Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

Fordi han VIL tjene penger ( egne penger ) og han liker å hjelpe til. Han har alltid hjulpet til og nå får han lønn for det.

Jeg synes mange foreldre venter altfor lenge med å gi barna plikter jeg :P

Vi vokste opp med klare arbeidsoppgaver hjemme fra vi var ca 3-4 år , i motsetning til mange andre som ikke hadde vasket et gulv eller satt på en klesvask før de flyttet hjemmefra.

Edit: jeg synes 10 er altfor sent :| Da har de vært skolebarn i 4 år liksom :|

Det er ganske stor forskjell på å ha plikter og å få penger for det altså :P Man velger jo selv hvordan man vil ha det, men her hjelper E gjerne til med å dekke på bordet, rydde opp osv helt uten å få noe for det. Skryt og en high five er ofte nok :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Han får som sagt ikke betalt for å rydde opp etter seg selv, noe jeg synes det er en selvfølge at en 4 åring gjør.

Det er den "plikten" han har.

5 kroner er "lønn" for å rydde etter oss :P

Jeg synes barna skal få lov til å tjene penger så tidlig som mulig, A tjener feks penger når han er med meg på jobb.

Da må han også hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia må også gjøre "plikter", men å betale henne for det nå kjenner jeg er litt uaktuelt, vi har nettopp kommet over "hva får jeg for det da" hver gang hun har blitt spurt om å gjøre noe, så for henne er det nok ikje så lurt å forvente penger :lol:

Er man dronning Elsa, så ER man dronning Elsa! :lol:

Santo har jo alltid vært skeptisk til fremmede barn. Han liker E, og finner seg i alt, men oppsøker henne sjeldent med mindre hun har mat i hånden. Den siste uken har han sovet i sengen hennes alle de nettene han har vært her hjemme. Når hun har en hund på rommet sitt kan vi lukke døren, og han har ikke lagd en eneste lyd, men ligget rolig hele natten :heart:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår emmaljunga citycross får såvidt plass ved siden av buret. På høykant og man må krangle den inn.

Hva hvis dere låner / kjøper et litt mindre bur til bilen? Det er gjerne bare det første 1 - 2 årene man må ha med vogna overalt, så kan dere sette inn det større buret igjen.

Det er egentlig en citycross jeg har lyst på, men hadde ikke lyst til å låne en for å "prøvedytte" den inn i bilen.

Vi skal se på et mindre bur, synes bare de blir lavere også da, og det vi har er akkurat i grenseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg undersøkt hva fagfolket mener om saken og standard er at barna bør få lommepenger med plikter så tidlig som mulig OG at de bør måtte bruke av sine egne penger til lørdagsgodt.

Jeg syntes liksom det var bra for han å kunne spare så mye som mulig, men så lenge jeg kjøper lørdagsgodt så blir det jo ikke til eget forbruk og han lærer egentlig ikke så mye om penger av det. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig spent på løsning bur og vogn. Jeg har skillevegg og gitter fra Kulkukoira, og har mine tvil om at jeg også får plass til vogn.. Spørsmålet er rett og slett om halve bagasjerommet er nok.

Selvom døra inn gjennom grinda er for smal, så skal det gå an å dytte inn ved å ta ned baksetet og dytte inn den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg undersøkt hva fagfolket mener om saken og standard er at barna bør få lommepenger med plikter så tidlig som mulig OG at de bør måtte bruke av sine egne penger til lørdagsgodt.

Jeg syntes liksom det var bra for han å kunne spare så mye som mulig, men så lenge jeg kjøper lørdagsgodt så blir det jo ikke til eget forbruk og han lærer egentlig ikke så mye om penger av det. .

