Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0

Kaja
 Share

Recommended Posts

Når skal man begynne å bruke hipp2. Det står på pakken at den ikke kan brukes som morsmelkserstatning, men skal inngå i et variert kosthold. Hva er variert kosthold for en unge på 6 måneder? Jeg antar at en porsjon grøt om dagen og kanskje noen smakebiter fra middagen ikke er nok til å gå over på 2ern enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Når skal man begynne å bruke hipp2. Det står på pakken at den ikke kan brukes som morsmelkserstatning, men skal inngå i et variert kosthold. Hva er variert kosthold for en unge på 6 måneder? Jeg antar at en porsjon grøt om dagen og kanskje noen smakebiter fra middagen ikke er nok til å gå over på 2ern enda?

Jeg googlet og googlet men fant ingen kloke svar. Vi bruker fremdeles nr 1 og gjør det til hun begynner med vanlig kumelk.

Edit: men når jeg leser nå ble jeg litt usikker igjen. Antar det betyr at man ikke skal bruke hipp2 KUN. Men at man kan bruke det når de får fast føde? Forstår det i alle fall sånn at det ikke er så stor forskjell på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp ammingen forresten. Ringer HS i morgen bare for å høre hva hun sier, men ungen er tydelig sulten, jeg legger henne til og hun hyler og vrir på seg, gaper over, spytter ut og vrir på seg igjen, og blir så fornøyd når hun får flaska. Kun om morgenen og innimellom på kvelden hun er interessert... Men hvor mye må jeg amme for å beholde nok til at hun er fornøyd med det hun får om morgenen tro? Fint om hun kan ha en morgensup liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at det var VIKTIG å gå over til nr 2, pga av dobbel så mye jern. Når babyen er fylt 6 mnd skal den ikke lenger kunn få MME og derfor det står som det står :) Ellers innholder de det samme, utenom at nr to har dobbelt så mye jern. Det står som det står på pakken for at ved 6 mnd alder skal barnet ha et mer variert kosthold og begynne å ha mer grøtmåltider og lignende, hvis man bare gir mme.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å bli litt lei seg over at mamma brått sier hun ikke er sikker på om hun kommer i dåpen likevel? Hun er blitt gammel skjønner dere, 58 år - det er gammelt det. Og er lang reise (DET er det!) hun er i norge i den perioden, men på notodden på skole uka før - ferdig torsdag, og er 7 timer opp hit. Og så er det så kaldt her i februar, hun er jo vant med 30 plussgrader (yep - hun skrev det. :aww: ) At det er langt er nå en ting, men dåpen er lagt opp til etter når hun faktisk er i norge, var hun som sa at den helga passet, og de har flyttet om på gudstjenesten for at det skulle passe for henne... Faktisk både skuffet, sur og lei meg... Kommer ikke hun så kommer vel heller ikke broren min... Da blir det ingen slektninger fra min side. Noen som vil komme i dåp? :cry:

Svarte forøvrig at jeg blir lei meg om hun ikke kommer, men at jeg skjønner at det er lang reise. Og at jeg må vite det så fort som mulig da, for da må jeg se om jeg finner noen andre som kunne tenke seg å komme så det ikke bare blir Margrete og datteren fra min side.

:hug: :hug: :hug: Det er veldig veldig lov å være både sur, lei deg og alt det der. Hadde jeg vært hjemme skulle jeg ha seriøst tatt turen opp!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav, klart det er lov til å bli lei seg for noe sånt Rak! Dette synes jeg var utrolig lite gjennomtenkt/egoistisk av moren din. Klart du ønsker å ha dine der den dagen. :console:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt vanvittig lei meg :hug: :hug:

Mammaer skal dukke opp i dåpen til barnebarna! Uansett hvor lang vei!

"Mamma, du er helt magisk! " sa Ask og gjorde dagen veldig mye bedre :)

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: jeg hadde blitt veldig skuffet, lei meg og faktisk også sint.

Jeg skjønner ikke prioriteringen der i det hele tatt, selv om det er lang reise. Det er litt kortere enn jeg hadde når jeg skulle i barnedåp til mine nevøer, begge er døpt midtvinters og det var aldri snakk om å ikke reise. Selv med egen baby på under året den første gangen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde ikke jeg hatt problemer med å spille på samvittighetskortet og si at jeg rett og slett blir skuffet. Hun burde av seg selv forstå hvor viktig det er for deg at de kommer, det viser seg jo bare ved hvor mye du har gjort for å få lagt dåpen til en dato hun selv har sagt at hun kan. Jeg blir rett og slett litt sint og oppgitt på dine vegne, for selvfølgelig burde hun komme!

