Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode vintersko


Tonje
 Share

Recommended Posts

Nå er det vel lenge siden vi har hatt en slik tråd? I den fra 2011 var muckboots og dogwalker-skoene veldig poppis så jeg, men gjelder det enda?

Jeg trenger et par til å bruke på turer nå i vinter. Helst litt høyde på de så jeg slipper snø nedi, de må være vanntette og ikke for tunge å gå i.

Hva er dine favorittsko til vinteren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp disse:
http://www.xxl.no/Root/Villmark/Fjellsko-og-Jaktst%C3%B8vler/Fjellsko/crispi-Skogshorn-Plus-GTX-Lady-SORT-MAGENTA/p/1089440_1_Style

Og er så utrolig fornøyd. Jeg trodde fjellsko måtte være harde, tunge og vonde, men disse er utrolig deilige.

Lette og behøvde ikke å gå dem inn. De er også 100% vanntette, testet i elv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg når det gjelder vintersko er at de har en god såle som IKKE glir på snø og tørr is. Jeg har ennå til gode å finne sko som har slike såler og det irriterer meg grønn! Jeg har DogWalker som liksom skal være såååå bra på vinterføre - nope, de er ikke det. De glir selv på vanlig snøføre, så om noen kjenner til sko/støvletter som IKKE er glatte (og da mener jeg IKKE GLATTE), så tar jeg i mot alle forslag :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg når det gjelder vintersko er at de har en god såle som IKKE glir på snø og tørr is. Jeg har ennå til gode å finne sko som har slike såler og det irriterer meg grønn! Jeg har DogWalker som liksom skal være såååå bra på vinterføre - nope, de er ikke det. De glir selv på vanlig snøføre, så om noen kjenner til sko/støvletter som IKKE er glatte (og da mener jeg IKKE GLATTE), så tar jeg i mot alle forslag :).

De jeg linket til over er ikke glatte. Jeg klarer faktisk ikke å forstå hvordan man skal falle/skli med dem. :P

Har gått på isbreis og på glatte elvesteiner og våte svaberg med dem, og mistet ikke grepet.

Jeg fikk tips om å velge "vibram-såle", når jeg skulle kjøpe sko, da disse skal ha veldig god gripeevne. Jeg er så langt fornøyd i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg linket til over er ikke glatte. Jeg klarer faktisk ikke å forstå hvordan man skal falle/skli med dem. :P

Har gått på isbreis og på glatte elvesteiner og våte svaberg med dem, og mistet ikke grepet.

Jeg fikk tips om å velge "vibram-såle", når jeg skulle kjøpe sko, da disse skal ha veldig god gripeevne. Jeg er så langt fornøyd i alle fall :)

Skoen så kjempefin ut (jeg liker den type sko :)), men er de også varme nok når det er kaldt? Problemet med slike såler er jo forresten at de lages av alt for hard gummi - så jeg vil vel helst kjenne på gummien selv før jeg kjøper slike :). Myk såle slites litt fortere, men sitter jo bedre på glatt underlag :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg når det gjelder vintersko er at de har en god såle som IKKE glir på snø og tørr is. Jeg har ennå til gode å finne sko som har slike såler og det irriterer meg grønn! Jeg har DogWalker som liksom skal være såååå bra på vinterføre - nope, de er ikke det. De glir selv på vanlig snøføre, så om noen kjenner til sko/støvletter som IKKE er glatte (og da mener jeg IKKE GLATTE), så tar jeg i mot alle forslag :).

Ja det er en annen ting; i begynnelsen syntes jeg DogWalker skoene mine hadde godt feste, men om de er blitt slitte nå eller hva det er vet jeg ikke fordi hvis vi er i fjæra med hundene og jeg bruker de så holder jeg på å gli over alt når det blir vått på steiner og berg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoen så kjempefin ut (jeg liker den type sko :)), men er de også varme nok når det er kaldt? Problemet med slike såler er jo forresten at de lages av alt for hard gummi - så jeg vil vel helst kjenne på gummien selv før jeg kjøper slike :). Myk såle slites litt fortere, men sitter jo bedre på glatt underlag :).

Jeg vil tro det, siden det er jo fjellsko?

Jeg kjøpte mine såpass store at jeg har plass til gode ullsokker oppi, og at tærene da likevel ikke ligger trangt, i tillegg er de jo vann og vindtette. Mamma har brukt sine en del på bre vet jeg.

Men spørs sikkert litt på aktivitet (bevegelse eller sittestillende), og på hvor kaldt det faktisk er (normal vintertemperatur eller sprengkulde)?

Synd jeg ikke allrede har hatt mine crispy en sesong, for da kunne jeg jo gitt deg svaret :P:lol:

Tror det ligger en test av dem på tv2, mulig de sier noe om temperatur og sånt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det, siden det er jo fjellsko?