E sparer masse penger hun, og hun er ikke så opptatt av lørdagsgodt. Heller noe jeg kjøper til henne innimellom, men det MÅ ikke være lørdag for at hun skal få en kjærlighet. Jeg orker ikke lære henne at hun må få penger hver gang hun hjelper til...
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det innes noe rett eller galt på det med lommepenger eller, alle familier har sin dynamikk, alle barn er forskjellige og alle foreldre er forskjellig :) Samme hva fagfolk og diverse sier, akkurat som med alt annet barneoppdragelse. Så lenge man føler man gjør det rett for sitt barn så pleier man å komme langt med det. For oss/Sophia så føles det ikke rett ut å betale henne ukepenger enda overhodet. Vi kjøper ikke lørdagsgodt hver uke eller, men kanskje jeg føler det annerledes neste år. Per dags dato så må hun hjelpe til her hjemme, uansett om det er etter seg selv, oss eller hundene.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det innes noe rett eller galt på det med lommepenger eller, alle familier har sin dynamikk, alle barn er forskjellige og alle foreldre er forskjellig :) Samme hva fagfolk og diverse sier, akkurat som med alt annet barneoppdragelse. Så lenge man føler man gjør det rett for sitt barn så pleier man å komme langt med det. For oss/Sophia så føles det overhodet ikke rett ut å betale henne ukepenger enda overhodet. Vi kjøper ikke lørdagsgodt hver uke eller, men kanskje jeg føler det annerledes neste år. Per dags dato så må hun hjelpe til her hjemme, uansett om det er etter seg selv, oss eller hundene.

Helt enig! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E sparer masse penger hun, og hun er ikke så opptatt av lørdagsgodt. Heller noe jeg kjøper til henne innimellom, men det MÅ ikke være lørdag for at hun skal få en kjærlighet. Jeg orker ikke lære henne at hun må få penger hver gang hun hjelper til...

Jeg tror ikke akkurat det automatisk er det de lærer...

Det var vanlig praksis når jeg vokste opp som sagt, og vi lærte arbeidsmoral og fornuftig pengebruk av det :)

Hadde Ask vært av en annen type så hadde jeg muligens vært mer skeptisk, men han har alltid hjulpet til med alt mulig fra han var bitteliten.

Han gjør mye mer enn å rydde av bordene sånn til vanlig, men det er det som er "jobben" hans og han elsker det!

Han blir dritsur hvis noen av oss glemmer oss og rydder av noe.

For han er jeg 100 % sikker på at det er riktig.

Jeg ville vært mye mer skeptisk til å plutselig kreve at de skal jobbe for ukepenger når de er mye større, da ligger det ikke like naturlig for de å ville være "store".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke akkurat det automatisk er det de lærer...

Det var vanlig praksis når jeg vokste opp som sagt, og vi lærte arbeidsmoral og fornuftig pengebruk av det :)

Hadde Ask vært av en annen type så hadde jeg muligens vært mer skeptisk, men han har alltid hjulpet til med alt mulig fra han var bitteliten.

Han gjør mye mer enn å rydde av bordene sånn til vanlig, men det er det som er "jobben" hans og han elsker det!

Han blir dritsur hvis noen av oss glemmer oss og rydder av noe.

For han er jeg 100 % sikker på at det er riktig.

Jeg ville vært mye mer skeptisk til å plutselig kreve at de skal jobbe for ukepenger når de er mye større, da ligger det ikke like naturlig for de å ville være "store".

Man finner sine egne løsninger på ting :) Her i huset fungerer det helt supert med bare skryt, eller "gjør det først så skal du få kjærligheten/se på film/annet etterpå". Har aldri gitt henne penger for det, og jeg er ganske sikker på at det ofte blir til at de forventer å få penger for alt mulig rart.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg undersøkt hva fagfolket mener om saken og standard er at barna bør få lommepenger med plikter så tidlig som mulig OG at de bør måtte bruke av sine egne penger til lørdagsgodt.

Jeg syntes liksom det var bra for han å kunne spare så mye som mulig, men så lenge jeg kjøper lørdagsgodt så blir det jo ikke til eget forbruk og han lærer egentlig ikke så mye om penger av det. .

Hvem er "fagfolket", egentlig?

