Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ja, som i reproduksjon og opphav, ikke seksuelt.

Det har vel ikke vært ett eneste innlegg her som jeg har lest som har vist til noe av de faktiske forhold innholdet i artikkelen bekrefter.. Derfor, alt har vært synsing.

Mine argumenter og spørsmål har i hovedsak dreid seg om akkurat det over, reproduskjon og opphav, noe som bare er blitt avfeid som ubetydelig, barn skjønner ikke sånt, de er ikke interessert i sånn. De er jo ikke nysgjerrige eller de trenger bare kjærlighet. Rart da at det er akkurat det mye av dette handler om. :

Først må jeg få si at jeg syns det er helt greit med homoeventyr i barnehagen :) Jeg syns det er veldig bra faktisk!

Men jeg tror kanskje jeg forstår hva du mener. Ja, vi skal lære våre barn å akseptere homofili, det skal være like normalt som heterofili. Men som du nevner, homofile "kan ikke få barn". Sånn sett er det "ikke normalt" å være homofil. Hadde alle vært homofile så hadde menneskeheten dødd ut. Med mindre alle hadde inngått denne avtalen du skisserte i innlegget ditt. Så jeg er enig i at det er en viktig del av hvordan det læres til barna :) Om det var slik du mente det da. Korrekt meg gjerne om jeg misforstod.

Olav Thon gir tilbake så det holder. For det første har Olav Thon bestemt at hele hans formue skal gå til samfunnsnyttige formål når han dør. http://www.na24.no/article2194647.ece

"Thon har en gigantformue anslått til å være om lag 21 milliarder kroner, men Thon vil ikke røpe hva pengene konkret skal gå til.

- Pengene vil ikke gå til privatpersoner eller private formål. De vil komme fremtidige generasjoner til gode"

Thon har gitt og gir fra seg penger hele tiden. Et kjapt søk på "olav thon gir bort" gir mange treff. Alt fra 200,000 til Vesterålen Turlag til flere millioner til andre veldedige formål. Det er så innmari smålig å hakke på dem, når de faktisk gir og gir så de kan. Trond Mohn er også et eksempel på en rik bergenser som bl.a har gitt 100 millioner til Universitetet i Tromsø og flere millioner kroner til Tromsø IL (fotballlaget). Men det er vel grusomt at disse menneskene må betale noen få prosenter mindre i skatt, når de uansett gir tilbake til samfunnet. Igjen, det er noe med å bare fokusere på det negative? :( I stedet for å sitte her, sjalu og surmulende og sutre over at noen som er stinn av penger får marginal reduksjon i skattenivået for at andre mennesker som ikke tjener like mye, men allikevel en slant, skal få litt mindre skatt å betale. For mamma betyr det forskjellen på å kunne ha huslån eller ikke, for Olav Thon er det knapt en rørelse på kontoen.

Jeg tolket det ikke som at folk hakket på Thon. Jeg tolket det heller som at folk brukte han som et eksempel på hvor stor forskjell det var på skattelettet for han vs en vanlig familie.

Jeg syns dette med skattelette er skremmende. Jeg håper virkelig ikke det skaper større forskjeller mellom rik og fattig, men jeg frykter det verste :(

• Svar 437
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er blodig urettferdig at en mann ikke har noe bestemmelsesrett over sitt ufødte barn, uten tvil. Men sånn må det bare være. Her er det biologien som har bestemt for oss rett og slett, og før en ma

Eller nekte å gi krisehjelp til homofile/muslimer/jøder, tenk om det strider i mot min moralske overbevisning? Nei, helsepersonell kan ikke holde på sånn. Enkelt og greit. Vi har pliktet oss gjenno

#Minkropp Det er godt å se at grasrota engasjeres! Nå er bloggaksjonen #minkropp igang. Oppskriften til å ta kontakt med dine eller alle stortingsrepresentanter er å finne i bla dette bloggin

Skrevet

Jeg tolket det ikke som at folk hakket på Thon. Jeg tolket det heller som at folk brukte han som et eksempel på hvor stor forskjell det var på skattelettet for han vs en vanlig familie.

