Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Men det kunne ikke ramle henne inn å putte i ham all verdens "voksenmat". Hvorfor skal de smake på is og krem og drit som de ikke har godt av? Og (dette er nok litt sært) men jeg syns det er skikkelig ekkelt med folk som putter fingeren sin i munnen på babyen. Altså, å la bittesmå (fem- seks uker) babyer sutte på en finger dyppet i is eller saus eller annet, kan da ikke være bra for noe?

Enig med deg. Tror forresten at de færreste barn trenger å smake is iløpet av de første levemånedene sine for å ikke være kresen senere :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg tenker at med mindre det er bevist at det ikke er bra, så skader ikke en smak. Jeg synes heller ikke det er noe galt i at de får smake fra foreldrenes finger (så lenge den er ren). Mitt lille "tantebarn" gnager på fingrene til foreldrene,han klør i tennene, og det er det som funker best. Jeg personlig synes egentlig ikke det er rart. Når det er sagt synes jeg det er helt unødvendig å la barn få usunne ting før de er gamle nok til å spørre etter det. Men - det er for meg en bagatell og opp til hver forelder. Så mye "mammapoliti" som finnes der ute ser jeg ingen grunn til å legge meg opp i sånt, det er nok av folk som mener mye om andres barn. Jeg tror mange nybakte foreldre blir veldig usikre på sin egen foreldrerolle når "alle" har en mening om alt de gjør. Men jeg må innrømme at jeg kaster litt stein i glasshus. Når det gjelder ting og handlinger som beviselig ikke er bra eller skadelige, eller når jeg opplever foreldre som oppdrar barna på en måte som jeg personlig er veldig kritisk til - da er det liksom noe annet ;) det være seg skrikekur eller tro på at spedbarn blir bortskjemte av for mye kos, eller press på at barna skal sitte på fanget til folk de ikke vil sitte på fanget til, osv osv.

Nå spør jeg fordi jeg ønsker andres mening og da er det jo fint å få det. Dette er et spørsmål om hva som er bra for barnet og noen ganger er det helt greit å forholde seg til det det blir spurt om :P Hvorfor være så himla på "parti" og nøytral hele tiden? Hvis noen er litt usikre på hva som er rett, vil da vel muligheten til å få innsikt i andres erfaringer og kunnskap gi dem et større grunnlag å bli sikre på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ida vi gav grøt fra 4måneder fordi jeg ikke hadde mer melk og ungen var interessert i grøt. I begynnelsen fikk hun smake på vanlige småbarnssmaker som fruktmos. Vi holdt oss unna ting med kumelk til hun var ganske gammel. Siden hun hadde fått mme så sa legen at hun kunne smake ting med kokt melk, men ikke mat med ubehandlet kumelk før hun ble 1år.

Hun fikk som regel smake på skje, ellers så tok og følte, smakte hun med sine egne hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Til å være småbarnsmødre med hund slår det meg at dere som ikke skal ha juletre er svært lite løsningsorienterte. Hadde dere hatt valp så hadde dere funnet løsningen umiddelbart.

KOMPOSTGRINDER the obvious solution

Pynte tre sette grinder rundt til smått er vant til at treet er der. Bort med grinder og god jul. Ellers så er det jo ikke feil å lære unger at det ikke er lov å røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg fordi jeg ønsker andres mening og da er det jo fint å få det. Dette er et spørsmål om hva som er bra for barnet og noen ganger er det helt greit å forholde seg til det det blir spurt om :P Hvorfor være så himla på "parti" og nøytral hele tiden? Hvis noen er litt usikre på hva som er rett, vil da vel muligheten til å få innsikt i andres erfaringer og kunnskap gi dem et større grunnlag å bli sikre på.