På ett eller annet tidspunkt kommer vi til å begynne med ukepenger, men uten forpliktelser. Jeg synes det er en uting at ungene skal ha betalt for å hjelpe til hjemme, så "gjøresmål" kommer vi til å holde atskilt fra ukepengene. Men de skal få hjelpe til, og enn så lenge synes de det er bare stas å få lov til det :)

Ang. å bruke lommepengene til å finansiere lørdagsgodt så tipper jeg at 7-åringen kommer til å slutte å spise godis for å spare pengene når vi innfører lommepenger. Hun er utrolig gjerrig med pengene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er imponerende at alle ignorerer at man faktisk kan ha plikter utenom det de får betalt for :P

Jeg har ikke et barn som må tvinges til å hjelpe til og han må som sagt allerede rydde opp alt etter seg selv. Altså MÅ.

Noe utover det synes jeg er litt mye å forlange av en på 4 år.

Utover det får han altså betalt en 5 kr per dag for å rydde alt etter at vi alle har spist.

Dette er ikke noe jeg ville ha forlangt av han normalt , det synes jeg er i overkant å kreve av et lite barn bare fordi " alle må hjelpe til". Hvis han gjør det så tjener han derimot penger..

Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til å bli at et barn lærer å ikke gjøre noe uten å få betalt? Igjen : han MÅ fortsatt gjøre det jeg mener enhver 4 åring bør gjøre ( selv om de fleste jeg vet om knapt krever at ungene kler på seg selv i den alderen) , men han tjener penger på å gjøre det lille ekstra...

I mitt hode er det en selvfølge å lære barna at penger ikke er noe man bare får så tidlig som mulig...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ha plikter mener jeg. Å motta penger bare fordi en er søt holder ikke syns jeg. Jeg fikk aldri lommepenger, men penger når jeg trengte noe. Det irriterte meg alltid fordi jeg da ikke kunne spare eller planlegge noe uten å måtte spørre først. Mannen fikk ukepenger da han vokste opp og lærte utrolig mye av det. De fikk lørdagsgodt tror jeg mens de var i barneskolealder men så måtte de betale selv. Når det gjaldt ny sovepose feks så fikk han forskudd på ukepenger og var deretter blakk en stund. Men det var helt ok, for da hadde han tatt et valg. Venninna mi har et fint system syns jeg. De har stk.pris på oppgaver hjemme. Husker ikke alle prisene, men feks 1 krone for å gå med søpla, 2 kroner for å.rydde oppvaskmaskina etc. Barna ble kjempeivrige og kan velge litt seøv hvor mye de vil jobbe. De er arbeidsvillige da. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ha plikter mener jeg. Å motta penger bare fordi en er søt holder ikke syns jeg. Jeg fikk aldri lommepenger, men penger når jeg trengte noe. Det irriterte meg alltid fordi jeg da ikke kunne spare eller planlegge noe uten å måtte spørre først. Mannen fikk ukepenger da han vokste opp og lærte utrolig mye av det. De fikk lørdagsgodt tror jeg mens de var i barneskolealder men så måtte de betale selv. Når det gjaldt ny sovepose feks så fikk han forskudd på ukepenger og var deretter blakk en stund. Men det var helt ok, for da hadde han tatt et valg.Venninna mi har et fint system syns jeg. De har stk.pris på oppgaver hjemme. Husker ikke alle prisene, men feks 1 krone for å gå med søpla, 2 kroner for å.rydde oppvaskmaskina etc. Barna ble kjempeivrige og kan velge litt seøv hvor mye de vil jobbe. De er arbeidsvillige da. :)

Jeg tror også det gjør noe med selvfølelsen å kjøpe noe for penger man har tjent opp og spart opp selv.