Jeg syns dette med skattelette er skremmende. Jeg håper virkelig ikke det skaper større forskjeller mellom rik og fattig, men jeg frykter det verste :(

Nettopp, til det første du skriver. :)

Og ja, helt enig i det siste. :(

Skrevet

Først må jeg få si at jeg syns det er helt greit med homoeventyr i barnehagen :) Jeg syns det er veldig bra faktisk!

Men jeg tror kanskje jeg forstår hva du mener. Ja, vi skal lære våre barn å akseptere homofili, det skal være like normalt som heterofili. Men som du nevner, homofile "kan ikke få barn". Sånn sett er det "ikke normalt" å være homofil. Hadde alle vært homofile så hadde menneskeheten dødd ut. Med mindre alle hadde inngått denne avtalen du skisserte i innlegget ditt. Så jeg er enig i at det er en viktig del av hvordan det læres til barna :) Om det var slik du mente det da. Korrekt meg gjerne om jeg misforstod.

Homofile får barn hele tiden. De trenger bare litt hjelp. Omtrent 10% av heterofile par trenger også litt hjelp til å få barn. Så infertile utgjør vel ca samme andel av befolkningen som det homofile gjør.

Jeg er usikker på hva du mener med "det er en viktig del av hvordan det læres til barna". Kan du utdype?

• Like 1
Skrevet

For meg er det i grunn ett fett at de rikere blir rikere, så lenge de fattige ikke blir fattigere. Der imponerte ikke de rødgrønne heller, så det blir spennende å se hva som kommer ut av forhandlingene i natt.

Skrevet (endret)

Jeg er selv ganske tungt involvert i studentpolitikk, og selv om mitt engasjement foreløpig har vært hovedsaklig innad på studiet, prøver jeg nå å engasjere meg litt utenfor høgskolens grenser. Men jeg synes denne kommentaren http://universitas.no/kommentar/58941/taus-om-det-tunge setter lys på hvor tafatte og slappe dagens studenter er. Vi får knapt studentene til å bry seg om saker som direkte angår dem, og det er lite vilje til å engasjere seg for andre. Man skulle jo tro veterinærhøgskolen var flust av studenter som brydde seg om dyrevelferd, men gruppa som driver med dyrevelferd ble nedlagt i fjor fordi vi ikke klarte å få nok studenter til å engasjere seg. Derimot ser vi at festkomitteen og andre grupper som driver med sosiale arrangementer har null problemer med å rekruttere studenter. Ja, jeg synes studenter i dag er fryktelig "tause om det tunge."

Syns det varierer veldig hvor engasjert folk er, men de klokeste og mest kritiske opplever jeg at har gitt opp hele politikken.

For meg er det i grunn ett fett at de rikere blir rikere, så lenge de fattige ikke blir fattigere. Der imponerte ikke de rødgrønne heller, så det blir spennende å se hva som kommer ut av forhandlingene i natt.

Utifra et økologisk perspektiv vil jeg hevde at mer vekst ikke er til det gode nå, og da gjenstår fordeling hvis vi skal løfte de aller fattigste ut av den fattigdommen.

Men det vil naturligvis innebære en radikal endring av dagens økonomiske system... og det ser jeg ikke helt skje med det første.

Endret av Marjan
Skrevet

Syns det varierer veldig hvor engasjert folk er, men de klokeste og mest kritiske opplever jeg at har gitt opp hele politikken.

Utifra et økologisk perspektiv vil jeg hevde at mer vekst ikke er til det gode nå, og da gjenstår fordeling hvis vi skal løfte de aller fattigste ut av den fattigdommen.

Men det vil naturligvis innebære en radikal endring av dagens økonomiske system... og det ser jeg ikke helt skje med det første.

Engasjementet er høyest på fb og i kommentarfeltene på div. nettaviser.. Men ja, etter noen år i studentpolitikken, er jeg enig i at det ikke akkurat bobler over av engasjement der.

Utifra et økologisk perspektiv er vi fucked uansett, og hvordan man skal klare å løfte de fattigste ut av fattigdom uten vekst skjønner jeg ikke helt.

