!.

Først skal hunden være hjemme på dagtid, så skal den sitte flere timer i bur i en kald stall - så hjem. At man har en kveld fri i uka som man eventuelt kan drive med agility eller whatever er liksom ikke nok. Skolearbeid skal også gjøres...

Mitt råd - VENT MED HUND til du har litt mer tid.

Nå er jentungen på skolen fra 08:30 til 14-15.. dvs i snitt da 6 timer. Så blir hunden med i stallen mellom 3-5 timer, hvor den da skal få 1 time i bur i følge henne. I tillegg er hennes far mye hjemme og skal også aktivisere hunden, og moren er alltid hjemme før henne så hunden IKKE blir alene fra 08:30 til 14-15..

Hvor er problemet i forhold til noen som har full jobb og barn? Det krever da minst like mye tid..

Når jenta har to foreldre som er klare på at de har ansvaret for hunden selv om det blir hennes hund, så synes jeg dette virker fint gjennomtenkt, jeg. :)

Edit: Men, jeg skal ikke si meg helt uenig med deg! Jeg fikk min første hund når jeg var 20. Hadde jeg fått hund før den tid hadde det helt sikkert gått fint, men det er en del ting som hadde blitt annerledes.. Det er ikke alltid feil å vente, heller. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Edit: Men, jeg skal ikke si meg helt uenig med deg! Jeg fikk min første hund når jeg var 20. Hadde jeg fått hund før den tid hadde det helt sikkert gått fint, men det er en del ting som hadde blitt annerledes.. Det er ikke alltid feil å vente, heller. :ahappy:

Men det er jenta som ønsker seg hund, og jeg tenker at med det tidsskjemaet så har hun egentlig ikke tid til hunden - det ER begrenset hvor mye tid man har til overs når man først er på skolen, så i stallen og så skal gjøre skolearbeid.

Nei, det er ikke feil å vente - som deg så fikk jeg hund når jeg var rett over 20 - før det hadde jeg lyst på hund, ønsket meg hund - men min mamma mente det fikk holde med skole, hest og katt - og hun hadde helt rett - jeg hadde ikke hatt tid til å ha hund på den tiden. Men ønsket var der - nå - som voksen - føler jeg meg heldig som hadde en mamma som sa beint nei til hund. Jeg ser jo det nå - selv om jeg var svært uenig med henne den gangen.

Nå har jeg hest en gang i uken - og det går greit - men den dagen jeg har hest så får hundene mindre - sånn er det bare - jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ha hest flere dager i uken selv om hundene kan være med i stallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - er det bare jeg som synes dette virker litt ugreit eller?

Ungen har jo ikke tid til å ha hund!.

Først skal hunden være hjemme på dagtid, så skal den sitte flere timer i bur i en kald stall - så hjem. At man har en kveld fri i uka som man eventuelt kan drive med agility eller whatever er liksom ikke nok. Skolearbeid skal også gjøres...

Mitt råd - VENT MED HUND til du har litt mer tid.

Flere timer i bur har hun da aldri sagt. Bare mens hun rir, som er bare en liten del av det timene i stallen går til... Om hestene har bokser kan jo hunden ligge der mens hun rir, og eventuelt være med noen andre mens (det er jo som regel alltid folk i stallen, kanskje noen vil holde den med selskap om de ikke rir selv når hun rir).

Da jeg drev med hest var jeg 3-4 timer i stallen, red sikkert bare en time. Resten av arbeidet er jo ting hunden kan være med på. Og en hund har da ikke noe imot tur i stallen. Nå husker jeg ikke hvor mange dager i uken det var, men hvis det ikke er hver eneste dag ser jeg ikke problemet. Det blir jo en form for aktivisering å få være med i stallen, snuse på ting som har skjedd der siden sist osv. Og når det gjelder å ha hund løs i stallen er det uproblematisk så lenge man følger med på hunden og eventuelt binder den når man ikke kan. Det er ikke snakk om å la den tusle rundt helt totalt på egenhånd og gå mellom bena på hesten! Jeg hadde min hund med i stallen iblant, og hun var løs, men jeg fulgte med og hun fikk ikke gå rundt bena på hesten eller under den, det fulgte jeg med på. og den var heller ikke løs inni boksen, samme hvor snill hesten var. Det syns jeg egentlig er en selvfølge. Å ha hunden løs i stallen er ikke ensbetydende med å la den vimse rundt for seg selv uten å følge med what so ever.

Og jeg synes og dette virker veldig gjennomtenkt, det vil ikke bli kun hennes ansvar, hun er jo klar på at foreldrene og skal ta seg av hunden. Det blir som da jeg fikk hund. Jeg og søsteren min fikk hund da jeg var 13 og hun 11. Vi gikk de fleste turene, men pappa har også gått mye med henne. Interessen for hund dabbet litt av da jeg begynte på videregående, men det var ikke fordi jeg var lei av hund, det motivasjonen for aktiv trening (lydighet og agility) som forsvant siden jeg ikke fikk til noe med henne (vanskelig omplasseringshund). Det var altså ikke fordi jeg gikk inn i ungdomstida at det ble mindre hund, men treningsinteressen. Men jeg var alltid like glad i henne og hun fikk sine daglige turer.

Jeg regner med foreldrene til TS vet at når studietida kommer er det ikke sikkert hunden kan bli med i første omgang. Men det kan gå, om man vil så får man det til.

Det er mange som driver med hest OG hund, og de fleste klarer det ganske godt uten at hunden lider.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er mange som driver med hest OG hund, og de fleste klarer det ganske godt uten at hunden lider.

Jeg har da vitterlig ikke sagt den kommer til å lide - hunder gjør sjelden det så lenge de får mat og vann liksom.

MEN - jeg holder fast ved at det er ett tidsaspekt her. Jeg har holdt på med hest selv, siden jeg var seks år faktisk - og det tar mye tid. I stallene jeg har vært så har det alltid vært lause bikkjer som har tusla rundt og gjort som de har villet uten at det for meg er noe kvalitetsstempel i forhold til livskvalitet. Det skjer jo ingenting, de er jo bare der - og klart - det er nok det sikkert - men jeg tenker at det kanskje er like greit å ikke ha hund jeg da om det er intensjonen. Er man i stallen så er man ikke der for å engasjere hunden - og jovisst, den kommer til å bli dullet med av alle i stallen når den er pitteliten, valper har jo den effekten på folk - men på ett eller annet tidspunkt så mister den awwwwww faktoren og da blir de oversett av de fleste og da blir de å tusle rundt da...

Og nei, jeg sier ikke at de lider - men hva skal man med hund om det er det man har tid til å gi den?

Var det ikke sånn nå at hun gikk på kurs med en slektning sin hund?

Kan hun ikke bare fortsette å låne den frem til hun vet om hun har tid til å holde på med hund slik hun ønsker?

Kjenner at jeg hadde vært en kjip mamma, for hadde jeg hatt en tenåringsdatter så hadde hun faktisk ikke fått egen hund. Og det er basert på andres erfaringer faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...