A har jo bare brukt av pengene en gang ( i september :lol: ) og hele utrykket og holdningen hans når han plukket ut leke og betalte viste at dette var stort! :lol:

Damen i butikken fikk høre at dette var HANS penger ja *ler*

Men han har alltid vært veldig opptatt av dette med å jobbe. Og penger... Han liker å telle de og han liker at han har gjort noe for å tjene de :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ha plikter mener jeg. Å motta penger bare fordi en er søt holder ikke syns jeg. Jeg fikk aldri lommepenger, men penger når jeg trengte noe. Det irriterte meg alltid fordi jeg da ikke kunne spare eller planlegge noe uten å måtte spørre først. Mannen fikk ukepenger da han vokste opp og lærte utrolig mye av det. De fikk lørdagsgodt tror jeg mens de var i barneskolealder men så måtte de betale selv. Når det gjaldt ny sovepose feks så fikk han forskudd på ukepenger og var deretter blakk en stund. Men det var helt ok, for da hadde han tatt et valg. Venninna mi har et fint system syns jeg. De har stk.pris på oppgaver hjemme. Husker ikke alle prisene, men feks 1 krone for å gå med søpla, 2 kroner for å.rydde oppvaskmaskina etc. Barna ble kjempeivrige og kan velge litt seøv hvor mye de vil jobbe. De er arbeidsvillige da. :)

Lurer på hvor mye de skal ha for å gå ut med søppelet eller rydde ut av oppvaskmaskinen når de nærmer seg tenåringer?

Jeg fikk lommepenger "bare fordi", men jeg har hjulpet til masse hjemme allikevel, spesielt etterhvert som jeg ble større - fordi jeg følte at det var riktig at ikke alt falt på én person.

Vi hadde faktisk en samtale om dette for et par dager siden, hvor 7-åringen ville jobbe for å tjene penger. Svaret mitt var at hun kan få jobbe uten å tjene penger, og så kan hun få lommepenger bare fordi vi er glade i henne. Jeg tar det faktisk som en selvfølge at unger skal lære å gjøre ting uten å få betalt for det. Samtidig synes jeg at lommepenger er en glimrende måte for unger å lære å håndtere penger, men det forutsetter at man ikke både kjøper alt de ønsker i tillegg til at de får lommepenger.

Synes dere det er en god ide å betale ungene for å gjøre lekser også? Kle på seg? Gå på turn? Bli med på søndagsturen? Hvor går grensen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lurer på hvor mye de skal ha for å gå ut med søppelet eller rydde ut av oppvaskmaskinen når de nærmer seg tenåringer? 

 

Jeg fikk lommepenger "bare fordi", men jeg har hjulpet til masse hjemme allikevel, spesielt etterhvert som jeg ble større - fordi jeg følte at det var riktig at ikke alt falt på én person. 

 

Vi hadde faktisk en samtale om dette for et par dager siden, hvor 7-åringen ville jobbe for å tjene penger. Svaret mitt var at hun kan få jobbe uten å tjene penger, og så kan hun få lommepenger bare fordi vi er glade i henne. Jeg tar det faktisk som en selvfølge at unger skal lære å gjøre ting uten å få betalt for det. Samtidig synes jeg at lommepenger er en glimrende måte for unger å lære å håndtere penger, men det forutsetter at man ikke både kjøper alt de ønsker i tillegg til at de får lommepenger.

 

Synes dere det er en god ide å betale ungene for å gjøre lekser også? Kle på seg? Gå på turn? Bli med på søndagsturen? Hvor går grensen?

Nå ER ungene til nevnte venninne ganske store da. Og se har enkelte ting de skal gjøre uten å få betalt for det. Holde rommene sine ryddige, brette klærne sine, sånne ting. Det burde jeg ha skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selv hvor ufyselig jeg ble som tenåring når det gjaldt "lønn" for å hjelpe til hjemme. Husker ikke når foreldrene mine begynte å gi meg ukepenger, men jeg vet selv at her får E det hun trenger uansett, og penger hun får av oldeforeldre feks blir spart. Jeg sparer til henne, og hun er også veldig opptatt av å spare pengene sine. Hun får ofte penger av oldeforeldrene til bursdag og jul, og mange ganger ellers, men de blir spart slik at vi kan kjøpe noe hun trenger eller ønsker seg senere. Jeg gidder rett og slett ikke det styret med ukepenger på noen år enda.. Da kan hun heller få andre goder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye de skal ha for å gå ut med søppelet eller rydde ut av oppvaskmaskinen når de nærmer seg tenåringer?