Jeg håper virkelig Venstre får igjennom noen grønne skatter i dette budsjettet, men jeg har vel ikke helt trua :(

Skrevet

Homofile får barn hele tiden. De trenger bare litt hjelp. Omtrent 10% av heterofile par trenger også litt hjelp til å få barn. Så infertile utgjør vel ca samme andel av befolkningen som det homofile gjør.

Jeg er usikker på hva du mener med "det er en viktig del av hvordan det læres til barna". Kan du utdype?

Ja, det er jo sant at de får barn. Men i teorien, uten hjelp, så er det jo ikke mulig. Det er vel kanskje det jeg mener er viktig å få frem til barna. Homofili er helt normalt. En mann og en mann kan være sammen, en dame og en dame kan være sammen. Det er helt greit og akseptert. Men de to kan ikke få barn i lag. Det er på en måte viktig informasjon å få frem. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men det er jo en "bakdel" ved å være homofil. Å unnlate å fortelle det blir nesten feil. Som å si at sjokolade smaker kjempe godt, det er godt å spise, nam nam. Men la vær å si at du ikke kan leve på kun sjokolade fordi du ikke får i deg næringsstoffer du trenger, eller. Haha, jeg er elendig på eksempler :P Kanskje du skjønner hva jeg vil frem til likevel.

Skrevet

Ja, det er jo sant at de får barn. Men i teorien, uten hjelp, så er det jo ikke mulig. Det er vel kanskje det jeg mener er viktig å få frem til barna. Homofili er helt normalt. En mann og en mann kan være sammen, en dame og en dame kan være sammen. Det er helt greit og akseptert. Men de to kan ikke få barn i lag. Det er på en måte viktig informasjon å få frem. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men det er jo en "bakdel" ved å være homofil. Å unnlate å fortelle det blir nesten feil. Som å si at sjokolade smaker kjempe godt, det er godt å spise, nam nam. Men la vær å si at du ikke kan leve på kun sjokolade fordi du ikke får i deg næringsstoffer du trenger, eller. Haha, jeg er elendig på eksempler :P Kanskje du skjønner hva jeg vil frem til likevel.

Hvorfor er det viktig å få frem til barnehagebarn? For det er det vi snakker om, ikke sant? Unger som er så små at de hverken forelsker seg eller har sex enda, og derfor ikke er i nærheten what so ever å reprodusere selv. Hvis det er så viktig å få frem at homofile par ikke kan få barn sammen, skal vi da også påpeke at ikke alle heterofile kan få barn? At noen må adoptere? At noen ganger så lager vi babyer i skåler før de innføres i mor? At noen velger å være barnløse?

Skrevet

Utifra et økologisk perspektiv er vi fucked uansett, og hvordan man skal klare å løfte de fattigste ut av fattigdom uten vekst skjønner jeg ikke helt.

Nettopp, det er ganske fjernt fra mainstream tankegang. Nevner man nullvekst, blir man straks stemplet som en av hippiene blant de grønne. Men saken er enkel i teorien: Dagens økonomiske paradigme er alt annet enn effektiv (til tross for å hevde at den skal effektivisere det ene og det andre gjennom privatisering). For eksempel kaster folk i vesten 80 prosent av maten. Vi produserer egentlig nok mat til å fø en hel verden, til tross for det sinnsyke befolkningsnivået vi har nådd de siste hundre årene, men mat - som veldig mye annet - går primært til søppel, ikke næring for folk og dyr. Nå sprer ineffektiviteten - bruk og kast-mentaliteten - seg fra det private forbruket og inn i offentlig sektor, hvor alt skal måles og etterprøves, sammenlignes og rapporteres, men ingenting gjøres. EU er en sterk pådriver for denne ineffektiviteten i økonomien. Når Høyre sier de vil ha ned byråkratiet, tror jeg ikke på de et sekund - de står for, sammen med Ap, akkurat den økonomiske rasjonalitet som skaper byråkrati og ineffektivitet.