Jeg kjøpte mine såpass store at jeg har plass til gode ullsokker oppi, og at tærene da likevel ikke ligger trangt, i tillegg er de jo vann og vindtette. Mamma har brukt sine en del på bre vet jeg.

Men spørs sikkert litt på aktivitet (bevegelse eller sittestillende), og på hvor kaldt det faktisk er (normal vintertemperatur eller sprengkulde)?

Synd jeg ikke allrede har hatt mine crispy en sesong, for da kunne jeg jo gitt deg svaret :P:lol:

Tror det ligger en test av dem på tv2, mulig de sier noe om temperatur og sånt der?

De fleste sko blir jo kalde om man sitter stille, så ... hehehhehe :). Men selvsagt er det smart å kjøpe dem såpass stor at man får gode sokker og godt rom for tærne - jeg har en tendens til å ende opp med sko som bare er akkurat store nok *ler*. At jeg aldri lærer :).

Men på bre - går man ikke da med stegjern og sånt? Sånn at da merker man kanskje ikke at skoene er glatte?

Man får vel egentlig bare alliere seg med brodder åkke som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å finne noen til rundt tusenlappen. Kikka på de du har, Elisabeth00, men synes liksom det er for gæli å bruke 2000,- på sko :P Selv om det jo er viktig med gode sko. Hmmm

Ser den. Det er mye penger. Jeg hadde heller ikke lyst til å bruke så mye, men så måtte jeg ha fjellstøvler, og etter å ha prøvd flere forskjellige så fant jeg ut at jeg bare måtte ta noen som passet min fot best, og kjentes best ut på. Enda kjedeligere å gjøre et bomkjøp, og kaste vekk 1000 liksom.

Disse var noen av de jeg kikket på på nett. Hadde fått bra i tester og sånt. Litt rimeligere, men samme typen sko, altså lette fjellsko. Jeg kom aldri så langt til å få prøvd dem, for etter å ha prøvd en del andre, og så prøvd "mine", så var jeg solgt.. hehehe :lol:

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Fjellsko-og-Jaktst%C3%B8vler/Fjellsko/scarpa-Cyclone-GTX-Fjellsko-dm36/p/1089595_1_Style

Men om du kan klare deg med lave sko, så har XXL noen knallgode salomon sko på tilbud nå. 799 eller 999 (de billigste er de beste, prisgaranti, men de til 999 satt best på min fot, og de til 799 best på samboers fot). Både jeg og samboer har kjøpt dem, de er skikkelig gode. Vi planlegger å bruke dem gjennom vinteren når vi ikke går i løssnø.

Disse koster 999 i butikk:

http://www.xxl.no/Root/Sko/Damesko/Tursko/salomon-X-Ultra-Gtx%2C-tursko-dame-/p/1090715_1_Style

Disse koster 799 i butikk:

http://www.xxl.no/Root/Sko/Damesko/Tursko/salomon-Xa-Pro-3D-Mid-LTR-Gtx-W%2C-tursko-dame/p/1087778_1_Style

De fleste sko blir jo kalde om man sitter stille, så ... hehehhehe :). Men selvsagt er det smart å kjøpe dem såpass stor at man får gode sokker og godt rom for tærne - jeg har en tendens til å ende opp med sko som bare er akkurat store nok *ler*. At jeg aldri lærer :).

Men på bre - går man ikke da med stegjern og sånt? Sånn at da merker man kanskje ikke at skoene er glatte?

Man får vel egentlig bare alliere seg med brodder åkke som :)

Det er veldig viktig med nok plass ja. Har selv gått i den fella mange ganger, kjøper vintersko i "sommersko" størrelse. Da blir man kald :lol:

Det spørs hvor på breen man går, er ikke is overalt :) Men nå nevnte jeg det i forhold til temperatur og det å være ute i snø lenge og sånt da. Jeg har selv prøvd dem på breis, uten stegjern, og de funket veldig bra. Så flere i klassen "skli-rundt" og læreren konkluderte med at breen var alt for glatt for å gå på.

Men brodder er nok det trygeste om man er på glattis ja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg når det gjelder vintersko er at de har en god såle som IKKE glir på snø og tørr is. Jeg har ennå til gode å finne sko som har slike såler og det irriterer meg grønn! Jeg har DogWalker som liksom skal være såååå bra på vinterføre - nope, de er ikke det. De glir selv på vanlig snøføre, så om noen kjenner til sko/støvletter som IKKE er glatte (og da mener jeg IKKE GLATTE), så tar jeg i mot alle forslag :).

Mange av jaktstøvlene opplever jeg ikke som glatte. Crispi Kongsvoll (som jeg har) har jeg aldri sklidd med på noe føre faktisk :) De koster litt da, jeg syns ikke de er tunge å gå med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av jaktstøvlene opplever jeg ikke som glatte. Crispi Kongsvoll (som jeg har) har jeg aldri sklidd med på noe føre faktisk :) De koster litt da, jeg syns ikke de er tunge å gå med heller.