Jeg er absolutt ikke alltid nøytral og på parti, men jeg velger mine kamper ;) En ting er jo å spørre her inne, men når jeg snakker med mine venninner som har barn hører jeg at de får sånne spørsmål hele tiden - og de er vanligvis ikke spurt av ren nysgjerrighet, men mer eller mindre dårlig skjult "det du gjør der er ikke bra,hvorfor gjør du det?". Da tenker jeg at det er viktigere ting enn om de får smake en liten fingertupp med noe. Igjen, med mindre det er bevist skadelig,at det kan føre til allergi eller lignende. Selv ser jeg ikke poenget i å gi is og sånt i den alderen i det hele tatt, men det er ikke nødvendigvis noe jeg ville stilt spørsmålstegn ved nei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være småbarnsmødre med hund slår det meg at dere som ikke skal ha juletre er svært lite løsningsorienterte. Hadde dere hatt valp så hadde dere funnet løsningen umiddelbart.

KOMPOSTGRINDER the obvious solution

Pynte tre sette grinder rundt til smått er vant til at treet er der. Bort med grinder og god jul. Ellers så er det jo ikke feil å lære unger at det ikke er lov å røre.

Hvordan fester man disse kompostgrindene på en måte som gjør at de virkelig SITTER da? For her har de bare kjekt og greit fjernet alt annet jeg prøver meg på for å holde dem borte :P Og hvis jeg skal lære dem å ikke røre, hadde jeg løpt rundt og sagt "Neineineineinei!" heeeeele jula, og det tror jeg er mer stress enn kos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke alltid nøytral og på parti, men jeg velger mine kamper ;) En ting er jo å spørre her inne, men når jeg snakker med mine venninner som har barn hører jeg at de får sånne spørsmål hele tiden - og de er vanligvis ikke spurt av ren nysgjerrighet, men mer eller mindre dårlig skjult "det du gjør der er ikke bra,hvorfor gjør du det?". Da tenker jeg at det er viktigere ting enn om de får smake en liten fingertupp med noe. Igjen, med mindre det er bevist skadelig,at det kan føre til allergi eller lignende. Selv ser jeg ikke poenget i å gi is og sånt i den alderen i det hele tatt, men det er ikke nødvendigvis noe jeg ville stilt spørsmålstegn ved nei.

Ja, jeg skrev jo hvordan jeg/Ane gjør det under spørsmålene, så det er klart det er kritikk. Skjuler det ikke en gang :) Men det er nå en gang sånn at jeg har skjønt at jeg ikke alltid sitter på fasiten, men om verden har kommet fram til noe nytt siden jeg hadde baby og da er det jo fint å få høre om det. Jeg tror at alle vil gjøre det beste for sine små, men at man i uvitenhet eller tankløshet kan komme til å nettopp gi noe som kan være allergifremkallende, gi mageknip eller være direkte skadelig for et fordøyelsessystem som ikke er ferdig utviklet. Når man har en liten baby er alt viktig, så jeg syns det er litt rart at du ville kneble meg for å ta opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som relativt nybakt mormor har jeg noen spørsmål. Ane og jeg er ganske enige, eller igrunnen helt enige, men vi ser jo rundt omkring at det gjøres litt anderledes.

1. Når begynner man egentlig å gi babyen noe annet enn melk? Smake litt, altså.

2. Når de da får smake litt, hva er det de får smake på?

3. Hvordan får de smake på det?

Både mine barn og Jesper fikk smake på maten de var ment å spise (altså babygrøt, fruktmos, gulrot og potet på glass) fra firemåneders alderen. En liten dæsj på skjea av en av delene sånn en gang om dagen eller to. Så litt mer og så ble det gradvis til et måltid om dagen om noe falt i smak, men alltid melk i tillegg og ikke noe stress med spisingen, egentlig. Nå viste det seg at Jesper elsker grøt og gjerne skulle levd på det og helst badet i det, men Ane begrenser det til et grøtmåltid om dagen nå når han virkelig spiser masse. Han blir fem måneder 4 desember.

