Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Det er jo slike råd helsesøstrene blir opplært til å gi også da tror jeg. Ihvertfall er det endel jeg reagerer på i brosjyren som deles ut der:

http://www.apotek.no/brosjyrer-og-b%C3%B8ker/foreldre-og-barn.aspx

(Den om søvn)

Og fra en annen en http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/s%C3%B8vnproblemer-hos-barn :

Søvntrening innebærer å legge barnet om kvelden, men ignorere deres rop om oppmerksomhet. Det kan oppleves som tungt å forlate barnet gråtende, men gradvis vil dette gjøre leggingen enklere.

Når det er sagt så måtte vi gjennom søvntrening tilslutt, men ikke før hun var nærmere ett år (ikke 3 måneder!) og hun var aldri alene.

Tuva har vært på legevakten igjen i dag, slo ut på CRP, hvite blodceller og blod i urin. Altså antageligvis ny uvi. Noe som betyr ny runde med piller. Det klarer vi ikke få i henne. Det smaker helt hinsides vondt og hun lar seg IKKE lure. Kan heller ikke blandes ut i drikk... Råd, noen?

Ånei... Ingen råd, men :hug: og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Mikstur som smaker blææærk er mye verre å få i barna enn tabletter. Men hvis de kan deles, bør de også kunne knuses. bland i Nugatti eller sjokolade. Og en Smil til premie.

Uff, er det også vanskelig? Håpa det smakte godt... Å knuse er umulig, hun spytter det rett ut igjen. Uansett om det er blandet i syltetøy, nugatti, drue eller smoothie. Uansett. For det smaker skrekkelig. HUn brekker seg med en gang hun kjenner det. Eller spyr. Så det går jo ikke an å tvinge det ned heller for da kaster hun det bare opp igjen.. Premie skjønner hund dessverre ingenting av enda, ett og et halvt år gammel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er det også vanskelig? Håpa det smakte godt... Å knuse er umulig, hun spytter det rett ut igjen. Uansett om det er blandet i syltetøy, nugatti, drue eller smoothie. Uansett. For det smaker skrekkelig. HUn brekker seg med en gang hun kjenner det. Eller spyr. Så det går jo ikke an å tvinge det ned heller for da kaster hun det bare opp igjen.. Premie skjønner hund dessverre ingenting av enda, ett og et halvt år gammel :P 

Ville ha prøvd mikstur jeg.. Jeg var eb slik unge som ikke klarte tabletter før jeg var ganske så står.. Mikstur er ikke godt nødvendigvis, men litt drikke etterpå, så gikk det greit..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slike råd helsesøstrene blir opplært til å gi også da tror jeg. Ihvertfall er det endel jeg reagerer på i brosjyren som deles ut der:

http://www.apotek.no/brosjyrer-og-b%C3%B8ker/foreldre-og-barn.aspx

(Den om søvn)

Og fra en annen en http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/s%C3%B8vnproblemer-hos-barn :

Når det er sagt så måtte vi gjennom søvntrening tilslutt, men ikke før hun var nærmere ett år (ikke 3 måneder!) og hun var aldri alene.

Ånei... Ingen råd, men :hug: og god bedring!

Sukk, jeg gråter inni meg når jeg leser sånt noe. Jeg kan bare IKKE forstå det - at det er dette de blir opplært i at er fasiten liksom. Tror det hadde vært mange flere lykkelige småbarnsforeldre hvis de ble trygget på at det er helt greit å ikke stresse med rutiner og mål i spedbarnsperioden, men følge babyens egne, det er anbefalt å samsove (så lenge man oppfyller kriteriene) - men om dere sover bedre hver for dere er det også helt greit, det viktigste er ikke å oppfylle det og det målet, men være en trygg og kjærlig forelder som gir barnet masse fysisk nærhet og responderer på deres behov. Det at man kan bli nødt til å gjennomføre søvntrening eller til og med Ferber er også ok - men på STØRRE barn, som i større grad har forutsetninger for å forstå, og at man likevel samtidig er opptatt av å trygge ungene.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg gråter inni meg når jeg leser sånt noe. Jeg kan bare IKKE forstå det - at det er dette de blir opplært i at er fasiten liksom. Tror det hadde vært mange flere lykkelige småbarnsforeldre hvis de ble trygget på at det er helt greit å ikke stresse med rutiner og mål i spedbarnsperioden, men følge babyens egne, det er anbefalt å samsove (så lenge man oppfyller kriteriene) - men om dere sover bedre hver for dere er det også helt greit, det viktigste er ikke å oppfylle det og det målet, men være en trygg og kjærlig forelder som gir barnet masse fysisk nærhet og responderer på deres behov. Det at man kan bli nødt til å gjennomføre søvntrening eller til og med Ferber er også ok - men på STØRRE barn, som i større grad har forutsetninger for å forstå, og at man likevel samtidig er opptatt av å trygge ungene.

