Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Godt det ikke bare er meg som synes det å ikke engang ta frem fordi det var feil farge blir fryktelig rart for meg. Samme som da vi kjøpte gave og den skulle pakkes inn og damen måtte vite om det var gutt eller jente som skulle ha den pga fargene på papirene hun hadde. Men regner med det som jobber der farges av foreldrene som handler der, så dette med riktige farger er visst viktig. Da jeg sa "jammen blått er jo fint på henne", så var det positiv overraskelse hos damen, så er godt mulig hun har tatt frem "feil " farge nok ganger til at hun ikke gadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På polarn o pyret har de ofte mye farger synes jeg :)

Lille mannen er forkjøla, hvor kommer all den snørra fra :o

Ja enig, de har mye farger på klærne sine, på grensen til glorete av og til :lol:

God bedring! forkjølelse er slitsomt, ikke så greit med de enorme mengder snørr som produseres! Virker som om hele hodene deres er fulle med snørr som bare renner og renner uten stans :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på foreldresamtale idag, og kjenner igjen i alt de forteller om henne både positivt og utfordringer.

Også ble det nevnt at Sophia har nå fått mer eller mindre alle barna til å kalle henne Elsa :lol: Såpass at når de snakker om Sophia så sier de Elsa :lol: :lol: Ansattene kalte henne selvsagt Sophia, problemet var bare når hun ignorerte dem frem til de kalte henne Elsa :lol:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på foreldresamtale idag, og kjenner igjen i alt de forteller om henne både positivt og utfordringer.

Også ble det nevnt at Sophia har nå fått mer eller mindre alle barna til å kalle henne Elsa :lol: Såpass at når de snakker om Sophia så sier de Elsa :lol: :lol: Ansattene kalte henne selvsagt Sophia, problemet var bare når hun ignorerte dem frem til de kalte henne Elsa :lol:

Hun der altså :lol::wub: Men det er fint, for E er prinsesse Anna! Så da passer de fint sammen likevel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på foreldresamtale idag, og kjenner igjen i alt de forteller om henne både positivt og utfordringer.

Også ble det nevnt at Sophia har nå fått mer eller mindre alle barna til å kalle henne Elsa :lol: Såpass at når de snakker om Sophia så sier de Elsa :lol: :lol: Ansattene kalte henne selvsagt Sophia, problemet var bare når hun ignorerte dem frem til de kalte henne Elsa :lol:

Man må bare digge den ungen :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på foreldresamtale idag, og kjenner igjen i alt de forteller om henne både positivt og utfordringer.

Også ble det nevnt at Sophia har nå fått mer eller mindre alle barna til å kalle henne Elsa :lol: Såpass at når de snakker om Sophia så sier de Elsa :lol: :lol: Ansattene kalte henne selvsagt Sophia, problemet var bare når hun ignorerte dem frem til de kalte henne Elsa :lol:

:lol: :lol: Herregud, Sofia er så kul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er så teit. Synes det er vanskelig å finne ullklær i fine farger også, alt er rosa eller blått. Isa har blå vinterdress. Hun har rosa lue og sko. Det er så kjedelig at nesten alle barneklær er så lite spennede i fargevalg!

Når kjentfolk skal få barn og jeg får lov til å strikke noe til de (jeg sier får lov, fordi det er såpass gøy med små klær) etterspør de alltid grønt/hvitt/svart/brunt og andre kjønnsnøytrale saker...

Litt som en motvekt til alt det rosa/blå, og litt for at det skal kunne gå i arv :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veldig glad i å kle Ida opp i rosa, virkelig - hun blir så ekstremt søt :wub: så vi kjøper stort sett rosa/lilla klær og skammer meg ikke over det i det heletatt :ahappy: men at butikken ikke engang prøver å selge en blå vare blir merkelig... Jeg er veldig glad i blått selv, hadde blå jakke på og greier :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet med ei som jobbet i en slik butikk en gang. Hun sa de hadde gjort eksperimenter med dette med farge, og for en periode hatt et utvalg som var like mye kjønnsnøytralt som rosa/blått. Og det kjønnsnøytrale solgte så veldig mye dårligere enn resten, at det ble skikkelig dårlig butikk av det. Kjedelig, for jeg er så veldig lei av blått :P

Ellers er vi hjemme fra sykehusetbigjen på perm. Ingen undersøkelser eller operasjoner sålangt, men skal forhåpentligvis få tatt mr i morgen, så får vi se hva som skjer videre. Sukk, jeg er sliten og lei. Men godt å være hjemme tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rosa og blå plagg selger bedre fordi det er "søtere". Jeg tror mange som kjøper gaver til de minste barna velger det de synes er søtest.