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempelov :hug:

Har du sagt det med at de har flyttet om på gudstjenesten?

Jeg tror hun akkurat nå kvier seg litt for alt det "praktiske", men senere tror jeg hun vil angre på at hun ikke var der.

Og hun burde jo benytte muligheten til å se dere når de først er i Norge... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere :hug: Hun lever litt i sin egen verden og er kjempesur fordi jeg ikke kan trylle og få til gudstjeneste her 2. juledag sånn at de kunne kommet da. Hun har liksom ikke forståelse for at prest, kirketjener og organist kan finne på å ha et liv og derfor ikke kan snu om på "gammel vane" med gudstjeneste 1. dag bare fordi...

Men ja, jeg kommer faktisk til å spille på samvittighetskortet - hun vet jeg har styret for å få det til, men det er visst ikke bra nok. Bonden er helt oppgitt han og, for han skjønner jo at jeg veldig gjerne vil ha henne der. Skrev ikke så mye nå i første mailen, bare at jeg blir lei meg om hun ikke kommer. Så får jeg heller si litt mer etterhvert. Kan hende hun bare er sliten og ikke orker tanken på å reise langt akkurat nå.

Men om hun ikke kommer så skal vi pokker meg ha en kjempefin dag uansett. :aww: Er hennes tap, er hun som mister tid med barnebarnet - Ida er heldigvis for lita til å skjønne noe. Jeg skal alltid klare meg uten henne der, selv om jeg gjerne vil ha henne (og bror) der den dagen.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at det var VIKTIG å gå over til nr 2, pga av dobbel så mye jern. Når babyen er fylt 6 mnd skal den ikke lenger kunn få MME og derfor det står som det står :) Ellers innholder de det samme, utenom at nr to har dobbelt så mye jern. Det står som det står på pakken for at ved 6 mnd alder skal barnet ha et mer variert kosthold og begynne å ha mer grøtmåltider og lignende, hvis man bare gir mme.

Måtte konferere med mannen før jeg turte si noe (ammetåke :lol: ), men jeg fikk helt det motsatte svaret på helsestasjon.. Men så sier de mye rart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Tenkte først jeg overreagerte, så svarte veldig pent på mailen, men kommer til å gi henne noen dager og så forlange å få et svar. Er ikke mer enn 2 mnd til dåpen, og skal jeg invitere noen andre (vi begrenser litt med folk ) så må de nesten få nok tid på seg til å tenke seg om og eventuelt ordne ting... Så jeg må ha svar i god tid før jul, og da kommer jeg til å si nøyaktiv hva jeg føler om det også. Så får hun bestemme selv. Men da får hun ikke mase på bilder og oppdateringer om barnebarnet om hun ikke gidder å reise opp når hun er i norge. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mamma.no/mat/kort-innf%C3%B8ring-i-flaskeverdenen

Her står det:

HVA ER FORSKJELLEN PÅ MME 1 OG 2?

Både Hipp, Småfolk, Nestlè og Holle har et MME2-alternativ. De har noe forskjellig oppgitt bruksområde, så hold tungen rett i munnen. Mens noen MME2 erstatter MME1, skal andre MME2 gis i tillegg til MME1.

MME1 er dog et fullverdig produkt. Det betyr at den inneholder alle vitaminer og mineraler som et lite barn trenger for å leve. Man trenger altså ikke bruke MME2. Det går fint an å bruke MME1 hele perioden barnet drikker morsmelk.

Næringssammensetningen i de ulike alternativene er forskjellig, og dersom barnet er småspist på grøt eller MME1 etter fylte seks måneder, kan det være et poeng å bruke MME2 for å få i seg nok jern. Dersom barnet spiser godt med industrifremkalt grøt og MME1 etter fylte seks måneder trenger man ikke gå over til MME2.

Noen produsenter fører også et tredje alternativ, som da beregnes fra barnet er et år gammelt. I Norge er det vanlig at barn går over til vanlig melk i ettårsalderen, og derfor er ikke dette markedet så stort her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...