Skrevet

Jeg visste at det kom til å bli ille for miljø og landbruk med ny regjering, men at de kunne ødelegge SÅ fatalt hadde jeg faktisk ikke forestilt meg. Det er antagelig vanskelig å se for de som ikke har innsikt i norsk landbruk, men dette betyr slutten på all norsk matproduksjon.

http://www.nationen.no/2013/11/11/politikk/bonde/gardsbruk/arveavgift/bondelaget/8359644/

Nå skal jeg ringe rundt til søsken for foreldre og avtale hvordan vi skal gjøre det. Kanskje må jeg overta gården og 50 melkekuer mens jeg fremdeles er student, på tross av at jeg ønsker å jobbe med noe annet en periode og er i en helt annen livfase… Dette er krise. :no:

Skrevet

@borderen linken virker ikke, har du limt inn feil link kanskje? Gruer meg til å lese, er utrolig spent på hvordan det blir å gå med norsk landbruk fremover og alle planer om å utvide drifta er satt på vent her.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Guest Kåre Lise
Skrevet

Det er antagelig vanskelig å se for de som ikke har innsikt i norsk landbruk, men dette betyr slutten på all norsk matproduksjon.

Åpenbart vanskelig for meg å se, kan du forklare?

Skrevet

Åpenbart vanskelig for meg å se, kan du forklare?

Skatt kan senke landbruket.

Nå forhandler regjeringen med Venstre og KrF om neste års statsbudsjett. Fjerning av arveavgiften ligger i potten. Det er et grep regjeringen markedsfører som næringsvennlig. Men ifølge Norges Bondelag vil bortfallet av arveagviften ha stikk motsatt virkning for bønder og andre selvstendige næringsdrivende.

Årsaken er at endringen vil føre til en kraftig reduksjon i avskrivningsgrunnlaget på gårdsbrukene ved generasjonsskifter, noe som gir høyere framtidig skatt. Skjerpelsen er rundt en halv million kroner netto per bruk med aktiv drift, viser Bondelagets utregninger. Samlet utgjør skatteskjerpelsen om lag en milliard kroner for årlig - bare for jordbruket.

Regnestykket gjorde inntrykk langt inne i budsjettforhandlingene i Stortinget. Nå må Finansdepartementet utrede det Bondelaget karakteriserer som et åpenbart «arbeidsuhell» fra regjeringens side. Altså at en skattelette som skulle komme næringslivet til gode, viser seg å ha svært negative konsekvenser for en stor gruppe næringsdrivende.

Skattelette med ny regjering, du liksom. Tusen takk for de 2-300 kr jeg får ekstra i måneden, Erna og Siv, jeg skal prøve å ikke kjøpe alt jeg ser for dem :aww:

Skrevet

Skatt kan senke landbruket.

Nå forhandler regjeringen med Venstre og KrF om neste års statsbudsjett. Fjerning av arveavgiften ligger i potten. Det er et grep regjeringen markedsfører som næringsvennlig. Men ifølge Norges Bondelag vil bortfallet av arveagviften ha stikk motsatt virkning for bønder og andre selvstendige næringsdrivende.

Årsaken er at endringen vil føre til en kraftig reduksjon i avskrivningsgrunnlaget på gårdsbrukene ved generasjonsskifter, noe som gir høyere framtidig skatt. Skjerpelsen er rundt en halv million kroner netto per bruk med aktiv drift, viser Bondelagets utregninger. Samlet utgjør skatteskjerpelsen om lag en milliard kroner for årlig - bare for jordbruket.

Regnestykket gjorde inntrykk langt inne i budsjettforhandlingene i Stortinget. Nå må Finansdepartementet utrede det Bondelaget karakteriserer som et åpenbart «arbeidsuhell» fra regjeringens side. Altså at en skattelette som skulle komme næringslivet til gode, viser seg å ha svært negative konsekvenser for en stor gruppe næringsdrivende.

Skattelette med ny regjering, du liksom. Tusen takk for de 2-300 kr jeg får ekstra i måneden, Erna og Siv, jeg skal prøve å ikke kjøpe alt jeg ser for dem :aww:

Du kan kjøpe utenlandsk kjøtt for de ekstra 300 hver mnd, blir nok mye av det når bøndene ikke gidder å produsere mat på dugnad lengre ;D rett og slett forferdelig at man skal legge enda et lodd til en allerede presset økonomisk situasjon for norsk landbruk. Takk for den Høyre/FRP.