Jeg er veldig glad i duse farger og kjøper som oftes beige, brunt og grått til henne. Nå som hun er i barnehagealder synes jeg at det nærmest er umulig å finne fine farger til fornuftige priser. Jeg synes kappahl (?) sin newborn serie har kjempemasse fint, men man må være raskt ute for å få klær i Isa sin størrelse.

Fortsatt god bedring @Puttiva :flowers: Har du sjekket butikken guttelus? De har åpnet butikk her jeg bor og de har kjempemye fine gutteklær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rosa og blå plagg selger bedre fordi det er "søtere". Jeg tror mange som kjøper gaver til de minste barna velger det de synes er søtest.

Jeg er veldig glad i duse farger og kjøper som oftes beige, brunt og grått til henne. Nå som hun er i barnehagealder synes jeg at det nærmest er umulig å finne fine farger til fornuftige priser. Jeg synes kappahl (?) sin newborn serie har kjempemasse fint, men man må være raskt ute for å få klær i Isa sin størrelse.

Fortsatt god bedring @Puttiva :flowers: Har du sjekket butikken guttelus? De har åpnet butikk her jeg bor og de har kjempemye fine gutteklær!

Noa Noa har mye i duse farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos helsesøstra i dag som spurte hvordan det gikk.. Ærlig som jeg var, så fortalte jeg det at hun er fryktelig urolig om natta, drømmer, faller ikke i dyp søvn, bruker lang tid på å sovne og trenger mye nærhet..

Helsesøstra sitt råd var å legg ungen i egen seng, legg henne på eget rom og få gode rutiner på legging. Barnet måtte lære seg å sovne selv, så om jeg synes det var hardt å gå ut av rommet når barnet gråt, så kunne jeg sitte der, men da med ryggen til..

Veldig matnyttig og veldig hjelpsomt! Mye aktuelt jeg begynner med noe slikt, spesielt når man har et veldig stort underskudd på søvn fra før..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig Krutsi.

Vi bærer i søvn hver kveld vi, de får vel bakoversveis om jeg sier det. Nå har de ikke spurt heller, spør bare om hun sover bra, og det gjør hun.

Tre uker til fem måneders kontroll og vaksine. Hallo, er hun snart 5 mnd!? Hvor ble den tiden av?

Ellers er det dåp til søndag og jeg tror jeg har det meste under kontroll. I kjent stil så skjer ALT til helga så det starter fredag med utstilling, valpeskue jeg arrangerer lørdag og barnedåp søndag. Det får gå som det går :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos helsesøstra i dag som spurte hvordan det gikk.. Ærlig som jeg var, så fortalte jeg det at hun er fryktelig urolig om natta, drømmer, faller ikke i dyp søvn, bruker lang tid på å sovne og trenger mye nærhet..

Helsesøstra sitt råd var å legg ungen i egen seng, legg henne på eget rom og få gode rutiner på legging. Barnet måtte lære seg å sovne selv, så om jeg synes det var hardt å gå ut av rommet når barnet gråt, så kunne jeg sitte der, men da med ryggen til..

Veldig matnyttig og veldig hjelpsomt! Mye aktuelt jeg begynner med noe slikt, spesielt når man har et veldig stort underskudd på søvn fra før..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hjelpsomt...

Kommet lite sånt av HS her heldigvis, men hører sånn fra andre "la henne gråte!" Ungen gråter nok uansett hun, om vi ikke skal lage full krig om nettene i tillegg. HS her er veldig fan av å prøve forskjellige ting til man finner noe som funker og så holde seg til det som funker.

15mndkontroll her i dag. Flere som syns tiden går alt for fort @MonicaT

To netter omtrent uten søvn og hun sov veldig godt i natt :ahappy: Måtte oppi til oss i 3 tiden da, men la seg rett ned og sov omtrent inni meg resten av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hos helsesøstra i dag som spurte hvordan det gikk.. Ærlig som jeg var, så fortalte jeg det at hun er fryktelig urolig om natta, drømmer, faller ikke i dyp søvn, bruker lang tid på å sovne og trenger mye nærhet..