Jeg fikk lommepenger "bare fordi", men jeg har hjulpet til masse hjemme allikevel, spesielt etterhvert som jeg ble større - fordi jeg følte at det var riktig at ikke alt falt på én person.

Vi hadde faktisk en samtale om dette for et par dager siden, hvor 7-åringen ville jobbe for å tjene penger. Svaret mitt var at hun kan få jobbe uten å tjene penger, og så kan hun få lommepenger bare fordi vi er glade i henne. Jeg tar det faktisk som en selvfølge at unger skal lære å gjøre ting uten å få betalt for det. Samtidig synes jeg at lommepenger er en glimrende måte for unger å lære å håndtere penger, men det forutsetter at man ikke både kjøper alt de ønsker i tillegg til at de får lommepenger.

Synes dere det er en god ide å betale ungene for å gjøre lekser også? Kle på seg? Gå på turn? Bli med på søndagsturen? Hvor går grensen?

Jeg forstår ikke hvorfor du tror det blir konsekvensen?

Det minner meg veldig om argumentene mot klikkertrening :P

Jeg vokste som sagt opp med å måtte jobbe for ukepenger og det du skisserer her er milevis fra virkeligheten.

Vi hadde MANGE plikter vi ikke fikk betalt for. Vi vokste jo opp før sfo og hadde begge foreldrene i arbeid.

Vi passet lillesøster etter skolen ( frem til foreldre kom hjem), lufte bikka , måtte holde 2 etasje ( som var vår etasje) ryddig og rent, vi måtte selvfølgelig gjøre lekser etc etc.

Men for å få ukepenger måtte vi gjøre oppgaver utover det. Vi lagde feks ofte middag ( mamma jobbet skift), tok oss av klesvask etc. Og jeg tror faktisk aldri noen av oss spurte hvor mye vi fikk hvis vi ble bedt om å gå ut med søpla...

I dag har A - som vanlig - lagt klærne sine på vask, ryddet opp etter frokosten sin, selvfølgelig kledd av og på seg selv, hjulpet til på butikken ( han har ansvaret for å legge varene på båndet, rydde vekk vogna, og han hjelper å pakke det i poser ), raspet gulrøtter til middagen, hjulpet å dekke på.

Etter middag ryddet han vekk alt og fikk en femmer for det.

Han har enda ikke vurdert å spørre om å få penger for å kle på seg liksom, og hadde han gjort det så hadde jeg informert han elegant om at det kunne han bare drite i.

Barn er stort sett ikke sååå vanskelig å oppdra at alt må være enten eller..

Jeg får lønn på jobb, det betyr ikke at jeg aldri gidder å gjøre en dritt uten å få betalt sånn ellers i livet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet belønning av barn er veldig interessant, og her diskuterer jeg mest på generelt grunnlag. Alle må gjøre det de føler at rett for seg, jeg tror ikke at unger blir ødelagt av at arbeidsoppgaver i hjemmet betraktes som noe man skal betale de for å gjøre (eller for å snu på flisa: at ukepenger er noe man må gjøre seg fortjent til), og det er nok ikke nødvendigvis selve belønning eller ikke som avgjør om unger blir flinke til å hjelpe til hjemme.

Jeg har tenkt masse på dette (i flere år, altså :P ), og jeg har kommet frem til at jeg ikke liker eller ønsker å bruke såkalte belønningssystemer og betaling for oppbeidsoppgaver. Dette er min (og litt mannens) personlige mening. Hva andre gjør er opp til dem.

Her er noen lenker som jeg fant i hurten og sturten som kanskje kan forklare litt hva jeg mener og hvorfor jeg har kommet frem til dette standpunktet:

Hvorfor belønning ikke virker av Jesper Juul:

http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Grensesetting/Hvorfor-belonning-ikke-virker/

Belønning har bivirkninger:

http://www.tilknytningspedagogene.no/tilknytningsbloggen/tilknyttet-oppvekst/442-belonninger-har-bivirkninger

Når en vil påvirke eller endre atferden:

http://johnsteffensen.no/2011/08/nar-en-vil-pavirke-eller-endre-atferden%E2%80%A6/

Og en avisartikkel om husarbeide og lommepenger:

http://www.ba.no/nyheter/article7484584.ece

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De artiklene ( bortsett fra den siste) har jo overhodet ingenting med å måtte jobbe for ukepenger å gjøre..De var jo helt irrelevante.