Men det kunne ikke ramle henne inn å putte i ham all verdens "voksenmat". Hvorfor skal de smake på is og krem og drit som de ikke har godt av? Og (dette er nok litt sært) men jeg syns det er skikkelig ekkelt med folk som putter fingeren sin i munnen på babyen. Altså, å la bittesmå (fem- seks uker) babyer sutte på en finger dyppet i is eller saus eller annet, kan da ikke være bra for noe?

Jeg synes at å skille på voksenmat og barnemat er noe tull. Ikke rart barna ikke spiser skikkelig mat når de ikke får smake på det før de er store.

A fikk smake på alt jeg spiste fra han var 4 mnd. Hvis han ville.

Men ikke søtt ( nå er ikke jeg en søtmons, så det var uansett enkelt ) for det har de uansett enn preferanse for, og ikke noe saltet.

Grøt ga jeg han vel ikke før han måtte få det og da i en svært liten periode, for han gikk rett på brødskiver rimelig kjapt.

Folk gjør det så vanskelig for seg selv synes jeg, med all denne babymaten.

Babyen vet når den er klar for ting og babyen har ofte mye mer næringsvett enn den får kred for. Selvfølgelig .

Men is ville jeg vel muligens ventet med ( A var 1år ) , men det skader neppe så mye.

Edit: jeg fullammet til han var 6 mnd ( ga bare smaksprøver ), så han begynte ikke med grøt før da, men innen han var 7 spiste han brødskiver.. Det var mye mer stas. Og mindre gris siden han ikke ble matet når han spiste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at å skille på voksenmat og barnemat er noe tull. Ikke rart barna ikke spiser skikkelig mat når de ikke får smake på det før de er store.

A fikk smake på alt jeg spiste fra han var 4 mnd. Hvis han ville.

Men ikke søtt ( nå er ikke jeg en søtmons, så det var uansett enkelt ) for det har de uansett enn preferanse for, og ikke noe saltet.

Grøt ga jeg han vel ikke før han måtte få det og da i en svært liten periode, for han gikk rett på brødskiver rimelig kjapt.

Folk gjør det så vanskelig for seg selv synes jeg, med all denne babymaten.

Babyen vet når den er klar for ting og babyen har ofte mye mer næringsvett enn den får kred for. Selvfølgelig .

Men is ville jeg vel muligens ventet med ( A var 1år ) , men det skader neppe så mye.

Edit: jeg fullammet til han var 6 mnd ( ga bare smaksprøver ), så han begynte ikke med grøt før da, men innen han var 7 spiste han brødskiver.. Det var mye mer stas. Og mindre gris siden han ikke ble matet når han spiste..

Dette høres i grunnen svært fornuftig ut. Det er nok mest latskap at smaksprøvene her kom fra glass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres i grunnen svært fornuftig ut. Det er nok mest latskap at smaksprøvene her kom fra glass :)

Latskap er det vel ikke, man må jo kjøpe inn og ev mate med de der :P

Jeg satte stort sett bare en tallerken foran han eller lot han forsyne seg av min jeg. Før han fikk mer tungekontroll brukte jeg babyfeeder. Genial oppfinnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latskap er det vel ikke, man må jo kjøpe inn og ev mate med de der :P

Jeg satte stort sett bare en tallerken foran han eller lot han forsyne seg av min jeg. Før han fikk mer tungekontroll brukte jeg babyfeeder. Genial oppfinnelse!

Hva er en babyfeeder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognvalgets kvaler! Tips til vogn i skog og mark med bikkje på slep. (eller i drag mest sannsynlig!)