Helsesøstra sitt råd var å legg ungen i egen seng, legg henne på eget rom og få gode rutiner på legging. Barnet måtte lære seg å sovne selv, så om jeg synes det var hardt å gå ut av rommet når barnet gråt, så kunne jeg sitte der, men da med ryggen til..

Veldig matnyttig og veldig hjelpsomt! Mye aktuelt jeg begynner med noe slikt, spesielt når man har et veldig stort underskudd på søvn fra før..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nggh! Jeg har en innbitt skepsis til helsesøstre her i landet, og sånne utsagn er noe av grunnen. Jeg lurer på hvor de graver de frem hen?? De fleste andre fagfolk har i alle fall et visst krav om å holde seg oppdatert på forskning og følge rutiner, men jeg hører SÅ mye om helsesøstre som gir råd som er i direkte strid med det resten av fagmiljøet anbefaler. Skrikekur? NULL PROBLEMO! Ikke gi ungen så mye nærhet, den blir BORTSKJEMT! Bæresjal - hva er nå DET godt for, ungen må heller ligge alene!! Det er UNATURLIG å ikke ville gå fra ungen sin når den bare er noen mnd gammel, dette må du øve på!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben har vi fokus på kenguruomsorg, altså det å bære barnet tett inntil seg og at det skal ha så mye hudkontakt som mulig med mor eller far. Ikke skrike mer enn absolutt nødvendig. Så at helsesøster sier sånt er jo helt latterlig.

Her har E alltid vært fæl til å tulle og tøyse hvis vi har sitter inntil sengen hennes når hun skal legge seg. Det er jo koselig, men det ble ikke så mye søvn av det. Hun har alltid fått sove i vår seng når hun har hatt behov for det, men ellers har hun sovet i sin egen seng. Da legger vi henne, synger nattasanger og går ut. Man finner sin egen rutine på sånt, alle er heldigvis ikke helt like :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg er grønn av misunnelse på dere som kan legge barnet, synge litt, og gå fra våkent barn som sovner alene. Vi må sitte med henne, helst holde på henne til hun klarer å slappe av, og så sitte til hun sover ordentlig, da kan vi gå ut. Veeeldig sjelden vi bare kan legge henne ned og gå, da må hun ha sovnet på fanget mitt før vi legger og sove på tur inn på soverommet.

Men samtidig så er det ikke så ofte man kan sitte på et mørkt rom og bare høre på pusten til den man elsker høyest i hele verden og ha en grunn til å skru av alle tanker og bekymringer og bare "være". Meditasjonen min det. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg er grønn av misunnelse på dere som kan legge barnet, synge litt, og gå fra våkent barn som sovner alene. Vi må sitte med henne, helst holde på henne til hun klarer å slappe av, og så sitte til hun sover ordentlig, da kan vi gå ut. Veeeldig sjelden vi bare kan legge henne ned og gå, da må hun ha sovnet på fanget mitt før vi legger og sove på tur inn på soverommet.

Men samtidig så er det ikke så ofte man kan sitte på et mørkt rom og bare høre på pusten til den man elsker høyest i hele verden og ha en grunn til å skru av alle tanker og bekymringer og bare "være". Meditasjonen min det. :ahappy:

Er jo koselig også da, selv om det kan være veldig frustrerende. Har hatt noen sånne perioder når hun har vært syk eller skadet,men da har det stort sett endt med at hun har sovnet på sofaen eller fanget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nggh! Jeg har en innbitt skepsis til helsesøstre her i landet, og sånne utsagn er noe av grunnen. Jeg lurer på hvor de graver de frem hen?? De fleste andre fagfolk har i alle fall et visst krav om å holde seg oppdatert på forskning og følge rutiner, men jeg hører SÅ mye om helsesøstre som gir råd som er i direkte strid med det resten av fagmiljøet anbefaler. Skrikekur? NULL PROBLEMO! Ikke gi ungen så mye nærhet, den blir BORTSKJEMT! Bæresjal - hva er nå DET godt for, ungen må heller ligge alene! Det er UNATURLIG å ikke ville gå fra ungen sin når den bare er noen mnd gammel, dette må du øve på!

Hvis jeg får slike råd når jeg en gang får barn håper jeg virkelig at jeg klarer å være tøff nok til å skrape sammen all den faglige tyngden jeg klarer og gi det mennesket et foredrag (med referanser til gode studier) han eller hun sent vil glemme. Det er direkte uetisk og faglig uforsvarlig. Knurr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...