Ferber er aldri greit. Den metoden forutsetter at man skal gå ut av rommet og la barnet ligge og skrike alene, og det ville jeg verken gjort med en baby eller et skolebarn. Gråter man så har man krav på at en voksen er til stede og trøster. Men resten er jeg enig i :)

Det som var ganske frustrerende med vår yngste var at hun ofte nektet trøst eller selskap, eller å være på rommet i det hele tatt. Hun ble sint når vi gikk ut og sint når vi ikke gikk ut :( Da endte vi opp med henne i stua som regel :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsov frem til hun var 2,5 år. Nå er hun straks 4, sover i sin egen seng hele natta hver natt. Trygg og god unge, har aldri latt henne skrike uten å trøste henne. Lå ved siden av henne til hun sovnet frem til i sommer, nå kan jeg synge sang eller lese bok, og hun sovner på egenhånd uten noen i rommet. alt er tatt gradvis og i hennes tempo.

Skrikekurer? FYSJAMEG!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha prøvd mikstur jeg.. Jeg var eb slik unge som ikke klarte tabletter før jeg var ganske så står.. Mikstur er ikke godt nødvendigvis, men litt drikke etterpå, så gikk det greit..

Den medisinen hun har fått finnes ikke i mixtur, kun tabeletter og injeksjoner *nerd*. Håper det løser seg fort!

Nå føler jeg meg litt vrang og vanskelig.. Men det er håpløst å gi henne mikstur hvis hun ikke liker det. Det nytte ikke å friste med noe godt etterpå, hun forstår det rett og slett ikke enda..

Rignte forøvrig legekontoret, de skulle ringe opp igjen, men hadde jeg ikke hørt noe innen klokka tolv skulle jeg ringe apoteket og spørre om det var kommer ny resept til oss.

@Martine , heller valgt infeksjon? :P Injeksjon?

Stakkars lillemor sov til kvart over ti. Tok henne opp i sengen til meg, hun skravlet litt, fikk en kjeks og litt drikke, så sovnet hun igjen. Og det gjør hun enda. Aldri opplevd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg litt vrang og vanskelig.. Men det er håpløst å gi henne mikstur hvis hun ikke liker det. Det nytte ikke å friste med noe godt etterpå, hun forstår det rett og slett ikke enda..

Rignte forøvrig legekontoret, de skulle ringe opp igjen, men hadde jeg ikke hørt noe innen klokka tolv skulle jeg ringe apoteket og spørre om det var kommer ny resept til oss.

@Martine , heller valgt infeksjon? :P Injeksjon?

Stakkars lillemor sov til kvart over ti. Tok henne opp i sengen til meg, hun skravlet litt, fikk en kjeks og litt drikke, så sovnet hun igjen. Og det gjør hun enda. Aldri opplevd før.

Selvfølgelig injeksjon! Tlf prøvde å skrive infeksjon igjen, men det vil vi IKKE ha! Ring lege igjen? Hun må jo få i seg noe medisin, ellers vil det jo ikke bli bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig injeksjon! Tlf prøvde å skrive infeksjon igjen, men det vil vi IKKE ha! Ring lege igjen? Hun må jo få i seg noe medisin, ellers vil det jo ikke bli bedre..