Jeg bruker ikke penger for å oppdra barnet.

Han får lønn for en avtalt jobb, ikke for å oppføre seg som folk.

Jeg synes det er viktig å forberede barn på det voksne livet og det er ikke slik at man får lønn uten å jobbe for det eller fordi noen bryr seg om deg.

Man jobber og sparer.

Jeg er av den gamle skolen da, jeg synes mange av dagens foreldre undervurderer barna grovt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han VIL tjene penger ( egne penger ) og han liker å hjelpe til. Han har alltid hjulpet til og nå får han lønn for det.

Jeg synes mange foreldre venter altfor lenge med å gi barna plikter jeg :P

Vi vokste opp med klare arbeidsoppgaver hjemme fra vi var ca 3-4 år , i motsetning til mange andre som ikke hadde vasket et gulv eller satt på en klesvask før de flyttet hjemmefra.

Edit: jeg synes 10 er altfor sent :| Da har de vært skolebarn i 4 år liksom :|

Jeg er enig med deg og jeg angrer på at jeg ikke slapp ungene til med oppgaver tidligere. Det var bare det at vi hadde ikke penger til overs, så det hadde ikke vært noe til belønning.

Men jeg synes lørdagsgodteri skal tas av matbusjettet, ikke av ukepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg er veldig enig med din tankegang, @Mud :)

Hos oss har vi alltid hatt faste plikter, og fast ukelønn. Dersom vi ikke gjorde pliktene uteble ukelønnen, enkelt og greit. Vi hadde også oppgaver som genererte mer penger i kassen dersom vi gjorde dem, og vi hadde faktisk et avkryssingsskjema hvor disse oppgavene var listet opp, samt hvor mye vi kunne tjene på dem. Hver gang en av disse oppgavene var gjort, satte vi et kryss, og hver fredag talte vi og mamma opp hvor mye penger vi skulle ha.

Jeg var en grådig unge, og jobbet veldig mye :lol:

Det var ikke snakk om at vi skulle ha betaling for å rydde opp i vårt eget rot, men snarere en oppmuntring til å bidra enda mer i huset, og lære om ansvar og pengers verdi.

Det gav oss en mulighet til å spare til ting vi ønsket oss, og direkte påvirke hvor lang tid det kom til å ta før vi fikk råd til det vi ønsket oss, f.eks sykkel, rideleir, skoledagbok etc.

Klær og andre nødvendigheter fikk vi selvsagt av mamma og pappa, og de spyttet gjerne inn dersom vi hadde spart til noe "stort". Men vi lærte at alt har en verdi, og vi tok (og tar) veldig godt vare på tingene våre fordi vi visste at dersom vi ødela dem, så var det ikke bare å hyle etter en ny.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg og jeg angrer på at jeg ikke slapp ungene til med oppgaver tidligere. Det var bare det at vi hadde ikke penger til overs, så det hadde ikke vært noe til belønning.

Men jeg synes lørdagsgodteri skal tas av matbusjettet, ikke av ukepengene.

Jeg har bestemt meg for det egentlig :)

Lørdagsgodt ville han fått uansett, det føles "urettferdig" å kreve at han skal bruke av pengene da han selv ba om en mulighet til å tjene penger fordi han ville jobbe.

Hvis han vil ha et blad derimot, synes jeg han skal måtte bruke de.

"Utfordringen" har jo blitt at han har blitt ekstremt gjerrig på de pengene og vi kjøper jo sjelden leker annet enn til jul og bursdag.

Det utenom det "nødvendige" og godteri han får er bøker ( det budsjettet begynner å koste :| ) og den utgiften tar jeg gladelig på min kappe :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...