Er det slemt å gi barnet sitt en egen kong til jul? Det hadde spart meg og hundene for mye bry :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

En rååsa kong! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ida Jeg tror man har gått bort fra at enkelte mattyper kan være allergifremkallende. Hvis man ammer kan det også hjelpe til å motvirke allergi og gjøre fordøyelsen lettere. Vi tok en og en ny ting, hvis han reagerte ville vi kunne vite mot hva. Knotten sier at det meste er godt med litt krydder :D her styrte han mengde og antall måltider selv. Starta forsiktig ved 4 mnd. Nå er han 6.5 (oj, snart 7 mnd) spiser 4 måltider og ammer. Han har fått matlysta til bullen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognvalgets kvaler! Tips til vogn i skog og mark med bikkje på slep. (eller i drag mest sannsynlig!)

En rååsa kong! :wub:

Etter mye fundering, lesing og prøving av vogner landet vi på Citycross fra Emmaljunga, med lufthjul. Samboer ville ikke ha kjempestor vogn, men ikke bytrillesak heller. :lol: men vi har ikke fått den enda og da heller ikke testet den skikkelig (kriteriene våre var også god i skog og mark). Får den i uke 1. :)

--------

Hadde jeg ikke vist at jeg var gravid hadde jeg vært overbevist om at det hadde bosatt seg et alien i magen nå, det er jo helt sjuke bevegelser, og ikke minst form/fassong på magen når hun holder på :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi også har landet på CityCross, må bare kjenne litt på dem live først :)

Når vi hadde landet på vogn og hjul type kom nesten det vanskeligste valget, understellsfargen og farge på bag og sportsdel, der brukte jeg lang tid :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ida Jeg tror man har gått bort fra at enkelte mattyper kan være allergifremkallende. Hvis man ammer kan det også hjelpe til å motvirke allergi og gjøre fordøyelsen lettere. Vi tok en og en ny ting, hvis han reagerte ville vi kunne vite mot hva. Knotten sier at det meste er godt med litt krydder :D her styrte han mengde og antall måltider selv. Starta forsiktig ved 4 mnd. Nå er han 6.5 (oj, snart 7 mnd) spiser 4 måltider og ammer. Han har fått matlysta til bullen :P

Jeg snakket ikke om allergier, men om hvor tidlig babyene blir introdusert for mat og hva slags mat.

Tror @ida snakker om babyer som er under 10 uker.

Ja, mer fem-seks :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev jo hvordan jeg/Ane gjør det under spørsmålene, så det er klart det er kritikk. Skjuler det ikke en gang :) Men det er nå en gang sånn at jeg har skjønt at jeg ikke alltid sitter på fasiten, men om verden har kommet fram til noe nytt siden jeg hadde baby og da er det jo fint å få høre om det. Jeg tror at alle vil gjøre det beste for sine små, men at man i uvitenhet eller tankløshet kan komme til å nettopp gi noe som kan være allergifremkallende, gi mageknip eller være direkte skadelig for et fordøyelsessystem som ikke er ferdig utviklet. Når man har en liten baby er alt viktig, så jeg syns det er litt rart at du ville kneble meg for å ta opp dette.

Det var i forhold til det du skrev her. Noe som har endret seg er vel bla. at man har gått bortifra at enkelte matvarer er allergifremkallende.

Det har kommet noen undersøkelser som viser at det er greit å begynne med litt gluten fra 4 mnd, men da i små posjoner. Det kan også være bra med ekstra B12 fra 4 mnd og morsmelk inneholder ofte litt lite av det.

Men ikke prøving før 4 mnd er det vi har fått høre også.

5-6 uker er jo helt galskap!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitrus er greit, men kan bli litt såre så greit å sikkert passe på at det ikke blir for mye. Sutte litt på en lime båt var veldig stas her. Matsmokk med klementin er også veldig stas. Nøtter er nei pga. Kvelningsfare. Kumelk er vel nei fordi proteinet i melka kan hindre opptak av fett(?) fra andre matvarer. Spinat etc med mye nitritt bør ventes med eller gis veldig lite av. Honning er ikke bra, det kan gi en form for botulisme.

Ellers tror jeg det er mye fritt fram?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...