Det er faktisk samme såle som på de jeg har (lurer på om crispi har den sålen i de fleste tur/fjellskoene sine? Vibram super grip såle.) :D Nå gleder jeg meg nesten litt til vinteren :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg når det gjelder vintersko er at de har en god såle som IKKE glir på snø og tørr is. Jeg har ennå til gode å finne sko som har slike såler og det irriterer meg grønn! Jeg har DogWalker som liksom skal være såååå bra på vinterføre - nope, de er ikke det. De glir selv på vanlig snøføre, så om noen kjenner til sko/støvletter som IKKE er glatte (og da mener jeg IKKE GLATTE), så tar jeg i mot alle forslag :).

Snedig, mine glir kun på vannlagt is. Ellers er de stø som fjellgeiter, enda en grunn til at jeg elsker de :D

Roxie; de må impregneres med jevne mellomrom pga læret, og dessverre tørker det fort istykker om man går mye i myr... Var sånn jeg ødela det første paret mitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det viktigste for meg når det gjelder vintersko er at de har en god såle som IKKE glir på snø og tørr is. Jeg har ennå til gode å finne sko som har slike såler og det irriterer meg grønn! Jeg har DogWalker som liksom skal være såååå bra på vinterføre - nope, de er ikke det. De glir selv på vanlig snøføre, så om noen kjenner til sko/støvletter som IKKE er glatte (og da mener jeg IKKE GLATTE), så tar jeg i mot alle forslag :).

Nesnalobbene jeg har hatt er ikke glatte. Synes de sitter godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig, mine glir kun på vannlagt is. Ellers er de stø som fjellgeiter, enda en grunn til at jeg elsker de :D

Da går vi åpenbart på forskjellig underlag, på forskjellige turer, GÅR forskjellig - eller har helt forskjellig oppfatning av hva glatt faktisk er :)

Nesnalobbene jeg har hatt er ikke glatte. Synes de sitter godt.

Nesnalobbene jeg hadde som barn var superglatte - mulig det kom av at vi fila vekk rillene sånn at de SKULLE gli godt i nedoverbakkene :lol:. Men ja, nesnalobber er vel noe av det minst glatte jeg har hatt på beina (om de har samme gummiblanding nå som før i tida) - men de er liksom ikke egna over alt, alltid, da :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å finne noen til rundt tusenlappen. Kikka på de du har, Elisabeth00, men synes liksom det er for gæli å bruke 2000,- på sko :P Selv om det jo er viktig med gode sko. Hmmm

XXl hadde flere nå sånn halvhøye (går over ankelen) til under tusenlappen, noen kjente og noen ukjente merker, vintersko.. Jeg skulle ha linka til dem, men pc'n min er så treig at jeg gidder ikke :P Ellers kjøpte jo jeg nettopp fjellsko fra viking (veldig godt merke) for 699 tror jeg, damesko, halvhøye store nok til at man får ullsokker nedi burde de holde fint, dog kanskje ikke så alt for godt om man har planer om og sitte mye stille ute. Jeg har iallefall alltid brukt fjellsko året rundt uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXl hadde flere nå sånn halvhøye (går over ankelen) til under tusenlappen, noen kjente og noen ukjente merker, vintersko.. Jeg skulle ha linka til dem, men pc'n min er så treig at jeg gidder ikke :P Ellers kjøpte jo jeg nettopp fjellsko fra viking (veldig godt merke) for 699 tror jeg, damesko, halvhøye store nok til at man får ullsokker nedi burde de holde fint, dog kanskje ikke så alt for godt om man har planer om og sitte mye stille ute. Jeg har iallefall alltid brukt fjellsko året rundt uten problem.

Var på xxl i går og prøvde litt forskjellig, men må ta en tur til for jeg tror jeg har bestemt meg for type sko nå hvertfall. Vil ha en halvhøy eller høy fjellsko-lignende jeg kan bruke høst, vinter og vår. Jeg sitter ikke så mye stille ute på vinteren jeg, så at de holder meg varm når jeg går er bra nok :)

Også må de ikke være for tunge og de må tåle en del fuktighet og variert terreng (mye myr :P).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg vet i hvertfall at jeg skal ha nye fjellstøvler v samme merke som sist. Alfa bever men husker ikke undergruppen. Dem ahr holdt til vinterbruk fjellbruk tur bruk i ca åtte år nå og nå sprekekr plasten men skinnet holder fortsatt tett. Dem koster en to til tre tusen

Elelrs så ønsker ejg meg nesnalobben i høy utgave.

Og hvis en skal sitte mye stille så er det Kamik eller et støvelmerke til som har varme støvler men dem er ikke så gode å gå i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...