Legen ringte nå. Han syntes hun hadde vel høy feber og sånn, så vi skal dit klokka ett. Og hvis CRP slo ut mer blir hun lagt inn. Han syntes heller ikke hun skulle ha miksturen for UVI bare. Så da blir vi i alle fall tatt seriøst. Det er rart å være mamma med sånt, for jeg har mest lyst til å felle en liten tåre fordi de gidder ta det seriøst i motsetning til forrige gang (ironisk nok samme lege). Og morsinstinkt ruler, hun hadde jo egentlig bare feber i går og div, men legevakt føltes ut som det eneste rette :ahappy:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@solevd God bedring til Tuva! Jeg ville også prøvd den filmen som ble linket til over her. Den gjør tablettene glatte med sitrussmak. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke lager alle medisiner som stikkpiller :aww:

Vi har slitt mye med søvn vi også. Nå kjennes det ut som om det er et fjernt minne som nesten er glemt :P Det er kjempe deilig å kunne legge henne ned, gå ut og så sovner hun av seg selv. Vi sluttet med sang for det ble hun mer våken og urolig av. Vi har heller kosestund i stua før hun skal legge seg i senga.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferber er aldri greit. Den metoden forutsetter at man skal gå ut av rommet og la barnet ligge og skrike alene, og det ville jeg verken gjort med en baby eller et skolebarn. Gråter man så har man krav på at en voksen er til stede og trøster. Men resten er jeg enig i :)

Det som var ganske frustrerende med vår yngste var at hun ofte nektet trøst eller selskap, eller å være på rommet i det hele tatt. Hun ble sint når vi gikk ut og sint når vi ikke gikk ut :( Da endte vi opp med henne i stua som regel :P

Jeg er heller ikke enig i Ferbers grunnideologi, men det finnes varianter av den som innebærer å gå inn og være til stede også, mildere varianter. Tok det mest med fordi det er litt viktig for meg å ikke skape kjipe følelser hos foreldre som på en eller annen måte har måttet kjøre søvntrening eller en mild versjon av "Ferber" hjemme. Jeg er forøvrig helt enig med deg - dette er en av mine kjernesaker - men jeg synes det er viktig å ikke påføre foreldre mer dårlig samvittighet enn de får fra alle kanter. Hvert barn er forskjellig, og de aller fleste foreldre gjør det de tror er best for barna sine.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager etter DPO eller IKM testet sonens (kommende) mødre positivt?  :)

Heh.. Aner ikke.. Fordi jeg var i eksamensmodus jeg og jeg oppdaget ikke at mensen var forsinket før 3 uker etter mensen skulle komme..

Ironisk var jeg kjempe dårlig i de tidene med alle symptomene i boka - kvalme, trøtthet, vondt i puppa osv.. Men hjernen min hadde naturlige forklaringer på alt - unntatt graviditet da..

Så når jeg endelig testa, ble den VELDIG positiv :lol:

---------

Akkurat nå har jeg kommet hjem fra legen og er "sykmeldt".. Så nå venter jeg på telefon ifra gubben for å høre om han kjem seg hjem eller ikke.. :P

Et hett tips: ikke få barn med en sjømann :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tusen takk for alle ønsker om god bedring :) 40.1 i feber nå så da blir det spennende å se hva legen sier..

Godt å høre det blir tatt seriøst! Masse masse god bedring :wub::hug:

Hvor mange dager etter DPO eller IKM testet sonens (kommende) mødre positivt? :)

Omtrent den dagen mensen skulle kommet, sånn sett i ettertid. Der og da ante jeg ikke, hadde ikke gjevn syklus, var magefølelsen som sa "test!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP-en hadde steget. Og legen var vanvittig grundig, vi var der en evighet, gikk gjennom alt helt fra august. Så ringte de barneavdelingen på sykehuset i Haugesund og de ville legge henne inn. Så da blir hun i alle fall sjekket skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP-en hadde steget. Og legen var vanvittig grundig, vi var der en evighet, gikk gjennom alt helt fra august. Så ringte de barneavdelingen på sykehuset i Haugesund og de ville legge henne inn. Så da blir hun i alle fall sjekket skikkelig :)

Huff kjedelig med enda mer crp, men krysser fingre for at de finner fort utav det og hun er seg selv igjen på null komma nix! :hug:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da blir hun sjekket ordentlig og kan få medisinen hun trenger på enklest mulig måte :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...