Skrevet

blåblått Arvekaos

Er visst ikke alle som tjener på dette eller, når det nå anbefales å utbetale arv før nyttår..

http://www.na24.no/article3711142.ece

Nei altså, ikke alle, i form av at ikke alle i Norge arver store næringseiendommer eller utleie-eiendommer. For alle de andre er det en fin utvikling. Nesten litt humoristisk å lese kommentarene her, jeg må si jeg ser fram til å se at landbruket ødelegges slik det framstilles her. Jeg setter mine penger på at ingen ting blir så gæli som dere tror :)
Skrevet

Hvorfor er det viktig å få frem til barnehagebarn? For det er det vi snakker om, ikke sant? Unger som er så små at de hverken forelsker seg eller har sex enda, og derfor ikke er i nærheten what so ever å reprodusere selv. Hvis det er så viktig å få frem at homofile par ikke kan få barn sammen, skal vi da også påpeke at ikke alle heterofile kan få barn? At noen må adoptere? At noen ganger så lager vi babyer i skåler før de innføres i mor? At noen velger å være barnløse?

De spør da om mange av de tingene du nevner etterhvert uansett, så det vil jo komme opp etterhvert det og. Jeg var vel ikke egentlig så opptatt av når eller hvordan man skulle lære det til barna, jeg tenkte jeg kanskje forstod hva Snusken mente (noe Snusken ikke har svart på en gang, så det kan være jeg tar helt feil) og tenkte å få frem det. Som sagt, jeg har ikke noe i mot at de forteller homoeventyr i barnehagen.

Skrevet

De spør da om mange av de tingene du nevner etterhvert uansett, så det vil jo komme opp etterhvert det og. Jeg var vel ikke egentlig så opptatt av når eller hvordan man skulle lære det til barna, jeg tenkte jeg kanskje forstod hva Snusken mente (noe Snusken ikke har svart på en gang, så det kan være jeg tar helt feil) og tenkte å få frem det. Som sagt, jeg har ikke noe i mot at de forteller homoeventyr i barnehagen.

Spør barn om alle kan få baby? Om vi lager babyer i skåler? Om hva adopsjon er? Jeg har hatt forholdsvis enkle barn i hus skjønner jeg, de har bare spurt om enkle ting som hvor tv-bilder kommer fra og sånt de :P

Guest Kåre Lise
Skrevet

Du kan kjøpe utenlandsk kjøtt for de ekstra 300 hver mnd, blir nok mye av det når bøndene ikke gidder å produsere mat på dugnad lengre ;D rett og slett forferdelig at man skal legge enda et lodd til en allerede presset økonomisk situasjon for norsk landbruk. Takk for den Høyre/FRP.

Jeg kjøper gjerne ett stykke utenlandsk kjøtt som faktisk smaker kjøtt. Heller det enn å subsidiere norsk korn som ikke engang er egnet til menneskemat.

Men nå var heller ikke det jeg lurte på. Jeg hang meg opp i denne påstanden:

men dette betyr slutten på all norsk matproduksjon

Venter spent på litt mer saftig kjøtt her..

Skrevet

Jeg kjøper gjerne ett stykke utenlandsk kjøtt som faktisk smaker kjøtt. Heller det enn å subsidiere norsk korn som ikke engang er egnet til menneskemat.

Men nå var heller ikke det jeg lurte på. Jeg hang meg opp i denne påstanden:

Venter spent på litt mer saftig kjøtt her..

Tenker du på at produksjonsdyra fores på norsk korn eller produksjon av korn i Norge generelt? Må innrømme at jeg fikk ikke helt taket i hva du mente :)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Tenker du på at produksjonsdyra fores på norsk korn eller produksjon av korn i Norge generelt? Må innrømme at jeg fikk ikke helt taket i hva du mente :)

Minimalt av norskprodusert korn som går til menneskemat ja.

Ellers var jeg mest nysgjerrig på hvordan det skal bli slutt på all produksjon av mat i Norge. :)